Προσοχή: Λήγουν τα διπλώματα οδήγησής μας – Ποιοι και πότε πρέπει να το αλλάξουν και πώς

Δίπλωμα οδήγησης: Αλλάζουν αναγκαστικά τα διπλώματα για εκατομμύρια οδηγούς.

Όσοι οδηγοί έχουν (ακόμη) το χάρτινο δίπλωμα οδήγησης, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το έγγραφο αυτό έχει και ημερομηνία λήξης.

Συγκεκριμένα, το δίπλωμα οδήγησης που είχαν οι… παλαιότεροι οδηγοί, δεν έχει ισχύ πέρα από τις 19 Ιανουαρίου του 2033.

Και επίσης πρέπει να γνωρίζουν ότι λήγει σε κάθε περίπτωση στο 65ο έτος της ηλικίας του οδηγού.

Αντίθετα, το νεότερο δίπλωμα που είναι τύπου κάρτας διαρκεί για 15 χρόνια από την έκδοσή του και αφορά τις κατηγορίες ΑΜ, Α1, Α2, Α, Β, Β1 και ΒΕ.

Μετά από αυτό το διάστημα, θα πρέπει να γίνεται συνεχής ανανέωση, κάθε 15 χρόνια, μέχρις ότου ο οδηγός συμπληρώσει το 65ο έτος της ηλικίας του.

Όσον αφορά το ροζ (τρίπτυχο) δίπλωμα οδήγησης και το νέο, μεταξύ τους υπάρχουν διαφορές αλλά κυρίως ασφαλιστικές δικλείδες για την πλαστογραφία.

Επιπλέον, το νέο τύπου κα΄ρτας ευνοεί την χρήση του στο εξωτερικό διότι αναγράφονται τα στοιχεία του κατόχου και με λατινικούς χαρακτήρες.

Επιπλέον, φέρει μοναδικό αύξοντα αριθμό στην πίσω όψη με τον οποίο αναζητείται από τις διωκτικές αρχές σε περίπτωση κλοπής.

Μπορείτε να ζητήσετε την ανανέωση της ελληνικής άδειας οδήγησης σας, όταν έχει ήδη λήξει ή θα λήξει τους επόμενους δύο μήνες.

Θα χρειαστεί:

  • να συμπληρώσετε τους προσωπικούς σας κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet
  • να μεταφορτώσετε την φωτογραφία σας και δείγμα της υπογραφής σας (δίνεται η δυνατότητα χρήσης του myphoto)
  • να εκδώσετε και να πληρώσετε το κατάλληλο παράβολο
  • να γνωρίζετε τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ σας
  • το ηλεκτρονικό σας ταχυδρομείο (e-mail)
  • ο αριθμός του κινητού σας τηλεφώνου

Η διαδικασία ολοκληρώνεται σε βήματα:

A. Διαδικασία ιατρικής εξέτασης

  • με την είσοδό σας στην εφαρμογή, σας χορηγείται ένας τετραψήφιος αριθμός (PIN) και ενημερώνεστε για τις ειδικότητες των ιατρών από τις οποίες απαιτείται εξέταση
  • επισκέπτεστε τους ιατρούς, και τους γνωστοποιείτε τον τετραψήφιο αριθμό (PIN) που σας έχει χορηγηθεί, τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ σας
  • με την ολοκλήρωση της ιατρικής εξέτασης, ενημερώνεται αυτόματα η εφαρμογή
  • η ίδια διαδικασία επαναλαμβάνεται με τον ίδιο κωδικό αριθμό (PIN) για όσους λοιπούς ιατρούς απαιτούνται
  • εφόσον έχετε κριθεί ικανός/ή από όλους τους γιατρούς ενημερώνεστε από την εφαρμογή με γραπτό μήνυμα (sms) και ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (email) ότι μπορείτε να ολοκληρώσετε την αίτηση σας εντός (6) μηνών που διαρκούν τα πιστοποιητικά των γιατρών

Β. Ολοκλήρωση αίτησης

θα πρέπει να μεταφορτώσετε την προβλεπόμενη φωτογραφία και αρχείο με την σκαναρισμένη φυσική σας υπογραφή
στην συνέχεια θα πρέπει να εκδώσετε και να πληρώσετε το προβλεπόμενο ηλεκτρονικό παράβολο

Γ. Παραλαβή νέας άδειας

επιλέξτε τον τρόπο παραλαβής του νέου εντύπου της άδειας οδήγησης
την άδεια θα την παραλάβετε εσείς ή εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπός σας από την Περιφέρεια, παραδίδοντας την παλιά άδεια οδήγησης

Σε όλα τα βήματα, η εφαρμογή σας ενημερώνει με ηλεκτρονικό μήνυμα και SMS.

Δίπλωμα οδήγησης: Πότε θα χάνουν οι οδηγοί το δίπλωμά τους για πέντε χρόνια

Το δίπλωμα οδήγησής τους για πέντε χρόνια θα χάνουν οι οδηγοί, οι οποίοι θα εντοπίζονται υπότροποι σε πέντε σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ενώ για να το πάρουν πίσω μετά το πέρας της πενταετίας, θα πρέπει να επανεξεταστούν. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Αυτό ορίζει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο έχει αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση έως τις 28 Φεβρουαρίου 2023.

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 61 του σχεδίου νόμου επισημαίνεται ότι σε περίπτωση διάπραξης των συγκεκριμένων παραβάσεων, (οι οποίες έχουν εδω και χρόνια συσχετιστεί με την πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου τροχαίου), για τρίτη φορά μέσα σε διάστημα πέντε ετών, η άδεια οδήγησης θα αφαιρείται για 5 έτη και ο παραβάτης θα υποχρεούται σε εκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της. Οι παραβάσεις που μπορούν να στερήσουν επί μακρόν το δίπλωμα των οδηγών συνδέονται με:

  • την κατανάλωση αλκοόλ,
  • την παραβίαση πινακίδας STOP
  • την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη,
  • τις παραβάσεις που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, καθώς και
  • τις παραβάσεις των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων (αντικανονική προσπέραση).Να σημειωθεί ότι ο προηγούμενος νόμος του 2018 όριζε ότι σε αυτές τις περιπτώσεις ο οδηγός έχανε το δίπλωμά του δια παντός. Ωστόσο η έκθεση συνεπειών της προτεινόμενης ρύθμισης σημειώνει ότι η πενταετής αφαίρεση της άδειας και η επαναχορήγησή της μέσω της διαδικασίας εκπαίδευσης και εξέτασης του Σ.Ε.Σ.Ο αποτελεί ρεαλιστικότερη προσέγγιση επιβολής ποινής στις περιπτώσεις υποτροπής ορισμένων παραβάσεων του ΚΟΚ από την δια βίου αφαίρεση της άδειας οδήγησης.Στο σχέδιο νόμου μάλιστα δίνεται και αναδρομική ισχύ στη συγκεκριμένη δάταξη ώστε να καλύπτει και τους παραβάτες οδηγούς που έχουν διαπράξει τρεις από τις προαναφερθείσες παραβάσεις μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 28 του ν. 4530/2018.Επιπλέον με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, καταργείται η πρόβλεψη περί προσαύξησης των διοικητικών προστίμων του Κ.Ο.Κ. ανάλογα με το φορολογητέο εισόδημα του παραβάτη οδηγού, η οποία υπήρχε στον νόμο του 2018 χωρίς ωστόσο να ακολουθήσει η εφαρμοστική Κοινη Υπουργική Απόφαση.

Με αυτόν τον τρόπο – όπως σημειώνεται – αίρονται οι επιφυλάξεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής για την αντισυνταγματικότητα της εν λόγω διάταξης και τα πρακτικά προβλήματα στην υλοποίησή της.

Βάσει της καταργούμενης ρύθμισης οριζόταν ότι τα καθοριζόμενα διοικητικά πρόστιμα προσαυξάνονται κατά 100%, αν ο παραβάτης με βάση την πιο πρόσφατη πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος έχει ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα από 50.001 ευρώ έως 100.000 ευρώ και κατά 200%, αν ο παραβάτης έχει καθαρό ετήσιο φορολογητέο εισόδημα άνω των 100.000 ευρώ.

Δίπλωμα οδήγησης: Αλλαγές σε εξεταστές και ιατρικές εξετάσεις μετά το αλαλούμ

Την επαναφορά της δυνατότητας ιατρικών εξετάσεων υποψηφίων οδηγών και οδηγών και σε κρατικά νοσηλευτικά ιδρύματα επαναφέρει το σχέδιο νόμου, ύστερα από το αλαλούμ που προκάλεσε η σχετική απαγόρευση που είχε φέρει η ηγεσία του υπουργείου με τον νόμο που ψηφίστηκε το 2021.

Το πρόβλημα δημιουργήθηκε καθώς οι υποψήφιοι οδηγοί και οδηγοί επρεπε να εξετάζονται μόνο από ιδιώτες ιατρούς, καθόσον καταργήθηκε η δυνατότητα εξέτασής τους από ιατρούς κρατικών νοσηλευτικών ιδρυμάτων ή κρατικών κέντρων υγείας.

Αυτό έχει επιφέρει ως συνέπεια, κάτοικοι περιοχών της χώρας, στις οποίες δεν υφίστανται διαθέσιμοι ιδιώτες ιατροί των απαιτούμενων ειδικοτήτων, να αναγκάζονται να μετακινούνται σε όμορες περιοχές προκειμένου να εξεταστούν.

Με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπεται εκ νέου η δυνατότητα ιατρικής εξέτασης υποψηφίων οδηγών και οδηγών και από ιατρούς κρατικών νοσηλευτικών ιδρυμάτων ή κρατικών κέντρων υγείας στο πλαίσιο της ολοήμερης λειτουργίας τους (απογευματινά ραντεβού) σε περιοχές της χώρας που δεν υφίστανται διαθέσιμοι ιδιώτες ιατροί των απαιτούμενων ειδικοτήτων.

Παρέχεται δε η δυνατότητα, η ιατρική εξέταση να διενεργείται στα τοπικά κρατικά νοσηλευτικά ιδρύματα στο πλαίσιο της λειτουργίας των τακτικών εξωτερικών ιατρείων, σε περιοχές της χώρας όπου δεν υφίστανται διαθέσιμοι ιατροί των απαιτούμενων ειδικοτήτων, είτε ιδιώτες είτε κρατικών δομών υγείας κατά την ολοήμερη λειτουργία τους (απογευματινά ραντεβού) ή δεν πραγματοποιείται ολοήμερη λειτουργία (απογευματινά ραντεβού).

Επίσης με άλλο άρθρο που αφορά τις εξετάσεις οδήγησης, προβλέπεται ο ορισμός, ως επιτηρητών θεωρητικής εξέτασης, υπαλλήλων όλων των Υπηρεσιών της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, με απόφαση του Περιφερειάρχη καθώς επίσης και η απασχόληση ως εξεταστών πρακτικής δοκιμασίας και δημοσίων υπαλλήλων κατηγορίας ΔΕ εφόσον ο αριθμός των εγγεγραμμένων εξεταστών δεν επαρκεί για την κάλυψη του έργου που ανατίθεται σε αυτούς.

Το τελευταίο, όπως επισημαίνεται, «προωθείται στο πλαίσιο της διασφάλισης της ομαλής τέλεσης του έργου των πρακτικών δοκιμασιών υποψηφίων οδηγών και οδηγών και της εξυπηρέτησης των ενδιαφερομένων, δεδομένου και ότι οι Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών ανά την επικράτεια αντιμετωπίζουν έντονες δυσκολίες στην τέλεση του έργου αυτού, ως συνέπεια της έλλειψης επαρκούς αριθμού υπαλλήλων – εξεταστών και της συνεπαγόμενης συσσώρευσης αυξημένου αριθμού υποψηφίων προς εξέταση.