Σούπερ μάρκετ: Tesco, Morrisons και Co-op είναι μεταξύ των σούπερ μάρκετ που έχουν καταργήσει τις ημερομηνίες λήξης σε ορισμένα από τα προϊόντα τους.
Η Marks & Spencer αφαιρεί τις ημερομηνίες «ανάλωση κατά προτίμηση» από περισσότερα από 300 είδη φρούτων και λαχανικών για την καταπολέμηση της σπατάλης τροφίμων.
Οι ημερομηνίες θα αντικατασταθούν από έναν κωδικό που το προσωπικό των καταστημάτων θα μπορεί να χρησιμοποιεί για να ελέγχει τη φρεσκάδα και την ποιότητα.
Σύμφωνα με το BBC, Tesco, Morrisons και Co-op είναι μεταξύ των σούπερ μάρκετ που έχουν καταργήσει τις ημερομηνίες λήξης σε ορισμένα από τα προϊόντα τους.
Το Waste & Resources Action Programme (Wrap) δήλωσε ότι το 70% των τροφίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο πετιέται στον κάδο απορριμμάτων στα σπίτια, με αποτέλεσμα να συγκεντρώνονται 4,5 εκατομμύρια τόνοι βρώσιμων τροφίμων ετησίως.
Η Catherine David, διευθύντρια της φιλανθρωπικής οργάνωσης, πρόσθεσε: «Καλούμε περισσότερα σούπερ μάρκετ να προχωρήσουν στην καταπολέμηση της σπατάλης τροφίμων καταργώντας τις ετικέτες ημερομηνίας λήξης από φρέσκα προϊόντα, επιτρέποντας στους καταναλωτές να χρησιμοποιούν τη δική τους κρίση».
Οι συγκεκριμένες ετικέτες περιλαμβάνουν ημερομηνίες μέχρι τις οποίες τα ευπαθή τρόφιμα μπορούν να μαγειρευτούν και να καταναλωθούν με ασφάλεια, ήτοι πότε πρέπει να καταναλωθεί το προϊόν για να έχει την καλύτερη ποιότητα, γεύση και υφή.
Η Food Standards Agency αναφέρει ότι εναπόκειται στους κατασκευαστές να αποφασίσουν εάν θα εφαρμόσουν ημερομηνία λήξης ή ημερομηνία ανάλωσης στα προϊόντα τους. Αυτό θα εξαρτηθεί από παράγοντες όπως ο τρόπος παρασκευής του τροφίμου και ο βαθμός επικινδυνότητας του.
Η αφαίρεση των ημερομηνιών ανάλωσης θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει τα κέρδη των σούπερ μάρκετ, καθώς δυσκολεύονται να κρατήσουν το κόστος των καθημερινών ειδών πρώτης ανάγκης χαμηλά, ενώ οι τιμές των τροφίμων αυξάνονται.
Η Tesco κατάργησε τις ημερομηνίες λήξης σε περισσότερα από 100 προϊόντα φρούτων και λαχανικών το 2018.
Φέτος τον Ιανουάριο, η Morrisons ανακοίνωσε το σχέδιό της να αφαιρέσει τις ημερομηνίες λήξης από το 90% του γάλακτος της δικής της μάρκας και κάλεσε τους πελάτες να προχωρούν σε «τεστ όσφρησης» πριν πετάξουν τα προϊόντα.
Και τον Απρίλιο, η Co-op ανακοίνωσε τα σχέδιά της να αφαιρέσει τις ημερομηνίες λήξης στο δικό της γιαούρτι και να προτιμήσει την ημερομηνία ανάλωσης ως καθοδήγηση.
Ο Andrew Clappen, διευθυντής τεχνολογίας τροφίμων στην M&S, δήλωσε ότι πρέπει «να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να διασφαλίσουμε ότι τίποτα από αυτά δεν θα πεταχτεί» και ενθάρρυνε τους πελάτες να «γίνουν δημιουργικοί με τα περισσεύματα».
Τα αυξημένα κρούσματα φέρνουν νέα μέτρα στα σούπερ μάρκετ;
Σειρήνες ηχούν για την εξέλιξη της πανδημίας στην Ελλάδα και βάζουν στο τραπέζι το ενδεχόμενο νέων μέτρων, ειδικά στα σούπερ μάρκετ.
«Δεν αποκλείω στοχευμένα μέτρα ατομικής ευθύνης στα σούπερ μάρκετ και χώρους συγχρωτισμού», είπε σχετικά με την υποχρεωτική χρήση μάσκας, ο καθηγητής Πνευμονολογίας, Νίκος Τζανάκης.
Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο κ. Τζανάκης ανέφερε επίσης πως τα κρούσματα είναι διπλάσια ή τριπλάσια από αυτά που δηλώνονται στον ΕΟΔΥ, επισημαίνοντας ότι τα μέτρα περιορισμού και επιτήρησης της πανδημίας δεν τηρούνται από την πλειονότητα του κόσμου.
Για την τέταρτη δόση στους άνω των 30 ετών ο κ. Τζανάκης ήταν κατηγορηματικός, υπογραμμίζοντας ότι δεν είναι απαραίτητο:
«Δεν συστήνω την χορήγηση δεύτερης αναμνηστικής δόσης σε άτομα έως 59 ετών, χωρίς υποκείμενα νοσήματα, και ιδίως σε όσους έχουν νοσήσει».
Τέλος, για το επικαιροποιημένο εμβόλιο που σχεδιάζουν οι φαρμακευτικές εταιρείες εξέφρασε την άποψη ότι βρίσκεται δύο βήματα πίσω από τον ιό.
«Χρειάζεται ένα εμβόλιο ριζικά επικαιροποιημένο, το οποίο σε ένα βαθμό θα υπερκαλύπτει τις μεταλλάξεις».
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής, Δημοσθένης Σαρηγιάννης, ο οποίος, μιλώντας στον ΣΚΑΪ, πρότεινε τη λήψη ορισμένων μέτρων, όπως την επιβολή υποχρεωτικού τεστ για τους εργαζομένους.
«Να μην φοβηθεί η πολιτεία να βάλει υποχρεωτικότητα σε τεστ των εργαζομένων και βεβαίως μάσκα σε όσους εργάζονται σε χώρο όπου υπάρχει συνωστισμός» σημείωσε.
Μπορεί από την πανδημία τα σούπερ μάρκετ να ήταν από τους ελάχιστους κλάδους που βγήκαν κερδισμένοι όμως τους τελευταίους μήνες το περιβάλλον έχει αντιστραφεί.
Οι αλκυονίδες ημέρες που απολάμβαναν αποτελούν παρελθόν. Ήδη από τα τέλη του 2021, είχαν φανεί τα πρώτα σημάδια αντιστροφής της ανοδικής πορείας, ενώ όσο προχωρούσε ο χρόνος τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος εμφανίζονταν και πολλαπλασιάζονταν.
Έτσι, σε επίπεδο πενταμήνου οι πληροφορίες θέλουν οι πωλήσεις σε αξία στο οργανωμένο λιανεμπόριο να είναι μειωμένες κατά 2% ενώ σε όγκο η μείωση των πωλήσεων φέρεται να έχει περάσει σε διψήφια ποσοστά.
Δεν είναι όμως η κάθετη πτώση στη ζήτηση το μόνο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα σούπερ μάρκετ σήμερα στην Ελλάδα.
Τα σούπερ μάρκετ είναι από τους μεγαλύτερους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας παγκοσμίως.
Μεγάλοι χώροι που πρέπει να φωτίζονται συνεχώς, ψυγεία και καταψύξεις σε καταστήματα και αποθήκες και χρήσεις κλιματισμού δημιουργούν ένα ενεργοβόρο κοκτέιλ που δύσκολα μπορεί να ανταγωνιστεί άλλος κλάδος.
Στην Ελλάδα η πρόσφατη αύξηση στην τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας μεταφράζεται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ αναλόγως το μέγεθος της αλυσίδας ή τις επενδύσεις που έχει πραγματοποιήσει. Αξίζει να αναφερθεί ότι έως τώρα αρκετές αλυσίδες είχαν φροντίσει να μειώσουν τα κόστη ενέργειας – και άρα να είναι και πιο ανταγωνιστικές – είτε αλλάζοντας ψυγεία και καταψύκτες με νέας γενιάς που δεν είναι τόσο ενεργοβόρα είτε με την αλλαγή λαμπτήρων.
Μία πιο πρόσφατη τάση την οποία εξετάζουν ή έχουν αρχίσει να υλοποιούν αρκετές αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι η τοποθέτηση ηλιακών πάνελ στις οροφές ιδιόκτητων εγκαταστάσεων όπου αυτό είναι εφικτό.
Στόχος είναι να καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες των αλυσίδων και όπου υπάρχει η δυνατότητα να προκύψει κέρδος από την πώληση ρεύματος προς τρίτους (net metering).
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έφερε ξανά στο προσκήνιο την επιβολή «δελτίου» σε ορισμένα προϊόντα, κάτι που το είχαμε ξαναδεί πρόσφατα στην αρχή της υγειονομικής κρίσης σε προϊόντα προσωπικής υγιεινής.
Αυτή τη φορά οι περιορισμοί ήρθαν σε τρόφιμα, και κυρίως στο ηλιέλαιο. Αντίστοιχα προβλήματα υπάρχουν και σε αρκετά προϊόντα που έρχονται από την Ασία (κυρίως bazaar) καθώς επηρεάζονται από τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Το πρόβλημα σύμφωνα με στελέχη της αγοράς αναμένεται να εξαλειφθεί το επόμενο διάστημα χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν αποκλείεται να προκύψει σε νέες κατηγορίες.
Για πρώτη φορά στην ιστορία τους τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα φαίνεται ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εύρεσης προσωπικού.
Μπορεί να μην αφορά το μη εξειδικευμένο προσωπικό (π.χ. ταμίες – υπάλληλοι γεμίσματος ραφιών) όμως όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου υπάρχει έντονο πρόβλημα σε ειδικότητες τόσο μέσα στις σάλες (π.χ. κρεοπωλείο – ιχθυοπωλείο) όσο και στις αποθήκες αλλά και στις διανομές (οδηγοί). Το πρόβλημα γίνεται ακόμη πιο έντονο την καλοκαιρινή περίοδο σε τουριστικές περιοχές.
Η πανδημία αλλά και η είσοδος νεότερων γενιών στην αγορά επιβάλει την εξέλιξη των σούπερ μάρκετ με την είσοδο νέων τεχνολογιών που θα κάνουν τους καταναλωτές να αισθάνονται πιο φιλικά αλλά και πιο ασφαλείς στα σούπερ μάρκετ.
Η δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος φαντάζει μονόδρομος ακόμη και για τους τελευταίους που δεν το έχουν τολμήσει ενώ τεχνολογικές αναβαθμίσεις θα πρέπει να γίνουν και εντός των καταστημάτων εάν θέλουν οι ιδιοκτήτες να είναι πιο φιλικοί στις νεότερες γενιές.
Μία από τις τάσεις που έχει κυριαρχήσει στην Ευρώπη και αναμένεται να δούμε και στην Ελλάδα το επόμενο διάστημα είναι η ανάπτυξη στο self check out.
Εν μέσω ενεργειακής κρίσης και των συνεχών ανατιμήσεων, δύσκολος μήνας αναμένεται να είναι ο προσεχής Αύγουστος για τους καταναλωτές, καθώς οι περισσότεροι προμηθευτές των σουπερ μάρκετ ετοιμάζονται για νέες ανατιμήσεις των προϊόντων.
Την ίδια ώρα αίσθηση προκαλεί καταγγελία του Ινστιτούτου Καταναλωτών για έμμεσες ανατιμήσεις σε προϊόντα.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το ΙΝ.ΚΑ. έχει παρατηρηθεί ότι ορισμένες βιομηχανίες, αν και διατηρούν τις ίδιες τιμές, έχουν είτε μικρύνει τις συσκευασίες είτε έχουν μειώσει τις ποσότητες.
Ακολουθώντας την τακτική αυτή επιβάλλουν νέες αυξήσεις, οι οποίες δεν γίνονται άμεσα αντιληπτές από τους καταναλωτές.
Χαρακτηριστική είναι περίπτωσή απορρυπαντικού πλυντηρίου που έριξε τις μεζούρες από 65 σε 63 αλλά κράτησε την τιμή ίδια, συσκευασίας με πατατάκια που έπεσε από τα 150γρ στα 130, διατηρώντας την ίδια τιμή, και συσκευασμένου χαρτιου υγείας, που μειώθηκε το βάρος του, αλλά η τιμή του έμεινε σταθερή.
Νέες ανατιμήσεις αναμένονται από την 1η Αυγούστου σε απορρυπαντικά, καλλυντικά, γαλακτοκομικά.
Ειδικότερα οι τιμές των απορρυπαντικών και των καλλυντικών αναμένεται να αυξηθούν έως 30% και των γαλακτοκομικών εως 7%. Από Σεπτέμβριο θα πάρουν σειρά στις ανατιμήσεις από τα ζυμαρικά.
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…