Τράπεζες: Για πρώτη φορά στη σύγχρονη οικονομική ιστορία της χώρας είναι στο τραπέζι ένα σενάριο με θέσπιση αρνητικών επιτοκίων (επιβολή «πέναλτι») για τις τραπεζικές καταθέσεις, με στόχο να… κινηθεί το χρήμα που «λιμνάζει».
Υπό την πίεση της νομισματικής πολιτικής που εφαρμόζει η ΕΚΤ και της ανάγκης για περαιτέρω βελτίωση της οργανικής κεδροφορίας των συστημικών ομίλων, εξετάζεται από τους μεγάλους του κλάδου το ενδεχόμενο να εφαρμοστεί ένα μοντέλο όπου οι καταθέτες θα πρέπει να καταβάλλον «τόκους» στα πιστωτικά ιδρύματα ώστε να διατηρούν τη ρευστότητα σε τραπεζικό προϊόν.
Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα των «ΝΕΩΝ», είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο επιβολής φυλάκτρων στις καταθέσεις των επιχειρήσεων που υπερβαίνουν ένα ποσό, το οποίο λεγεται ότι μπορεί να διαμορφωθεί γύρω στις 100.000 ευρώ (κάτι που συμβαίνει ήδη στην Κύπρο).
Όσον αφορά τα νοικοκυριά, δεν προβλέπεται τέτοιου είδους επιβάρυνση. Πάντως, δεν αποκλείεται να φτάσει ο… λογαριασμός και στους πολίτες που έχουν καταθέσεις, μέσω άλλων προμηθειών.
Το μοντέλο αυτό εφαρμόζεται εδώ και χρόνια στην Ευρώπη. Ωστόσο, τέτοιες πρακτικές δεν υιοθετήθηκαν στην Ελλάδα λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που επικράτησαν τα προηγούμενα χρόνια με τη χρεοκοπία της χώρας και τα τρία μνημόνια που επιβλήθηκαν.
Σήμερα, οι λογαριασμοί καταθέσεων προσφέρουν ουσιαστικά μόνο ασφάλεια, αφού τα επιτόκια είναι μηδενικά.
Για την υπερβάλλουσα αυτή ρευστότητα, οι τράπεζες καταθέτουν κεφάλαια στην ΕΚΤ για τα οποία πληρώνουν επιτόκιο 0,50% ετησίως (αν και μέχρι σήμερα, το κόστος αυτό «επιδοτείται» από δάνεια που τους παρέχει η ΕΚΤ- αλλά αυτό τείνει να καταργηθεί).
Εφορία: Για ποιους σβήνει χρέη
Παράλληλα, με εγκύκλιο της η ΑΑΔΕ δίνει οδηγίες σε όλες τις υπηρεσίες να προχωρήσουν άμεσα στην διαγραφή χρεών χιλιάδων οφειλετών. Δείτε στο xristika.gr ποιοι είναι οι… τυχεροί!
Προϋπόθεση για τη διαγραφή είναι οι εν λόγω οφειλές να έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μέχρι και τις 25/11/2019, αλλά και οι πολίτες να μην έχουν άλλες οφειλές κατά τον χρόνο διαγραφής του χρέους τους.
Η ΑΑΔΕ προχωρά στη διαγραφή των οφειλών έως δέκα ευρώ προκειμένου να απεγκλωβίσει χιλιάδες φορολογούμενους, έπειτα και από το «ξεσκαρτάρισμα» της λίστας των ανεπίδεκτων είσπραξης χρεών που δίνει πλέον μια σαφή εικόνα για τα ποσά που μπορεί να «κυνηγήσει».
Στο πλαίσιο αυτό, η ΑΑΔΕ με εγκύκλιο που υπογράφει ο διοικητής της Γιώργος Πιτσιλής, έδωσε οδηγίες σε όλες τις υπηρεσίες να προχωρήσουν άμεσα στην εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας και στη διαγραφή των εν λόγω χρεών.
Ειδικότερα, με βάση τις νεότερες οδηγίες θα πρέπει να διαγραφούν όλα τα υπόλοιπα βεβαιωμένων βασικών οφειλών στη φορολογική διοίκηση, εφόσον το εισπρακτέο υπόλοιπο βασικής οφειλής συνολικά ανά οφειλέτη φυσικό ή νομικό πρόσωπο/νομική οντότητα δεν υπερβαίνει το ποσό των 10 ευρώ, οι εν λόγω οφειλές έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μέχρι και τις 25/11/2019, ημερομηνία κατάθεσης του ανωτέρω νόμου, και δεν υφίστανται άλλες οφειλές του ιδίου προσώπου κατά τον χρόνο διαγραφής.
Η ανωτέρω μάλιστα διαδικασία θα πραγματοποιηθεί κεντρικά από τη Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, η οποία αρχικά θα εντοπίσει τους προς διαγραφή οφειλέτες και τα χρέη αυτών και στη συνέχεια θα διενεργήσει την εν λόγω διαγραφή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση και τα στοιχεία του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, στο τέλος του δεύτερου τριμήνου του 2021, ο συνολικός αριθμός των φορολογούμενων που εμφανίζονται να χρωστούν στην Εφορία έως ένα ευρώ ανέρχονται σήμερα σε 70.774.
Ο αριθμός των οφειλετών εμφανίζεται μειωμένος κατά 351.412 πρόσωπα σε σχέση πέρυσι.
Στη μείωση αυτή συνέβαλε κυρίως η περιοδική διαγραφή βεβαιωμένων ανείσπρακτων οφειλών νομικών προσώπων ή τρίτων με εισπρακτέο υπόλοιπο ανά βασική οφειλή μικρότερο του ενός ευρώ.
Η συγκεκριμένη διαγραφή οδήγησε σε δραστική μείωση του πλήθους των οφειλετών στην κατηγορία οφειλής μικρότερης του ενός ευρώ κατά 313.673 πρόσωπα σε ετήσια βάση, με τον συνολικό αριθμό των οφειλετών να διαμορφώνεται σε 70.774.
Εφορία: Γιατί ακυρώνονται φόροι και πρόστιμα
Από την αξιολόγηση των υποθέσεων που γίνονται αποδεκτές από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, οι αιτίες που έχουμε τόσο υψηλά ποσοστά δικαίωσης των φορολογουμένων και ακύρωσης πράξεων της φορολογικής Αρχής, είναι οι ακόλουθες:
Υπάρχουν ασάφειες στη φορολογική νομοθεσία που επιλύονται με αποφάσεις των ανωτάτων δικαστηρίων, οι οποίες όμως εκδίδονται μετά από χρόνια. Ανατρέπεται έτσι –εκ των υστέρων- η φορολογική νομοθεσία, με βάση την οποία επιβλήθηκαν στο παρελθόν τα πρόστιμα.
Βασική αιτία της εκ των υστέρων δικαίωσης των φορολογουμένων είναι οι χρόνοι παραγραφής των φορολογικών υποθέσεων, για τους οποίους επίσης αποφάνθηκαν τα δικαστήρια και περιόρισαν στην 5ετία τη βασική περίοδο της παραγραφής.
Υπάρχει πίεση στις ελεγκτικές υπηρεσίες να ολοκληρώσουν συγκεκριμένους αριθμούς φορολογικών ελέγχων εντός ορισμένων προθεσμιών. Αν όμως μπλέξουν σε δύσκολες υποθέσεις που απαιτούν χρόνο, για να πιαστούν οι στόχοι γίνονται λάθη.
Επιβάλλονται πρόστιμα (100, 250 και 500 ευρώ) για παραβάσεις τυπικού χαρακτήρα, για τις οποίες έχουν καταργηθεί.
Τα αυξημένα ποσοστά δικαίωσης των τελευταίων ετών οφείλονται και στις χιλιάδες υποθέσεις των συνταξιούχων για τα αναδρομικά που εισέπραξαν των 2014 και δεν τα δήλωσαν το 2015, αλλά παραγράφηκαν οι συγκεκριμένες υποθέσεις.
Εφορία: Τι είναι η ΔΕΔ
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η ΔΕΔ λειτουργεί ως «πρωτοβάθμιο φορολογικό δικαστήριο». Ο φορολογούμενος που παραλαμβάνει το σημείωμα του ελέγχου και την Πράξη Προσδιορισμού Φόρου της φορολογικής αρχής, έχει τη δυνατότητα, εντός 30 ημερών, να καταθέσει ενδικοφανή προσφυγή στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της ΑΑΔΕ, συνυποβάλλοντας και τα αποδεικτικά στοιχεία με τα οποία τεκμηριώνει τους ισχυρισμούς του.
Η ενδικοφανής προσφυγή κατατίθεται στην αρμόδια φορολογική αρχή που εξέδωσε την προσβαλλόμενη πράξη και δεν απαιτείται παράβολο.
Η ΔΕΔ αποφασίζει επί της ενδικοφανούς προσφυγής εντός της αποκλειστικής προθεσμίας των 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της. Αν στο ανωτέρω χρονικό διάστημα δεν εκδοθεί απόφαση και δεν ενημερωθεί ο προσφυγών, τότε θεωρείται ότι η ενδικοφανής προσφυγή έχει απορριφθεί (σιωπηρή απόρριψη).
Επίσης, στην περίπτωση που ο φορολογούμενος, δεν δικαιωθεί στη ΔΕΔ, έχει τη δυνατότητα προσφυγής στα φορολογικά δικαστήρια, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι, εάν προηγουμένως δεν προσφύγει στη ΔΕΔ, δεν μπορεί να προσφύγει στα φορολογικά δικαστήρια.