Η ώρα της αλήθειας για τα σούπερ μάρκετ: Δείτε τι έχει συμβεί

Σούπερ μάρκετ: Το φαινόμενο του Μαΐου φοβούνται πως θα εξελιχθεί σε ντόμινο οι ιδιοκτήτες των μεγάλων αλυσίδων Σούπερ μάρκετ. Γιατί μειώθηκε ο κόσμος και τα κέρδη; Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Η επιστροφή, έστω και με δόσεις, στην κανονικότητα, έχει άμεσο αντίκτυπο στο ταμείο των σούπερ μάρκετ. Το ταμείο είναι “μείον” τον Μάιο, συγκρινόμενο με αυτό του περσινού αντίστοιχου μήνα, όπου ζούσαμε υπό το καθεστώς αυστηρού lockdown και η μόνη διέξοδος ήταν η κατανάλωση, σχεδόν αποκλειστικά, μέσω των σούπερ μάρκετ.

Προμηθευτές, που μίλησαν στο Capital.gr, αναφέρουν ότι σε ορισμένες κατηγορίες, όπως είναι τα κατεψυγμένα προϊόντα, οι πωλήσεις έχουν υποχωρήσει από 30-50%. Ισχυρές πιέσεις με διψήφια πτώση των πωλήσεων τους δέχονται και άλλες κατηγορίες όπως είναι οι μπύρες και τα αναψυκτικά. Με την κατηγορία παγωτού να δέχεται άγριο “σφυροκόπημα” μετά και την άρση του lockdown και το άνοιγμα της εστίασης.

Πέρυσι την εβδομάδα που έληγε στις 17 Μαΐου τα σούπερ μάρκετ κατέγραψαν ανάπτυξη 10,1% συνολικά, οι πωλήσεις παγωτού 39,3%, 50% η κατεψυγμένη pizza και τα έτοιμα κατεψυγμένα γεύματα 33,3%.

Εκτός από τη σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα -η εστίαση ανέβασε ρολά στις 3 Μαΐου-, ο φετινός Μάιος είχε και μια ακόμη σημαντική διαφορά σε σχέση με τον περσινό. Τα καταστήματα παρέμειναν κλειστά στις 3 και 4 Μαΐου, δηλαδή τη Δευτέρα του Πάσχα και την Τρίτη, διότι μεταφέρθηκε η αργία της Πρωτομαγιάς.

Βέβαια θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος, ότι αυτή η “απώλεια” ημερών σε σχέση με τον περσινό αντίστοιχο μήνα -το Πάσχα πέρυσι έπεσε τον Απρίλιο-, ισοφαρίσθηκε με τη δυνατότητα που έδωσε η Πολιτεία για λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές που έχουν μεσολαβήσει από το Πάσχα μέχρι και σήμερα. Αυτό θα ίσχυε στην περίπτωση που ο βασικός παίκτης του κλάδου, μέσω του οποίου πραγματοποιείται το 30% του συνολικού τζίρου των σούπερ μάρκετ, ο όμιλος Σκλαβενίτη, λειτουργούσε τις Κυριακές. Η αλυσίδα Σκλαβενίτης διατηρεί κλειστά τα καταστήματά της τις Κυριακές με εξαίρεση αυτό που βρίσκεται στο Eμπορικό Πάρκο Smart Park, στα Σπάτα.

Εν αντιθέσει, πάντως με το τι συνέβη τις 19 πρώτες ημέρες του Μαΐου, το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου ο τζίρος στο λιανεμπόριο τροφίμων ενισχύθηκε κατά 3%, οδηγούμενος κυρίως από την αύξηση των πωλήσεων τις τελευταίες εβδομάδες του Απριλίου και δη την τελευταία εβδομάδα, που ήταν η Μεγάλη Εβδομάδα.

Όπως ανακοίνωσε χθες η NielsenIQ τη Μεγάλη εβδομάδα (13/4-19/4) οι πωλήσεις αυξήθηκαν 10,9% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή Μεγάλη Εβδομάδα (13/4-19/4), κατά τη διάρκεια της οποίας είχε καταγραφεί αύξηση +5,5%. Η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε στις κατηγορίες τροφίμων & ποτών και στα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα. Στα “παράδοξα” της κατανάλωσης τη Μεγάλη εβδομάδα ήταν ότι η ανάπτυξη των πωλήσεων προήλθε από Περιφέρεια, με την περιοχή της Πελοποννήσου να αναπτύσσεται κατά +18,3%, η Κεντρική Ελλάδα με +16,8%, αλλά και η Κρήτη με +10,2%, παρά το γεγονός ότι απαγορεύονταν οι μετακινήσεις.

Αναλυτές, στελέχη προμηθευτικών εταιρειών και αλυσίδων σούπερ μάρκετ αναμένουν υποχώρηση των πωλήσεων. Τους επόμενους 3-4 μήνες εκτιμούν ότι η αγορά θα κινηθεί, στην καλύτερη περίπτωση, στα περσινά επίπεδα, ενώ για το τελευταίο τρίμηνο αναμένουν σημαντική υποχώρηση του τζίρου. Για το σύνολο της χρονιάς εκτιμούν πως ο τζίρος των αλυσίδων σούπερ μάρκετ θα υποχωρήσει εφέτος 2-4% σε σχέση με το 2020.

Σούπερ μάρκετ: Έτσι θα κάνουμε τα ψώνια μας πλέον

Δεν είναι μόνο οι καταναλωτές που υποχρεώθηκαν να αλλάξουν τις συνήθειές τους, σε ό,τι αφορά τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ, αλλά και οι αλυσίδες τροφίμων αντιμετωπίζουν πλέον μια νέα πραγματικότητα.

Πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ έδειξε ότι οι πωλήσεις του online καναλιού των super markets ξεπέρασαν τα 100 εκατ. Ευρώ το 2020, έναντι των 46,7 εκατ. Ευρώ του 2019, ενώ το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη super market online έχει φτάσει πλέον στο 25% έναντι ενός πολύ μικρού ποσοστού 1-2% το 2019.

Το στοιχείο που επιβεβαίωσε, όμως, ότι αυτή η στροφή στις ηλεκτρονικές αγορές είναι μόνιμη, αποτυπώνεται στην ποιοτική ανάλυση των πλεονεκτημάτων των e- αγορών.

Αφήνοντας στην άκρη το 40%, που αφορά στην ασφάλεια από τον κορωνοϊό, ακολουθούν η ευκολία των αγορών σε ποσοστό 38%, η ταχύτητα αγορών με 23% και η αναζήτηση προσφορών με 22%.

Παράλληλα 1 στους 4 καταναλωτές, δεν έχει εικόνα για τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών, κάτι που αποτελεί ένδειξη για ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς.

Η πραγματική επανάσταση φαίνεται ότι ξεκινά, όμως, στην άλλη όχθη του Ατλαντικού και μάλλον είναι ζήτημα χρόνου το πότε θα ακολουθήσει η Ευρώπη.

Σούπερ μάρκετ: Η Amazon «δείχνει» την επόμενη μέρα

Κατ’ αρχάς, η Amazon εγκαινιάζει το αυτόματο σύστημα ηλεκτρονικής πληρωμής (checkout) σε μεγάλα καταστήματα σουπερμάρκετ.

Όπως αναφέρει το ειδικό ενημερωτικό σημείωμα του Γραφείου Οικονομικών κι Εμπορικών Υποθέσεων στη Νέα Υόρκη, τα έγγραφα προγραμματισμού για το υπό κατασκευή κατάστημα στο Brookfield του Κονέκτικατ αναφέρουν δώδεκα πύλες εισόδου και εξόδου καθώς και «έξυπνες κάμερες» με ανιχνευτή όρασης και ηλεκτρονικούς αισθητήρες τεχνητής νοημοσύνης, οι οποίοι βρίσκονται τοποθετημένες στην οροφή, πάνω από τα ράφια, και καταγράφουν κάθε βήμα του πελάτη από τη στιγμή που μπαίνει στο κατάστημα ως τη στιγμή που αποχωρεί.

Για να γίνει η χρέωση κατά την έξοδο, ο πελάτης πρέπει, προτού αρχίσει τα ψώνια του, να έχει «κατεβάσει» στο κινητό τηλέφωνό του την ειδική εφαρμογή της Amazon Go.

Αυτή η εγκατάσταση εμφανίστηκε στο παρελθόν μόνο σε καταστήματα Amazon Go.

Σύμφωνα με το Reuters, η Amazon παρουσίασε, επίσης, μία νέα συσκευή σάρωσης με δυνατότητες βιομετρικής ταυτοποίησης σε καταστήματα Whole Foods στην περιοχή του Σιάτλ, επιτρέποντας στους αγοραστές να πραγματοποιούν τις συναλλαγές τους μόνο με τη σάρωση της παλάμης τους.

Το νέο Amazon One «διαβάζει» την εικόνα της παλάμης του αγοραστή, ο οποίος κρατά το χέρι του πάνω από τη συσκευή για περίπου ένα δευτερόλεπτο.

Την ίδια στιγμή, η γνωστή αμερικανική αλυσίδα Walmart, προωθεί την παράδοση τροφίμων κατευθείαν στο ψυγείο των πελατών της, εν τη απουσία των τελευταίων από την οικία τους!

Σύμφωνα με το Bloomberg, οι δοκιμές της νέας υπηρεσίας “In Home” ανεστάλησαν προσωρινώς, λόγω της πανδημίας, ωστόσο με την πρόοδο των εμβολιασμών, και την εκρηκτική άνθιση των διαδικτυακών πωλήσεων τροφίμων, η εταιρεία θέτει εκ νέου σε τροχιά την εν λόγω υπηρεσία.

Βασική πρόκληση για την ευρεία χρήση της νέας υπηρεσίας από τους καταναλωτές συνιστά η αποδοχή εκ μέρους τους της εισόδου στο διαμέρισμά τους ενός αγνώστου, και δη προσέγγισης στο ψυγείο τους.

Για το λόγο αυτό, η εταιρεία, προκειμένου να απομακρύνει ανησυχίες των πελατών της, αναθέτει σε υπαλλήλους με μακροχρόνια εμπειρία να συναντούν δυνητικούς πελάτες, πριν από την πρώτη παραγγελία, και να εκπαιδεύονται δια ζώσης πως, επί παραδείγματι, να αποθηκεύουν επιμελώς τα τρόφιμα στο ψυγείο.

Το προσωπικό παράδοσης θα φορά επίσης μάσκες, γάντια, μποτάκια, θα φέρει κάμερες σώματος, οι οποίες θα μεταδίδουν και καταγράφουν ζωντανά την παράδοση, ενώ θα εισέρχονται σε σπίτια (ή γκαράζ) κάνοντας χρήση μοναδικού κωδικού σε «έξυπνες κλειδαριές» μέσω ειδικής εφαρμογής!