Σούπερ μάρκετ

Σούπερ μάρκετ: Μπροστά σε ένα φαινόμενο που προκαλεί μυστήριο και ανησυχία βρίσκεται η αγορά των σούπερ μάρκετ καθώς μυστηριώδης εταιρεία έρχεται από τον παγωμένο Βορρά και τα δίνει όλα…  μισοτιμής!

Ενώ οι περισσότερες εταιρείες ακολουθούν μία τακτική προσφορών ανάλογα με αυτήν των supermarkets, στην Ρωσία οι βασικοί παίκτες της αγοράς αναπτύσσουν τις στρατηγικές τους με τη μορφή του hard discount.

Σύμφωνα με σχετικό report της RetailAnalysis, η Svetofor βρήκε και συμπλήρωσε ένα κενό στη ρωσική αγορά, με ένα format χαμηλής τιμής που λανσαρίστηκε από τη μητρική της εταιρεία, την Torgservis, το 2009.

Τα καταστήματα έχουν εμφάνιση και αίσθηση… αποθήκης, με μεγάλη χρήση παλετών, ελάχιστη έως καθόλου σήμανση, και ετικέτες τιμών που εκτυπώνονται σε… φύλλα χαρτιού Α4.

Η Svetofor ξεκίνησε από την Σιβηρία, αλλά άρχισε να επεκτείνει την παρουσία της κοντά σε μεγάλες πόλεις και την Μόσχα μόλις το 2018.

Άνοιξε καταστήματα σε κατοικημένες περιοχές, όπου η ισχυρή προσφορά τιμών για προϊόντα B brand ήταν ελκυστική για τους αγοραστές.

Αυτό βοήθησε στην αύξηση της αποδοτικότητας των like-for-like πωλήσεων, ενισχύοντας τις συνολικές επιδόσεις των πωλήσεων, έχοντας υποστήριξη από την ισχυρή ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων.

Οι πρωτοβουλίες αυτές την βοήθησαν να καταγράφει αύξηση των πωλήσεων πάνω από 20% ετησίως από το 2018.

Σούπερ μάρκετ: Πανικός στις κορυφαίες retailer εταιρείες

Κορυφαίοι retailers άρχισαν να αναγνωρίζουν την Svetofor ως απειλή για τα μερίδια αγοράς τους, όταν άρχισε να αυξάνει την παρουσία της γύρω από τις μεγάλες πόλεις της χώρας. Τόσο πέρυσι, όσο και φέτος, τρεις από τους κορυφαίους Ρώσους retailers ξεκίνησαν δοκιμές στις δικές τους εκδόσεις hard discount format, ενώ παράλληλα ανακοίνωσαν σχέδια για επέκταση του μεγέθους του δικτύου τους.

Ειδικότερα πέρυσι, η X5 Retail Group και η Magnit ξεκίνησαν τα πιλοτικά καταστήματα Chizhick και Moya Tsena, αντίστοιχα.

Μάλιστα, για τη φετινή χρονιά, ο σχεδιασμός τους κάνει λόγο για αύξηση του συγκεκριμένου δικτύου καταστημάτων σε 50 και 53, αντίστοιχα.

Παράλληλα και η Lenta ξεκίνησε δύο πιλοτικά καταστήματα το 2021, με το σήμα 365+ και είπε ότι θα αποκαλύψει περαιτέρω σχέδια για τη μάρκα μέχρι το τέλος του α’ εξαμήνου.

Σούπερ μάρκετ: Η επέλαση των Mere

Ο ρωσικός discounter, Mere, ο οποίος διαθέτει ήδη καταστήματα σε Γερμανία, Πολωνία, Ισπανία, Σερβία, Ελλάδα και Ουκρανία, μεταξύ άλλων, εξετάζει την είσοδό της σε Ηνωμένο Βασίλειο και Γαλλία.

Ο discounter, ο οποίος λειτουργεί με το όνομα Svetofor στην Ρωσία, δημιούργησε μία ιστοσελίδα στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Εκεί, όπως είθισται να κάνει σε όποια νέα αγορά θέλει να εισέλθει, αναφέρει ότι είναι, «σε συζητήσεις με τους ιδιοκτήτες γης, τους εκπροσώπους τους και τους μεσιτικούς πράκτορες», προκειμένου να ανοίξει καταστήματα Mere σε διάφορες περιοχές στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Σύμφωνα με το The Grocer, η ρωσική αλυσίδα έχει ήδη συγκεκριμένα σχέδια για τα τέσσερα πρώτα καταστήματα, το πρώτο από τα οποία θα ανοίξει στο Preston τον επόμενο μήνα. Θα ακολουθήσουν καταστήματα σε Castleford (Β. Αγγλία), Mold (Ουαλία) και Caldicot (Ουαλία).

Μέσω του νέου της site στο Ην. Βασίλειο, η εταιρεία ελπίζει να βρει καταλληλότερες περιοχές και καλεί τους ιδιοκτήτες και τους ιδιοκτήτες ακινήτων να έρθουν σε επαφή.

Η Mere άνοιξε το πρώτο της διεθνές γραφείο στην Ρουμανία το 2017.

Τα πρώτα καταστήματα στη χώρα ακολούθησαν ένα χρόνο αργότερα.

Ο discounter έχει μεγάλες ευρωπαϊκές φιλοδοξίες, διότι εκτός από το Ηνωμένο Βασίλειο, έχει πλέον ανοίξει κεντρικά γραφεία αγορών σε Βουλγαρία, Ιταλία, Ισπανία και Ελλάδα.

Στη Γαλλία η Mere σχεδιάζει να ανοίξει φέτος (προς τα τέλη της χρονιάς) τα πρώτα τρία καταστήματά της και πιο συγκεκριμένα στις περιφέρειες.

Άλλωστε στη χώρα η πορεία του καναλιού discount είναι έντονα ανοδική τα τελευταία χρόνια, καθώς σύμφωνα με στοιχεία της Kantar, τα σωρευτικά μερίδια Lidl και Aldi ανήλθαν πέρυσι σε 10% από 7% το 2016.

Στον φετινό προγραμματισμό των Ρώσων περιλαμβάνεται ακόμη το άνοιγμα 10 supermarkets στο Βέλγιο, καθώς και η είσοδος στην ιταλική και την αυστριακή αγορά.

Σούπερ μάρκετ: Ο μυστηριώδης κολοσσός

Το λιανεμπορικό δίκτυο Svetofor (σημαίνει φωτεινός σηματοδότης στα ρώσικα) είναι ο μεγαλύτερος hard discounter στην Ρωσία, με 1.800 καταστήματα σε όλη την χώρα, καθώς και σε αγορές όπως Γερμανία, Πολωνία, Ρουμανία, Λετονία, Λιθουανία, Εσθονία, Καζακστάν, Κίνα κ.α.

Τα Χριστούγεννα εγκαινίασε το πρώτο κατάστημά της στη Σερβία, ενώ επόμενοι στόχοι επέκτασης, όπως σημειώνει το site της εταιρείας, είναι οι Ελλάδα, Πορτογαλία, Γαλλία, ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο. Να σημειωθεί ότι «MERE» είναι το σήμα της ρωσικής αλυσίδας Svetofor για τις αγορές εκτός Ρωσίας.

Εκτός από την αλυσίδα Svetofor ο όμιλος Torgservis αναπτύσσει στη ρωσική αγορά και την αλυσίδα Mayak (φάρος στα ρώσικα).

Οι ιδιοκτήτες του ομίλου είναι η οικογένεια Schneider (92,5%), ο Valery Yakovlev (4,5%) και ο Andrey Veikulainen (3%).

Πρότυπο της ρωσικής οικογένειας Schneider, η οποία προφανώς έχει γερμανικές ρίζες, είναι η οικογένεια Albrecht ιδιοκτήτρια της γερμανικής αλυσίδας Aldi, που στην ουσία δημιούργησε την αγορά των discount σούπερ μάρκετ.

«Τα πρώτα καταστήματα χαμηλής τιμής εμφανίστηκαν στη Γερμανία στα μέσα της δεκαετίας του 1950 και γρήγορα έγιναν πολύ δημοφιλή», αναφέρεται στον ρωσικό ιστότοπο του ομίλου.

Το ίδιο μυστικοπαθείς όπως οι Albrechts διαθέτουν περισσότερες από 100 εμπορικές εταιρείες.

Η Valentina Schneider κατέχει επίσημα την πλειοψηφία των μετοχών στον όμιλο Torgservis. Ωστόσο έχει από καιρό αποσυρθεί – όπως και ο 80χρονος σύζυγός της Iwan, ο οποίος είναι επίσης εγγεγραμμένος ως μέτοχος σε πολλές τις εταιρείες της οικογένειας Schneider.

Κινητήρια δύναμη είναι οι γιοι της οικογένειας, ο Andrej και ο Sergej, όπως οι ιδρυτές της Aldi, τα αδέλφια Theo και ο Karl Albrecht. Γενικά δεν δίνουν συνεντεύξεις και δεν κυκλοφορούν φωτογραφίες τους στο διαδίκτυο.

Από το 1994 έως το 2004 η ρωσική οικογένεια ασχολήθηκε με το χονδρεμπόριο μπύρας και άλλων ποτών με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ.

Το 2004, οι Schneiders ίδρυσαν την αλυσίδα Napilnik, με την οποία ήθελαν να πουλήσουν αλκοόλ, σνακ και τσιγάρα. Η κερδοφορία ήταν χαμηλή, αλλά το project θεωρήθηκε επιτυχές και πολλά υποσχόμενο.

Μετά ήρθε η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση το 2008. Το ρούβλι έπεσε, η αγορά μπύρας κατέρρευσε και η αλυσίδα, η οποία χτίστηκε κυρίως με δάνεια, χρεοκόπησε.

Oμως η κρίση αποδείχθηκε πολύτιμη εμπειρία για τους Schneiders: Οι επινοητικοί επιχειρηματίες ανακάλυψαν την αρχή της «εξοικονόμησης σε οποιαδήποτε τιμή» ως επιχειρηματικό μοντέλο, έτσι το 2009 άνοιξαν τον πρώτο τους hard discount κατάστημα με το όνομα Svetofor. Πλέον τα έσοδα του δικτύου Svetofor φθάνουν το 1,4 δισ. ευρώ.

Για την ιστορία αξίζει να αναφέρουμε ότι η γερμανική Aldi, η οποία ήρθε με τυμπανοκρουσίες στην Ελλάδα, αποχώρησε το 2010, μόλις ενάμισι χρόνο μετά την επίσημη έναρξη των εργασιών της.

Συγκεκριμένα, η Αldi, με τζίρο 70.000.000 ευρώ, ανακοίνωνε το καλοκαίρι του 2010 τη διακοπή λειτουργίας των 38 καταστημάτων της στην Ελλάδα.

Έτσι ξαφνικά, «ναυάγησαν» τα σχέδια για δίκτυο άνω των 240 καταστημάτων και οι προσδοκίες για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, καθώς ήδη απασχολούσε γύρω στους 700 εργαζομένους.