Jumbo: Τα… ρέστα του ετοιμάζεται να παίξει ο Απόστολος Βακάκης σε μια προσπάθεια να ρεφάρει την απώλεια εκατομμυρίων ευρώ από την πανδημία του κορονοϊού. Διαβάστε στο xristika.gr το μυστικό σχέδιο του Mr.Jumbo!
Προχωρά, παρά τις όποιες καθυστερήσεις που προκλήθηκαν λόγω της πανδημίας του COVID-19, ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη μοντέλου last minute delivery στην τροφοδοτική αλυσίδα του Ομίλου Jumbo.
Στόχος της διοίκησης είναι να αναδιοργανώσει το σύστημα εφοδιασμού των καταστημάτων της και συγκεκριμένα να καταργήσει σταδιακά το μοντέλο εσωτερικής διαχείρισης της αποθήκης κάθε καταστήματος ξεχωριστά.
Για να το πετύχει αυτό, δρομολογεί την ένταξη νέων ενδιάμεσων κέντρων διανομής στην τροφοδοτική αλυσίδα των καταστημάτων της, επιτρέποντας πιο ενεργή διαχείριση των αποθεμάτων και τροφοδοσία των καταστημάτων σε σημαντικά ταχύτερους χρόνους. .
Ο επικεφαλής της Jumbo, Απόστολος Βακάκης, είχε αναφερθεί για πρώτη φορά στο μοντέλο last minute delivery κατά την προ διετίας παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε για τις προοπτικές της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών.
Τότε είχε προαναγγείλει, μεταξύ άλλων, πως η Jumbo θα υλοποιήσει σημαντικές επενδύσεις για την ανάπτυξη ενδιάμεσων κέντρων διανομής με στόχο να αναδιοργανώσει το σύστημα εφοδιασμού των καταστημάτων.
Η αύξηση της παραγωγικότητας, η προσαρμογή στις νέες συνθήκες της αγοράς και η περαιτέρω επέκταση του δικτύου καταστημάτων, παράλληλα με την ένταξη στην τροφοδοτική αλυσίδα νέων ενδιάμεσων κέντρων διανομής την επόμενη τριετία, με στόχο την εφαρμογή του μοντέλου last minute delivery, αναφέρθηκαν τότε ως οι μελλοντικοί στόχοι της Jumbo.
Jumbo: Tα… επεκτατικά σχέδια
Η Jumbo, πάντως, προχωρά το σχεδιασμό της και ήδη έχουν αγοραστεί δύο εκτάσεις, σε Θεσσαλονίκη και Βουκουρέστι, για τη δημιουργία κέντρων διανομής. Συγκεκριμένα, η εταιρεία προχώρησε ήδη σε αγορά έκτασης στο δήμο Λαγκαδά στη Θεσσαλονίκη με σκοπό την ανέγερση κέντρου διανομής.
Επιπλέον, η θυγατρική στη Ρουμανία προχώρησε στην αγορά οικοπέδων στην περιοχή Popesti Leordeni, στο Βουκουρέστι, για την ανέγερση αποθηκευτικών χώρων και κέντρου διανομής.
Η υλοποίηση του πλάνου για το μοντέλο last minute delivery θεωρείται μια από τις βασικές προτεραιότητες στο στρατηγική σχεδιασμό της διοίκησης, καθώς μετασχηματίζει λειτουργικά την Jumbo.
Για ορισμένους, δε, αναλυτές, η απόφαση αυτή συγκρίνεται με τη στρατηγική απόφαση του Βακάκη να μετεξελιχθεί η Jumbo από μια αλυσίδα με κεντρικό σημείο αναφοράς το παιχνίδι, σε ένα hypermarket χωρίς φαγητό, μόδα και ηλεκτρονικά.
Όπως αναφέρουν κύκλοι της εταιρείας, το πλάνο για το last minute delivery θα είχε προχωρήσει σε σημαντικά μεγαλύτερο βαθμό, εάν δεν υπήρχαν γραφειοκρατικές και αδειοδοτικές καθυστερήσεις λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.
Είναι πιθανό η διοίκηση να αναφερθεί στο συγκεκριμένο πλάνο κατά τη σημερινή τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων για το 2020 που δημοσιοποιήθηκαν χθες.
Jumbo: Ψυχρολουσία για Βακάκη – Η χασούρα του… αιώνα το 2020!
Ως… μαύρη θα μείνει στην ιστορία του Jumbo η χρονιά του 2020, καθώς ο κολοσσός παιχνιδιών κατέγραψε μυθική (!) πτώση τζίρου! Διαβάστε στο xristika.gr το χρονικό της τεράστιας απώλειας.
Αναλυτικά, όπως αναφέρει η εισηγμένη σε σχετική ανακοίνωση, με το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης, όλες οι χώρες όπου δραστηριοποιείται ο Όμιλος JUMBO έλαβαν μέτρα για τον περιορισμό εξάπλωσης του Covid-19 επηρεάζοντας την πορεία των μεγεθών του Ομίλου JUMBO.
Ο κύκλος εργασιών κατά τη χρήση του 2020, για τον Όμιλο JUMBO, διαμορφώθηκε σε 694,03 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά -18,15% σε σχέση με την αντίστοιχη χρήση 01.01.2019-31.12.2019 που ήταν 847,94 εκατ. ευρώ.
- Στην Ελλάδα, τα καταστήματα Jumbo καθώς και άλλα εμπορικά καταστήματα παρέμειναν κλειστά, κατά τις δύο μεγάλες και κρίσιμες περιόδους, το Πάσχα και τα Χριστούγεννα του 2020. Σε περιόδους που επιτρεπόταν η λειτουργία των καταστημάτων, προς αποφυγή φαινομένων συγχρωτισμού, υπήρξε πρόβλεψη για συγκεκριμένο αριθμό επισκεπτών ανά τετραγωνικό μέτρο εντός των καταστημάτων. Κατά συνέπεια, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας -χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές- παρουσίασαν μείωση κατά -30% περίπου σε σχέση με το 2019.
- Στην Κύπρο, το σύνολο των καταστημάτων παρέμειναν κλειστά από τα μέσα Μαρτίου έως τις αρχές Μαΐου 2020, χάνοντας την εορταστική περίοδο του Πάσχα. Τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών που επιβλήθηκαν σε συνδυασμό με τις αποφάσεις για το κλείσιμο καταστημάτων που λειτουργούσαν σε εμπορικά κέντρα ή σε βεβαρημένες υγειονομικά περιοχές, επηρέασαν τις πωλήσεις κατά το 2020 όπου υποχώρησαν κατά -13% περίπου σε σχέση με το 2019.
- Όσον αφορά στη Βουλγαρία, τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών για δύο μήνες (από Μάρτιο έως Μάιο2020) καθώς και οι αποφάσεις για το κλείσιμο καταστημάτων που λειτουργούσαν σε εμπορικά κέντρα είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση των πωλήσεων κατά τη χρήση του 2020 κατά -10% περίπου.
- Οι παρόμοιοι περιορισμοί στη Ρουμανία δεν ανέτρεψαν τη δυναμική ανάπτυξης και οι πωλήσεις κατέγραψαν αύξηση +13% περίπου.
Η μικτή κερδοφορία του Ομίλου JUMBO, κατά το 2020, ανήλθε σε 359,40 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση -19,02% (σε σύγκριση με τα 443,79 εκατ. ευρώ το έτος 2019).
Το περιθώριο των μικτών κερδών του Ομίλου JUMBO διαμορφώθηκε σε 51,78% ενώ πέρυσι ήταν 52,34%.
Σ’ αυτή τη δύσκολη χρονιά, η συγκράτηση του λειτουργικού κόστους συνέβαλε σημαντικά ώστε τα Καθαρά Ενοποιημένα Κέρδη μετά από φόρους να διαμορφωθούν σε 138,67 εκατ. ευρώ έναντι των 177,62 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περσινής περιόδου, μειωμένα κατά -21,93%.
Jumbo: Η μάχη με τον κορονοϊό
Πολλές φορές ο Απόστολος Βακάκης, ή Mr Jumbo, όπως τον γνωρίζουν οι περισσότεροι, έχει μιλήσει για πόλεμο. Είτε μέσα από τις οικονομικές εκθέσεις του ομίλου θέλοντας, ενδεχομένως, να αποτυπώσει ακόμη και με ακραίο τρόπο το επενδυτικό ρίσκο, είτε απευθυνόμενος στους αναλυτές, όπως συνέβη στην τελευταία τηλεδιάσκεψη για τον σχολιασμό των αποτελεσμάτων του 2019 τον περασμένο Μάιο.
Και όντως μετά από ένα εκπληκτικό σερί σχεδόν 20 χρήσεων διαρκούς ανάπτυξης, με αυξήσεις τζίρου, κερδών και ταμειακών ροών, έχει κερδίσει πολλούς «πολέμους». Ωστόσο, τον πόλεμο του κορoνοϊού φαίνεται να τον έχει χάσει και για πρώτη φορά Χριστούγεννα και Jumbo δεν πάνε μαζί.
Παρότι ο πολυμήχανος επιχειρηματίας φαινόταν να είχε επίγνωση για το τι θα ακολουθήσει μετά το πρώτο γενικό απαγορευτικό, «βρισκόμαστε στην αρχή της κρίσης και όχι στο τέλος της», είχε δηλώσει τον Μάιο, η πραγματικότητα τον ξεπέρασε.
Κατά τη διάρκεια του δεύτερου lockdown το ηλεκτρονικό κατάστημα του μεγαλύτερου retailer παιχνιδιών, ειδών βρεφανάπτυξης, ειδών δώρων, ειδών σπιτιού, βιβλιοχαρτοπωλείου κ.λπ. βγήκε νοκ άουτ από την αγάπη του κόσμου, όπως χαρακτηριστικά έλεγε η ανακοίνωση στο εμπορικό site της Jumbo. Το ηλεκτρονικό κατάστημα της Jumbo επανήλθε με σκαμπανεβάσματα μόλις μία εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα, αλλά κατά πολύ ελαφρύτερο αφού βγήκαν εκτός των χριστουγεννιάτικα είδη. Παράλληλα η εταιρεία, που έχει ταυτιστεί με το πρωτοποριακό marketing, δήλωσε αδυναμία να εξυπηρετήσει τους καταναλωτές μέσω της υπηρεσίας click away λόγω έλλειψης κατάλληλων υποδομών!
Σίγουρα δεν είναι ο μόνος λιανέμπορος που αναμετρήθηκε με τα περιοριστικά μέτρα λόγω COVID 19 και βγήκε νοκ άουτ, αλλά είναι ο μεγαλύτερος και το γεγονός συνεχίζει να σχολιάζεται έντονα στην αγορά, με τον Α. Βακάκη να δέχεται αυστηρή κριτική για την αντιμετώπιση της πρόκλησης του lockdown.
Τι συνέβη λοιπόν; Ο βιομήχανος της χαράς, που χαρακτηρίζεται αν μη τι άλλο για την ευρηματικότητά του δεν είχε plan b για την αντιμετώπιση της «τέλειας καταιγίδας» και αιφνιδιάστηκε;
Ο ίδιος είπε σε πρόσφατη συνέντευξή του πως «ήταν και παραμένει αδύνατον να εκτρέψεις έναν ποταμό και να τον περάσεις μέσα από την τρύπα μιας βελόνας». Κι αυτό γιατί η εταιρεία είχε δημιουργήσει τις προϋποθέσεις να ανταποκριθεί στο 1/20 της ζήτησης σε σχέση με εκείνη που τελικά προέκυψε λόγω του καθολικού κλεισίματος των καταστημάτων, με αποτέλεσμα οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις να είναι τεράστιες.
Ο μαύρος κύκνος* στην προκειμένη περίπτωση ήταν η ανατροπή της βεβαιότητας ότι τα καταστήματα των επιχειρήσεων που βασίζουν τη δραστηριότητά τους σε εποχικά προϊόντα και παιχνίδια θα άνοιγαν αρκετές ημέρες πριν τα Χριστούγεννα. Κάτι που δεν έγινε γιατί τα επιδημιολογικά δεδομένα επιδεινώθηκαν. Με αυτή τη βεβαιότητα όμως παραγγέλθηκε νέο εμπόρευμα για το οποίο σήμερα δεν υπάρχει καν χώρος να αποθηκευτεί, καθώς ήδη οι αποθήκες της εταιρείας είναι γεμάτες.
Ταυτόχρονα, κανείς δεν ξέρει εάν θα εμφανιστεί και νέος μαύρος κύκνος σε ότι αφορά την πορεία του ηλεκτρονικού εμπορίου μόλις ομαλοποιηθεί η κατάσταση με την πανδημία. Πολλοί εκτιμούν ότι η έκρηξη των online πωλήσεων είναι κάτι παροδικό και θα υποχωρήσει μόλις λήξει η πανδημία. Εάν επαληθευτεί η πρόβλεψη αυτή, τα κεφάλαια που θα «καίγονταν» για την υποστήριξη του e-commerce θα παραμείνουν στο ταμείο. Για μια εταιρεία, όπως η Jumbo, που έως τώρα επικεντρώνει την ανάπτυξή της στα φυσικά καταστήματα, προφανώς το ηλεκτρονικό εμπόριο μόνο ως συμπληρωματικό μπορεί υπολογιστεί. Αρκεί βέβαια να μην εμφανιστεί ο νέος μαύρος κύκνος…
Προς το παρόν πάντως, ο οπαδός της απελευθέρωσης των αγορών, από τις χρήσεις γης και τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές μέχρι τη διαχείριση της Ακρόπολης (!), δεν φαίνεται ότι θα υποστεί σαρωτική ήττα. Με το ταμείο της Jumbo ξέχειλο -τα χρηματικά διαθέσιμα και λοιπά κυκλοφορούντα χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού ανέρχονταν σε 639,57 εκατ. ευρώ στην 30η Σεπτεμβρίου και η κεφαλαιοποίησή της να φθάνει τα 1,9 δισ. ευρώ- η απώλεια της εορταστικής περιόδου, όπου γίνεται το 1/3 του τζίρου της χρονιάς, είναι μεν τεράστιο πλήγμα, δεν θα φέρει όμως την απόλυτη καταστροφή.
Όπως άλλωστε αναφέρει σε πρόσφατη ανακοίνωσή της η Jumbo, ο Νοέμβριος εφέτος, με το δίκτυο των καταστημάτων στην Ελλάδα να είναι κλειστό και στην Κύπρο να είναι κλειστά τα 3 από τα 5 καταστήματα, κατέγραψε μείωση των πωλήσεων κατά -35% περίπου διευρύνοντας τις συνολικές απώλειες για το 11μηνο στο -10,7% από -7% κατά το δεκάμηνο του 2020. Προφανώς η πορεία των οικονομικών μεγεθών τον Δεκέμβριο, με το lockdown στη χώρα μας να συνεχίζεται και το ψηφιακό κανάλι της εταιρείας φρακαρισμένο, θα είναι χειρότερη, με τις επιπτώσεις στο σύνολο της τρέχουσας χρήσης να είναι σημαντικές.
Ωστόσο, σε καμία άλλη χώρα -από αυτές στις οποίες δραστηριοποιείται η Jumbo, ήτοι Βουλγαρία, Ρουμανία, Κύπρος- δεν ισχύουν πλέον απαγορευτικά στη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων, που μεταφράζεται σε εισροή εσόδων. Και επιπλέον υπάρχουν και οι συμφωνίες που είχε υπογράψει ο Απόστολος Βακάκης σχεδόν με όλους τους ιδιοκτήτες των οποίων ενοικιάζει τα καταστήματα στην Ελλάδα. Με βάση αυτές τις συμφωνίες, το ενοίκιο συνδέεται με τον τζίρο των καταστημάτων που μισθώνονται. Αυτό σημαίνει ότι τα έξοδα της Jumbo για ενοίκια την περίοδο του lockdown είναι χαμηλά.
Παρά τις όποιες «ενέσεις» ρευστότητας πάντως, το ζητούμενο παραμένει πόσο μετρητό είναι διατεθειμένος να «κάψει» ο επιχειρηματίας για να αντιμετωπιστεί η δύσκολη αυτή συγκυρία.