Τέλος το μονοπώλιο: «Σεισμός» σε Wind, Vodafone, Cosmote

Κινητή τηλεφωνία: Τέλος στο μονοπώλιο των «Big – 3» της κινητής τηλεφωνίας ετοιμάζεται να βάλει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων, προκαλώντας σφοδρές αντιδράσεις.

Να κάνει πιο εύκολη την δραστηριοποίηση νέων παιχτών στην αγορά της κινητής, μέσω του μοντέλου των “εικονικών παρόχων” (Mobile Virtual Network Operatos-MVNO) επιχειρεί η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων (ΕΕΤΤ).

Για τον σκοπό αυτό, σύμφωνα με το capital.gr, ανέθεσε στην γαλλική Sofrecom, θυγατρική της Orange, την εκπόνηση μελέτης προσδιορισμού των τιμών χονδρικής για την αγορά των κινητών επικοινωνιών, οι οποίες αποτελούν βασικό παράγοντα για τη δραστηριοποίηση MVNOs στην ελληνική αγορά.

Σημειώνεται ότι οι εικονικοί πάροχοι είναι εταιρείες που δεν διαθέτουν δικές τους υποδομές ή άδειες αξιοποίησης φάσματος, αλλά αντίθετα “νοικιάζουν” το ραδιοδίκτυο από τους παρόχους κινητής. Συνήθως οι εταιρείες MVNO στοχεύουν σε ειδικό κοινό και αγορές προσφέροντας ειδικά πακέτα και προσφορές.

Το μοντέλο αυτό είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο σε άλλες χώρες, καθώς υπολογίζεται ότι οι MVNO παγκοσμίως ξεπερνούν τους 1.000. Στην Ευρώπη οι περισσότεροι εικονικοί πάροχοι βρίσκονται στη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ολλανδία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Ακόμη, στο εξωτερικό, πολλές εταιρείες με μεγάλη πελατειακή βάση σε άλλους κλάδους, από ενεργειακές έως αεροπορικές, έχουν επιχειρήσει να προσφέρουν τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες με το μοντέλο MVNO, αξιοποιώντας το πελατολόγιο τους.

Αυτό το μοντέλο έχει υποστηρίξει στο παρελθόν και ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ, Κωνσταντίνος Μασσέλος. “Προσωπικά πιστεύω ότι κάθε εταιρεία με περισσότερους από 80.000 με 100.000 πελάτες στην Ελλάδα θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο να γίνει MVNO”, σημείωνε ο ίδιος κατά τη διάρκεια ομιλίας του στο παγκόσμιο συμπόσιο της Διεθνούς Ένωσης Τηλεπικοινωνιών τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Κινητή τηλεφωνία: Έτοιμες NOVA και Volton!

Σήμερα στην Ελλάδα δεν λειτουργεί κανένας εικονικός πάροχος. Η τελευταία ήταν η Cyta Hellas που τελικά εξαγοράστηκε το 2018 από τη Vodafone σε μια συμφωνία ύψους 118 εκατ. ευρώ. Κατά την περίοδο της εξαγοράς η Cyta Hellas είχε περίπου 300.000 συνδρομητές σταθερής και ιντερνετ και περίπου 40.000 πελάτες κινητής τηλεφωνίας ως εικονικός πάροχος.

Η Nova (Forthnet) διαθέτει άδεια MVNO, που στηρίζεται στη χρήση του δικτύου της Vodafone. Ωστόσο, όπως έχει δηλώσει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Παναγιώτης Γεωργιόπουλος οι τιμές χονδρικής με τις οποίες είχε κλείσει αυτή η συμφωνία (σ.σ. μετά την παρέμβαση της ΕΕΤΤ) δεν επιτρέπουν την ανταγωνιστική λειτουργία της Nova Mobile.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι τα τέλη Ιουλίου οι Νοva και Vodafone συνέχιζαν τις συνομιλίες για μια νέα συμφωνία με διαφορετικές τιμές χονδρικής. Ωστόσο, δεν αποκλείεται τελικά να μην χρειαστεί, αν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες που θέλουν την μητρική της Nova, United Group, να εξετάζει παράλληλα την εξαγορά της Wind.

Tην πρόθεσή της να δραστηριοποιηθεί στην τηλεπικοινωνιακή αγορά ως εικονικός πάροχος έχει ανακοινώσει και η εταιρεία παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, Volton.

Για τον σκοπό αυτό, στις αρχές τις χρονιάς η εταιρεία έστειλε επίσημο αίτημα προς όλους τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας με στόχο την πρόσβαση σε ραδιοδίκτυο και τη σύναψη στρατηγικής συμφωνίας, ενώ ενημέρωσε και την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

Κινητή τηλεφωνία: Από… κοντά και η ΔΕΗ

Παράλληλα, ο πρώτο βήμα για την επάνοδο της ΔΕΗ στην αγορά των τηλεπικοινωνιών ετοιμάζεται να πραγματοποιήσει η επιχείρηση.

Όπως έγινε γνωστό προ ημερών, η ΔΕΗ έχει έρθει σε συμφωνία με την Forthnet, με αντικείμενο την εγκατάσταση οπτικών ινών στο δίκτυο διανομής, με στόχο να αξιοποιηθεί το δίκτυο της θυγατρικής ΔΕΔΔΗΕ συνολικού μήκους 242 χιλιάδων χιλιομέτρων προκειμένου να δημιουργηθούν υποδομές για τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες υπερυψηλών ταχυτήτων.

Κατά το πρότυπο του δικτύου που έχει αναπτύξει και ο διαχειριστής του δικτύου μεταφοράς ΑΔΜΗΕ, το νέο αυτό δίκτυο προβλέπεται να ενοικιάζεται σε τηλεπικοινωνιακούς παρόχους. Σημειώνεται ότι η είσοδος της ΔΕΗ στην αγορά των τηλεπικοινωνιών περιλαμβάνεται στο στρατηγικό πλάνο της επιχείρησης ως μια από τις εναλλακτικές δραστηριότητες για την ενίσχυση της κερδοφορίας.

Στο πλαίσιο αυτό η επιχείρηση σκοπεύει να επενδύσει ένα ποσό της τάξης των 700 – 800 εκατ. ευρώ την επόμενη 5ετία και ήδη βρίσκεται σε συζητήσεις με τις τράπεζες προκειμένου να κλείσει το σχήμα του project finance. Η εκκρεμότητα αυτή άλλωστε εξηγεί και το γεγονός ότι ακόμη δεν έχουν γίνει οι επίσημες ανακοινώσεις από πλευράς της εταιρείας.

Συγκεκριμένα η ΔΕΗ βρίσκεται σε συζητήσεις με τις τράπεζες Πειραιώς και Alpha προκειμένου να εξασφαλίσει χρηματοδότηση της τάξης των 500 εκατ. ευρώ.

Πιο αναλυτικά το πλάνο της ΔΕΗ προβλέπει την αξιοποίηση της υποδομής του εναέριου δικτύου μέσης και χαμηλής τάσης, μήκους 242 χιλιάδων χιλιομέτρων καθώς και των κέντρων χαμηλής και μέσης τάσης σε όλη την επικράτεια για μεταφορά υπηρεσιών υπερυψηλών ταχυτήτων, με σχετικά χαμηλό κόστος και αρκετά πιο εύκολα σε σύγκριση με την εγκατάσταση υπόγειου δικτύου.

Σύμφωνα με το πλάνο η ΔΕΗ θα εγκαταστήσει το δίκτυο οπτικών ινών και θα λειτουργήσει ως διαχειριστής των νέων τηλεπικοινωνιακών υποδομών, οι οποίες προβλέπεται σε επόμενο στάδιο να εκμισθωθούν σε τηλεπικοινωνιακούς παρόχους.

Σε πρώτη φάση η ΔΕΗ αναμένεται να ξεκινήσει με την πιλοτική τοποθέτηση δικτύου σε περιοχή της χώρας, όπου θα εκδηλωθεί η σχετική ζήτηση από τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, με στόχο μέσω της πρώτης αυτής εγκατάστασης να εντοπιστούν πιθανά προβλήματα που θα πρέπει να διευθετηθούν για να προχωρήσει το μεγάλο rollout του δικτύου οπτικών ινών. Επιπρόσθετα προβλέπεται η επέκταση και σε υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας 5G.

Τέλος, η είσοδος της ΔΕΗ στην αγορά των τηλεπικοινωνιών, εκτός από την αύξηση των εσόδων του ομίλου, αναμένεται να αποτελέσει και “προίκα” για τη θυγατρική εταιρεία διαχείρισης του δικτύου διανομής ΔΕΔΔΗΕ, η οποία τελεί υπό μερική αποκρατικοποίηση.

Υπενθυμίζεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τη διάθεση του 49% της εταιρείας με αυξημένα δικαιώματα στο μάνατζμεντ.

Στον εν εξελίξει διαγωνισμό, συμμετέχουν 9 επενδυτικά σχήματα, ενώ η ολοκλήρωση της διαδικασίας τοποθετείται χρονικά εντός του 2021.

Κινητή τηλεφωνία: Τα δικαιώματα των συνδρομητών

Την ίδια ώρα, νέους όρους και υποχρεώσεις στους παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών με στόχο την προάσπιση των δικαιωμάτων των συνδρομητών υπηρεσιών τηλεφωνίας και Διαδικτύου θέτει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.

Ειδικότερα, ο νέος Κανονισμός της ΕΕΤΤ επιφέρει αλλαγές στις συμβάσεις των παρόχων με τους καταναλωτές και επιβάλλει στους παρόχους, μεταξύ άλλων, τις ακόλουθες υποχρεώσεις:

  • Να παρέχουν ένα ελάχιστο επίπεδο υπηρεσίας στον συνδρομητή σε περίπτωση προσωρινής ή μόνιμης διακοπής υπηρεσιών λόγω οφειλών, όπως λήψη εισερχόμενων κλήσεων, πραγματοποίηση εξερχόμενων κλήσεων που δεν συνεπάγονται χρέωση για τον συνδρομητή, πρόσβαση στο Διαδίκτυο με ταχύτητα τουλάχιστον 256 Κbps ή πρόσβαση κατ’ ελάχιστον στις ιστοσελίδες gov.gr, της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
  • Να προειδοποιούν τον συνδρομητή για την επικείμενη λήξη της σύμβασής του το αργότερο δύο μήνες πριν την λήξη αυτής, ενώ τον συνδρομητή καρτοκινητής, 15 ημέρες πριν την λήξη της προπληρωμένης αξίας υπηρεσιών.
  • Να μην προβαίνουν σε αύξηση του παγίου σε σύμβαση ορισμένου χρόνου, με μόνη εξαίρεση την περίπτωση τεχνολογικών αλλαγών στο δίκτυο. Σε αυτή την περίπτωση, ο συνδρομητής διατηρεί το δικαίωμα να καταγγείλει αζημίως τη σύμβαση λόγω της συγκεκριμένης αύξησης. Αντίθετα, ο συνδρομητής δεν έχει δικαίωμα καταγγελίας, αν οι προτεινόμενες αλλαγές στην σύμβασή του δεν έχουν αρνητικό αντίκτυπο σε αυτόν.
  • Να παρέχουν συμβουλές στον συνδρομητή για καλύτερα τρέχοντα τιμολόγια, σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες που λαμβάνει, τουλάχιστον ένα μήνα πριν την λήξη της σύμβασής του.
  • Να ενημερώνουν τον συνδρομητή υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, όταν υπάρχει υπέρβαση της κατανάλωσης του προγράμματός του (στο 80% και στο 100% της κατανάλωσης).
  • Να αναφέρουν στην σύνοψη της σύμβασης πληροφορίες σχετικά με τα κύρια προϊόντα και τις υπηρεσίες για τους τελικούς χρήστες με αναπηρία (π.χ. ταχύτητες της υπηρεσίας πρόσβασης στο Διαδίκτυο).

Επιπλέον, με τον Νέο Κανονισμό Γενικών Αδειών:

  • Απλοποιείται η διαδικασία υπολογισμού του τέλους πρόωρης διακοπής, στην περίπτωση που ο συνδρομητής διακόψει τη σύμβασή του πριν την παρέλευση του ορισμένου χρόνου του συμβολαίου του.
  • Μειώνεται το ελάχιστο όριο, που ο πάροχος υποχρεούται, κατόπιν εντολής του συνδρομητή, να διακόπτει την παροχή υπηρεσιών, όταν διαπιστώνει ότι η χρέωση του συνδρομητή υπερβεί το όριο αυτό. Το νέο όριο ορίζεται στα 100 ευρώ για μηνιαίο κύκλο τιμολόγησης και στα 200 ευρώ για διμηνιαίο κύκλο τιμολόγησης, από 150 ευρώ και 300 ευρώ που ίσχυαν αντίστοιχα.
  • Εάν ο συνδρομητής λαμβάνει δέσμη υπηρεσιών από έναν πάροχο και θέλει να καταγγείλει μία υπηρεσία της δέσμης πριν από τη λήξη της συμφωνημένης διάρκειας της σύμβασης, για λόγους αδυναμίας συμμόρφωσης με τη σύμβαση ή αδυναμίας παροχής της υπηρεσίας, τότε μπορεί να καταγγείλει αζημίως το σύνολο υπηρεσιών της δέσμης.

Σημειώνεται ότι οι διατάξεις του νέου Κανονισμού θα τεθούν σε ισχύ σταδιακά, ενώ θα είναι όλες σε πλήρη ισχύ σε εννέα μήνες από τη δημοσίευση του Κανονισμού στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.