Συναγερμός: Μαζικό «ντου» της ΑΑΔΕ – Δεν γλυτώνει πλέον κανείς!

ΑΑΔΕ: Νέα ήθη και έθιμα φέρνει η ΑΑΔΕ στο κυνήγι κατά της φοροδιαφυγής!

Ανεβάζει «στροφές» η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) στη «μάχη» κατά της φοροδιαφυγής, καθώς, πέρα από την αύξηση των στοχευμένων επιτόπιων ελέγχων και τις έρευνες με άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών, επεκτείνει το φάσμα των ελέγχων με όπλo τη ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων κάτι που αναμένεται να περιορίσει σημαντικά τον χώρο που έχουν να δράσουν οι κατ’ επάγγελμα φοροφυγάδες.

Το 2023 είναι μία ιδιαίτερα σημαντική χρονιά για το εγχείρημα αυτό, αφού θα υλοποιηθούν σημαντικά projects, με κυριότερο όλων βέβαια την διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS και το Taxis.

Με τον τρόπο αυτό θα διαβιβάζονται σε πραγματικό χρόνο στον φοροελεγκτικό μηχανισμό όλα τα στοιχεία από την έκδοση αποδείξεων με αποτέλεσμα να και η Αρχή να έχει μία πολύ πιο σαφή και ξεκάθαρη εικόνα και παράλληλα επιχειρήσεις και επαγγελματίες να γνωρίζουν εκ των προτέρων ότι η απόκρυψη εισοδήματος και ΦΠΑ είναι εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που υπάρχει προβλέπεται η online διασύνδεση των ταμειακών με τα POS από τις αρχές του 2023.

Με το νέο σύστημα οι φορολογικές αρχές θα έχουν πλήρη εικόνα για το ύψος και το χρόνο έκδοσης των αποδείξεων λιανικής πώλησης και τον τρόπο πληρωμής από το πελάτη και έτσι θα μπορούν να εντοπίζουν κρούσματα απόκρυψης εισοδήματος και κλοπής ΦΠΑ από όσους δεν εκδίδουν απόδειξη.

Από τους ελέγχους που διενεργεί ο ελεγκτικός μηχανισμός έχει διαπιστωθεί ότι πολλές επιχειρήσεις στις συναλλαγές που έχουν με πελάτες τους με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες δεν εκδίδουν την απόδειξη λιανικής.

Ενώ δηλαδή το POS δέχεται τη συναλλαγή ο καταστηματάρχης είτε δεν κόβει καθόλου απόδειξη είτε εκδίδει απόδειξη αλλά με ένα μικρό ποσό.

Από το νέο έτος, ταμειακές μηχανές και POS θα είναι «σάρκα μία» με πλήρη καταγραφή όλων των δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, με δυνατότητα άμεσης διασταύρωσης από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.

Το νέο σύστημα λέγεται «διασύνδεση συστημάτων έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης και τερματικών αποδοχής καρτών πληρωμών (EFT POS)».

Τα τερματικά αποδοχής καρτών πληρωμών (EFT POS), δεν θα επιτρέπεται να λειτουργούν αυτόνομα για χρεωστικές συναλλαγές.

Δηλαδή για πληρωμές με κάρτα, δεν θα επιτρέπεται να εισάγεται με πληκτρολόγηση στο POS το ποσό πληρωμής. Το ποσό θα βγαίνει από την ταμειακή μηχανή.

Επίσης σχεδιάζεται η επέκταση της υποχρεωτικής εγκατάστασης των συσκευών ηλεκτρονικών χρεώσεων POS σχεδόν σε όλους του κλάδους ελευθέρων επαγγελματιών και επιχειρήσεων.

Σημειώνεται ότι σήμερα δεν είναι υποχρεωτικό να διαθέτουν POS δεκάδες επαγγελματικοί χώροι όπως για παράδειγμα γυμναστήρια, φροντιστήρια, χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, κινηματογράφοι, θέατρα, ενοικιάσεις οχημάτων που δεν έχουν υποχρέωση να διαθέτουν και ταμειακή μηχανή.

Από το τέλος του χρόνου έρχεται επίσης μία σημαντική τομή για τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς.

Οι μεγάλες επιχειρήσεις που τηρούν διπλογραφικά βιβλία, θα υποβάλλουν προσυμπληρωμένες δηλώσεις ΦΠΑ. Η αρχή γίνει με τον ΦΠΑ του Νοεμβρίου, ο οποίος και αποδίδεται με τις δηλώσεις που υποβάλλονται τον Δεκέμβριο.

Τότε με την χρήση των ηλεκτρονικών βιβλίων myDATA θα γίνεται η αυτόματη συμπλήρωσης των δηλώσεων ΦΠΑ.

Το επόμενο στάδιο, που τοποθετείται χρονικά στις αρχές του 2023, το αυτοματοποιημένο σύστημα θα «τρέξει» και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες με απλογραφικά βιβλία που υποβάλλουν δηλώσεις ΦΠΑ ανά τρίμηνο.

Το σύστημα σε πρώτη φάση δεν θα είναι κλειδωμένο.

Οι κωδικοί θα δέχονται αλλαγές με τα λογιστήρια να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τις τυχόν διορθώσεις εφόσον δεν συμφωνούν με τα στοιχεία που έχουν αποτυπωθεί στα myDATA.

Σε επόμενη φάση με μέσα από τα κονδύλια του Ταμείο Ανάκαμψης θα επιχειρηθεί να στηθεί ένα ακόμη μπλόκο στην τεράστια απώλεια εσόδων που έχει το δημόσιο από τους φόρους κατανάλωσης, ταξινόμησης και ΦΠΑ.

Πιο συγκεκριμένα οι τελωνειακές αρχές αποκτούν νέα εργαλεία ελέγχου και δίωξης, που θα συνδέονται online με τα συστήματα παρακολούθησης των εφοδιαστικών αλυσίδων (logistics), θα παρακολουθούν σε ζωντανό χρόνο τα πλοία, θα συνδέονται με Πρεσβείες και θα αντλούν στοιχεία για μετοικήσεις, θα ελέγχουν αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες.

Η παρέμβαση θα αφορά την ψηφιοποίηση των τελωνειακών υπηρεσιών και τη διασύνδεση όλων των αρμόδιων φορέων για την πλήρη και online παρακολούθηση της διακίνησης αγαθών σε όλα τα στάδια.

Το έργο «Ανάπτυξη νέων ηλεκτρονικών Τελωνειακών Υπηρεσιών» ύψους 179,617 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.

Τέλος να σημειωθεί ότι σε όλα τα παραπάνω θα πρέπει να προστεθούν και τα νέα εργαλεία ελέγχου που έχουν προστεθεί στην φαρέτρα της ΑΑΔΕ, όπως Appodixi, το ElenxisLive που επιτρέπουν να ανοίξει η βεντάλια των ελέγχων.

ΑΑΔΕ: Το απόλυτο μπάχαλο με τις Εφορίες

Το απόλυτο αλαλούμ με τις ΔΟΥ και τον ταχυδρομικό κώδικα κάθε περιοχής επιχειρεί να λύσει με απόφαση του ο Διοικητής της ΑΑΔΕ.

Συγκεκριμένα, με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή, για τον ανακαθορισμό της χωρικής αρμοδιότητας του συνόλου των Δημόσιων Οικονομικών Υπηρεσιών (ΔΟΥ), οροθετείται η αντιστοίχιση ενός Ταχυδρομικού Κώδικα (ΤΚ) σε μια μοναδική ΔΟΥ, βελτιώνοντας την εξυπηρέτηση των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες.

Με τον ανακαθορισμό της αρμοδιότητας των ΔΟΥ δημιουργείται η αναγκαία υποδομή ώστε οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες, να εξασφαλίζουν την αυτόματη επιλογή της αρμόδιας ΔΟΥ με βάση τη Διεύθυνση και τον ΤΚ του φορολογούμενου.

Με αυτό τον τρόπο οι φορολογούμενοι, ανεξαρτήτως ΤΚ της περιοχής τους, εξυπηρετούνται από τη ΔΟΥ της Περιφερειακής Ενότητας στην οποία ανήκουν, με βάση το Πρόγραμμα Καλλικράτης Ν. 3852/2010 (Α87) .

Επίσης, μέσω της διευθέτησης των σωστών στοιχείων της έδρας στο σωστό νομό και δήμο, διασφαλίζεται ότι η χρήση της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης θα πραγματοποιεί την εγγραφή της έναρξης στο ΓΕΜΗ και αυτό με τη σειρά του στο αντίστοιχο Εμπορικό Επιμελητήριο, έχοντας υπόψη τον ορθό νομό.

Επισημαίνεται ότι ένας ΤΚ ανήκει μοναδικά σε μία ΔΟΥ.

Εξαιρούνται οι περιπτώσεις όπου ο ΤΚ σύμφωνα με τα ΕΛΤΑ ανήκει σε δύο διαφορετικές Περιφερειακές Ενότητες, οπότε η κάθε περιοχή υπάγεται στην αρμοδιότητα της ΔΟΥ της οικείας Περιφερειακής Ενότητας.

Η αυτόματη επιλογή της αρμόδιας ΔΟΥ με βάση τη Διεύθυνση και τον ΤΚ, ανοίγει τις πύλες μιας προωθημένης υβριδικής ψηφιακής υποδομής εξυπηρέτησης του πολίτη.

Η αντιστοίχιση ενός ΤΚ σε μια μοναδική ΔΟΥ πανελλαδικά θα αρχίσει τη Δευτέρα, 14 Νοεμβρίου 2022 για τους φορολογούμενους φυσικά ή νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που θα αποκτήσουν ΑΦΜ καθώς και για όσους θα προβούν σε έναρξη εργασιών.

Επισημαίνεται ότι, οι αρμόδιες Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, από τις 18 έως 21 Νοεμβρίου 2022 θα προχωρήσουν σε μεταγραφή των φορολογουμένων στη νέα ΔΟΥ στην οποία θα υπάγονται, για τις περιοχές που δεν υπάρχουν εξαιρέσεις, ενώ από τις 16 έως 19 Δεκεμβρίου 2022 θα πραγματοποιηθεί μεταγραφή, για τις περιοχές που υπάρχουν εξαιρέσεις, σύμφωνα με τους συνημμένους Πίνακες Ανακατανομής.