Αλλαγές στον ΚΟΚ με ανελέητες τιμωρίες: Πότε αφαιρείται το δίπλωμα για πάντα

ΚΟΚ: Έρχονται τεράστιες αλλαγές με πιο αυστηρές ποινές. Διαβάστε στο xristika.gr τι αλλάζει και από πότε.

Μια σειρά παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα καταλήγει στο εξής και σε αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης, σύμφωνα με τις αλλαγές που προωθεί η νέα ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών.

Καθώς τα τροχαία στη χώρα μας αυξάνονται και εκτός από τα στοιχεία, κάθε οδηγός μπορεί να διαπιστώσει ότι η κατάσταση στους δρόμους είναι εξαιρετικά επικίνδυνη, η κυβέρνηση επιδιώκει να αυστηροποιήσει το πλαίσιο προκειμένου να μειώσει ατυχήματα και δυστυχήματα.

Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις το δίπλωμα θα αφαιρείται όχι για κάποιους μήνες, αλλά επ’ αόριστον! Αυτό όμως θα συμβαίνει στην τρίτη φάση που θα διαπιστώνεται παράβαση.

Διαβάστε αναλυτικά τις αλλαγές στον ΚΟΚ:

Την προαναγγελία έκανε από το ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Γιάννης Οικονόμου. Συγκεκριμένα ο ίδιος ανέφερε ότι θα υπάρχει πολύμηνη αφαίρεση της άδειας οδήγησης στην αρχή, στη συνέχεια εφόσον υπάρξει πάλι παράβαση θα αφαιρείται για πολλά χρόνια, και στην τρίτη φάση πια η τιμωρία θα είναι η πιο αυστηρή:

Καθολική αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι ο παραβάτης οδηγός είναι υπότροπος στις ίδιες παραβάσεις.

ΚΟΚ: Για ποιες παραβάσεις αλλάζουν οι ποινές

Μεταξύ των παραβάσεων που θα επισύρουν βαρύτερες ποινές περιλαμβάνεται το κόκκινο, η παραβίαση του στοπ, η επιθετική οδήγηση, η χρήση κινητού και η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ.

Ο κ. Οικονόμου ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Πρέπει να εμπεδώσουμε όλοι και βάζω το πολιτικό σύστημα πρώτο, βάζω τον εαυτό μου μπροστά, γιατί είπαμε ότι πρέπει να λέμε αλήθειες. Είμαστε στην αρχή μιας καινούργιας τετραετίας και οφείλουμε να διορθώνουμε πράγματα, τα οποία θα έχουν αντανάκλαση γενικότερα στους Έλληνες. Ένα ζήτημα είναι τι ποινές έχουμε και πού χρειάζονται αυτές οι ποινές, αυστηροποίηση εάν χρειάζονται, είτε είναι διοικητικά πρόστιμα είτε είναι άλλου τύπου ποινές».

Ο ίδιος συνέχισε:

«Ένα δεύτερο ζήτημα μιλώ γενικά τώρα, θα έρθω στην Τροχαία και την οδική ασφάλεια. Ένα δεύτερο ζήτημα είναι να εφαρμόζονται οι ποινές, μικρές ή μεγάλες. Να δούμε τι γίνεται με την αναστολή εκτέλεσης των ποινών, που δημιουργεί μια σειρά από τεράστια ζητήματα σε ό,τι αφορά το κράτος Δικαίου, την εφαρμογή του νόμου, τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν οι διωκτικές αρχές το έγκλημα, μικρό, μεσαίο ή μεγάλο. Έγιναν πολύ σημαντικά βήματα, πολύ σημαντικές συζητήσεις στο υπουργικό συμβούλιο την περασμένη εβδομάδα».

Ποιες ριζικές αλλαγές προτείνει η ΕΕ για τα διπλώματα οδήγησης

Πολλές και σημαντικές αλλαγές περιλαμβάνει η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τους μαθητές των σχολών οδήγησης και για τους οδηγούς με στόχο την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας και την αποτελεσματικότερη προστασία του περιβάλλοντος.

Το 2022 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης πάνω από 20.000 πολίτες, με την πλειοψηφία από αυτούς να είναι πεζοί, ποδηλάτες και χρήστες μοτοσικλετών και πατινιών. Η ΕΕ εστιάζει λοιπόν στις συγκεκριμένες κατηγορίες χρηστών του οδικού δικτύου και κυρίως στα νεότερα άτομα ηλικίας κάτω των 30 ετών, τα οποία αποτελούν μόνο το 8% των οδηγών, αλλά εμπλέκονται περίπου στο 40% των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων

Οι προτάσεις προβλέπουν μεταξύ άλλων μία τουλάχιστον διετή δοκιμαστική περίοδο για τους νέους οδηγούς με απόλυτη απαγόρευση κατανάλωσης αλκοόλ.

Οι ευρωκράτες ζητούν να εντάξουν οι σχολές οδήγησης υποχρεωτικά συγκεκριμένο αριθμό εκπαιδευτικών ωρών στο Eco Driving και στη σωστή ενημέρωση της χρήσης των προηγμένων συστημάτων υποστήριξης του οδηγού και άλλων αυτοματοποιημένων λειτουργιών, με τις οποίες εφοδιάζονται τα σύγχρονα αυτοκίνητα. Προτείνονται επίσης ειδικά μαθήματα για την ευαισθητοποίηση των υποψηφίων οδηγών απέναντι σε πιο ευάλωτους χρήστες της κυκλοφοριακής αλυσίδας, όπως είναι οι ποδηλάτες, οι αναβάτες μοτοσικλετών και όσοι μετακινούνται με ηλεκτρικά πατίνια.

Οι οδηγοί θα ενθαρρύνονται με διάφορα κίνητρα, για να αναβαθμίζουν και να επικαιροποιούν τις γνώσεις τους στα νεότερα δεδομένα, ώστε να συμβαδίζουν με τις τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα της αυτοκίνησης.

Στο μέλλον θα χρησιμοποιούνται υποχρεωτικά σε όλες τις χώρες μέλη της ΕΕ ψηφιακά διπλώματα οδήγησης αποθηκευμένα στο κινητό, αν και θα μπορεί όποιος θέλει να ζητά επιπρόσθετα την έκδοση και ενός συμβατικού διπλώματος σε μορφή πλαστικοποιημένης κάρτας με τσιπ.

Με αυτόν τον τρόπο θα μειωθεί δραστικά η γραφειοκρατία, καθώς τα ηλεκτρονικά διπλώματα αλλάζουν, αντικαθίστανται και ανανεώνονται πολύ ευκολότερα, γρηγορότερα και φθηνότερα. Με τα ερασιτεχνικά διπλώματα κατηγορίας ‘’Β’’ θα μπορούμε πλέον να οδηγούμε οχήματα μικτού βάρους έως 4,25 τόνων αντί 3,5 τόνων που ισχύουν σήμερα. Η συγκεκριμένη αλλαγή κρίνεται αναγκαία εξαιτίας της αύξησης του βάρους που εμφανίζουν τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα με τις ογκώδεις μπαταρίες τους.

Ηλεκτρικά πατίνια: Σε ποιους δρόμους απαγορεύονται σύμφωνα με τον ΚΟΚ

Η χρήση ηλεκτρικών πατινιών έχει αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια, γεγονός που έχει οδηγήσει σε πολλά ατυχήματα, καθώς είτε οι οδηγοί τους αγνοούν τους κανόνες, είτε οι οδηγοί άλλων οχημάτων δεν προσέχουν αρκετά.

Η αύξηση των ηλεκτρικών πατινιών ανάγκασε την πολιτεία να προβεί σε αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος από το 2021 περιλαμβάνει ειδικές προβλέψεις για όσους/ες οδηγούν ένα τέτοιο όχημα.

Παρακάτω θα δείτε ορισμένους βασικούς κανόνες που προβλέπονται στον ΚΟΚ όσον αφορά στην κυκλοφορία των λεγόμενων Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ), όπως ονομάστηκαν τα ηλεκτρικά πατίνια από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Στα οχήματα αυτά υπάγονται τα κινούμενα με ηλεκτροκινητήρα:

  • πατίνια (e-scooters),
  • τροχοπέδιλα (rollers) και τροχοσανίδες (skateboards),
  • αυτοεξισορροπούμενα προσωπικά οχήματα δηλαδή μηχανοκίνητα μονόκυκλα οχήματα ή μηχανοκίνητα δίκυκλα οχήματα διπλής τροχιάς, που βασίζονται σε εγγενή ασταθή ισορροπία και χρειάζονται βοηθητικό σύστημα ελέγχου για να διατηρούν την ισορροπία τους,

Ε.Π.Η.Ο. που δεν υπάγονται σε κάποια κατηγορία εκ των ανωτέρω, στα οποία συμπεριλαμβάνονται ηλεκτροκίνητα αμαξίδια ατόμων με αναπηρία, ενισχυμένα και απλά, scooters και handbikes ατόμων με αναπηρία.

Οι βασικοί κανόνες για τα ΕΠΗΟ:

  • Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο για τα ΕΠΗΟ ορίζεται σε 25 χλμ./ώρα.
  • Τα ΕΠΗΟ απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα.
  • Οι οδηγοί ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και ΕΠΗΟ απαγορεύεται να ρυμουλκούνται από άλλο όχημα, να ρυμουλκούν ή ωθούν διάφορα αντικείμενα (εξαιρούνται της απαγόρευσης οι οδηγοί ποδηλάτων), να μεταφέρουν αντικείμενα, τα οποία εμποδίζουν την οδήγηση του οχήματός τους ή εκθέτουν σε κίνδυνο τους λοιπούς χρήστες της οδού, να κινούνται ανά δύο ή και πλείονες παράλληλα, να σύρουν μαζί τους ζώα δεμένα με λουρί, να χρησιμοποιούν εν κινήσει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές.
  • Οι οδηγοί ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και ΕΠΗΟ υποχρεούνται, όταν οδηγούν, να κρατούν το τιμόνι (εφόσον υπάρχει) και με τα δύο τους χέρια, εκτός αν δίνουν σήμα σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα.
  • Οι οδηγοί ποδηλάτων και ΕΠΗΟ υποχρεούνται να κατεβαίνουν από αυτά και να τα οδηγούν βαδίζοντας, όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος για την κυκλοφορία των πεζών.
  • Οι οδηγοί ποδηλάτων και ΕΠΗΟ απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματά τους.
  • Αν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι υποχρεούνται να κινούνται στους ποδηλατόδρομους. Διαφορετικά, οι οδηγοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος.
  • Τη νύχτα είναι υποχρεωτική η χρήση ειδικού αντανακλαστικού γιλέκου.
  • Πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και κόκκινο αντανακλαστικό φως πίσω.
  • Οι οδηγοί τους πρέπει να φορούν κράνος.
  • Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί των ΕΠΗΟ υποχρεούνται να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών και να τους παραχωρούν προτεραιότητα.
  • Όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να οδηγούν τα ηλεκτρικά οχήματα βαδίζοντας.