Αποκάλυψη: Έτσι βρίσκει η Εφορία αν έχετε κρύψει εισοδήματα – Πώς τα ξετρυπώνει

ΑΑΔΕ: Δεν έχει τέλος το… σκάουτινγκ των λαγωνικών της ΑΑΔΕ για τα κρυμμένα εισοδήματα καθώς καταφέρνει να εντοπίσει οτιδήποτε επιχειρήσει να κρύψει κάποιος.

Από 7 πηγές βρίσκει η ΑΑΔΕ τυχόν εισοδήματα που ξέχασαν να τα δηλώσουν οι φορολογούμενοι τα προηγούμενα χρόνια ή τα απέκρυψαν σκόπιμα, προκειμένου να γλιτώσουν την πληρωμή αυξημένου φόρου.

Αυτή την περίοδο εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενοι παραλαμβάνουν σημειώματα από την Εφορία, για εισοδήματα παρελθόντων ετών, τα οποία φαίνεται να μην τα έχουν δηλώσεις σύμφωνα με τις διασταυρώσεις, που έχει πραγματοποιήσει η ΑΑΔΕ.

Ωστόσο, δεν σημαίνει ότι οι διαπιστώσεις της Εφορίας είναι και σωστές, καθώς μπορεί να έχουν προκύψει λάθος συμπεράσματα από τις διασταυρώσεις όπως έχει γίνει πολλές φορές στο παρελθόν.

Στις περιπτώσεις αυτές, το βάρος της απόδειξης το φέρει ο φορολογούμενος ο οποίος θα πρέπει να αποδείξει ότι τα εισοδήματα που φέρεται να μην έχει δηλώσει είτε δεν τα έχει λάβει ποτέ, είτε τα δήλωσε αλλά για κάποιο λόγο δεν τα «βλέπουν» οι διασταυρώσεις του Taxisnet.

Τα σημειώματα με τις διαπιστώσεις της Εφορίας εκδίδονται με βάση στοιχεία που έχουν αντληθεί από τη φορολογική δήλωση του υπόχρεου ή και από στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση, από άλλες πηγές.

Σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία, η ΑΑΔΕ διασταυρώνοντας τις φορολογικές δηλώσεις των προηγουμένων ετών και συγκεκριμένα τα δηλωθέντα εισοδήματα και τα στοιχεία που προκύπτουν από άλλες πηγές, εκδίδει και κοινοποιεί αναλόγως φόρους, πρόστιμα και προσαυξήσεις.

Μάλιστα, έχει τη δυνατότητα αποστολής εκκαθαριστικών σημειωμάτων με φόρους κατ΄ εκτίμηση ή και με προληπτικούς φόρους.

Επίσης, η νομοθεσία προβλέπει την έκδοση πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου με βάση στοιχεία που έχουν τυχόν παρασχεθεί από τον φορολογούμενο σε φορολογική δήλωση ή κάθε άλλο στοιχείο που έχει στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση.

Σε περίπτωση που από στοιχεία που διαθέτει η Φορολογική Διοίκηση, προκύπτει ότι έχουν αποκτηθεί από φορολογούμενο (φυσικό πρόσωπο) εισοδήματα, ημεδαπής ή αλλοδαπής, αδιακρίτως κατηγορίας και πηγής προέλευσης ήτοι από μισθούς, συντάξεις, αμοιβές από επιχειρηματική δραστηριότητα, ενοίκια, μερίσματα, τόκους, δικαιώματα κ.λπ.

Τα συγκεκριμένα εισοδήματα προστίθενται, εφόσον δεν έχουν περιληφθεί σε δήλωσή του, τότε εκδίδεται και κοινοποιείται νέα πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος, με την οποία προσδιορίζεται ο τυχόν οφειλόμενος επιπλέον φόρος και κατά περίπτωση, τα τυχόν ποσά της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, του τέλους επιτηδεύματος και του φόρου πολυτελούς διαβίωσης.

ΑΑΔΕ: Πού βρίσκει τα στοιχεία

Για τον διοικητικό προσδιορισμό του φόρου, η Φορολογική Διοίκηση αντλεί στοιχεία, από τις ακόλουθες πηγές πληροφοριών:

  • Ετήσιες βεβαιώσεις εισοδημάτων που έχουν ληφθεί με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου (βεβαιώσεις αποδοχών ή συντάξεων, αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα, εισοδημάτων από μερίσματα, τόκους, δικαιώματα, όπως προβλέπονται ειδικότερα για παράδειγμα στις Α.1025/2020, Α.1009/2019, ΠΟΛ.1025/2017 Αποφάσεις του Διοικητή της ΑΑΔΕ),
  • Στοιχεία αποδοχών που έχουν ληφθεί μέσω των μηνιαίων αναλυτικών εγγραφών της ηλεκτρονικής δήλωσης απόδοσης του φόρου μισθωτών υπηρεσιών,
  • Πληροφορίες που λαμβάνονται ηλεκτρονικά και αφορούν σε εισοδήματα ή δαπάνες,
  • Πληροφορίες που ζητούνται από οργανισμούς και φορείς κατόπιν αιτήματος της Α.Α.Δ.Ε.,
  • Πληροφορίες που αντλούνται στο πλαίσιο της ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των κρατών,
  • Κάθε διαθέσιμη πληροφορία από τρίτους, που λαμβάνει η Φορολογική Διοίκηση με βάση τις διατάξεις του άρθρου 15 του ΚΦΔ, με σκοπό τη διασταύρωση των δηλούμενων εισοδημάτων.
  • Τα στοιχεία και οι πληροφορίες που έχει στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση, τα οποία διασταυρώνει και αξιοποιεί τα συμπεράσματά τους.

ΑΑΔΕ: Γιατί ανησυχεί για τα μετρητά

Την ώρα που η κυβέρνηση κάνει… σταυροφορίες για τις ηλεκτρονικές αγορές, ξαφνικά βλέπει τα μετρητά να κάνουν… πανηγύρι στην αγορά και μάλιστα με «μαύρο» χρώμα!

Αυξανόμενο βαίνει το χρήμα που κυκλοφορεί εκτός τραπεζών, υπό τη μορφή μετρητών, στην οικονομία ή είναι αποθηκευμένο σε στρώματα και σε θυρίδες, μακριά από τα «μάτια» των τραπεζών και την εφορίας.

Η εξέλιξη αυτή εντείνει τον προβληματισμό για το χρήμα που μένει εκτός τραπεζικού συστήματος, καθώς σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΑΑΔΕ και της Αρχής Kαταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, αφενός η προέλευσή τους είναι ύποπτη αφετέρου, ανατροφοδοτεί τη φοροδιαφυγή.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το νόμισμα σε κυκλοφορία, τον περασμένο Οκτώβριο ανήλθε στο ποσό των 33,32 δισ. ευρώ, που αποτελεί και νέο ιστορικό ρεκόρ, από 3,31, που ήταν τον Σεπτέμβριο και 33,15 δις. ευρώ, που ήταν τον Αύγουστο.

Εκτιμάται δε, ότι σχεδόν το 50% του ποσού που κυκλοφορεί υπό τη μορφή μετρητών, πάνω από 15 δισ. ευρώ βρίσκεται σε τραπεζικές θυρίδες και σε στρώματα και ντουλάπια και το υπόλοιπο ποσό κυκλοφορεί στην αγορά για πληρωμές αγαθών και υπηρεσιών.

Το φαινόμενο αυτό, ανησυχεί το υπουργείο Οικονομικών και την Αρχή για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος, καθώς η κυκλοφορία του ρευστού στην αγορά και οι πληρωμές μετρητοίς αντί του πλαστικού χρήματος, αυξάνει τον κίνδυνο της φοροδιαφυγής, αλλά και της κυκλοφορίας μαύρου χρήματος.

Είναι ενδεικτικό ότι το ποσό των μετρητών που κυκλοφορεί εκτός τραπεζών έχει εκτοξευτεί στο 18,8% του ΑΕΠ (177,61 δισ. ευρώ) , αλλά και στο 19,2% επί του συνόλου των τραπεζικών καταθέσεων, το οποίο ανέρχεται σε 17,69 δισ. ευρώ.

Αμφότερα τα ποσοστά της νομισματικής κυκλοφορίας είναι πολύ υψηλά για μια σύγχρονη οικονομία, πόσο μάλλον που τα τελευταία έξι χρόνια, από το 2015, έχει αυξηθεί αισθητά η χρήση του πλαστικού χρήματος και γενικά των ηλεκτρονικών πληρωμών.

Η αποφυγή του ελέγχου από Εφορία, τράπεζες και ΕΦΚΑ είναι οι βασικοί λόγοι που οδηγούν ένα μεγάλο μέρος των αποταμιεύσεων εκτός τραπεζικού συστήματος. Όπως έχει γράψει το Σin, οι βασικότεροι λόγοι είναι οι ακόλουθοι:

  • Ο κίνδυνος φορολογικού ελέγχου επί των τραπεζικών καταθέσεων από την Εφορία. Οι φορολογικές αρχές διαθέτουν δύο μηχανισμούς ελέγχου των καταθέσεων και συγκεκριμένα, το «Ειδικό Λογισμικό Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας», το οποίο συσχετίζει δηλωθέντα εισοδήματα με τα υπόλοιπα τραπεζικών καταθέσεων και το «Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών», που παρακολουθεί τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του ελεγχόμενου.
  • Ο κίνδυνος κατασχέσεων από την Εφορία και τον ΕΦΚΑ. Οι οφειλέτες με ληξιπρόθεσμα και αρρύθμιστα χρέη προς την εφορία ανέρχονται σε 3.400.000 φορολογούμενους, ενώ σχεδόν σε 2.000.000 ανέρχονται οι οφειλέτες του ΕΦΚΑ.
  • Ο κίνδυνος κατασχέσεων από τις τράπεζες για ληξιπρόθεσμα δάνεια.
  • Η απώλεια επιδομάτων και ενισχύσεων εάν οι τραπεζικές καταθέσεις υπερβούν ένα ορισμένο όριο.
  • Τα σχεδόν μηδενικά επιτόκια με τα οποία τοκίζονται πλέον οι καταθέσεις, με συνέπεια να μην αποτελεί κίνητρο η αποταμίευση στην τράπεζα.
  • Ένα μέρος αφορά μαύρο χρήμα, αφορολόγητο, προϊόν μαύρης εργασίας ή και προερχόμενο από παράνομες δραστηριότητες και λογικά, δεν εμφανίζεται στις τράπεζες.