Την… πάτησε η ΔΕΗ: Η «παγίδα» που της έστησαν Μυτιληναίος, Βαρδινογιάννης, Μαρινάκης

Ρεύμα: Στη ΔΕΗ ο μεγαλύτερος λογαριασμός με τα… ουρανοκατέβατα κέρδη ύψους 276 εκατ. ευρώ. Τι θα πληρώσουν Elpedison, Ρόκας, Ήρων, Μυτιληναίος, Βαρδινογιάννης, Ελλάκτωρ. Σε εξέλιξη ο πόλεμος για το ρεύμα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Την μερίδα του λέοντος των έκτακτων υπερκερδών καλείται να πληρώσει η ΔΕΗ σύμφωνα με το πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας που διαβιβάστηκε χθες στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκα, με σκοπό την αναδρομική φορολόγηση των υπερκερδών για το εννεάμηνο Οκτωβρίου 2021 έως Ιούνιος 2022 από το υπουργείο Οικονομικών.

Ο τελικός λογαριασμός (σ.σ εκκρεμεί η πιστοποίηση των στοιχείων από τους ορκωτούς των εταιρειών) είναι 373,55 εκατ. ευρώ και ενσωματώνει την φορολόγηση του 90% που είχε ανακοινώσει προ μηνών στην βουλή ο Πρωθυπουργός.

Από το ποσό αυτό στην ΔΕΗ αναλογούν τα 276 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 74% του συνόλου και τα υπόλοιπα 97,55 εκατ. ευρώ κατανέμονται σε 23 μεγάλους, μεσαίους και μικρότερους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας (κυρίως από ΑΠΕ). Προ της φορολόγησης τα έκτακτα υπερκέρδη διαμορφώνονται συνολικά σε 415 εκατ. ευρώ.

Από την επεξεργασία των στοιχείων που παρουσίασε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε πόρισμα που κατέθεσε στο ΥΠΕΝ τον περασμένο Μάιο, αφαιρέθηκαν κατ΄ απαίτηση της ΔΕΗ και των άλλων παραγωγών, οι εκπτώσεις που προσέφεραν στην παραγωγή και την προμήθεια, οι επιπτώσεις από τα σταθερά τιμολόγια που παρείχαν στους καταναλωτές καθώς και τα διμερή συμβόλαια (PPA’s) μεταξύ προμηθευτών και καταναλωτών.

Χωρίς την αφαίρεση των εκπτώσεων αυτών, ο λογαριασμός θα «φούσκωνε» στα 1,22 δισ. ευρώ με την πλειοψηφία των ουρανοκατέβατων κερδών να αναλογεί στην ΔΕΗ (περί τα 980 εκατ. ευρώ).

Ρεύμα: Η κατανομή των κερδών ανά εταιρεία

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σύνθεση του πίνακα με τους υπόχρεους φορείς αλλά και η κατανομή των εσόδων στις υπόλοιπες εταιρείες.

Σύμφωνα με τη λίστα της ΡΑΕ, μετά την ΔΕΗ, την μεγαλύτερη εισφορά καλούνται να καταβάλλουν η Elpedison πληρώνοντας περίπου 18 εκατ. ευρώ, η Χ. Ρόκας ΑΒΕΕ (Ρόκας Ανανεώσιμες), θυγατρική της Ισπανικής Iberdrola με 17,3 εκατ. ευρώ.

Ο ΗΡΩΝ του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ακολουθεί με την έκτακτη εισφορά να διαμορφώνεται στα 14,3 εκατ. ευρώ και η Mytilineos με 12,7 εκατ. ευρώ.

Μικρότερα ποσά, (κάτω των 10 εκατ. ευρώ) καλούνται να πληρώσουν οι υπόλοιποι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας.

Στον κατάλογο συμμετέχουν επίσης η ΒΕΑΛ, θυγατρική της ΗΛΕΚΤΩΡ και μέλος του ομίλου Ελλάκτωρ, η οποία διαθέτει μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από βιοαερίο στη χωματερή των Άνω Λιοσίων.

Η εταιρεία θα καταβάλλει έκτακτη εισφορά 9,3 εκατ. ευρώ, η Korinthos Power του ομίλου Motor Oil 8,17 εκατ. ευρώ, η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή 3,6 εκατ. και η «Πολυπόταμος Αιολική Ενέργεια» 3,54 εκατ. ευρώ.

Η ENEL Green Power Ελλάδος, θυγατρική του ιταλικού ομίλου Enel, η οποία βρίσκεται σε στάδιο αναδιοργάνωσης στην Ελλάδα με συζητήσεις ακόμη και για πώληση του συνολικού χαρτοφυλακίου της, θα πληρώσει 1,89 εκατ. ευρώ.

Στις εκπλήξεις είναι ο δήμος Αιγιαλείας, ο οποίος ως παραγωγός ενέργειας θα καταβάλλει 837.000 ευρώ, αλλά και το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) άλλα 327.000 ευρώ.

Ρεύμα: Η καμπάνα για τη λιανική και το αέριο

Με την είσπραξη των υπερκερδών, η οποία υπολογίζεται να γίνει από την νέα χρονιά κλείνει ο πρώτος κύκλος της φορολόγησης των ηλεκτροπαραγωγών, με την Ελλάδα να είναι σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η πρώτη χώρα στην ΕΕ που φορολογεί με αναδρομική ισχύ τα λεγόμενα windfall profits.

Τα χρήματα θα κατευθυνθούν στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης και θα προστεθούν σε αυτά που ήδη έχουν ανακτηθεί από τον Ιούλιο 2022 έως σήμερα.

Έτσι, τα υπερέσοδα που ανακτώνται από τις εταιρείες παραγωγής ενέργειας συνολικά για την περίοδο Οκτωβρίου 2021- Οκτωβρίου 2022, φτάνουν τα 2,69 δισ. ευρώ.

Το επόμενο βήμα θα γίνει περί τα μέσα Νοεμβρίου, με νομοθετική πρωτοβουλία για ανάκτηση των υπερεσόδων που προκύπτουν από τις εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας ενώ σε εκκρεμότητα παραμένει η φορολόγηση της προμήθειας φυσικού αερίου.

Με βάση τους πίνακες της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και τα στοιχεία που παρουσίασε το καλοκαίρι, οι εταιρείες προμήθειας φυσικού αερίου εμφάνισαν το 2021 κέρδη προ φόρων πενταπλάσια σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, τα οποία έφτασαν τα 395 εκατ. ευρώ από 65,8 εκατ. ευρώ το 2020.

Από αυτά, στην ΔΕΠΑ Εμπορίας αντιστοιχούσαν κέρδη προ φόρων περίπου 335 εκατ. ευρώ (από 37,7 εκ. ευρώ το 2020), εκτινάσσοντας το περιθώριο κέρδους στο 22,31% από 7,27% το 2019.

Σημαντικές αυξήσεις είχαν αντίστοιχα και οι άλλες εταιρείες προμήθειας όπως η Προμηθέας Gas (κοινή εταιρεία του ομίλου Κοπελούζου με τη Gazprom),η Motor Oil αλλά και η Φυσικό Αέριο.

Σε ότι αφορά τα έσοδα των προμηθευτών φυσικού αερίου, αυξήθηκαν κατά 164,2% το 2021 κυρίως λόγω των υψηλών διεθνών τιμών και έφτασαν τα 3,17 δισ. ευρώ, από τα οποία 1,5 δισ. ευρώ αντιστοιχούν στην κρατική ΔΕΠΑ Εμπορίας (από 396,4 εκατ. το 2020 και 760 εκ. το 2019).

Η ΔΕΠΑ έχει ανακοινώσει ότι το καθαρό ταμειακό ποσό είναι αρνητικό (-23,2 εκατ. ευρώ). Υπολογίζει το αποτέλεσμα, αφαιρουμένων της ρήτρας take or pay ύψους 87,2 εκ. ευρώ, που είναι υποχρεωμένη να καταβάλλει στους προμηθευτές της για προμήθειες αερίου που δεν έγιναν, 86,8 εκατ. που είναι φόροι και 90,6 εκ. που είναι το μέρισμα που θα καταβληθεί στο δημόσιο.

Στα αποτελέσματα περιλαμβάνονται επίσης έκτακτα μη επαναλαμβανόμενα κέρδη, τα οποία δεν προέρχονται από την χονδρεμπορική δραστηριότητα.

Πρόκειται για ποσά ύψους 83.2 εκατ. ευρώ από επιστροφές από την Τουρκική BOTAS για ποσότητες προηγούμενων ετών, μετά την ολοκλήρωση της πολυετούς δικαστικής διαμάχης αλλά και μέρισμα θυγατρικής της ύψους 10,2 εκατ. ευρώ.

Ρεύμα: Σχέδιο Μαρινάκη, Βαρδινογιάννη και Μυτιληναίου για να «φάνε» τη ΔΕΗ

Αποφασισμένοι οι ιδιώτες να πάρουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερα κομμάτια από την πίτα της κατανάλωσης ρεύματος. Μαζική φυγή από τη ΔΕΗ, η οποία αντιστέκεται με προγράμματα που συμφέρουν. Πόσους πελάτες κατάφεραν να της πάρουν. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Νέα δεδομένα διαμορφώνουν για την εγχώρια αγορά ηλεκτρισμού οι υψηλές τιμές των δικαιωμάτων εκπομπής CO2, οι οποίες αναγκάζουν τη ΔΕΗ να περιορίσει σημαντικά την παραγωγή των λιγνιτικών της μονάδων.

Συγκεκριμένα όπως κατέδειξαν τα αποτελέσματα α᾽ τριμήνου η λιγνιτική παραγωγή περιορίστηκε κατά 22% ενώ η συμμετοχή των ρυπογόνων και ζημιογόνων λιγνιτικών μονάδων στο παραγωγικό χαρτοφυλάκιο της εταιρείας έπεσε από το 44 στο 26%.

Συνακόλουθα οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα εμφάνισαν σημαντική μείωση περιορίζοντας σημαντικά την επίπτωση στα αποτελέσματα των αυξημένων τιμών των δικαιωμάτων εκπομπής CO2. Σημειώνεται ότι τον Απρίλιο, τερματίστηκε η λειτουργία των μονάδων Καρδιά 3 και 4, καθαρής ισχύος 560MW στο πλαίσιο του προγράμματος απολιγνιτοποίησης της επιχείρησης.

Ρεύμα: Φυσικό αέριο και υδροηλεκτρικά

Παρά τη μείωση των λιγνιτικών, η ΔΕΗ πέτυχε να αυξήσει την παραγωγή της τόσο από φυσικό αέριο όσο και από υδροηλεκτρικά. Πιο συγκεκριμένα η παραγωγή από φυσικό αέριο αυξήθηκε κατά 58,4% την ίδια στιγμή που τα υδροηλεκτρικά ενισχύθηκαν κατά 249%.

Μάλιστα παρά το γεγονός ότι οι μονάδες φυσικού αερίου της ΔΕΗ είναι λιγότερο σύγχρονες (με εξαίρεση τη μονάδα της Μεγαλόπολης η οποία δεν μπορεί να λειτουργήσει λόγω περιορισμών του δικτύου στην ονομαστική της ισχύ) η ΔΕΗ κατάφερε να ενισχύσει το μερίδιο αγοράς στην παραγωγή από το 37,7% στο 46,8%.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ενεργειακού χρηματιστηρίου το μερίδιο αγοράς της ΔΕΗ στην προμήθεια συνεχίζει την πτωτική τροχιά. Δηλαδή η ΔΕΗ μειώνοντας το μερίδιό της στην προμήθεια και αυξάνοντας το μερίδιό της στην παραγωγή πετυχαίνει να περιορίσει την έκθεσή της στην αγορά και άρα τις αγορές ενέργειας από τρίτους, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό επιβαρύνουν τα αποτελέσματά της.

Αξίζει να σημειωθεί τέλος ότι η υποχώρηση του μεριδίου των ανεξάρτητων ηλεκτροπαραγωγών στην παραγωγή επιβεβαιώνεται και από τα αποτελέσματα που ανακοίνωσαν η Elpedison και η Mytilineos, σύμφωνα με τα οποία η καθαρή παραγωγή των δύο εταιρειών μειώθηκε σε ποσοστό από 22 έως 28%.

Ρεύμα: Πόσους πελάτες της «άρπαξαν» οι ιδιώτες

Μάχη κολοσσών για να πάρουν τους πελάτες της ΔΕΗ. Πώς αντιστέκεται η Δημοσία Επιχείρηση Ηλεκτρισμού και οι επόμενες κινήσεις από Protergia, Zeniθ, Elpedison, ΗΡΩΝ, Watt & Volt, Volton, NRG, Volterra. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Έντονη κινητικότητα καταγράφεται στη λιανική αγορά του ρεύματος, όπως δείχνουν τα στοιχεία που δημοσιοποιεί ο διαχειριστής του συστήματος διανομής ΔΕΔΔΗΕ τόσο για τον αριθμό των μετρητών που τροφοδοτούν οι προμηθευτές όσο και για το μερίδιο κατανάλωσης της κάθε εταιρείας.

Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με τα τριμηνιαία στοιχεία του Διαχειριστή, το μερίδιο της ΔΕΗ ως προς τον αριθμό των μετρητών εμφανίζεται μειωμένο από το 77,8% στο 76,28% που αντιστοιχεί σε περίπου 5,1 εκατομμύρια μετρητές.

Οι μετρητές που έφυγαν από τη ΔΕΗ και κατευθύνθηκαν σε άλλους προμηθευτές είναι λίγο παραπάνω από 100 χιλιάδες, σε σύνολο 6,7 εκατομμυρίων μετρητών.

Σημειώνεται πάντως ότι η στρατηγική της ΔΕΗ στην αγορά προμήθειας επικεντρώνεται στην διατήρηση των “ποιοτικών” πελατών ενώ η εταιρεία αναμένεται το επόμενο διάστημα να λανσάρει νέα προϊόντα που αναμένεται να ενισχύσουν τη θέση της στην αγορά.

Ως προς τους εναλλακτικούς προμηθευτές, με βάση τον αριθμό των παροχών που τροφοδοτούν στην αγορά στην πρώτη θέση βρίσκεται η Protergia με μερίδιο 3,8% που αντιστοιχεί σε περισσότερους από 255 χιλιάδες μετρητές.

Η Protergia ενίσχυσε το μερίδιό της σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο κατά περίπου 11 χιλιάδες μετρητές.

Ακολουθεί η Elpedison με μερίδιο αγοράς 3,58% ή αλλιώς 250 χιλιάδες μετρητές έχοντας αυξήσει το μερίδιό της κατά 9,5 χιλιάδες μετρητές. Στην τρίτη θέση βρίσκεται ο Ήρωνας με μερίδιο 3,12% που αντιστοιχεί σε 211 χιλιάδες μετρητές έχοντας παρουσιάσει αύξηση κατά 15 χιλιάδες μετρητές.

Ακολουθεί η Watt & Volt με μερίδιο αγοράς 2,56% ή αλλιώς 173 χιλιάδες μετρητές, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης των 3400 μετρητών, ενώ η Ζeniθ ακολουθεί με μερίδιο 2,27% και 154 χιλιάδες μετρητές.

Η Zeniθ αύξησε τους μετρητές που τροφοδοτεί κατά 17 χιλιάδες. Ακολουθεί η NRG με μερίδιο 1,72% και 116 χιλιάδες μετρητές, ενώ η Volton έχει μερίδιο 1,68% και 114 χιλιάδες μετρητές. Την 8άδα συμπληρώνουν η Φυσικό Αέριο με 90 χιλιάδες μετρητές (μερίδιο 1,34%) και η Volterra με 38 χιλιάδες μετρητές (μερίδιο 0,56%).

Τα μερίδια αγοράς διαφοροποιούνται εάν ληφθεί υπόψη το μερίδιο κατανάλωσης των πελατών της χαμηλής τάσης στο διασυνδεδεμένο δίκτυο.

Έτσι η ΔΕΗ εμφανίζει μερίδιο αγοράς στο 67,19%, ενώ η εικόνα για τους υπόλοιπους προμηθευτές διαμορφώνεται ως εξής:

  • Protergia: 5,8% στη χαμηλή τάση και 7,23% στη μέση τάση
  • Ήρων: 5,76% στη χαμηλή τάση και 13,13% στη μέση τάση
  • Elpedison: 5,03% στη χαμηλή τάση και 2,23% στη μέση τάση
  • Watt & Volt: 3,71% στη χαμηλή τάση και 1,56% στη μέση τάση
  • NRG: 2,74% στη χαμηλή τάση και 10,5% στη μέση τάση
  • Volton: 1,98% στη χαμηλή τάση και 0,41% στη μέση τάση
  • Zeniθ: 1,92% στη χαμηλή τάση και 0,88% στη μέση τάση
  • Φυσικό Αέριο: 1,61% στη χαμηλή τάση και 3,4% στη μέση τάση
  • Volterra: 1,25% στη χαμηλή τάση και 5,84% στη μέση τάση.

Ρεύμα: Αλλάζει το «παιχνίδι» – Δίνει τα πάντα για να πάρει πίσω τους πελάτες

Απίστευτες προσφορές και νέες τιμές από τη ΔΕΗ. Μετά την «πολιορκία» από τους ιδιώτες που κατάφεραν να πάρουν μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών, η ΔΕΗ απαντά με απίστευτες παροχές. Δείτε στο xristika.gr όλες τις λεπτομέρειες.

Σημαντικές αλλαγές προωθεί η ΔΕΗ στον τομέα της αγοράς προμήθειας, καθώς ήδη από πέρυσι έχει ξεκινήσει η εφαρμογή των στρατηγικών προτεραιοτήτων, με έμφαση στην εισαγωγή νέων προϊόντων, το rebranding, την αναμόρφωση των καταστημάτων αλλά και την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.

Οι πέντε βασικοί πυλώνες της στρατηγικής της επιχείρησης για τη λιανική, όπως παρουσιάστηκαν από τη διοίκηση προ ημερών αφορούν:

– καλύτερη γνώση των πελατών

– καλύτερη αξιοποίηση των χρηματοροών

– κάλυψη των νέων αναγκών

– επανατοποθέτηση του αποτυπώματος στη λιανική

— ψηφιοποίηση

Ήδη η εταιρεία ήδη υλοποιεί πρωτοβουλίες για κάθε έναν από τους πέντε πυλώνες. Πιο συγκεκριμένα έχουν σχεδιαστεί και εφαρμοστεί: νέα κατηγοριοποίηση που βασίζεται στην αξία, νέα μοντέλα πρόβλεψης, νέα καμπάνια για την ανάκτηση πελατών υψηλής αξίας, νέα πλατφόρμα πιστότητας.

Στο μέτωπο της καλύτερης αξιοποίησης των χρηματοροών εφαρμόζεται νέα διαδικασία ειδοποιήσεων οφειλών, υλοποιείται 3ετές πλάνο για την ανάκτηση οφειλών, βρίσκεται σε εφαρμογή η στρατηγική συνεργασία με την εξειδικευμένη στα collections εταιρεία Qualco, ενώ παράλληλα εφαρμόζεται ενιαία κεντρική στρατηγική για τα νομικά θέματα.

Σε ό,τι αφορά την κάλυψη των νέων αναγκών, η εταιρεία έχει προχωρήσει στο rebranding, με αλλάζοντας το ου logo, τα καταστήματα, τους λογαριασμούς, τον εταιρικό ιστότοπο.

Επίσης έχουν εισαχθεί νέα προϊόντα για τα νοικοκυριά, τα οποία εφαρμόζονται ήδη σε πάνω από 200 χιλιάδες πελάτες, ενώ νέα προϊόντα λανσαρίστηκαν και για το φυσικό αέριο και άλλες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας.

Την ίδια στιγμή στο πλαίσιο της επανατοποθέτησης της ΔΕΗ στη λιανική, η εταιρεία πλέον διαθέτει 24 καταστήματα που λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί σε 38 το αμέσως επόμενο διάστημα καλύπτοντας το 70% των ενεργών πελατών.

Παράλληλα υπάρχει η δυνατότητα επίσκεψης με ραντεβού σε 75 καταστήματα, ούτως ώστε να μειωθεί ο χρόνος αναμονής, ενώ μέσα στο 2021 αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία δύο νέων πιλοτικών καταστημάτων στα οποία θα εφαρμοστούν καινοτόμα συστήματα όπως smart queuing αλλά και αυτόματα service points.

Τα νέα αυτά συστήματα, αφού λειτουργήσουν στα 2 πιλοτικά καταστήματα, αναμένεται να επεκταθούν και στο υπόλοιπο δίκτυο της ΔΕΗ.

Τέλος στο μέτωπο του ψηφιακού μετασχηματισμού της εξυπηρέτησης πελατών, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν καταγράφεται αυξημένη διείσδυση του ηλεκτρονικού λογαριασμού ebill που φτάνει πλέον τους 400 χιλιάδες πελάτες, ενώ θετική είναι και η πορεία της δωρεάν τηλεφωνικής υποστήριξης καθώς το 2020 απαντήθηκαν περί τα 3 εκατομμύρια κλήσεις έναντι 1,9 εκατομμυρίων κλήσεων το 2019.

Σε ό,τι αφορά τις ψηφιακές καμπάνιες, η εταιρεία μετρά 750 χιλιάδες επαφές, μέσω viber, email και sms. Και βέβαια μέσα στο 2020 ξεκίνησε η λειτουργία του chatbox στην ιστοσελίδα της ΔΕΗ, μέσω του οποίου δίνονται γρήγορες απαντήσεις σε πελάτες για σε σειρά από κοινά ερωτήματα.