Τι συμβαίνει με τα Jumbo; Στα όριά του το παιχνιδάδικο – Οργή Βακάκη

Jumbo: Μπορεί τα Jumbo να έχουν αρχίσει να δείχνουν σημάδια ανάκαμψης, ωστόσο ο μεγαλομέτοχός τους, Απόστολος Βακάκης, είναι αντιμέτωπος με μια νέα απειλή: Τα σούπερ μάρκετ!

Ο επικεφαλής του ομίλου και βασικός μέτοχος Απόστολος Βακάκης για τρίτη φορά μέσα στο 2021 υπογράμμισε τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στο λιανικό εμπόριο από τα lockdown και την αδυναμία των click inside και click away να προσφέρουν λύσεις και απαντήσεις σε μια κρίση που ίσως επηρεάσει και το 2021.

Το πρώτο τρίμηνο για τα Jumbo δεν πήγε καλά στην Ελλάδα, αλλά ο Απρίλιος ήταν πολύ καλός στην Κύπρο, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία.

Ο κ. Βακάκης είχε αναφέρει σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές ότι «και το 2021 αποτελεί μια χαμένη χρονιά για το λιανεμπόριο».

Από το τελευταίο δελτίο Τύπου του ομίλου θα πρέπει να απομονωθεί η τελευταία παράγραφος που αφορά το λιανικό εμπόριο στην Ελλάδα.

Η ανακοίνωση αναφέρει:

«Παρά το θετικό πρόσημο του τετραμήνου, η επιστροφή στην κανονικότητα του λιανεμπορίου αποτελεί μια δύσκολη, επίπονη και περίπλοκη διαδικασία, με δεδομένους τους υπέρμετρα αυστηρούς περιορισμούς που τίθενται για τα Jumbo καθώς και για τα άλλα καταστήματα λιανικής ανάλογου μεγέθους, σε σχέση με τους άμεσα ανταγωνιστές μας που είναι τα υπερ-market».

Ο κ. Βακάκης ουσιαστικά επισημαίνει τον ανταγωνισμό που δέχεται το λιανικό εμπόριο από τα σούπερ μάρκετ.

Ο επικεφαλής του ομίλου κ. Βακάκης έχει αναφέρει πως αν συνεχισθούν οι πληθωριστικές πιέσεις που παρατηρούνται σήμερα στις πρώτες ύλες και στα μεταφορικά (οι τιμές έχουν αυξηθεί 30% και 500%, αντίστοιχα) και αυξηθεί το κόστος χρήματος χωρίς να υπάρχει αύξηση εισοδημάτων, τότε θα υπάρξει ανισορροπία. Για την πορεία της αγοράς τη φετινή χρονιά οι προβλέψεις του είναι αρνητικές. Οπως ανέφερε, και το 2021 αποτελεί μια χαμένη χρονιά για το λιανεμπόριο.

Jumbo: Με… όπλο τα μετρητά

Ο όμιλος Jumbo πάντως διαθέτει ισχυρό ταμείο, καθώς τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και τα λοιπά κυκλοφορούντα χρηματοοικονομικά στοιχεία ενεργητικού του ομίλου στις 31/12/2020 ανήλθαν σε 665,15 εκατ. ευρώ, από 636,99 εκατ. ευρώ την 31/12/2019.

Ετσι, η μεγάλη ρευστότητα του ομίλου αποτελεί το όπλο να αντιμετωπιστούν τα δάνεια, ενώ η μετοχή, παρά τα εμπόδια των lockdown, έχει καταγράψει ράλι της τάξης του 20% σε διάστημα 3 μηνών (από τα μέσα Φεβρουαρίου έως σήμερα).

Επίσης, για τους ξένους επενδυτές έχει ιδιαίτερη σημασία το γεγονός ότι ακόμη και σε αρνητική συγκυρία για το λιανικό εμπόριο, ο όμιλος καταφέρνει να έχει υψηλή μερισματική απόδοση.

Jumbo: Τα σχέδια για το 2021

Διπλάσιο είναι το κόστος εισαγωγής των προϊόντων για την Jumbo, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο επικεφαλής της εταιρείας Απόστολος Βακάκης, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των αναλυτών, καθώς «εξαιτίας της πανδημίας του κορoνοϊού, η εφοδιαστική αλυσίδα έχει διαταραχθεί. Λόγω της αύξησης των ναύλων και των τιμών των πρώτων υλών, το κόστος μεταφοράς προϊόντων έχει διπλασιαστεί, με αποτέλεσμα την αύξηση των εξόδων για τις επιχειρήσεις. Είμαστε σε θέση όμως, να αντιμετωπίσουμε αυτή την πίεση ικανοποιητικά».

Σε ερώτηση αναλυτή για τα αποθέματα των προϊόντων της Jumbo, ο κ. Βακάκης τόνισε πως, «η πανδημία του κορονοϊού μας ανάγκασε να παραμείνουμε κλειστοί για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Επομένως, ορισμένα προϊόντα έληξαν και τα πετάξαμε. Αυτή τη στιγμή στόχος μας είναι να πουλήσουμε το stock, όχι να αυξήσουμε τα προϊόντα στις αποθήκες μας».

Πάντως ο κ. Βακάκης τόνισε πως «παρά την αβεβαιότητα, η φετινή χρονιά αναμένεται να είναι καλύτερη από την περυσινή. Ευχόμαστε να πιάσουμε τις πωλήσεις του 2019, αλλά είναι σχεδόν απίθανο να συμβεί αυτό». Στο α΄ τρίμηνο του 2021 οι πωλήσεις του ομίλου Jumbo υποχώρησαν κατά 11% εξέλιξη που αποδίδεται κυρίως στην έλλειψη δραστηριότητας στην ελληνική αγορά, όπου ο όμιλος πραγματοποιεί το 53% των πωλήσεων του.

Jumbo: Νέα μέθοδος αγορών

Η πανδημία του κορονοϊού «γονάτισε» τα Jumbo και η μεγαλύτερη αλυσίδα παιχνιδιών ξεκινάει νέα μέθοδο αγορών ώστε να μην υπάρξει «έμφραγμα» στο σύστημα.

Έτσι ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη μοντέλου last minute delivery στην τροφοδοτική αλυσίδα του Ομίλου Jumbo, μπαίνει άμεσα σε εφαρμογή.

Στόχος της διοίκησης είναι να αναδιοργανώσει το σύστημα εφοδιασμού των καταστημάτων της και συγκεκριμένα να καταργήσει σταδιακά το μοντέλο εσωτερικής διαχείρισης της αποθήκης κάθε καταστήματος ξεχωριστά.

Για να το πετύχει αυτό, δρομολογεί την ένταξη νέων ενδιάμεσων κέντρων διανομής στην τροφοδοτική αλυσίδα των καταστημάτων της, επιτρέποντας πιο ενεργή διαχείριση των αποθεμάτων και τροφοδοσία των καταστημάτων σε σημαντικά ταχύτερους χρόνους.

Ο επικεφαλής της Jumbo, Απόστολος Βακάκης, είχε αναφερθεί για πρώτη φορά στο μοντέλο last minute delivery κατά την προ διετίας παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε για τις προοπτικές της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών.

Τότε είχε προαναγγείλει, μεταξύ άλλων, πως η Jumbo θα υλοποιήσει σημαντικές επενδύσεις για την ανάπτυξη ενδιάμεσων κέντρων διανομής με στόχο να αναδιοργανώσει το σύστημα εφοδιασμού των καταστημάτων.

Η αύξηση της παραγωγικότητας, η προσαρμογή στις νέες συνθήκες της αγοράς και η περαιτέρω επέκταση του δικτύου καταστημάτων, παράλληλα με την ένταξη στην τροφοδοτική αλυσίδα νέων ενδιάμεσων κέντρων διανομής την επόμενη τριετία, με στόχο την εφαρμογή του μοντέλου last minute delivery, αναφέρθηκαν τότε ως οι μελλοντικοί στόχοι της Jumbo.

Jumbo: Tι κάνουν για να καλύψουν τη χασούρα

Μπορεί ο κολοσσός του Απόστολου Βακάκη, τα Jumbo, να έχουν χτυπηθεί αλύπητα από τον κορονοϊό, ωστόσο ο δαιμόνιος επιχειρηματίας ετοιμάζει… ρελάνς για να καλύψει τη χασούρα!

Ο κύριος Βακάκης στο περιθώριο της τηλεδιάσκεψης ενημέρωσης των αναλυτών για τα μεγέθη του 2020, τα συνεχή «απαγορευτικά» τους πρώτους μήνες του 2021 στην Ελλάδα έφεραν πτώση κατά 11% στο α΄ τρίμηνο της χρονιάς στις συνολικές πωλήσεις. Να σημειωθεί ότι στην ελληνική αγορά ο όμιλος πραγματοποιεί το μισό σχεδόν του τζίρου του και πιο συγκεκριμένα το 53% των πωλήσεων του.

Πάντως τον Απρίλιο η αλυσίδα επανέρχεται δυναμικά έχοντας αναπληρώσει το χαμένο έδαφος σε σχέση με τα αντίστοιχα περυσινά μεγέθη.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κύριο Βακάκη υπάρχει αισιοδοξία για ένα θετικό πρόσημο πωλήσεων τον τρέχοντα μήνα.

Υπενθυμίζεται ότι τον Ιανουάριο υπήρξε οριακή πτώση πωλήσεων κατά -0,6%, στη συνέχεια το καταγράφηκε μείωση 34% σε ενοποιημένη βάση τον Φεβρουάριο, για να επανέλθει η κίνηση στο +24% τον Μάρτιο καθώς το δίκτυο σε Ρουμανία, Βουλγαρία και Κύπρο λειτούργησε κανονικά.

Ωστόσο όπως τόνισε ο κ. Βακκάκης «και το 2021 αποτελεί μια χαμένη χρονιά για το λιανεμπόριο» υπογραμμίζοντας ότι υπάρχουν σοβαρές προκλήσεις με άγνωστη επίδραση στην οικονομική δραστηριότητα, ώστε να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για την πορεία της επιχείρησης μέσα στο 2021.

«Η μέχρι σήμερα λειτουργία του εμπορίου είναι περιοριστική, καθώς οι μέθοδοι click away και click inside αποτελούν εργαλεία «παράδοσης προϊόντων και όχι πώλησης προϊόντων» τόνισε χαρακτηριστικά. Παράλληλα αναφερόμενος στα όσα έχει επιφέρει η πανδημία στην αγορά εστίασε στις επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, στην αύξηση ναύλων και τιμών πρώτων υλών.

Παρόλα αυτά, όπως τόνισε, η εταιρεία συνεχίζει το επενδυτικό της πλάνο– στο βαθμό που η πανδημία επιτρέπει τις διαδικασίες- με στόχο να δημιουργήσει νέα αποθηκευτικά κέντρα και καταστήματα μέσα στη χρήση. ΄

Όπως είπε μέσα στη φετινή χρονιά θα βγει στον «αέρα» το ηλεκτρονικό της κατάστημα στη Ρουμανία, μια επένδυση ύψους 35-40 εκατ.ευρώ.

Σύμφωνα με την εκτίμηση του Απόστολου Βακάκη, το ρουμανικό e-shop μπορεί να προσφέρει σε ετήσια βάση τον τζίρο 2 ή 3 καταστημάτων Jumbo Ελλάδας.