Οργή στα σούπερ μάρκετ: Δείτε τι αντίκρισαν οι καταναλωτές στα ράφια

Σούπερ μάρκετ: Στους εργαζόμενους των Σούπερ μάρκετ κάνουν τα παράπονά τους οι καταναλωτές που πλέον αδυνατούν να αγοράσουν ακόμα και τα βασικά είδη διατροφής. Ακόμα και με κλάματα ορισμένοι ζητούν να γίνει κάτι για την ακρίβεια. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Αντίδοτο στην ακρίβεια ψάχνουν μέσω των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, όλο και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές προκειμένου να «ελαφρύνουν» το βάρος από το κόστος στο καλάθι του σούπερ μάρκετ που αυξάνεται συνεχώς.

Πρόκειται ουσιαστικά για προϊόντα που παράγονται συνήθως για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και φέρουν το εμπορικό τους σήμα ενώ παραδοσιακά είναι φθηνότερα έναντι των αντίστοιχων επώνυμων προϊόντων προσφέροντας μια οικονομικότερη λύση για τους καταναλωτές.

Σύμφωνα με τις μετρήσεις των εταιρειών ερευνών, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κινείται προς τα επίπεδα ρεκόρ που είχαν καταγραφεί την περίοδο της οικονομικής κρίσης, φτάνοντας τότε, το 18% και 19% τα έτη 2014 και 2015. Πρόκειται μάλιστα για τη μόνη κατηγορία που φαίνεται να εμφανίζει ανάπτυξη αυτή την περίοδο, την ίδια στιγμή που στο σύνολό τους οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ καταγράφουν πτώση από τις αρχές του έτους.

Όπως επεσήμανε πρόσφατα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΜETRO AEBE, Αριστοτέλης Παντελιάδης, η ιδιωτική ετικέτα πηγαίνει πάντοτε καλά σε περιόδους κρίσης, προσθέτοντας πως στα σούπερ μάρκετ My Market η κατηγορία έχει αυξηθεί κατά 2,5 μονάδες.

Εξήγησε μάλιστα το ότι μεταξύ των κωδικών ιδιωτικής ετικέτας υπάρχει έντονος ανταγωνισμός και τα περιθώρια κέρδους είναι περιορισμένα όποτε η αύξηση της κερδοφορίας για ένα σούπερ μάρκετ δεν μπορεί να αποδοθεί στην άνοδο αυτής της κατηγορίας.

Σούπερ μάρκετ: Ένας στους δύο Έλληνες αγοράζει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Έρευνα της Ierax Analytix, η οποία μάλιστα διενεργήθηκε πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία δείχνει ότι σε ποσοστό 46%, δηλαδή σχεδόν ένας στους δύο Έλληνες καταναλωτές αγοράζει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε σχέση με πριν από δύο χρόνια.

Σε ποσοστό 33%, οι καταναλωτές εκτιμούν πως θα συνεχίσουν να αγοράζουν περισσότερα στο μέλλον.

Το 85% των καταναλωτών δηλώνει πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι φθηνότερα των άλλων μαρκών, το 70% ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια ενώ ένα ποσοστό της τάξεως του 52% τα θεωρεί κατώτερα σε ποιότητα από τα επώνυμα.

Όσον αφορά στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που οι καταναλωτές αγοράζουν πιο συχνά, κατά κύριο λόγο είναι τα τρόφιμα μακράς διάρκειας (45%), τα καθαριστικά (43%) και τα γαλακτοκομικά (37%).

Σούπερ μάρκετ: Στο «μικροσκόπιο» των ελέγχων

Την ίδια στιγμή πάντως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν βρεθεί στο επίκεντρο των ελέγχων των οργάνων του υπουργείου Ανάπτυξης, καθώς όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές, σε αντίθεση με τα επώνυμα προϊόντα που έχουν κάποιες ενδεικτικές τιμές οι οποίες μπορούν να συγκριθούν στην αγορά, τα ιδιωτικής ετικέτας εμφανίζουν πολλές και διαφορετικές, με αποτέλεσμα να είναι πιο δύσκολα αντιληπτό εάν υπάρχουν φαινόμενα παραβατικότητας.

Άλλωστε όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς η επιβάρυνση που υφίστανται τα συγκεκριμένα προϊόντα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων είναι μεγαλύτερη. Κι αυτό γιατί η αρχική τους τιμή είναι μικρότερη ενώ παράλληλα στα επώνυμα προϊόντα, μέρος της αύξησης τους κόστους μπορεί να «καλυφθεί» μέσω της μείωσης των προσφορών.

Σε κάθε περίπτωση πάντως και παρά το γεγονός ότι σε κάποια προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας οι ανατιμήσεις μπορεί να είναι συχνότερες ή και μεγαλύτερες, εντούτοις συνεχίζουν να παραμένουν οικονομικότερες επιλογές σε σχέση με τα επώνυμα των οποίων οι τιμές επίσης αυξάνονται. Σε μία περίοδο μάλιστα που οι καταναλωτές αναζητούν λύσεις προκειμένου να καλύψουν το σύνολο των αναγκών τους την ώρα που το διαθέσιμο εισόδημα, λόγω της ακρίβειας, ψαλιδίζεται.

Σούπερ μάρκετ: Μεγάλες ανατιμήσεις έως το τέλος Ιουλίου

Οι ανατιμήσεις αναμένεται να περάσουν σταδιακά στα ράφια των καταστημάτων έως το τέλος Ιουλίου, ανάλογα με τα αποθέματα που διαθέτουν στις αποθήκες τους.

Η λίστα της ακρίβειας μάλιστα αναμένεται να μεγαλώσει ακόμη περισσότερο, όσο κλιμακώνεται η ενεργειακή κρίση και αυξάνονται ραγδαία τα κόστη παραγωγής και μεταφοράς των προϊόντων.

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι οι ανατιμήσεις δεν πρόκειται να «κοπάσουν» καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, επισημαίνοντας ότι ενδεχόμενη αποκλιμάκωση των τιμών αναμένεται από το φθινόπωρο και υπό την προϋπόθεση μάλιστα ότι δεν θα υπάρξει κάποια νέα έκτακτη κατάσταση που θα επιβαρύνει περαιτέρω την κατάσταση.

Τα κύματα ανατιμήσεων διαδέχονται το ένα το άλλο, με τις αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων να είναι σε πολλές περιπτώσεις μεγαλύτερες του ετήσιου πληθωρισμού.

Η λίστα των νέων ανατιμήσεων περιλαμβάνει τα εξής προϊόντα:

  • ρύζι (5%-50%),
  • πανάκια καθαρισμού (5%-31%),
  • μαγιονέζα-κέτσαπ (17% έως 26%),
  • κατεψυγμένες πίτες και κριτσίνια (έως 22%),
  • χαρτικά (έως 20%), τυριά (έως 20%),
  • αλλαντικά (έως 17%),
  • συσκευασμένα γλυκά (16%),
  • ζυμαρικά και σάλτσες (2%-15%),
  • βρεφικές πάνες (έως 14%),
  • χαλβάς (12%),
  • κονσέρβες (έως 12%),
  • απορρυπαντικά (έως 12%),
  • είδη σφολιάτας (11%),
  • κρασί (έως 11%),
  • συμπυκνωμένος χυμός (10%),
  • γιαούρτια (έως 8%),
  • βούτυρο (έως 8%),
  • κρέατα (8%),
  • συσκευασμένες σαλάτες (7%),
  • γάλα εβαπορέ (6%),
  • αναψυκτικά (6%),
  • αλκοολούχα ποτά (6%),
  • ζωοτροφές (6%),
  • ελαιόλαδο (5%),
  • φρέσκο γάλα (5%),
  • σοκολάτες (5%),
  • βρεφικό γάλα (4%),
  • παγωτά (έως 4%)
  • μπάρες δημητριακών (4%)

Οι περισσότερες από τις παραπάνω ανατιμήσεις πρόκειται να γίνουν αντιληπτές από τους καταναλωτές μέσα στον Ιούνιο, ενώ κάποιες θα περάσουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ στις αρχές Ιουλίου.

Πηγή της ακρίβειας παραμένει η ενέργεια, με τις τιμές να έχουν αυξηθεί κατά 60,9%, ενώ οι τιμές των τροφίμων «τρέχουν» με διψήφιο ποσοστό άνω του 11%, κάτι που έχει να σημειωθεί εδώ και τουλάχιστον 2-3 δεκαετίες.

Στο ίδιο μοτίβο και η αύξηση των τιμών κατά 35,2% στην κατηγορία της στέγασης, με την επίπτωση στον τιμάριθμο να φτάνει τις πέντε ποσοστιαίες μονάδες, καθώς μεγαλώνει το κύμα των ιδιοκτητών ακινήτων που ζητούν μεγαλύτερα μισθώματα από ενοίκια λόγω του υψηλού πληθωρισμού.

Σούπερ μάρκετ: Ανησυχία για τις τιμές

Την ίδια ώρα, η συνεχής άνοδος των διεθνών τιμών του πετρελαίου τροφοδοτεί περαιτέρω το σπιράλ της ακρίβειας που πλήττει τα εισοδήματα. Το κόστος ζωής έχει πάρει… φωτιά, με τις τιμές στα καύσιμα και τα τρόφιμα βρίσκονται στο κόκκινο.

Δεδομένου του συνεχιζόμενου κύματος αυξήσεων στο σύνολο σχεδόν των προϊόντων και υπηρεσιών ευρείας κατανάλωσης εβδομάδα με την εβδομάδα, στο υπουργείο Οικονομικών δεν κρύβουν την ανησυχία τους.

Γνωρίζουν καλά ότι ακόμα και αν αποκλιμακωθεί ο πληθωρισμός οι τιμές θα διατηρηθούν σε υψηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα να πιέζονται τα εισοδήματα και να μειώνεται η κατανάλωση.

Αναλυτές εκτιμούν, μάλιστα, ότι η επιβολή εμπάργκο από την ΕΕ στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου θα πυροδοτήσει νέο ράλι στις ενεργειακές τιμές, πιέζοντας περαιτέρω νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Ήδη χθες η τιμή του πετρελαίου brent εκτινάχθηκε κοντά στα 123 δολάρια το βαρέλι, ήτοι στα υψηλότερα επίπεδα από το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης και του πολέμου στην Ουκρανία, ενώ χθεσινές προβλέψεις κάνουν λόγο για τιμές-ρεκόρ για το ηλεκτρικό ρεύμα και το 2023.

Το γερμανικό συμβόλαιο για το 2023, που θεωρείται συμβόλαιο αναφοράς για τις χονδρεμπορικές τιμές ρεύματος στην Ευρώπη, κατέγραψε άνοδο για 6η διαδοχική συνεδρίαση σκαρφαλώνοντας στα υψηλότερα επίπεδα από τις αρχές του έτους.

Παράλληλα η διυλιστηριακή τιμή στην αμόλυβδη ανήλθε στα 1,765 ευρώ το λίτρο,που σημαίνει νέες ανατιμήσεις στην αντλία και μέση πανελλαδική τιμή ανά λίτρο πάνω από τα 2,3 ευρώ.

Σούπερ μάρκετ: Αναζητείται δημοσιονομικός χώρος

Μέσα σε αυτό το κλίμα, η κυβέρνηση αναζητά δημοσιονομικό διάδρομο για νέα μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, αναγνωρίζοντας ότι οι τιμές στα καύσιμα και ο υψηλός πληθωρισμός ροκανίζουν τα εισοδήματα των νοικοκυριών και τον τζίρο των επιχειρήσεων.

«Είμαι αισιόδοξος ότι και πάλι θα βρούμε δημοσιονομικό χώρο, όπως προκύπτει και από την εκτέλεση του προϋπολογισμού», για μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, επισημαίνοντας ωστόσο ότι δεν πρόκειται να αναφερθεί συγκεκριμένα σε κάποια μελλοντική παρέμβαση προτού υπάρξει συνεννόηση με τον πρωθυπουργό για τις προτεραιότητες, καθώς είναι συλλογική δουλειά της κυβέρνησης.

Μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΙ 100,3, ο υπουργός δήλωσε ότι «χρειάζεται να είμαστε συνέχεια κοντά στην κοινωνία, χρειάζεται να βρίσκουμε δημοσιονομικό χώρο και να τον επιστρέφουμε στην κοινωνία».

Πρόσθεσε, όμως, ότι απαιτείται «σύνεση και σωφροσύνη», διότι «είμαστε μια ιδιαίτερη χώρα που πρέπει να προσέχουμε πολύ τα δημοσιονομικά μας.

Θα υπάρχει και φέτος πρωτογενές έλλειμμα, το δημόσιο χρέος είναι μεν βιώσιμο, αλλά το υψηλότερο στην Ευρώπη, είμαστε ακόμη σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας και δεν υπάρχει επενδυτική βαθμίδα».

Σούπερ μάρκετ: Ποια μέτρα στήριξης εξετάζονται

Mε τις τιμές των καυσίμων να εκτοξεύονται σε υψηλά επίπεδα, στην κυβέρνηση εξετάζουν μια σειρά από μέτρα που θα ενεργοποιηθούν ανάλογα με τον δημοσιονομικό χώρο που θα εξευρεθεί μέχρι τέλος Ιουνίου.

Ειδικότερα, εξετάζονται τα ακόλουθα μέτρα:

  • Η επανάληψη της επιδότησης βενζίνης από 30 έως 50 ευρώ για όλους για ένα τρίμηνο ή εναλλακτικά μονό για τους κατοίκους των νησιών και όσους ταξιδέψουν για διακοπές κατά την τουριστική περίοδο.
  • Μια παρέμβαση αντίστοιχη με την επιδότηση του πετρελαίου κίνησης, ήτοι επιδότηση της βενζίνης στην αντλία με ποσό άνω των 15 λεπτών ανά λίτρο.
  • Διεύρυνση του μεταφορικού ισοδύναμου, με το οποίο επιδιώκεται η εξίσωση του κόστους μεταφοράς με μέσα μαζικής μεταφοράς από την ηπειρωτική Ελλάδα σε νησί ή από νησί σε νησί με το κόστος που θα ίσχυε στην ηπειρωτική Ελλάδα για την ίδια απόσταση.

To μέτρο εφαρμόζεται στα ακόλουθα νησιά: Αγαθονήσι, Άγιος Ευστράτιος, Αλόννησος, Αμοργός, Ανάφη, Αντίπαρος, Αστυπάλαια, Ίος, Ικαρία, Κάρπαθος, Κάσος, Κέα, Κίμωλος, Κύθηρα, Κύθνος, Λειψοί, Λέρος, Μεγίστη, Μήλος, Νίσυρος, Πάτμος, Σαμοθράκη, Σέριφος, Σίκινος, Σίφνος, Σκιάθος, Σκόπελος, Σκύρος, Σύμη, Τήλος, Φολέγανδρος, Φούρνοι, Χάλκη και Ψαρά.

Η στοχευμένη μείωση είτε του ΦΠΑ είτε του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης σε συγκεκριμένα μικρά νησιά και με ορίζοντα τριών μηνών.

Σούπερ μάρκετ: Ακριβαίνει και το νερό στην Ελλάδα – Δείτε τη νέα τιμή

Με τέλος ανακύκλωσης θα επιβαρύνονται από την 1η Ιουνίου οι πλαστικές συσκευασίες των προϊόντων που περιέχει PVC, όπως έγραψε το newmoney. Ο νέος φόρος που θα δουν στις αποδείξεις οι καταναλωτές, έχει οικολογικό χαρακτήρα και θα ανέρχεται σε 8 λεπτά του ευρώ (0,08 ευρώ) για κάθε προϊόν, η συσκευασία του οποίου περιέχει πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC).

Όπως όλα δείχνουν, αυτή θα είναι μόνο η αρχή, αφού οι αυξήσεις στα προϊόντα που έχουν συσκευασίες από πλαστικό, λόγω του τέλους ανακύκλωσης που επιβάλλεται από την 1η Ιουνίου 2022, θα παρασύρει και την τιμή του εμφιαλωμένου νερού.

Το τέλος και εδώ θα είναι ύψους 8 λεπτών ανά συσκευασία και αφορά τα πλαστικά μπουκάλια ανά τεμάχιο. Ετσι, αυτό σημαίνει πως από το καλοκαίρι το εμφιαλωμένο νερό θα πωλείται ακριβότερα από τα καταστήματα.

Η τελική αύξηση που φτάνει στον καταναλωτή αναμένεται να είναι περίπου στα 10 λεπτά, καθώς το τέλος αφορά τις τιμές προ ΦΠΑ.

Το ποσό του τέλους αναγράφεται με τρόπο διακριτό και ευανάγνωστο στα παραστατικά πώλησης προ του Φ.Π.Α. και αποτυπώνεται στα λογιστικά αρχεία που υποχρεούνται να τηρούν οι επιχειρήσεις που πωλούν τα εν λόγω προϊόντα. Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να αναγράφουν στα σημεία πώλησης των προϊόντων σε εμφανές σημείο για τον καταναλωτή, ότι τα προϊόντα αυτά υπόκεινται σε τέλος, με αναγραφή του ποσού του τέλους.

Το τέλος έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα και τα έσοδα από αυτό αποτελούν δημόσια έσοδα, τα οποία εισπράττονται από την ΑΑΔΕ και αποδίδονται στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.) με σκοπό να διατίθενται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση δράσεων ανακύκλωσης.