Εφορία: Εφιάλτης δίχως τέλος – Μας ελέγχει και 15 χρόνια πίσω πλέον!

Εφορία: Δεν φαίνεται να γλυτώνουμε από την Εφορία, καθώς είναι αποφασισμένη να μας… ξεσκονίσει, ακόμη και στο μακρινό παρελθόν!

Τον έλεγχο κατά προτεραιότητα των φορολογικών υποθέσεων που παραγράφονται σε ένα δίμηνο, στις 31 Δεκεμβρίου 2022, ζήτησε από τις φορο-ελεγκτικές υπηρεσίες η ηγεσία της ΑΑΔΕ.

Στόχος είναι να προλάβουν την παραγραφή τους και την ασυλία που θα απολαμβάνουν, όσοι φορολογούμενου δεν λάβουν εντός του 2022, το σημείωμα με την Πράξη Προσδιορισμού του Φόρου.

Βασικό εργαλείο ελέγχου αποτελεί η παρακολούθηση των κινήσεων των τραπεζικών λογαριασμών, με τις ελεγκτικές αρχές να εστιάζουν σε περιπτώσεις καταθέσεων, το ύψος των οποίων δεν δικαιολογείται από τα δηλωθέντα εισοδήματα του φορολογούμενου.

Σημειώνεται, πως στις υποθέσεις που παραγράφονται την 31η Δεκεμβρίου, δεν αρκεί να εκδοθεί μέχρι τότε η Πράξη Προσδιορισμού του Φόρου για το παραγραφόμενο έτος, αλλά και να κοινοποιηθεί στον ελεγχόμενο εντός της προθεσμίας παραγραφής.

Σε διαφορετική περίπτωση, με βάση τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (616-618/2021) η διαδικασία είναι άκυρη.

Aυτό σημαίνει, ότι αν εκδοθεί η Πράξη εντός του 2022, αλλά κοινοποιηθεί στον φορολογούμενο τον Ιανουάριο του 2023, είναι άκυρη και η υπόθεση έχει παραγραφεί.

Στο πλαίσιο αυτό, ζητείται από τις ελεγκτικές υπηρεσίες να επιταχύνουν τους ελέγχους και να ελέγξουν με συνοπτικές διαδικασίες όσες περισσότερες υποθέσεις γίνεται, εντός του διμήνου Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου.

Οι παραγραφόμενες υποθέσεις χωρίζονται με βάση τα φορολογικά έτη που αφορούν, το είδος της υπόθεσης και του φόρου που αφορούν όπως εισόδημα, ΦΠΑ, ακίνητα, αλλά και το αν έχει υποβληθεί ή όχι φορολογική δήλωση.

Ο βασικός κανόνας της παραγραφής είναι η πενταετία, διάστημα το οποίο διευρύνεται ανάλογα με το αν υπάρχουν «συμπληρωματικά στοιχεία».

Συγκεκριμένα, οι υποθέσεις που παραγράφονται στις 31 Δεκεμβρίου 2022 είναι οι ακόλουθες:

  • Οι υποθέσεις του φορολογικού έτους 2016 (φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ), για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις ή για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις το αργότερο μέχρι τις 31-12-2021. Οι συγκεκριμένες υποθέσεις υπάγονται στον κανόνα της 5ετούς παραγραφής. Στην ουσία είναι 5+1 έτη, δεδομένου ότι η πενταετής προθεσμία αρχίζει να μετράει, ένα έτος μετά από την εν λόγω φορολογική χρήση. Δηλαδή, για τη χρήση του 2016, η φορολογική δήλωση έπρεπε να υποβληθεί μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2017 και η προθεσμία που έχουν οι φορολογικές αρχές για τη διενέργεια ελέγχου ξεκίνησε να «τρέχει» από την 1-1-2017 και εκπνέει στις 31 Δεκεμβρίου 2022. Όποια επιχείρηση δεν ελεγχθεί για τη χρήση του 2016 μέχρι τις 31η Δεκεμβρίου 2022, δεν θα μπορεί να ελεγχθεί από την 1η-1-2023.
  • Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος που αφορούν τη χρήση 2013, αλλά οι επιτηδευματίες «ξέχασαν» να υποβάλουν έγκαιρα φορολογικές δηλώσεις και τις υπέβαλαν εντός του 2019. Για τις συγκεκριμένες υποθέσεις η βασική προθεσμία παραγραφής, που είναι 5 χρόνια, έληξε κανονικά στις 31-12-2019 (5+1 έτος από το τη φορολογική χρήση), εφόσον υποβάλλονταν εμπρόθεσμη φορολογική δήλωση. Ωστόσο επειδή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη δήλωση το 2019, η προθεσμία παραγραφής επεκτείνεται για μια τριετία ακόμη και φτάνει στα 8 έτη.
  • Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ της χρήσης του 2011, για τις οποίες προέκυψαν «συμπληρωματικά» στοιχεία. Εφόσον οι φοροελεγκτικές αρχές εντοπίζουν, μετά τη λήξη της κανονικής πενταετούς περιόδου παραγραφής, «συμπληρωματικά» στοιχεία, (π.χ. εικονικά τιμολόγια) από τα οποία προκύπτει ότι υπήρξε απόκρυψη εισοδήματος και φοροδιαφυγή, ο χρόνος της μη παραγραφής επεκτείνεται στη δεκαετία. Σημειώνεται ότι από τα συμπληρωματικά στοιχεία εξαιρούνται οι καταθέσεις σε τράπεζες του εσωτερικού, ενώ συνιστούν «συμπληρωματικά στοιχεία» οι κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών σε τράπεζες του εξωτερικού.
  • Οι υποθέσεις ΦΠΑ της φορολογικής χρήσης του έτους 2011 για τις οποίες δεν υποβλήθηκε εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ. Για τις υποθέσεις αυτές ισχύει 10ετής περίοδος παραγραφής που άρχισε να «τρέχει» από την 1η-1-2012 -δηλαδή μετά τη λήξη του έτους 2011 στο οποίο έπρεπε να υποβληθεί η εκκαθαριστική δήλωση- και λήγει την 31η-12-2022.
  • Οι υποθέσεις του έτους 2006. Στις περιπτώσεις που για κάποιο έτος δεν υποβλήθηκε δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος, η προθεσμία παραγραφής είναι 15ετής. Αυτό σημαίνει ότι η εφορία έχει το δικαίωμα να διενεργήσει ελέγχους και να επιβάλει πρόστιμα και προσαυξήσεις, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022, για τις υποθέσεις του φορολογικού έτους 2006. Σημειώνεται όμως, ότι, με βάση τη σχετική απόφαση του ΣτΕ, η 15ετία είναι το μέγιστο χρονικό όριο παραγραφής, ακόμη και αν υποβληθεί εκπρόθεσμη δήλωση στο 13, 14, ή 15 έτος, από το έτος υποχρέωσης. Δηλαδή, ενώ μέχρι τώρα, η προθεσμία παραγραφής επεκτεινόταν για μια τριετία στην περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης, το ΣτΕ αποφάσισε ότι η επέκταση της τριετίας δεν μπορεί να εκτείνει τον χρόνο πέραν της 15ετίας.

Εφορία: Αυτούς θα ελέγξει το 2023 – Έρχονται «βαριά» πρόστιμα

Δεν είναι καλά τα νέα για το 2023, καθώς η Εφορία ετοιμάζει νέα… Σταυροφορία για τους φοροφυγάδες!

Νέο κύμα 28.000 φορολογικών ελέγχων σε εισοδήματα και ακίνητα διέταξε η ΑΑΔΕ για το 2023, που αποτελεί ένδειξη ότι η Εφορία αγριεύει το επόμενο έτος με δεκάδες χιλιάδες ελέγχους σε ολόκληρο το φάσμα της οικονομικής δραστηριότητας.

Ο προγραμματισμός των ελέγχων της επόμενης χρονιάς ξεκίνησε νωρίτερα από κάθε άλλη φορά και ήδη ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής εξέδωσε τη δεύτερη απόφαση με εντολές προς τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Με τη νέα απόφαση (Α.1144/2022) δίδονται εντολές για την πραγματοποίηση, συνολικά 28.000 ελέγχων σε ακίνητα και εισοδήματα, ενώ προηγήθηκε η απόφαση με τον προγραμματισμό 15.500 στοχευμένων μερικών επιτόπιων ελέγχων, καθώς επίσης και 900 φορολογικών ελέγχων σε υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής.

Συνολικά, δύο μήνες πριν ξεκινήσει το 2023, η ΑΑΔΕ έχει δώσει εντολές για τη διενέργεια 44.400 φορολογικών ελέγχων, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες «ντιρεκτίβες» με οδηγίες, ένδειξη ότι το 2023, θα υπάρξει μπαράζ φορολογικών ελέγχων.

Σύμφωνα με τη νέα απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ:

  • Το έτος 2023 θα διενεργηθούν είκοσι πέντε χιλιάδες πεντακόσιοι (25.500) πλήρεις και μερικοί φορολογικοί έλεγχοι από τις ελεγκτικές υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογικής Διοίκησης (Γ.Δ.Φ.Δ.).
  • Από το σύνολο των υποθέσεων που θα ελεγχθούν, τουλάχιστον το εβδομήντα τοις εκατό (70%) θα αφορά φορολογικά έτη, χρήσεις, υποθέσεις, περιόδους ή υποχρεώσεις της τελευταίας πενταετίας.
  • Ποσοστό τουλάχιστον εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) των ελέγχων, θα αφορούν καταρχήν σε ελέγχους της τελευταίας τριετίας για τις οποίες έχει λήξει η προθεσμία υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
  • Παράλληλα, πέραν του παραπάνω αριθμού των φορολογικών ελέγχων, το έτος 2023 θα διενεργηθούν από τις ίδιες ελεγκτικές υπηρεσίες και 2.500 έλεγχοι για τη διαπίστωση της ορθής εκπλήρωσης των μη ετήσιων υποχρεώσεων των φορολογιών κεφαλαίου.

Σε ότι αφορά στους 25.500 ελέγχους, στόχος είναι οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος των ετών 2017 και μετά, καθώς το 2023, θα παραγραφούν οι υποθέσεις του έτους 2017 οι οποίες δεν θα ελεγχθούν.

Επίσης στο στόχαστρο είναι και οι φορολογούμενοι, που δεν υπέβαλαν φορολογικές δηλώσεις κατά την τελευταία τριετία.

Σε ότι αφορά στον έλεγχο 2.500 υποθέσεων φορολογίας κεφαλαίου, θα αφορούν σε μη ετήσιες υποχρεώσεις, δηλαδή δεν αφορά στην πληρωμή του ΕΝΦΙΑ ή δημοτικών τελών, που αποτελούν αντικείμενο άλλων ελεγκτικών διαδικασιών.

Συγκεκριμένα ελέγχονται όλες οι υποθέσεις Φορολογίας Κεφαλαίου για τις οποίες λήγει η προθεσμία της Φορολογικής Διοίκησης να εκδώσει πράξη διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου στις 31/12/2023 και αφορούν ακίνητα τα οποία δεν εντάσσονται στο αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού αξίας, δεν έχει γίνει δεκτή από τον φορολογούμενο η προεκτίμηση προσωρινή αξία της Δ.Ο.Υ. και η διαφορά δηλωθείσας αξίας και προεκτίμησης υπερβαίνει το 30% ή η αξία της προεκτίμησης υπερβαίνει τα 100.000 ευρώ.

Οι έλεγχοι επικεντρώνονται σε υποθέσεις μεταβίβασης ακινήτων λόγω αγοράς, κληρονομιάς, γονικής παροχής και δωρεάς.

Στις περιπτώσεις αυτές ελέγχονται βασικά οι προϋποθέσεις απαλλαγής από το φόρο μεταβίβασης, το εμβαδόν των ακινήτων καθώς και η αναγραφόμενη στο συμβόλαιο, τιμή τού ακινήτου.

Επίσης, σε κάθε περίπτωση, ζητείται από τις υπηρεσίες, η προσκόμιση πιστοποιητικού πληρωμής ή απαλλαγής από τον ΕΝΦΙΑ, για τα μεταβιβαζόμενα ακίνητα.

Εφορία: Αυτές είναι οι νέες ποινές – Τι θα συμβεί αν σας πιάσουν να φοροδιαφεύγετε

Την ώρα που το κράτος κυνηγά κάθε φορόαπατη, αποφάσισε την ελάφρυνση των ποινών για τους φοροφυγάδες!

Μείωση των ποινών για τη διάπραξη εγκλημάτων φοροδιαφυγής, και μάλιστα αναδρομικά, προβλέπει ο νέος Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας που κατέθεσε στη Βουλή το υπουργείο Οικονομικών, προσαρμόζοντας τη φορολογική νομοθεσία, στον ισχύοντα ποινικό κώδικα.

Ουσιαστικά στον νέο Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών ενσωματώνονται οι ελαφρύτερες ποινές κάθειρξης ή φυλάκισης που προβλέπονται στον Ποινικό Κώδικα, καθώς και η πρόβλεψη για μετατροπή των ποινών φυλάκισης σε χρηματικές ποινές.

Έτσι, ενώ ο ισχύον Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας προβλέπει ποινές κάθειρξης, έως 10 έτη, με τις δρομολογούμενες αλλαγές, η μέγιστη ποινή περιορίζεται στα έξι (6) χρόνια κάθειρξης.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τον νέο Κώδικα, έγκλημα φοροδιαφυγής διαπράττει όποιος με πρόθεση:

Προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή φόρου εισοδήματος, ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) ή ειδικού φόρου ακινήτων (ΕΦΑ), αποκρύπτει από τα όργανα της Φορολογικής Διοίκησης φορολογητέα εισοδήματα από οποιαδήποτε πηγή ή περιουσιακά στοιχεία, ιδίως παραλείποντας να υποβάλει δήλωση ή υποβάλλοντας ανακριβή δήλωση ή καταχωρίζοντας στα λογιστικά αρχεία εικονικές (ολικά ή μερικά) δαπάνες ή επικαλούμενος στη φορολογική δήλωση τέτοιες δαπάνες, ώστε να μην εμφανίζεται φορολογητέα ύλη ή να εμφανίζεται αυτή μειωμένη,

Προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή του φόρου προστιθέμενης αξίας, του φόρου κύκλου εργασιών, του φόρου ασφαλίστρων και των παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων, τελών ή εισφορών, δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς ή συμψηφίζει ή εκπίπτει ανακριβώς αυτούς, καθώς και όποιος παραπλανά τη Φορολογική Διοίκηση με την παράσταση ψευδών γεγονότων ως αληθινών ή με την αθέμιτη παρασιώπηση ή απόκρυψη αληθινών γεγονότων και δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς ή συμψηφίζει ή εκπίπτει ανακριβώς αυτούς ή λαμβάνει επιστροφή, καθώς και όποιος διακρατεί τέτοιους φόρους, τέλη ή εισφορές,

Προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή φόρου πλοίων δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς στο Δημόσιο το φόρο αυτόν.

Όποιος εκδίδει πλαστά ή εικονικά φορολογικά στοιχεία, καθώς και όποιος αποδέχεται εικονικά φορολογικά στοιχεία ή νοθεύει τέτοια στοιχεία, ανεξάρτητα από το αν διαφεύγει ή μη την πληρωμή φόρου, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών (3) μηνών.

Η φοροδιαφυγή παραμένει κακούργημα, αλλά οι νέες ποινές ισχύουν και αναδρομικά και εφαρμόζονται και σε όσους έχουν φυλακιστεί για φορολογικές παραβάσεις.

Ειδικότερα ο νέος Κώδικας προβλέπει, πως η πράξη διατηρεί τον κακουργηματικό χαρακτήρα της.

Συγχρόνως, αναφέρει πως το νέο ποινολόγιο εφαρμόζεται και για τα εγκλήματα που έχουν διαπραχθεί σε χρόνο προ της ενάρξεως ισχύος του νέου Π.Κ. και, κατ’ αρχήν, υπάγονταν στο πλαίσιο της ποινικής αντιμετώπισης των εγκλημάτων φοροδιαφυγής.

Εφορία: Χρωστάτε; Για ποια ποσά προχωρά σε άμεση κατάσχεση

Αδειάζει τραπεζικούς λογαριασμούς η Εφορία, προχωρώντας σε μαζικές κατασχέσεις!

Κλιμακούμενα ανάλογα με το ύψος των οφειλών είναι τα αναγκαστικά μέτρα της Εφορίας για τις κατασχέσεις κινητών και ακινήτων περιουσιακών στοιχείων των φορολογουμένων.

Τα αναγκαστικά μέτρα τα γλιτώνουν μόνο οι οφειλέτες έως 50 ευρώ ενώ για μεγαλύτερα χρέη καραδοκούν οι πλειστηριασμοί ακινήτων καθώς και οι αυθημερόν κατασχέσεις τραπεζικών καταθέσεων.

Όπως διευκρινίζει ο νέος Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, τα αναγκαστικά μέτρα είναι αντίστοιχα του ύψους των οφειλών ενώ συγχρόνως, σε ότι αφορά στις κατασχέσεις μισθών, συντάξεων και επιδομάτων ισχύουν συγκεκριμένα όρια και ειδικότερα:

  • Δεν επιβάλλεται κατάσχεση τραπεζικών λογαριασμών για χρέη προς την Εφορία που υπολείπονται του συνολικού ποσού ύψους πενήντα (50) ευρώ, αλλά εφόσον επιβληθεί, το ποσό δεν επιστρέφεται. Προφανώς οι κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών επιβάλλονται για ποσά από 51 ευρώ και πάνω.
  • Δεν επιβάλλεται κατάσχεση ακινήτων, καθώς και κατάσχεση κινητών στα χέρια του οφειλέτη, εφόσον το συνολικό ύψος του χρέους υπολείπεται των πεντακοσίων (500) ευρώ. Οι κατασχέσεις κινητών και ακινήτων επιβάλλονται για χρέη άνω των 500 ευρώ.
  • Για οφειλές που υπερβαίνουν το ποσό των 70.000 ευρώ, οι κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών γίνονται αυθημερόν με ένα e-mail. Ο ΚΕΔΕ προβλέπει πως ο Διοικητής της ΑΑΔΕ μπορεί να αποστέλλει ηλεκτρονικά στα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας τα στοιχεία των οφειλετών του Δημοσίου, με συνολική ληξιπρόθεσμη οφειλή πάνω από εβδομήντα χιλιάδες (70.000) ευρώ. Τα ανωτέρω ιδρύματα υποχρεούνται να προβαίνουν αυθημερόν στις ενέργειες που απαιτούνται για τη δέσμευση των χρημάτων, που βρίσκονται ή κατατίθενται στους λογαριασμούς των οφειλετών, μέχρι του ύψους της συνολικής οφειλής.
  • Μετά τη δέσμευση και εντός δύο (2) ημερών, ενημερώνεται για το ύψος του δεσμευθέντος ποσού η ΑΑΔΕ, η οποία οφείλει να επιβάλει κατάσχεση, το αργότερο σε πέντε (5) εργάσιμες ημέρες από την ηλεκτρονική παραλαβή της ενημερωτικής απάντησης, άλλως το πιστωτικό ίδρυμα προβαίνει στην άμεση άρση της επιβληθείσας δέσμευσης.

Επίσης, για οφειλές άνω των 50 ευρώ προς το Δημόσιο, η Εφορία έχει το δικαίωμα να κατασχέσει από τους λογαριασμούς μισθοδοσίας (οι οποίοι βέβαια έχουν ήδη δηλωθεί στην ΑΑΔΕ), τα ακόλουθα ποσά:

  • Από ποσά μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων άνω των 1.000 ευρώ και έως 1.500 ευρώ το μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου ποσοστού 50% επί του τμήματος πάνω από τα 1.000 ευρώ και μέχρι τα 1.500 ευρώ, ενώ για ποσά άνω των 1.500 ευρώ τον μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση του συνόλου του υπερβάλλοντος των 1.500 ευρώ.
  • Το 50% οποιουδήποτε άλλου ασφαλιστικού βοηθήματος καταβάλλεται περιοδικά στον οφειλέτη, εφόσον αυτό υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση το ποσό που απομένει μετά την κατάσχεση δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο των 1.000 ευρώ.
  • Το 1/5 των καταβαλλόμενων ημερομισθίων.
  • Το 1/2 του εφάπαξ που καταβάλλεται από οποιοδήποτε ασφαλιστικό ταμείο, λόγω εξόδου από την υπηρεσία ή το επάγγελμα.
  • Έως και το 100% των ενοικίων των οποίων επίκειται η είσπραξη, εφόσον ο οφειλέτης δικαιούται να λαμβάνει τέτοια εισοδήματα.
  • Έως και το 100% των πάσης φύσεως εισπράξεων από πώληση προϊόντων ή οποιωνδήποτε άλλων πραγμάτων (π.χ. ακινήτων, ΙΧ, σκαφών, κ.λπ.).

Εφορία: «Κλειδώνει» χιλιάδες ΑΦΜ

Αποφασισμένη να ξεκινήσει το «κλείδωμα» ΑΦΜ είναι η Εφορία.

Δεκάδες φορολογικές απάτες αποκαλύπτουν κάθε μήνα οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ στον τομέα του ΦΠΑ.

Η χώρα μας έχει από τις χειρότερες θέσεις στην ΕΕ, ενώ τα διαφυγόντα έσοδα του δημοσίου από τις συγκεκριμένες υποθέσεις αλλά και εκείνες που δεν αποκαλύπτονται, είναι τεράστια.

Απέναντι σε αυτή την πρακτική και σε συγκεκριμένες περιπτώσεις φορολογουμένων η Εφορία «κλειδώνει» τον ΑΦΜ.

Όπως προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία, η διαδικασία των ΑΦΜ των πολιτών απενεργοποιείται στις περιπτώσεις που εντοπίζεται:

  • Υπόθεση φοροδιαφυγής.
  • Δεν έχουν υποβληθεί δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και Φ.Π.Α. για 2 συνεχόμενα έτη.
  • Δεν υπάρχει οικονομική δραστηριότητα της επιχείρησης.
  • Έχουν δηλωθεί ψευδή ή ανακριβή στοιχεία για τη χορήγηση του ΑΦΜ.
  • Υπάρχουν ελλιπή ή λανθασμένα στοιχεία κατόχου.
  • Έχει γίνει απάτη σε βάρος του δημοσίου, ύστερα από σχετικό έλεγχο που έχει γίνει.

Υπενθυμίζεται ότι οι φορολογούμενοι που χάνουν το ΑΦΜ τους, δεν έχουν τη δυνατότητα:

Να λάβουν:

  • πιστοποιητικό για την υποβολή δηλώσεων κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών και πιστοποιητικό για τη μεταβίβαση ακινήτων.
  • αντίγραφο των υποβληθεισών δηλώσεων φόρου κληρονομιάς, δωρεάς, γονικής παροχής, δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9), πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ.
  • φορολογική ενημερότητα.
  • ποσά από την εξόφληση τίτλων πληρωμής (Α.Φ.Ε.Κ. Χρηματικά Γραμμάτια, Γραμμάτια τρίτων, Χρηματικά εντάλματα).

Να υποβάλουν:

  • οποιαδήποτε δήλωση στο τμήμα Μητρώου της Δ.Ο.Υ.
  • οποιαδήποτε φορολογική δήλωση ηλεκτρονικά
  • Να τύχουν απαλλαγής από το φόρο μεταβίβασης, κληρονομιών και γονικών παροχών κατά την απόκτηση πρώτης κατοικίας.

Εφορία: Έχετε… γράμμα – Ποιους ψάχνει μέχρι τον Δεκέμβριο

Συνεχίζεται το κυνήγι της Εφορίας προς συγκεκριμένη ομάδα φορολογούμενων με στόχο να γεμίσουν τα κρατικά ταμεία!

Φορολογικούς ελέγχους σε μεγάλο φάσμα της οικονομικής δραστηριότητας θα διεξάγουν μέχρι τον τέλος του έτους οι ελεγκτικές υπηρεσίας της Εφορίας, με κεντρική εντολή της ΑΑΔΕ.

Εκτός από τις παραγραφόμενες υποθέσεις την 31η Δεκεμβρίου 2022, στο επίκεντρο των ελέγχων είναι οι ηλεκτρονικές διασταυρώσεις διαφόρων στοιχείων των φορολογουμένων.

Στόχος των ελέγχων και των διασταυρώσεων είναι ο εντοπισμός:

Φυσικών και νομικών προσώπων που δεν υπέβαλαν – αρχικές ή τροποποιητικές – δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ και ΦΜΥ.

Νομικών προσώπων που δεν υπέβαλαν αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (Ε9) για να γνωστοποιήσουν στη Φορολογική Διοίκηση την πραγματική κατάσταση της ακίνητης περιουσίας τους.

Πιο αναλυτικά τα ελεγκτικά πρότζεκτ της ΑΑΔΕ περιλαμβάνουν 17 δράσεις:

  • Διασταύρωση για τον εντοπισμό φορολογούμενων που υπέβαλαν μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ, ενώ είχαν δραστηριότητα.
  • Διενέργεια διασταυρώσεων για τη συμμόρφωση φορολογουμένων με προσυμπληρωμένους κωδικούς αποδοχών-συντάξεων (σύμφωνα με τις καταστάσεις βεβαιώσεων αποδοχών-συντάξεων).
  • Δράσεις εντοπισμού υπόχρεων σε υποβολή ή τροποποίηση δηλώσεων Ε9 νομικών προσώπων, μεταξύ άλλων με εφαρμογή διαδικασιών έκδοσης πράξεων εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου.
  • Διενέργεια διασταυρώσεων για τη συμμόρφωση φορολογουμένων όσον αφορά στην υποχρέωση αναγραφής στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων των πρόσθετων αποδοχών.
  • Διασταύρωση τουλάχιστον του 10% του συνόλου των εισερχομένων πληροφοριών από αλλοδαπές αρχές μέσω της Διεθνούς Διοικητικής Συνεργασίας, με τις υποβληθείσες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, τουλάχιστον για το έτος 2017, με στόχο τον εντοπισμό αδήλωτων εισοδημάτων αλλοδαπής προέλευσης.
  • Διασταύρωση τουλάχιστον του 10% του συνόλου των εισερχομένων πληροφοριών από αλλοδαπές αρχές μέσω της Διεθνούς Διοικητικής Συνεργασίας, με τις υποβληθείσες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, για το έτος 2016, για τον εντοπισμό αδήλωτων εισοδημάτων αλλοδαπής προέλευσης.
  • Εντοπισμός αδήλωτων εισοδημάτων από βραχυχρόνιες μισθώσεις φυσικών προσώπων με αξιοποίηση στοιχείων και πληροφοριών που έχουν αποσταλεί στη Φορολογική Διοίκηση από όσους διαχειρίζονται ψηφιακές πλατφόρμες τέτοιων μισθώσεων.
  • Ο έλεγχος συμμόρφωσης προβλεπόμενου αριθμού καταχώρισης ακινήτου (ΑΜΑ) στη βάση του πρωτοκόλλου συνεργασίας της ΑΑΔΕ με πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης.
  • Η επικαιροποίηση προδιαγραφών αρχείου χρηματοπιστωτικών προϊόντων και αναλυτικών χρηματοπιστωτικών συναλλαγών, επέκταση υπόχρεων προσώπων.
  • Η αξιοποίηση δεδομένων από συναλλαγές με κάρτες αλλοδαπής.
  • Η ανάπτυξη συστήματος αξιολόγησης καταγγελιών και πληροφοριών.
  • Η Διαδικασία υποχρεωτικής συμπλήρωσης του Αριθμού Ταυτότητος Ακινήτου (ΑΤΑΚ) στα μισθωτήρια (στις δηλώσεις μίσθωσης ακίνητης περιουσίας).
  • Η πλήρης ενεργοποίηση, μέχρι το τέλος του 2022, του συστήματος ηλεκτρονικής τήρησης φορολογικών βιβλίων, myDATA, το οποίο συλλέγει τα δεδομένα των οικονομικών συναλλαγών των επιχειρήσεων.
  • Η επιχειρησιακή αξιοποίηση των δεδομένων των ηλεκτρονικών βιβλίων (myDATA) για ελεγκτικούς σκοπούς.
  • Η λειτουργία ηλεκτρονικής εφαρμογής μέσω κινητών συσκευών για την σάρωση πινακίδων κυκλοφορίας αυτοκινήτων, προκειμένου να ελέγχεται το εάν τα κυκλοφορούντα οχήματα έχουν δηλωθεί «σε ακινησία».
  • Η πιλοτική ανάπτυξη ηλεκτρονικής εφαρμογής για τη διενέργεια επιτόπιου φορολογικού ελέγχου μέσω tablet (ElenxisLive). Η εφαρμογή έχει πρόσβαση στο προφίλ φορολογουμένου και εκδίδει ηλεκτρονικά το Σημείωμα Διαπιστώσεων στους επιτόπιους ελέγχους.
  • Η προσαρμογή πληροφοριακών συστημάτων της ΑΑΔΕ, δηλαδή των συστημάτων TAXIS, Taxisnet, ICISnet και Elenxis, για τη διασύνδεση με το νέο πληροφοριακό σύστημα αυτοματοποίησης της είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών (EISPRAXIS).

Εφορία: Βάζει κόσμο στη φυλακή – Ποιοι οφειλέτες κινδυνεύουν άμεσα

Σε άλλο επίπεδο έχει πάει τις τιμωρίες των οφειλετών η Εφορία, καθώς εκτός από τις κατασχέσεις στέλνει κόσμο και στη φυλακή!

Αντιμέτωποι και με ποινές φυλάκισης βρίσκονται χιλιάδες οφειλέτες του δημοσίου, πέραν των κατασχέσεων καταθέσεων και εισοδημάτων, καθώς και των πλειστηριασμών περιουσιακών στοιχείων, που αποτελούν καθημερινότητα.

Αξιοσημείωτο είναι, πώς οι ποινές φυλάκισης ισχύουν, εκτός από τα χρέη προς την εφορία, και για τα χρέη προς νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, επιχειρήσεις και τους οργανισμούς Γενικής Κυβέρνησης.

Τη φυλάκιση αποφεύγουν, μόνο όσοι προβούν σε ρύθμιση των οφειλών τους, την οποία και εξυπηρετούν.

Οι ποινές φυλάκισης ξεκινούν από 1 έτος και μπορούν να υπερβούν και στα τρία χρόνια, ανάλογα, με το ύψος του χρέους.

Το κυνήγι των ληξιπρόθεσμων χρεών αποτελεί προτεραιότητα της ΑΑΔΕ, καθώς το απόθεμα των απλήρωτων φόρων αυξάνεται κάθε μήνα, ενώ μάλιστα αυξάνονται περισσότερο τα χρέη των μεγαλοοφειλετών.

Στο τέλος Ιουλίου, ο συνολικός αριθμός όσων χρωστούν στο δημόσιο αυξήθηκε κατά 741.827 πρόσωπα (φυσικά και νομικά), σε σχέση με το επτάμηνο του 2021, με αποτέλεσμα ο συνολικός αριθμός των οφειλετών να ανέρχεται σε 4.230.900 πρόσωπα, εκ των οποίων 1.378.297 πρόσωπα τελούν ήδη υπό τα αναγκαστικά μέτρα της ΑΑΔΕ, ενώ 1.966.599 οφειλέτες είναι στον προθάλαμο για τη λήψη εισπρακτικών μέτρων.

Το σύνολο, δε, των χρεών προς την εφορία ξεπερνά το ποσό των 112 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία του περασμένου Ιουλίου.

Για τις ποινές φυλάκισης η φορολογική νομοθεσία προβλέπει συγκεκριμένα ότι, όποιος δεν καταβάλλει τα βεβαιωμένα στη Φορολογική Διοίκηση χρέη προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τεσσάρων (4) μηνών τιμωρείται με ποινή φυλάκισης:

Ενός (1) τουλάχιστον έτους, εφόσον το συνολικό χρέος από κάθε αιτία, συμπεριλαμβανομένων των κάθε είδους τόκων ή προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων μέχρι την ημερομηνία σύνταξης του πίνακα χρεών, υπερβαίνει το ποσό των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ.

Τριών (3) τουλάχιστον ετών, εφόσον το συνολικό χρέος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ανωτέρω περίπτωση α’, υπερβαίνει το ποσό των διακοσίων χιλιάδων (200.000) ευρώ.

Σημειώνεται, ότι, χρέη άνω των 100.000 ευρώ έχουν 49.206 φορολογούμενοι (φυσικά και νομικά πρόσωπα) οι οποίοι κινδυνεύουν με ποινές φυλάκισης.

Επίσης το νομοθετικό πλαίσιο είσπραξης των χρεών προβλέπει τα ακόλουθα:

Η ποινική δίωξη ασκείται ύστερα από αίτηση του προϊσταμένου της ΔΟΥ ή των Ελεγκτικών Κέντρων ή του Τελωνείου προς τον εισαγγελέα Πρωτοδικών της έδρας τους, που συνοδεύεται υποχρεωτικά από πίνακα χρεών, συμπεριλαμβανομένων των κάθε είδους τόκων ή προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων».

Η πράξη της μη καταβολής χρέους προς το Δημόσιο άνω των 100.000 ευρώ για περισσότερο από 4 μήνες μπορεί να κριθεί ατιμώρητη εάν το ποσό που οφείλεται εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης σε οποιονδήποτε βαθμό.

Η ποινική δίωξη για μη καταβολή χρέους άνω των 100.000 ευρώ ή η εκτέλεση επιβληθείσης ποινής φυλάκισης για το αδίκημα αυτό μπορούν να ανασταλούν σε περίπτωση που ο οφειλέτης τακτοποιήσει το χρέος του, εντάσσοντάς το σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής.

Σήμερα είναι σε ισχύ μόνο η «πάγια ρύθμιση» των ν. 4152/2013 και 4174/2013, η οποία παρέχει τη δυνατότητα εξόφλησης οποιουδήποτε ληξιπρόθεσμου χρέους προς το Δημόσιο σε έως και 24 μηνιαίες δόσεις ή σε έως και 48 μηνιαίες δόσεις, αν το χρέος προέρχεται από έκτακτη αιτία (π.χ. αν προέρχεται από φόρο κληρονομιάς, πρόστιμα φορολογικών ελέγχων κ.λπ.).