Οργή των καταναλωτών: «Δεν μπορούμε άλλο!» – Ποια είδη εκτινάχθηκαν στα… ύψη

Ακρίβεια: Στο 5,1% εκτοξεύτηκε ο πληθωρισμός εξαιτίας της κατακόρυφης αύξηση των τιμών σε φυσικό αέριο, ηλεκτρικό και αέριο.

Συγκεκριμένα από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Δεκεμβρίου 2021 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2020 προέκυψε αύξηση 5,1% έναντι μείωσης 2,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2020 με το 2019.

Η αλματώδης αύξηση του πληθωρισμού είναι αποτέλεσμα της ραγδαίας αύξησης κατά 135,7% του φυσικού αερίου σε σχέση με πέρυσι, κατά 45% του ηλεκτρισμού, κατά 34,1% του πετρελαίου θέρμανσης, κατά 21,7 στα καύσιμα. Σημαντικές είναι οι αυξήσεις και στα είδη διατροφής με το αρνί να έχει αυξηθεί κατά 19,7%, το λάδι 17% και οι πατάτες 14,2% Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον Νοέμβριο 2021, παρουσίασε αύξηση 0,7% έναντι αύξησης 0,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 0,7% τον μήνα Δεκέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2021, προήλθε κυρίως από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 10,3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς μέρους των τιμών στα προ χειμερινού δεκαήμερου εκπτώσεων επίπεδα.
  • 0,8% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
  • 0,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω επαναφοράς των τιμών στα προ χειμερινού δεκαήμερου εκπτώσεων επίπεδα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
  • 0,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

  • 0,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα οινοπνευματώδη ποτά.
  • 0,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 5,1% τον μήνα Δεκέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2020, προήλθε κυρίως από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 4,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά, γάλα νωπό πλήρες, γλυκά κουταλιού-μαρμελάδες-μέλι.
  • 3,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 18,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
  • 2,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 10,9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
  • 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 1,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία. 2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
  • 0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
  • 2,5% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
  • 0,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμόυπολογιστές-επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα
  • 0,6% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.

Ακρίβεια: Παγκόσμιο φαινόμενο το ράλι τιμών!

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με μετρήσεις του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών αυξήσεις παρατηρήθηκαν και σε άλλα είδη όπως η φέτα, το γιαούρτι, τα αυγά. Ωστόσο σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το συνολικό ποσοστό αύξησης στον οικογενειακό προϋπολογισμό συγκρατήθηκε στο 0,7%, καθώς εξισορροπήθηκε από προϊόντα σε προσφορά.

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ, Κωνσταντίνος Μαχαίρας, στον enikos.gr «οι ανατιμήσεις αφορούν σε ολόκληρη την Ευρώπη καθώς ανεβαίνουν οι πρώτες ύλες». Σύμφωνα με τον ίδιο, έχουμε «μεσοσταθμικές αυξήσεις 5%-6% εφέτος και το λιανεμπόριο έως τώρα έχει απορροφήσει ένα 4% και στην τελική τιμή του προϊόντος έχει… περάσει ένα 2%. Με το που άνοιξαν έξω οι αγορές, ήρθαν και οι ανατιμήσεις. Είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο και όχι ελληνικό».

Ο Γιώργος Λεχουρίτης, πρόεδρος του ΙΝΚΑ, βλέπει ωστόσο πιο μόνιμα χαρακτηριστικά στις ανατιμήσεις, οι οποίες όπως είπε ξεκίνησαν από τον Ιανουάριο.

Όπως είπε σε συνέντευξή του στο OPEN το μπαράζ ανατιμήσεων παρατηρείται σχεδόν σε όλα τα προϊόντα από τα μακαρόνια και όσπρια μέχρι το λάδι και το ρύζι. Μάλιστα, επεσήμανε ότι οι ανατιμήσεις είναι μεγάλες εάν αναλογιστεί κανείς δεν υπάρχει καμιά αύξηση στις αποδοχές των εργαζομένων και στις συντάξεις.

Στο ερώτημα εάν συνδέονται οι ανατιμήσεις με το κύμα της πανδημίας ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ σημείωσε ότι δεν υπάρχει καμιά συσχέτιση της πανδημίας με τις αυξήσεις στον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα και στα προϊόντα που φτάνουν στα ράφια του σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΙΝΚΑ, «αυτό που επικαλούνται για παράδειγμα οι πωλητές λαϊκών αγορών ότι πήγαιναν κάθε 15 ημέρες και ότι μειώθηκαν οι πάγκοι, γι’ αυτό και αυξήθηκαν οι τιμές, δεν ισχύει για τα σούπερ μάρκετ, καθώς αυτά δεν έκλεισαν καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας.

Όταν θέλουμε να δικαιολογήσουμε τις αυξημένες τιμές προϊόντων, βρίσκουμε δικαιολογίες. Θεωρούμε λοιπόν ως ΙΝΚΑ ότι πολλές επιχειρήσεις βρίσκουν δικαιολογίες για να αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων. Η αύξηση των τιμών πρώτων υλών επηρεάζει τις τελικές τιμές αλλά δεν δικαιολογούνται τέτοιου είδους αυξήσεις.

Παράλληλα ενώ μειώθηκε ο ΦΠΑ από το 24% στο 13% θα περιμέναμε και γενικότερη μείωση τιμών στα προϊόντα, ωστόσο αυτές δεν μειώθηκαν, παρέμειναν σταθερές ή ίσως και να αυξήθηκαν σε ορισμένες περιπτώσεις».

Την ίδια στιγμή ο πλανήτης βιώνει μία οξεία επισιτιστική κρίση. Συγκεκριμένα, σχεδόν 20 εκατ. επιπλέον άνθρωποι προστέθηκαν στους πληγέντες των επισιτιστικών κρίσεων στη διάρκεια της περσινής χρονιάς, ενώ οι προοπτικές για το άμεσο μέλλον φαντάζουν εξίσου δυσοίωνες, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Δίκτυο Κατά των Επισιτιστικών Κρίσεων (GNAFC).

Ακρίβεια: Τα προϊόντα με την μεγαλύτερη αύξηση

Με αμείωτη ένταση συνεχίζονται να αυξάνονται καθημερινά οι τιμές σε εκατοντάδες προϊόντα ευρείας κατανάλωσης όπως είναι τα τρόφιμα. Δείτε στο xristika.gr όλες τις εξελίξεις…

Η ενεργειακή κρίση πυροδοτεί ακόμα ένα «κύμα» ακρίβειας, προκαλώντας την δυσαρέσκεια των καταναλωτών, πολλοί εκ των οποίων, έχουν περιορίσει τις αγορές τους στα απολύτως αναγκαία ενώ αρκετοί είναι εκείνοι που αγοράζουν φθηνότερα προϊόντα χαμηλότερης διατροφικής αξίας.

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία που φέρνει σήμερα στη δημοσιότητα το real.gr, σύμφωνα με τα οποία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη ένα νέο «κύμα» ανατιμήσεων σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, με τη λίστα της ακρίβειας να περιλαμβάνει αυξήσεις σε αγαθά.

Αναλυτικά:

  • Κρουασάν (7% – 10%)
  • Ζάχαρη άχνη (17%)
  • Ηλιέλαιο (3%)
  • Ελαιόλαδα (11%)
  • Μαρμελάδα (8%)
  • Χαρτικά (3%)
  • Υγρά καθαρισμού (6%)
  • Ξηροί καρποί (15% έως 40%)
  • Κονσέρβες τόνου (10%)
  • Απορρυπαντικό (19%)
  • Δημητριακά (12%)
  • Ελληνικός καφές (4,5%)
  • Μπισκότα – φρυγανιές (3,5%)
  • Αλεύρι (5% – 10%)
  • Ρύζι (10%)
  • Φακές (17%)
  • Ζυμαρικά (9%)
  • Ζάχαρη (6%)
  • Τυροκομικά (12%)
  • Κατεψυγμένα ψάρια (13%)
  • Κατεψυγμένα λαχανικά (25%)
  • Μαργαρίνες (4%)
  • Κατεψυγμένες πατάτες (3,5%)
  • Κατεψυγμένες ζύμες (4%)
  • Αναψυκτικά (4%)

Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για μεμονωμένες ανατιμήσεις και δεν αφορούν το σύνολο των εταιρειών που παράγουν και εμπορεύονται τα συγκεκριμένα προϊόντα. Ανατιμήσεις που θα περνούν σταδιακά στα ράφια των σούπερ μάρκετ ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν στις αποθήκες τους τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων.