Οργή και απελπισία στα πρατήρια: Δείτε τι έχει συμβεί με την βενζίνη

Τιμές καυσίμων: Οργή και απελπισία στα πρατήρια. Βάζουν βενζίνη οι οδηγοί αλλά το ρεζερβουάρ δεν γεμίζει με τίποτα. «Σπάει και το φράγμα των δύο ευρώ. Καμία αντίδραση από την κυβέρνηση. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Ανησυχία επικρατεί σε καταναλωτές και αγορά σχετικά με την ανοδική πορεία των τιμών των καυσίμων, με την αμόλυβδη να ξεπερνά τα 2 ευρώ ανά λίτρο σε ορισμένες περιοχές.

Οι αυξήσεις των τιμών επιταχύνθηκαν εξαιτίας της ραγδαίας ανόδου των διεθνών τιμών του αργού αλλά και λόγω των μεταβολών στην ισοτιμία μεταξύ ευρώ και δολαρίου.

Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης η μέση τιμή σήμερα αγγίζει τα 1,831 ευρώ πανελλαδικά για την 95 οκτανίων, τα 1,978 για την αμόλυβδη 100 οκτανίων 1,978, η τιμή της σούπερ διαμορφώνεται στα 1,633 ευρώ, diesel κίνησης στα 1,572 και το υγραέριο κίνησης στα 1,042.

Οι περιοχές της Αττικής


Σύμφωνα πάντα με το Παρατηρητήριο, στην Αττική, η χαμηλότερη τιμή για την αμόλυβδη 95 συναντάται σε πρατήριο της Αργυρούπολης, ενώ σε αντλίες της Αττικής παρατηρούνται τιμές που ξεπερνούν τα 2 ευρώ το λίτρο. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι σε βενζινάδικο της οδού Μιχαλακοπούλου η τιμή ξεπερνά τα 2 ευρώ (Δείτε εδώ αναλυτικά τις τιμές σύμφωνα με το Παρατηρητήριο).

Χθες στα πρατήρια των Κυκλάδων, η χαμηλότερη τιμή εντοπίστηκε στην Τήνο στα 1,909 ευρώ ανά λίτρο ενώ η ακριβότερη, στη Μήλο με 2,285 ευρώ ανά λίτρο.

Στην Αχαΐα το ρεκόρ της πιο ακριβής βενζίνης σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, το έσπασε χθες ένα πρατήριο ΕΚΟ στο Αίγιο, πουλάει την 100αρα στην τιμή των 2,155 ευρώ.

Η αμόλυβδη 100 οκτανίων ξεκινά σε πρατήρια της Αθήνας από τα 1,624 ευρώ το λίτρο, ενώ σε πρατήρια σε Γαλάτσι, σε Μοσχάτο, Καλλιθέα, Κολωνό και αλλού ξεπερνά τα 2 ευρώ το λίτρο.

Μιλώντας χθες στο Πρώτο Πρόγραμμα, ο αντιπρόεδρος Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου, ανέφερε ότι «Συνεχίζει η ανοδική πορεία λίγο λίγο κάθε μέρα, το βλέπω και στις προβλέψεις τις διυλιστηριακές που και στην αυριανή μέρα θα είναι προσθετική, όπως και σήμερα ήταν αρκετά υψηλή η αύξηση για όσους θα πάρουμε καύσιμα σε σχέση με την χθεσινή χρέωση.

Είναι ακριβότερο το καύσιμο που θα αγοράσουμε οι πρατηριούχοι σήμερα όπως θα είναι και αύριο και μεθαύριο, σύμφωνα με τις προβλέψεις. Εάν ήταν πράγματι παροδική η ανοδική πορεία των καυσίμων θα έπρεπε να είχε τελειώσει το αργότερο τον Δεκέμβριο, αλλά βρισκόμαστε ήδη στον Φεβρουάριο και οι αυξήσεις τραβούν την ανηφόρα».

Αυτό δικαιολογεί και τις αυξήσεις που έχουμε δει στα προϊόντα στα ράφια των σουπερ μάρκετ, καθώς προέρχονται από την υψηλή τιμή των καυσίμων.

«Λέγαμε πάντοτε ότι θα πρέπει στις περιπτώσεις που αυξάνεται η διεθνής τιμή του αργού πετρελαίου να υπάρχει ένας μηχανισμός να μειώνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, ο οποίος επιβαρύνεται και από τον ΦΠΑ και δεν ξέρω αν θα ξεπεράσουμε και τα 2 ευρώ την βενζίνη.

Θα μπούμε σε μια μεγάλη ύφεση που δεν θα φέρει έσοδα στα ταμεία του κράτους, γιατί η μικρή τιμή και ο κύκλος εργασιών είναι αυτό που επιφέρει έσοδα» επεσήμανε ο κ. Ασμάτογλου.

Πρόσθεσε ακόμη, πως αυτές οι τιμές έχουν επηρεάσει πολύ την τσέπη του καταναλωτή επισημαίνοντας ότι:

«Το είδαμε και με το πετρέλαιο θέρμανσης, με τον χιονιά, οι ποσότητες που είχαν παραγγελθεί ήταν πολύ μικρές, οι δεξαμενές ήταν άδειες και όπου δεν μπόρεσε να γίνει η διανομή, τουλάχιστον στα βόρεια προάστια που έπεσε πολύ χιόνι, έμειναν πάρα πολλά σπίτια χωρίς πετρέλαιο, δεν είχαν άλλους τρόπους θέρμανσης, με ηλικιωμένους και δεν μπορείτε να φανταστείτε τι αντιμετωπίσαμε αυτές τις μέρες. Κάτι πρέπει να γίνει!»

Τιμές καυσίμων: Έτσι μας κλέβουν τα πρατήρια

Η παραβατικότητα εμφανίζει αυξητικές τάσεις, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα των ελέγχων της ΑΑΔΕ που εντοπίζει παράνομες δεξαμενές με χημικές ουσίες που αναμειγνύονται με τα καύσιμα.

Στα 50-90 εκατ. ευρώ ετησίως εκτιμάται η απώλεια των καταναλωτών από τις ελλιπείς παραδόσεις καυσίμων σε πρατήρια με “πειραγμένες” αντλίες, ενώ άλλα 100-150 εκατ. ευρώ είναι η απώλεια εσόδων του Δημοσίου από την παράνομη διακίνηση καυσίμων (λαθρεμπόριο, νοθεία).

Τις εκτιμήσεις αυτές διατύπωσε, μιλώντας σε δημοσιογράφους, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, Γιάννης Αληγιζάκης, τονίζοντας παράλληλα ότι ενώ έχουν γίνει βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο η παραβατικότητα παραμένει διαχρονικό πρόβλημα καθώς οι “επιτήδειοι” εφευρίσκουν νέους τρόπους παράκαμψης της νομοθεσίας.

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, η παραβατικότητα εμφανίζει αυξητικές τάσεις, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα των ελέγχων της ΑΑΔΕ που εντοπίζει παράνομες δεξαμενές με χημικές ουσίες που αναμειγνύονται με τα καύσιμα.

Ο ΣΕΕΠΕ υπέγραψε πρόσφατα μνημόνιο συνεργασίας με την ΑΑΔΕ με στόχο την πιστοποίηση και ορθή λειτουργία των συστημάτων ελέγχου των εισροών – εκροών στα πρατήρια, τα οποία έχουν τοποθετηθεί από το 2010 αλλά δεν είναι πλήρως λειτουργικά.

Στις προτάσεις του ΣΕΕΠΕ περιλαμβάνεται ακόμη η υπογραφή των αποφάσεων για επέκταση των συστημάτων αυτών σε όλες τις δεξαμενές (ΚΤΕΛ, εργοτάξια κλπ.), ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών, επίσπευση των δικαστικών αποφάσεων, σφράγιση των πρατηρίων στα οποία εντοπίζονται παραβάσεις, μεταφορά των κλιμακίων ελέγχου (ΚΕΔΑΚ) στην ΑΑΔΕ και ορισμό της Αρχής ως συντονιστή με αποφασιστικές αρμοδιότητες για την ολοκλήρωση του έργου.

Σε σχέση με την πορεία της αγοράς, τονίστηκε ότι το πρώτο τετράμηνο του έτους καταγράφηκε μείωση λόγω των περιορισμών που επιβλήθηκαν αλλά στη συνέχεια η άρση τους και η καλή τουριστική σεζόν έφεραν θετικό πρόσημο. Συνολικά, στο 8μηνο η αγορά καυσίμων εμφανίζει πτώση 7 %, αν και τα καύσιμα κίνησης κινούνται ανοδικά (βενζίνη +2 %, πετρέλαιο κίνησης +6 %), καθώς η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης είναι μειωμένη κατά 41 %.

Ο ΣΕΕΠΕ ζητά επέκταση του επιδόματος θέρμανσης στη συντριπτική πλειονότητα των νοικοκυριών, δηλαδή να καταργηθούν τα εισοδηματικά κριτήρια ή να εξαιρεθεί το 5 – 10% των υψηλότερων εισοδημάτων, καθώς επικρατεί ανησυχία για τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης και της αύξησης των τιμών στην καταναλωτική συμπεριφορά.

Το πετρέλαιο θέρμανσης πωλείται σε τιμές 45% ακριβότερες σε σχέση με πέρυσι, παρ’ όλα αυτά είναι για πρώτη φορά ελαφρώς φθηνότερο από το φυσικό αέριο το οποίο ακρίβυνε ακόμη περισσότερο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΠΕ η τιμή του φυσικού αερίου είναι 0,974 ευρώ ανά κιλοβατώρα έναντι 0,955 για το πετρέλαιο θέρμανσης.

Σε σχέση, τέλος, με τις Κοινοτικές Οδηγίες για τον μηδενισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ως το 2050, ο κλάδος επισημαίνει την ανάγκη να προστατευθούν οι καταναλωτές από αύξηση του κόστους καυσίμων.

Ακόμη πιο ακριβά κοστίζει το φουλάρισμα στον οδηγό που χρησιμοποιεί το όχημά του καθημερινά, είτε κινείται με μικρό, είτε με μεγαλύτερο οικογενειακό μοντέλο, εξαιτίας των αυξήσεων που τραβάνε τον ανήφορο τους τελευταίους δέκα μήνες.

Οι κάτοχοι των μοντέλων βενζίνης διαπιστώνουν ότι πλέον το γέμισμα κοστίζει πολύ παραπάνω σε σχέση με το πόσο κόστιζε στις αρχές της χρονιάς. Ειδικότερα, για ένα SUV, που πριν από δέκα μήνες με κινητήρα 1,5 λίτρου φούλαρε με 71 ευρώ (με ρεζερβουάρ 50 λίτρων και την τιμή στα 1,43 ευρώ), σήμερα το φουλάρισμα ανέβηκε στα 87,5 ευρώ, 16,5 ευρώ παραπάνω απ’ ό,τι στις αρχές της χρονιάς. Αλλά και στα μικρά μοντέλα, που διαθέτουν πιο οικονομικούς κινητήρες, το φουλάρισμα «καίει» την τσέπη του οδηγού.

Σήμερα, ένα μικρό – μικρομεσαίο 1.000άρι μοντέλο χρειάζεται 70 ευρώ, από 57 ευρώ που ήθελε για το φουλάρισμα της εβδομάδας (13 ευρώ παραπάνω μέσα σε λίγους μήνες). Να σημειωθεί ότι η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων στις αρχές Ιανουαρίου του 2021 ήταν 1,43 ευρώ, ενώ σήμερα αγγίζει τα 1,75 ευρώ (αύξηση 21,9%).

Αλλά και στα ντίζελ, όσον αφορά το κόστος μετακίνησης, που κάποτε αποτελούσε «όαση» για όσους είχαν επιλέξει ένα μοντέλο με σύγχρονο πετρελαιοκινητήρα, το φουλάρισμα πλέον προκαλεί πονοκεφάλους στους ιδιοκτήτες, τόσο των μικρών ντίζελ οχημάτων, όσο και αυτών που έχουν επιλέξει μεγαλύτερα μοντέλα με ντίζελ μοτέρ.

Συγκεκριμένα, και με γνώμονα ότι στις αρχές του έτους το κόστος του ντίζελ ήταν στα 1,15 ευρώ/λίτρο, σήμερα, η μέση τιμή πανελλαδικώς αγγίζει το 1,49 ευρώ/λίτρο – αύξηση 0,34 ευρώ.

Αν υπολογίσουμε ότι ένα μεσαίο οικογενειακό με ντίζελ κινητήρα απαιτούσε 57 ευρώ για το φουλάρισμά του, σήμερα, με την τιμή του ντίζελ να είναι στα 1,49 ευρώ, το φουλάρισμά του αγγίζει τα 74,5 ευρώ.

Οι αυξήσεις στα καύσιμα έχουν ανεβάσει κατακόρυφα και το ταξίδι με το αυτοκίνητο. Αν για παράδειγμα, πριν από 10 μήνες, ένα μεσαίο SUV με κινητήρα βενζίνης 1,3 λίτρων ήθελε 85 ευρώ για να ταξιδέψει από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη με την επιστροφή (υπολογισμένο με 1,43 ευρώ το λίτρο και με γνώμονα ότι καίει 6 λίτρα/10 χλμ.), σήμερα, για το ίδιο μοντέλο το κόστος έχει ανέβει στα 105 ευρώ (υπολογισμένο με μέση τιμή 1,75 ευρώ το λίτρο αμόλυβδης 95 οκτανίων).

Απάτη στα καύσιμα: Συμβουλές οικονομίας
Αρκετοί οδηγοί πλέον έχουν… ξεσκονίσει τις χρυσές συμβουλές οικονομίας, που εκτός από το «φανταστικό» αβγό ανάμεσα στο γκάζι και το πόδι, δεν αποκλείεται, με μια πιο συνετή χρήση να επιτύχετε σημαντική οικονομία και να «επιστραφούν» στην τσέπη σας ευρώ.

Πρώτη και πιο σημαντική συμβουλή είναι η αλλαγή των σχέσεων στο κιβώτιο. Μην περιμένετε να… σπάσετε το στροφόμετρο, αλλά αλλάζετε ταχύτητα στα μοντέλα βενζίνης στις μεσαίες στροφές (3.000-4.000 σ.α.λ), ενώ στα ντίζελ λόγω της υψηλής ροπής που είναι διαθέσιμη από τις χαμηλές στροφές, μπορεί να είναι εφικτή η αλλαγή των σχέσεων στο κιβώτιο ακόμη και από τις 1.500 σ.α.λ.

Κάντε προβλέψιμη οδήγηση: Mην περιμένετε να φθάσετε λίγα μέτρα πριν από το κόκκινο φανάρι για να αρχίσετε να φρενάρετε απότομα, αλλά ελαττώστε ταχύτητα σταδιακά.

Κάντε απαλές εκκινήσεις, ενώ σε πολλά σύγχρονα μοντέλα το σύστημα start – stop που απενεργοποιεί τον κινητήρα στα φανάρια, μπορεί να σας εξοικονομήσει έως και 20% καύσιμο.

Ελέγχετε την πίεση στα ελαστικά. Ελαστικά με μειωμένη πίεση θα σας επιφέρουν αύξηση στην κατανάλωση από 10% έως 20%, ενώ ένας κακοσυντηρημένος κινητήρας είναι πολύ πιθανόν να «καταπίνει» πιο γρήγορα τα λίτρα από το πανάκριβο ρεζερβουάρ βενζίνης στο ΙΧ σας.