Τέλος οι δημόσιες υπηρεσίες: Ποιες καταργούνται για πάντα – Πώς θα κάνουμε συναλλαγές

Δημόσιο: Το τέλος των δημόσιων υπηρεσιών ανακοίνωσε ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.

Στη συνέντευξη που παραχώρησε ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο Liberal επισημαίνονται οι καινοτομίες του νέου Wallet, που ουσιαστικά θα βάλουν τέλος στις επισκέψεις στις Δημόσιες Υπηρεσίες.

Το σχετικό απόσπασμα της συνέντευξης ακολουθεί παρακάτω:

Ποια άλλα έγγραφα θα δούμε στο ψηφιακό μας πορτοφόλι, το wallet;

Σε αυτό υπάρχουν σήμερα η αστυνομική ταυτότητα, το δίπλωμα οδήγησης, η κάρτα δακτυλίου, η κάρτα αναπηρίας και η κάρτα ΔΥΠΑ για την ανεργία. Προσθέτουμε όλο το πακέτο γύρω από το αυτοκίνητο, το «myAuto», δηλαδή άδεια και τέλη κυκλοφορίας, ΚΤΕΟ και στοιχεία ασφάλισης που συνδέονται με τα οχήματά μας. Σε ό,τι αφορά πάντως το wallet θα πρέπει να δούμε ξανά το σύνολο του τρόπου συναλλαγών μας με το Δημόσιο. Εως σήμερα, χάρη στο όραμα του Πρωθυπουργού και την τεράστια δουλειά από τον Κυριάκο Πιερρακάκη και της ομάδας του κατέστη δυνατό να ανοίξουν οι βάσεις δεδομένων του Δημοσίου και να μπορέσουν να διαλειτουργούν.

Η επόμενη μέρα προβλέπει ότι θα αρκεί από εμάς μια απλή έγκριση, μέσω του wallet, ώστε κάποιος φορέας, δημόσιος ή ιδιωτικός να «τραβήξει» κάποια αναγκαία στοιχεία για να διεκπαιρώσει τη συναλλαγή που επιθυμούμε. Έτσι θα έρχεται ένα μήνυμα στο wallet που θα μας ενημερώνει ότι ο τάδε φορέας, π.χ. για την εγγραφή του παιδιού μας στον παιδικό σταθμό, χρειάζονται αυτά τα στοιχεία και θα μας ζητείται η άδεια να τα πάρει. Θα αρκεί από μας μια απλή εντολή, χωρίς να χρειάζεται να κατεβάσουμε κάποιο έγγραφο. Τα πάντα θα γίνονται πολύ απλά, η συναλλαγή, με ένα δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, θα διεκπεραιώνεται με ασφάλεια και θα αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη μείωση της γραφειοκρατίας.

Αντιλαμβάνομαι ότι μας περιγράφετε μια εικόνα όπου στο σύντομο μέλλον δεν θα χρειάζεται να επισκεφτούμε καμία δημόσια υπηρεσία, για να κάνουμε τη δουλειά μας. Ακούγεται πολύ ωραίο για να είναι αληθινό…

Αυτό είναι το όραμα του Πρωθυπουργού και της κυβέρνησης. Ακόμη φυσικά δεν είμαστε εκεί. Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας. Είναι μια καθημερινή μάχη, όχι για να αλλάξουμε συστήματα- αυτό είναι το εύκολο – αλλά για να αλλάξουμε την νοοτροπία σε εμάς τους ίδιους και στην δημόσια διοίκηση και να πάμε σε ένα πολύ ικανοποιητικό επίπεδο ψηφιοποίησης.

Πόσο εύκολο είναι να αλλάξει η νοοτροπία της δημόσιας διοίκησης ;

Η κοινωνία είναι πολύ πιο έτοιμη να αφομοιώσει τις αλλαγές. Το δείχνει το ενδιαφέρον με το mAigov. Όντως η δημόσια διοίκηση θέλει περισσότερη δουλειά και για αυτό υπάρχουν πολύ στοχευμένα σεμινάρια για να καταφέρουμε να σκεφτούμε διαφορετικά, να κάνουμε re-engineering, να ξαναφτιάξουμε από την αρχή τον τρόπο λειτουργίας του Δημοσίου στην κατεύθυνση της παροχής βοήθειας στους πολίτες, με ευελιξία, σύγχρονες μεθόδους και μακριά από αγκυρώσεις.

Δημόσιο: Καταργείται μεγάλη δημόσια υπηρεσία – Πώς θα εξυπηρετούμαστε

Προς σταδιακή κατάργηση βαίνουν τα 390 υποθηκοφυλάκεια της χώρας, τα οποία θα μετατραπούν σε σε 17 κεντρικά Κτηματολογικά Γραφεία και σε 75 υποκαταστήματα τους.

Αυτή τη στιγμή λειτοργούν 14 Κτηματολογικά Γραφεία και 54 υποκαταστήματα, ενώ η οριστική κατάργηση είναι προγραμματισμένη για την 1η Ιανουαρίου 2024.

Ωστόσο, μεγάλες καθυστερήσεις παρατηρούνται, ειδικότερα σε ότι αφορά τις μεταβιβάσεις – μεταγραφές ακινήτων, καθώς δεν έχει εξασφαλιστεί το απαραίτητο προσωπικό για να λειτουργήσουν τα Κτηματολογικά Γραφεία κατά τη μετάβαση από τα υποθηκοφυλακεία.

Σύμφωνα με την ενημέρωση του υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, ο βασικός λόγος των καθυστερήσεων που έχουν ως αποτέλεσμα να έχουν συσσωρευτεί στα Κτηματολογικά Γραφεία περίπου 150.000 εκκρεμείς αιτήσεις είναι ο νομικός έλεγχος των πράξεων.

Για να επιλυθεί το πρόβλημα το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης κατασκευάζει ψηφιακή πλατφόρμα η οποία θα είναι έτοιμη στις 15 Οκτωβρίου, μέσω της οποίας οι πιστοποιημένοι δικηγόροι, μέλη των κατά τόπους δικηγορικών συλλόγων, θα πραγματοποιούν εξ αποστάσεως το νομικό έλεγχο των πράξεων και θα εισηγούνται σχετικά στους προϊσταμένους των Κτηματολογικών Γραφείων.

Με τον τρόπο αυτό θα έχουν τη δυνατότητα να εξετάζουν περισσότερες πράξεις ώστε να μειωθούν οι εκκρεμότητες. Επίσης θα αυξηθεί η αμοιβή των δικηγόρων για τον έλεγχο των πράξεων.

Η βασικότερη ωστόσο μεταρρύθμιση είναι ο αποκαλούμενος ψηφιακός φάκελος μεταβίβασης (όλες οι διαδικασίες ψηφιακά μέσω διαλειτουργικοτήτων) και το ψηφιακό συμβόλαιο. Πρόθεση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι να τεθούν σε εφαρμογή από τις αρχές του 2024. Θα αφορούν τις μεταβιβάσεις ακινήτων που έχουν μπει στο Κτηματολόγιο.

Στις προθέσεις του υπουργείου είναι επίσης η απλοποίηση της τιμολόγησης του κόστους της μεταβίβασης, κάτι που απαιτεί νομοθετική παρέμβαση.

Αναφορικά με την κτηματογράφηση και την πλήρη λειτουργία του Κτηματολογίου, ο κ. Κυρανάκης επανέλαβε χθες ότι στόχος είναι να το Κτηματολόγιο να λειτουργεί πλήρως το 2025.

Σήμερα το Κτηματολόγιο είναι ολοκληρωμένο για το 39% των δικαιωμάτων, 35% είναι σε ανάρτηση και 25% σε συλλογή.

Δημόσιο: Καταργούνται… ΚΕΠ και πολλές Δημόσιες Υπηρεσίες

Τέλος στη γραφειοκρατία και τη χαρτούρα επιδιώκει να βάλει η κυβέρνηση μέσω του υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μιας και φέρνει καινοτομίες που θα κάνουν πολύ πιο εύκολη τη ζωή των πολιτών.

Μία από αυτές είναι και η «κατάργηση» πολλών δημοσίων υπηρεσιών και των ΚΕΠ μιας και πολλά έγγραφα θα τα έχουμε απλά με ένα κλικ στο κινητό.

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου έδωσε το στίγμα για τον τρόπο με τον οποίο ο Έλληνας πολίτης δεν θα χρειάζεται να μπλέκει με γραφειοκρατικά θέματα.

Τέλος στην ταλαιπωρία θα βάλει ο προσωπικός αριθμός του πολίτη, ο οποίος έρχετια τον Δεκέμβριο στις ταυτότητες.

Η επόμενη μέρα είναι το νέο wallet, η νέα εφαρμογή στο κινητό που με την έγκρισή του ο πολίτης θα μπορεί να διεκπεραιώνει τις δουλειές του χωρίς να χρειάζεται να προσκομίζει κανένα έγγραφο», δήλωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, μιλώντας στην εκπομπή «Ωρα Ελλάδος», στο OpenTV.

Χαρακτήρισε μεγάλη μεταρρύθμιση τον προσωπικό αριθμό, «ο οποίος θα είναι το ΑΦΜ μας συν τρία ψηφία και με αυτόν τον αριθμό, που θα παραχθεί τον Δεκέμβριο, θα μπορεί ο πολίτης να κάνει οποιαδήποτε συναλλαγή στο Δημόσιο.

Ο προσωπικός θα είναι καταγεγραμμένος στις νέες ταυτότητες μετά τον Δεκέμβριο». Όπως τόνισε ο κ. Παπαστεργίου τον προσωπικό αριθμό θα τον επιλέγει ο ίδιος ο πολίτης, καθώς «θα ανοίξει πλατφόρμα στο gov.gr και θα επιλέξει τον προσωπικό του αριθμό».

Στο μεταξύ έκανε λόγο για την χρήση της τεχνολογίας στην αντιμετώπιση ακραίων καιρικών φαινομένων, καθώς όπως είπε μπορεί να μας δώσει έγκαιρη πρόγνωση ή στις περιπτώσεις πυρκαγιών «με συστήματα που έχουν αναπτυχθεί με λέιζερ να έχεις ένα γρήγορο σήμα ότι πιθανόν σε κάποια απομακρυσμένη περιοχή να έχεις πυρκαγιά. Ήδη δοκιμάζουμε τέτοια συστήματα ώστε την επόμενη περίοδο να τα έχουμε σε χρήση», ενώ επανέλαβε την πλατφόρμα που υλοποιείται σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών για ακαθάριστα οικόπεδα. «Από 1η Μαΐου όλα αυτά θα είναι ηλεκτρονικά, ο πολίτης θα ξέρει πως το οικόπεδό του θα πρέπει να είναι καθαρό, θα λάβει ένα μήνυμα και εάν δεν το κάνει θα επιβάλλεται αυτόματα και ηλεκτρονικά από τον δήμο το πρόστιμο».

Όσον αφορά στο πρόγραμμα «Έξυπνες Πόλεις» ο υπουργός σημείωσε ότι είναι ένα πρόγραμμα που δίνει την δυνατότητα στον κάθε δήμο να δει τις ανάγκες που έχει και «μέσα στα επόμενα δυο χρόνια θα πρέπει να υλοποιήσει λύσεις που θα κάνουν την ζωή των πολιτών πιο εύκολη».