Τρελάθηκε… το υπουργείο Οικονομικών: Μοιράζει 100.000 ευρώ

Φορολογία: Σκέψεις να τινάξει την μπάνκα στον αέρα (!) κάνει η κυβέρνηση σε μια προσπάθεια καταπολέμησης του οργίου φοροδιαφυγής! Διαβάστε στο xristika.gr όλα τα σχέδια…

Το θέμα έρχεται για ακόμα μια φορά στην επικαιρότητα, αυτή τη φορά με αφορμή τη χρηματοδότηση τέτοιων δράσεων από ευρωπαϊκούς πόρους καθώς πολλά από τα νέα μέτρα περιλαμβάνονται στη λίστα με τις μεταρρυθμίσεις του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης.

Τα σενάρια που εξετάζονται είναι αρκετά, με πολλές εναλλακτικές, αλλά κοινή συνισταμένη την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Ήδη υπάρχουν προτάσεις οι οποίες προβλέπουν:

Φοροεκπώσεις: Το σύνολο των συναλλαγών που θα γίνονται με συγκεκριμένες κατηγορίες επιχειρήσεων ή ελεύθερων επαγγελματιών θα φέρνουν μείωση στο φορολογητέο εισόδημα ή στο φόρο εισοδήματος κάθε φορολογούμενου.

Προϋπόθεση οι συναλλαγές να έχουν γίνει μέσω πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών ή e-banking. Στις κατηγορίες των επαγγελματιών ή των επιχειρήσεων, μεταξύ άλλων θα είναι συνεργεία αυτοκινήτων, ενοικιαζόμενα δωμάτια, ταβέρνες, μπαρ, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι, ελαιοχρωματιστές, κομμωτήρια, γυμναστήρια, κέντρα αισθητικής, ιδιαίτερα μαθήματα, δικηγόροι, γιατροί, τεχνικά γραφεία κ.α.

Έπαθλα: Σχεδιάζεται η αναμόρφωση της φορολοταρία προκειμένου να δίνει σε λίγους τυχερούς φορολογούμενους μεγαλύτερα χρηματικά ποσά. Τα ποσά μπορεί να φτάνουν ή και να υπερβαίνουν τις 100.000 ευρώ.

Σήμερα 1.000 φορολογούμενοι κερδίζουν 1.000 ευρώ μηνιαίως. Δηλαδή κάθε μήνα το υπουργείο Οικονομικών μοιράζει στους τυχερούς της φορολοταρίας 1 εκατ. ευρώ.

Αποδείξεις: Στο σύστημα που ισχύει σήμερα, στη φόρολοταρία μετρούν όλες οι αποδείξεις από τις συναλλαγές των φορολογούμενων. Εξετάζεται ωστόσο, στη νέα φορολοταρία να μπαίνουν μόνο πληρωμές από δραστηριότητες με υψηλή παραβατικότητα, όπως για παράδειγμα: κομμωτήρια, συνεργεία, γυμναστήρια, δαπάνες σε δικηγόρους και γιατρούς.

Αυτό σημαίνει ότι πλέον όσοι επιθυμούν να κερδίσουν το μεγάλο έπαθλο θα πρέπει να συγκεντρώνουν αποδείξεις από τις παραπάνω κατηγορίες επαγγελμάτων και ως εκ τούτου θα αναγκαστούν οι συναλλαγές τους να γίνονται μέσω τράπεζας.

Διπλές αποδείξεις: Υπάρχει και το σενάριο που προβλέπει στο όριο του 30% του εισοδήματος που θα πρέπει να καλύπτεται με ηλεκτρονικές αποδείξεις, ορισμένες αποδείξεις από συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες να μετράνε διπλά.

Φορολογία: Οι προτάσεις του ΙΟΒΕ

Το οικονομικό επιτελείο αναμένεται να λάβει υπόψη του και τα μέτρα που έχει προτείνει το ΙΟΒΕ για την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών τα οποία προβλέπουν κίνητρα στους καταναλωτές και στους επαγγελματίες.

Συγκεκριμένα, τα κίνητρα που προτείνει το ΙΟΒΕ για τους καταναλωτές προβλέπουν:

Επιστροφή χρημάτων σε καταναλωτές που πληρώνουν ηλεκτρονικά σε στοχευμένους κλάδους ή γεωγραφικές περιοχές.

Έκπτωση φόρου εισοδήματος που χορηγείται σε περίπτωση μεγάλης χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών σε συγκεκριμένους κλάδους.

Εφαρμογή ενός πιο στοιχούμενο προγράμματος λοταρίας, τόσο ως προς το πεδίο εφαρμογής όσο και ως προς τη δημοσιότητα

Για τις επαγγελματίες ομάδες προτείνονται τα εξής κίνητρα:

Λοταρία για αυτοαπασχολούμενους που επιτυγχάνουν στόχους διείσδυσης των Ηλεκτρονικών Μέσων Πληρωμής (ΗΜΠ).

Πίστωση ή έκπτωση φόρου σε πωλητές αγαθών και παρόχων υπηρεσιών που επιτυγχάνουν στόχους διείσδυσης των ΗΜΠ τόσο σε σχέση με το επίπεδο χρήσης όσο και με την ετήσια αύξησή τους.

Φορολογία: Συνδέθηκαν τράπεζες με Εφορία και Αστυνομία – Τι αλλάζει

Ένα τρίγωνο που δεν αφήνει το παραμικρό ίχνος σκέψης για φοροδιαφυγή έχουν σχηματίσει Εφορία, Τράπεζες και Αστυνομία, σε μια προσπάθεια πάταξης της διακίνησης και του ξεπλύματος μαύρου χρήματος.

Τα στοιχεία αφορούν στα εισοδήματα των φυσικών προσώπων, τα προσωπικά τους στοιχεία, την εργασία τους, και ότι άλλο στοιχείο ταυτοποιεί το υπό «έλεγχο» φυσικό πρόσωπο.

Με απόφαση του υπουργού Επικρατείας, Κυριάκου Πιερρακάκη, καθορίζεται η διαδικασία άντλησης στοιχείων των φυσικών προσώπων, από τις τράπεζες, στην οποία ορίζεται ότι η πρόσβαση των τραπεζών στα αρχεία του Taxisnet και του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ επιτρέπεται με την ειδική συγκατάθεσης του φυσικού προσώπου.

Ειδικότερα με την απόφαση καθορίζεται η διαδικασία άντλησης από τα πληροφοριακά συστήματα των φορέων του δημοσίου τομέα και διαβίβασης των δεδομένων που απαιτούνται για την εξακρίβωση και την επαλήθευση της ταυτότητας και των στοιχείων επικοινωνίας, της επαγγελματικής δραστηριότητας και των ετήσιων εισοδημάτων των φυσικών προσώπων από τα πιστωτικά ιδρύματα και τους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του άρθρου 13 του ν. 4557/2018, για την «Πρόληψη-καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες».

Η αναζήτηση στοιχείων των φυσικών προσώπων, από τις τράπεζες θα διεκπεραιώνεται μέσα από την ηλεκτρονική εφαρμογή «Συστηθείτε (Know Your Customer – eGov -KYC)», προκειμένου να διασφαλίζεται το απόρρητο της διαδικασίας.

Στην εφαρμογή θα εισέρχεται ο «ελεγχόμενος», θα αναζητεί τα στοιχεία του, τα οποία θα κοινοποιεί στη συνέχεια στην τράπεζα ή στο χρηματοπιστωτικό οργανισμό. Η νέα εφαρμογή τίθεται σε λειτουργία από τις 12 Απριλίου 2021.

Οι κατηγορίες των δεδομένων του φυσικού προσώπου που δύνανται να αντλούνται και να διαβιβάζονται, είναι οι εξής:

Στοιχεία ταυτότητας

Στοιχεία επικοινωνίας

Στοιχεία εισοδήματος

Στοιχεία επαγγελματικής δραστηριότητας απασχολούμενου στο Δημόσιο

Στοιχεία επαγγελματικής δραστηριότητας απασχολούμενου με εξαρτημένη σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου

Στοιχεία επαγγελματικής δραστηριότητας επιτηδευματία

Το πιστωτικό ίδρυμα ενημερώνει μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής του το φυσικό πρόσωπο για την υποχρέωση να επικαιροποιήσει/επαληθεύσει τα στοιχεία του. Αφού ενημερωθεί για τις κατηγορίες δεδομένων που δύναται να επικαιροποιήσει / επαληθεύσει, του δίδεται η δυνατότητα να επιλέξει την υπηρεσία eGov-KYC ως τρόπο επικαιροποίησης/ επαλήθευσης.

Για την είσοδο στην υπηρεσία eGov-KYC, το φυσικό πρόσωπο κάνει χρήση των κωδικών-διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (TAXISnet) ή άλλους τρόπους ισχυρής αυθεντικοποίησης που προβλέπονται στην κείμενη νομοθεσία και ιδίως στον ν. 4727/2020 (Α΄184).

Η υπηρεσία eGov-KYC προβάλλει στο φυσικό πρόσωπο τις κατηγορίες και τα ειδικότερα πεδία των δεδομένων που θα διαβιβαστούν στο οικείο ΠΙ ή ΧΟ, ύστερα από ρητή και ειδική συγκατάθεση του φυσικού προσώπου.

Εφόσον το φυσικό πρόσωπο δώσει ρητή και ειδική συγκατάθεση στην υπηρεσία eGov-KYC, ανακατευθύνεται στο περιβάλλον του ΠΙ ή ΧΟ και τα δεδομένα αντλούνται και διαβιβάζονται στο οικείο ΠΙ ή ΧΟ.

Η συγκατάθεση ισχύει μόνον για τη διενεργούμενη κάθε φορά άντληση και διαβίβαση δεδομένων και για τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, κατά την οποία χορηγήθηκε συγκατάθεση.

Εάν το φυσικό πρόσωπο αρνηθεί να χορηγήσει συγκατάθεση για τη διαβίβαση των δεδομένων του, ανακατευθύνεται στο περιβάλλον του ΠΙ ή ΧΟ χωρίς να λάβει χώρα διαβίβαση δεδομένων.

Στοιχεία ταυτότητας

Για την επιβεβαίωση των στοιχείων ταυτότητας αναζητούνται βάσει του Αριθμού Δελτίου Ταυτότητας (ΑΔΤ) του αιτούντος από το Μητρώο Ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας:

Ονοματεπώνυμο,

Πατρώνυμο,

Μητρώνυμο,

Ημερομηνία γέννησης,

Τόπος γέννησης,

Ημερομηνία έκδοσης της ταυτότητας,

Φωτογραφία ταυτότητας, εφόσον τηρείται στο μητρώο της ΕΛ.ΑΣ,

Αρχή έκδοσης και ix) Αριθμός προηγούμενου Α.Δ.Τ..

Τα ονόματα αποτυπώνονται και με λατινικούς χαρακτήρες, εφόσον διατίθενται από το μητρώο της ΕΛ.ΑΣ..

Στοιχεία επικοινωνίας

Για τα στοιχεία επικοινωνίας αντλούνται βάσει του ΑΦΜ του αιτούντος τα εξής στοιχεία επικοινωνίας:

διεύθυνση διαμονής,

διεύθυνση επικοινωνίας,

διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail),

αριθμός κινητού τηλεφώνου και

αριθμός σταθερού τηλεφώνου, εάν είναι διαθέσιμος.

Στοιχεία εισοδήματος

Για την άντληση στοιχείων εισοδήματος του αιτούντος φυσικού προσώπου, αξιοποιείται από την υπηρεσία eGov-KYC, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας, κατάλληλη διαδικτυακή υπηρεσία της Α.Α.Δ.Ε..

Με τη διαδικτυακή υπηρεσία αντλείται, βάσει του ΑΦΜ του αιτούντος, το πραγματικό εισόδημά του από όλες τις κατηγορίες εισοδήματος (φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο).

Το πραγματικό εισόδημα λαμβάνεται από τον πίνακα Δ1 της τελευταίας εκδοθείσας πράξης διοικητικού/ διορθωτικού προσδιορισμού φόρου του προηγούμενου φορολογικού έτους, από το έτος εντός του οποίου παρέχεται η συγκατάθεση από τον αιτούντα για πρόσβαση στα εισοδήματά του.

Εάν δεν έχει εκδοθεί πράξη διοικητικού/διορθωτικού προσδιορισμού φόρου σε αυτό το φορολογικό έτος, τα εισοδήματα θα λαμβάνονται από την τελευταία εκδοθείσα πράξη διοικητικού/διορθωτικού προσδιορισμού φόρου των αμέσως δύο (2) προηγούμενων φορολογικών ετών.

Στοιχεία από την ΕΡΓΑΝΗ

Μέσω του ΑΦΜ του αιτούντος, αντλούνται στοιχεία για όλους τους δηλωμένους ενεργούς εργοδότες του και λαμβάνονται στοιχεία όωπς είναι i) ο ΑΦΜ του εργοδότη, ii) η κύρια δραστηριότητα (Κ.Α.Δ.) εργοδότη, iii) η επωνυμία εργοδότη, iv) η έδρα (διεύθυνση).

Ως προς τα στοιχεία μισθωτού, αντλείται ανά εργοδότη το καθεστώς απασχόλησης (πλήρης, μερική ή εκ περιτροπής) του μισθωτού στον συγκεκριμένο εργοδότη.

Αν υπάρχει παράρτημα απασχόλησης, αντλούνται επιπλέον: i) ο αριθμός του παραρτήματος, ii) η έδρα του παραρτήματος, iii) η κύρια δραστηριότητα (Κ.Α.Δ.) του παραρτήματος (αριθμός και περιγραφή).

Όταν ο αιτών είναι επιτηδευματίας αναζητούνται τα στοιχεία επαγγελματικής δραστηριότητας από το μητρώο φορολογουμένων της Α.Α.Δ.Ε, τα οποία είναι i) επωνυμία, ii) Κ.Α.Δ. κύριας και δευτερεύουσας δραστηριότητας (αριθμός και περιγραφή) iii) έδρα και iv) ημερομηνίας έναρξης δραστηριότητας.