Σούπερ μάρκετ: «Βόμβα» – Δείτε τι αποφάσισαν να κάνουν

Σούπερ μάρκετ: Την ώρα που οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν λένε να πέσουν οι μεγάλες αλυσίδες βάζουν τέλος στις προσφορές 1+1!

Το κύμα ακρίβειας που «σαρώνει» τους τελευταίους μήνες βασικά αγαθά φέρνει πλέον σημαντικές αλλαγές στα σούπερ μάρκετ τα οποία – ούτε λίγο ούτε πολύ – τείνουν να «καταργήσουν» τις προσφορές, αλλά και τα προϊόντα που πωλούνται «1+1».

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, μάλιστα, 3 στις 5 εταιρείες εμπορίου σταματούν τις εν λόγω προσφορές, ενώ άλλες δεν παρέχουν πλέον την περισσότερη ποσότητα στο προϊόν (που δινόταν εώς πρότινος «δωρεάν» στην ίδια τιμή).

Επιπλέον, πολλές είναι και οι εταιρείες που – για να πουλήσουν το προϊόν στην ίδια τιμή – προχωρούν στη μείωση της ποσότητας και μάλιστα χωρίς ειδική σήμανση.

Ο λόγος που περιορίζονται – σε τόσο μεγάλο βαθμό – οι προσφορές είναι ότι οι αυξήσεις που έχουν ήδη γίνει εμφανείς στα ράφια, θα ήταν διαφορετικά ακόμη… μεγαλύτερες.

Με τον «κανόνα» πως το μεγαλύτερο κόστος μετακυλίεται «αναγκαστικά» στον καταναλωτή, οι εταιρείες – φοβούμενες πως οι υπέρογκες αυξήσεις θα αποθαρρύνουν ακόμη παραπάνω τους πελάτες τους – βρίσκουν εναλλακτικούς τρόπους να περιορίσουν τις δικές τους απώλειες.

Αξίζει να σημειωθεί πως τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς IRI, που αφορούν στον Ιούλιο του 2022, δείχνουν ότι η αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ – από τον φετινό Ιούλιο σε σύγκριση με τον περσινό – ανέρχεται στο 4%.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της πραγματικής κατανάλωσης σε τεμάχια προϊόντων, ασχέτως εάν ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξάνεται (κατά 2,2% από Ιούλιο σε Ιούλιο σύμφωνα με την IRI).

Αυτού του τύπου η αύξηση προκύπτει κυρίως από το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι τιμές στα ράφια, γεγονός που συμπαρασύρει τον τζίρο προς τα επάνω.

Σούπερ μάρκετ: Αυτό είναι το αγαθό που εξαφανίζεται από τα ράφια

Δεν μας έφταναν οι απίστευτες τιμές στο ηλεκτρικό ρεύμα, που έφερε η ενεργειακή κρίση, τώρα έχουμε πρόβλημα και με τα βασικά αγαθά!

Ποιος να το φανταζόταν;

Αποδεικνύεται ότι η συσσώρευση χαρτιού υγείας στις πρώτες ημέρες της πανδημίας ήταν μια σοφή οικονομική απόφαση.

Εάν το ντουλάπι του μπάνιου σας εξακολουθεί να είναι γεμάτο με ρολά, δεν χρειάζεται πλέον να ντρέπεστε.

Η έλλειψη χαρτιού υγείας το 2020 ήταν ένα πρώιμο προειδοποιητικό σημάδι των μεγάλων διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας τις οποίες επρόκειτο να υποστεί η παγκόσμια οικονομία.

Τώρα, οι τιμές χονδρικής εκτινάσσονται σε υψηλό όλων των εποχών – μια νέα κρίση η οποία δείχνει ότι οι πληθωριστικές πιέσεις εξακολουθούν να συσσωρεύονται.

Η βιομηχανία χαρτιού υγείας είναι μια μικρογραφία του πολύ μεγαλύτερου, ενεργοβόρου μεταποιητικού τομέα, όπου το κόστος παραγωγής συνεχίζει να εκτοξεύεται στα ύψη, αναλογικά προς τις αυξανόμενες τιμές χονδρικής ενέργειας.

Πρόκειται για το ίδιο ζήτημα σε όλα τα ευρωπαϊκά βιομηχανικά προϊόντα – από γυαλί, κεραμικά και συνθετικές ίνες μέχρι αλουμίνιο, τσιμέντο, λιπάσματα και δεκάδες άλλα είδη απαραίτητα για την καθημερινή ζωή.

Η Wall Street ελπίζει ότι τα χειρότερα του πληθωριστικού κύματος βρίσκονται πίσω μας.

Ωστόσο, μια ματιά στον βιομηχανικό κλάδο εν μέσω των σκαμπανεβασμάτων της βιομηχανίας χαρτιού υγείας δείχνει ότι οι πιέσεις στις τιμές δεν υποχωρούν.

Οι κεντρικές τράπεζες θα πρέπει να αυστηροποιήσουν τη νομισματική τους πολιτική ως απάντηση, ακόμη και τη στιγμή που η οικονομική ανάπτυξη, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, επιβραδύνεται.

Όπως ισχύει για πολλούς κατασκευαστές – μεταποιητές, ο πυρήνας του προβλήματος για το χαρτί υγείας βρίσκεται στο κόστος της ενέργειας.

Η μετατροπή του ξύλου σε χαρτοπολτό και στη συνέχεια σε χαρτί υγείας είναι πολύ ενεργοβόρα – περισσότερο από ό,τι για άλλα είδη χαρτιού.

Στην Ευρώπη, η διαδικασία είναι πλέον απαγορευτικά δαπανηρή, καθώς οι τιμές χονδρικής του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας εκτινάσσονται σε υψηλό όλων των εποχών.

Παρά την πρόσφατη διόρθωση από τα υψηλά-ρεκόρ τα οποία σημειώθηκαν στα τέλη Αυγούστου, το ευρωπαϊκό συμβόλαιο αναφοράς για το φυσικό αέριο διαπραγματεύεται κοντά στα 250 ευρώ (248 δολ.) ανά μεγαβατώρα, σε σύγκριση με μια μέση τιμή κάτω από 20 ευρώ μεταξύ 2010 και 2020.

Οι ευρωπαϊκές τιμές αναφοράς ηλεκτρικής ενέργειας είναι 15 φορές υψηλότερες σήμερα απ’ ό,τι πριν από μια δεκαετία.

Ο Lorenzo Poli, επικεφαλής της ιταλικής χαρτοποιίας Cartiere Saci, μοιράστηκε πρόσφατα τον μηνιαίο λογαριασμό ενέργειας της εταιρείας του στην τηλεόραση: είχε αυξηθεί από λίγο περισσότερο από 385.000 ευρώ το 2021 σε σχεδόν 2 εκατομμύρια ευρώ το 2022.

Σε μια άλλη ένδειξη της πίεσης, η Hakle, μεγάλη γερμανική εταιρεία κατασκευής χαρτιού υγείας με ιστορία ενός αιώνα, υπέβαλε αίτηση προστασίας από τους πιστωτές της τη Δευτέρα.

Η εταιρεία ανέφερε ότι οι “τεράστιες” αυξήσεις τιμών για ενέργεια και άλλα εμπορεύματα την οδήγησαν σε “αδιέξοδο”.

Έχω ακούσει άλλα στελέχη της βιομηχανίας χαρτιού υγείας να παραπονιούνται για παρόμοιες αυξήσεις του ενεργειακού κόστους – το 300% έως 400% σε ετήσια βάση φαίνεται να είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση.

Σούπερ μάρκετ: Αύξηση σε πάνω από 500 είδη

Το ράλι της ακρίβειας συνεχίζεται με τις τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ να έχουν πάρει την… ανηφόρα για τα καλά!

Τον Σεπτέμβριο ετοιμάζεται η αποστολή νέων τιμοκαταλόγων από τους προμηθευτές στους λιανεμπόρους, με αναπροσαρμογές σε βασικά είδη διατροφής και άλλα είδη σούπερ μάρκετ, σημειώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης στο εβδομαδιαίο ηλεκτρονικό ενημερωτικό έντυπο του επιμελητηρίου.

Αναλυτικά ο κ. Κορκίδης αναφέρει τα εξής:

Ο Σεπτέμβριος είναι παραδοσιακά ο μήνας που πολλές αυξήσεις στο κλάδο των τροφίμων περνούν από το «χωράφι στο ράφι» και από εκεί στο τραπέζι μας.

Οι ανατιμήσεις του Ιουλίου-Αυγούστου στην παραγωγή αναμένεται να περάσουν στα ράφια των καταστημάτων τον Σεπτέμβριο και σε συνάρτηση με τα αποθέματα που έχουν στις αποθήκες τους. Μετά από τόσους μήνες ενεργειακής κρίσης τα περιθώρια απορρόφησης των αυξημένων τιμών εκμηδενίστηκαν, καθώς η ρευστότητα και τα οικονομικά μεγέθη των επιχειρήσεων μειώνονται συνεχώς.

Ο φόβος έχει αρχίσει να κυριαρχεί τους καταναλωτές λόγω της ενεργειακής ακρίβειας που άλλωστε στην αγορά με τη μείωση της ζήτησης.

Αξίζει να σημειωθεί πως λόγω εκπτώσεων, ο πληθωρισμός υποχώρησε στο 11,6% τον Ιούλιο πατώντας φρένο σε μια ξέφρενη ανοδική πορεία, από 12,1% τον Ιούνιο, με τις τιμές σε καύσιμα και τρόφιμα να συνεχίζουν την ανοδική πορεία των προηγούμενων μηνών και να είναι υπεύθυνα για τα επίπεδα του ΔΤΚ.

Ειδικότερα για τα ενεργειακά προϊόντα, το φυσικό αέριο καταγράφει αύξηση τιμής κατά 178,9%, το πετρέλαιο θέρμανσης 65,1%, το ηλεκτρικό ρεύμα 55,8%, τα τελικά προϊόντα πετρελαίου κατά 33% και τα στερεά καύσιμα κατά 9%.

Μόνο οι ανατιμήσεις των καυσίμων συνετέλεσαν στην αύξηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή για τον Ιούλιο κατά 6,43%. Εκτός όμως από τα καύσιμα, αυξήσεις μεγαλύτερες από τον γενικό ΔΤΚ καταγράφουν μια σειρά από προϊόντα και υπηρεσίες καθημερινής κατανάλωσης.

Αυξήσεις καταγράφονται κατά 27,3% στα έλαια και τα λίπη, 16,7% στις τιμές των κρεάτων και των δημητριακών, 16,4% στα αυγά και τα γαλακτοκομικά, 13,4% στα λαχανικά, 11,4% στη ζάχαρη, τον καφέ και το τσάι, 9,3% τις σοκολάτες και 5,3% στα ψάρια.

Με θετικό πρόσημο έκλεισε το πρώτο εξάμηνο του 2022 για την αγορά των σούπερ μάρκετ, σημειώνοντας αύξηση της αξίας των πωλήσεων των ταχυκίνητων προϊόντων κατά 1,6% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2021. Αυτό είναι το αποτέλεσμα των ανατιμήσεων, που σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων αγγίζουν το 9%, ενώ αντίθετα ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε συνολικά κατά 2,2%.

Αυτό το γεγονός εξηγείται και λόγω της ανελαστικής ζήτησης ορισμένων προϊόντων, δηλαδή οι καταναλωτές όσο και αν αυξηθούν οι τιμές δεν είναι εύκολο να μειώσουν τις ποσότητες που αγοράζουν όταν μιλάμε για αγαθά πρώτης ανάγκης.

Μετά το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου θα ξεκινήσει ένας ακόμη κύκλος αυξήσεων, που θα έχει συνέχεια και τον Σεπτέμβριο με αναπροσαρμογές σε βασικά είδη διατροφής και άλλα είδη σούπερ μάρκετ, με την αποστολή νέων τιμοκαταλόγων από τους προμηθευτές στους λιανεμπόρους.

Τα επιμέρους στοιχεία, δείχνουν πως τα νοικοκυριά κόβουν ακόμα και από τα απαραίτητα, όπως είναι για παράδειγμα τα γαλακτοκομικά, οι πωλήσεις των οποίων μειώθηκαν κατά 5,6% ανά μονάδα προϊόντος, ενώ αντίθετα οι τιμές τους αυξήθηκαν συνολικά κατά 6,2%.

Λόγω πολέμου οι αυξήσεις έχουν κυριολεκτικά πολλαπλασιαστεί στα άλευρα και το ηλιέλαιο.

Σε αυτά έχουν προστεθεί οι παλιές τιμές των αποθεμάτων ζωοτροφών με τις αυξήσεις των νέων τιμών, ενώ η συνέχεια κάθε άλλο παρά ενθαρρυντική είναι.

Οι αυξημένες τιμές σε πάνω από 500 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, όπως είναι τα τρόφιμα, θα έρθουν στο ράφι τον Σεπτέμβριο.

Ο υψηλός πληθωρισμός έχει σημάνει συναγερμό στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, που αναζητεί τρόπους για να περιοριστούν οι αυξήσεις σε βασικά αγαθά.

Οι ανατιμήσεις αφορούν τουλάχιστον 40 κατηγορίες, με το ποσοστό αύξησης μεσοσταθμικά να ανέρχεται στο 10% με 15%.

Στο μεταξύ, η αύξηση σχεδόν κατά 15% στις τιμές των εισαγόμενων προϊόντων στη βιομηχανία τροφίμων, έρχεται σαν αντιστάθμισμα η υποχώρηση των χονδρικών τιμών στα οπωροκηπευτικά το τελευταίο διάστημα.

Τα λειτουργικά κόστη σφίγγουν τον κλοιό στους παραγωγούς με τις υψηλές τιμές πετρελαίου, ηλεκτρικού ρεύματος, λιπάσματα και οι ζωοτροφές που καταγράφουν συνεχείς ανοδικές τιμές.

Σύμφωνα με τη βιομηχανία, τα ποσοστά με τις εκτιμώμενες αυξήσεις που θα έρθουν από Σεπτέμβριο διαμορφώνονται ως εξής:

Κονσέρβες +15%,

καλλυντικά +25%,

γαλακτοκομικά +12%,

μαργαρίνες +20%,

αλλαντικά +10%,

γλυκίσματα μπισκότα +20%,

παγωτά +5%,

απορρυπαντικά +15%,

προϊόντα περιποίησης και φροντίδας +18%.

Εκείνο πάντως που δεν πρέπει να μας προβληματίζει στην ελληνική αγορά είναι πως δεν παρατηρούνται και δεν θα έχουμε ελλείψεις.