Πρόστιμο – μαμούθ στα IKEA: Δείτε τι έκαναν στους εργαζόμενους

IKEA: Σε μια απόφαση που προκάλεσε αίσθηση προχώρησε δικαστήριο κατά της σουηδικής αλυσίδας, IKEA, η οποία θα κληθεί να βάλει το χέρι πολύ… βαθιά στην τσέπη!

Γαλλικό δικαστήριο επέβαλε σήμερα στην IKEA πρόστιμο ενός εκατομμυρίου ευρώ σε μια υπόθεση κατασκοπείας των εργαζομένων της, καθώς η μεγαλύτερη στον κόσμο εταιρεία λιανικής πώλησης επίπλων βρέθηκε ένοχη ότι αποθήκευε δεδομένα εργαζομένων της τα οποία αποκτούσε παρανόμως.

Το γαλλικό υποκατάστημα της σουηδικής εταιρείας κατηγορήθηκε ότι κατασκόπευε τους εργαζομένους του επί αρκετά χρόνια και παραβίαζε την ιδιωτικότητά τους εξετάζοντας αρχεία των τραπεζικών λογαριασμών τους και μερικές φορές χρησιμοποιώντας δήθεν εργαζομένους για να συντάσσουν εκθέσεις για το προσωπικό.

Οι εισαγγελείς ζητούσαν να επιβληθεί πρόστιμο 2 εκατομμυρίων ευρώ στην εταιρεία, η οποία ανήκει στον όμιλο Ingka.

Ο πρώην εκτελεστικός διευθυντής της IKEA στη Γαλλία Ζαν-Λουί Μπαγιό βρέθηκε επίσης ένοχος στο πλαίσιο της υπόθεσης και του επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης δύο ετών με αναστολή. Οι δικαστές του επέβαλαν επίσης πρόστιμο 50.000 ευρώ για αποθήκευση προσωπικών δεδομένων.

Οι κατηγορίες επικεντρώνονταν στην περίοδο 2009-2012, αν και οι εισαγγελείς είπαν πως οι τακτικές κατασκοπείας είχαν αρχίσει ήδη από τα πρώτα χρόνια του 2000.

IKEA: To… κατασκοπικό στόρι

Η υπόθεση αφορά το διάστημα 2009-2012, σύμφωνα ωστόσο με τους εισαγγελείς το «σύστημα κατασκοπίας» είχε στηθεί σχεδόν μια δεκαετία νωρίτερα.

Οι 15 εργαζόμενοι που κάθισαν στο εδώλιο, ανάμεσά τους ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Ikea Nότιας Ευρώπης και ορισμένοι υπεύθυνοι καταστήματος, κατηγορήθηκαν ότι ζήτησαν παρανόμως στοιχεία από τη βάση δεδομένων της αστυνομίας και προσέλαβαν ιδιωτικούς ερευνητές για να παρακολουθούν εργαζομένους.

Η υπόθεση έφτασε στη δημοσιότητα το 2012 όταν εργαζόμενος της IKEA έστειλε στη σατιρική εφημερίδα Le Canard Enchaîné email που είχε ανταλλάξει η Ikea με ιδιωτική εταιρεία ασφάλειας.

Δύο συνδικάτα υπέβαλαν καταγγελίες κατά της IKEA κατηγορώντας τη για παρακολούθηση εργαζομένων και πελατών.

Σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο τέως υπεύθυνος διαχείρισης κινδύνων στη γαλλική Ikea έστελνε σε ντετέκτιβ ονόματα «υπόπτων» για παρακολούθηση. Ο λογαριασμός για τις έρευνες ενδέχεται να έφτανε τα 600.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τα επίμαχα email, η IKEA ανησυχούσε για εργαζόμενό της που ήταν αρχικά «υπόδειγμα» υπαλλήλου αλλά αργότερα έγινε ακτιβιστής του περιβάλλοντος και υπήρχε κίνδυνος να συμμετάσχει σε επιθέσεις «οικολογικής τρομοκρατίας».

Τα φυσικά πρόσωπα που κατηγορήθηκαν στην υπόθεση αντιμετωπίζουν ποινές φυλάκισης έως δέκα ετών για τις κατηγορίες της παράνομης συλλογής και προμήθειας προσωπικών δεδομένων.

IKEA: Η κίνηση – ματ που «πάγωσε» τον ανταγωνισμό

Νέα επένδυση ύψους 11 εκατ. ευρώ σε logistics για τις ανάγκες του κλάδου αθλητικών ειδών ανακοίνωσε πριν από μερικές μέρες ο Όμιλος Fourlis, ο οποίος παράλληλα αναπτύσσει το δίκτυο των μικρών και μεσαίων καταστημάτων ΙΚΕΑ εντός του αστικού ιστού σε διάφορες πόλεις.

Όπως επισημαίνει στο insider.gr σχετικά με τη νέα επένδυση o οικονομικός διευθυντής του ομίλου Fourlis, Γιώργος Αλεβίζος, από τη μία πλευρά η ανάπτυξη του δικτύου του ΙΚΕΑ και από την άλλη η άνοδος του e-commerce για τα Intersport καθώς και οι αποθηκευτικές ενδο-μετακινήσεις που απαιτούνται για την εξυπηρέτηση ολόκληρου του δικτύου σε 4 χώρες, δημιουργούν πλέον νέες ανάγκες.

Έτσι το logistics center στο Σχηματάρι της Βοιωτίας που εξυπηρετεί αυτή τη στιγμή ΙΚΕΑ και Intersport θα καλύπτει πλέον τις ανάγκες των καταστημάτων ΙΚΕΑ ενώ με την νέα επένδυση από το 2022 το Intersport θα εξυπηρετείται από το κέντρο που θα διαμορφωθεί στο ακίνητο του Ομίλου στα Οινόφυτα Βοιωτίας.

Άλλωστε όπως δείχνουν και οι πωλήσεις κατά την περίοδο της πανδημίας το ηλεκτρονικό κανάλι, σύμφωνα με τον κ. Αλεβίζο, φαίνεται ότι συνεχίζει «κρατάει» ένα μέρος των πελατών που μέχρι πρόσφατα έκανε αγορές σε φυσικά καταστήματα ακόμη και τις περιόδους που η αγορά λειτούργησε κανονικά.

Είναι χαρακτηριστικό ότι προ πανδημίας, το ποσοστό των ηλεκτρονικών καναλιών ΙΚΕΑ και Intersport ήταν περίπου 10% και 5% αντίστοιχα. Τις περιόδους των lockdown το ποσοστό για τα ΙΚΕΑ τριπλασιάστηκε ενώ για τα Intersport αυξήθηκε κατά 5-6 φορές. Όταν τα καταστήματα άνοιξαν τις 12 μέρες του Ιανουαρίου, το ΙΚΕΑ είχε ένα ποσοστό ηλεκτρονικών πωλήσεων 18% και το Ιntersport κοντά στο 9%. Ο Ιανουάριος γενικότερα ήταν πολύ καλός και για τα δύο δίκτυα καταστημάτων, ενώ και η μέθοδος click inside που εφαρμόστηκε για μία εβδομάδα στο δίκτυο των Intersport λειτούργησε θετικά.

Όσον αφορά τέλος τα καταστήματα ΙΚΕΑ, το πρώτο μικρού μεγέθους ΙΚΕΑ (2.000 τ.μ) άνοιξε στα τέλη του Ιανουαρίου στον Πειραιά ενώ αντίστοιχα καταστήματα αναμένεται δημιουργηθούν σε Πάτρα και Κρήτη. Στο πλάνο του Ομίλου περιλαμβάνεται και η ανάπτυξη μεσαίου μεγέθους καταστημάτων, δηλαδή 5.000 – 12.000 τ.μ., με το πρώτο να έχει ανοίξει ήδη στη πόλη Βάρνα της Βουλγαρίας το φθινόπωρο του 2020.

ΙΚΕΑ: Μπαίνει στο παιχνίδι των μεταχειρισμένων

Το εμπορικό κέντρο Retuna Galleria στη σουηδική πόλη Έσκιλστουνα έχει μια ιδιαιτερότητα. Κάθε αντικείμενο που πωλείται είναι μεταχειρισμένο.

Πρόκειται για ένα φιλόδοξο εγχείρημα που ξεκίνησε το 2015 και έχει ως στόχο να αποδείξει ότι τα αγαθά έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από αυτή που νομίζουμε. Και πως όλο αυτό είναι επικερδές.

«Είμαστε επιχείρηση. Δεν είμαστε φιλανθρωπική οργάνωση. Αυτό είναι το επιχειρείν του μέλλοντος και το πώς θα καταναλώνουμε στο μέλλον. Είναι πολύ σημαντικό για μας να δείξουμε πως μπορεί κανείς να βγάλει λεφτά σώζωντας τον πλανήτη», εξήγησε η Σοφία Μπιστέντ, διευθύντρια του Retuna Galleria.

Ανάμεσα στα καταστήματα ξεχωρίζει το πασίγνωστο brand name της ΙΚΕΑ. Στο συγκεκριμένο μαγαζί της σουηδικής εταιρείας όλα τα εμπορεύματα είναι μεταχειρισμένα και δεν πωλείται τίποτα που δεν είχε προηγούμενο ιδιοκτήτη.

«Η ΙΚΕΑ φιλοδοξεί να έχει κλιματικά θετικό πρόσημο ως το 2030. Πρέπει λοιπόν να μάθουμε πολλά, να πρωτοπορούμε, κι εδώ έχουμε ένα σπουδαίο εργαστήριο πρωτοπορίας όπου μαθαίνουμε πώς να παρατείνουμε τη ζωή των προϊόντων μας», τόνισε ο εκπρόσωπος της εταιρείας, Ντάνιελ Αλτια.

Δίπλα ακριβώς στο εμπορικό κέντρο, λειτουργεί σημείο εναπόθεσης για χρησιμοποιημένα αντικείμενα, όπως έπιπλα, ρούχα και οικιακά σκεύη. Όσα εξ αυτών δεν είναι άχρηστα, επισκευάζονται και επιστρέφουν στα ράφια των καταστημάτων.

ΙΚΕΑ: Τέλος οι κατάλογοι!

Ο σουηδικός κολοσσός επίπλων IKEA αποφάσισε να σταματήσει την κυκλοφορία του καταλόγου του, μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο ετήσιες εκδόσεις, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται ολοένα και περισσότερο στο Διαδίκτυο, όπως ανακοίνωσε σήμερα η εταιρία.

Η 70χρονη έκδοση της εταιρίας ΙΚΕΑ έφθασε στο αποκορύφωμά της το 2016 όταν διανεμήθηκαν πάνω από 200 εκατ. αντίτυπα σε νοικοκυριά και καταστήματα ΙΚΕΑ σε πάνω από 50 αγορές.

Η πρώτη έκδοση, η οποία παρουσίαζε την πολυθρόνα MK Wing Chair, είχε συνολικά 285.000 αντίτυπα και διανεμήθηκε στη νότια Σουηδία, ενώ για την τελευταία, της φετινής χρονιάς, κυκλοφόρησαν 40 εκατ. κατάλογοι.

Η κίνηση εντάσσεται στην προσπάθεια της ΙΚΕΑ να προσαρμοστεί σε νέα δεδομένα καθώς οι καταναλωτές αναζητούν ολοένα και περισσότερο έμπνευση στο Διαδίκτυο ενώ πολλοί κάνουν τις αγορές τους μέσω Ίντερνετ. Το 12μηνο έως τα τέλη Αυγούστου, οι διαδικτυακές πωλήσεις της ΙΚΕΑ κατέγραψαν άλμα 45%.

«Ο αριθμός των αντιτύπων έχει μειωθεί, αλλά επίσης έχουμε δει ότι οι καταναλωτές συνηθίζουν να χρησιμοποιούν περισσότερο την ιστοσελίδα μας, τις εφαρμογές και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο κατάλογος έγινε όλο και λιγότερο σημαντικός», δήλωσε ο Κόνραντ Γκρους, γενικός διευθυντής στη Inter IKEA Systems, μονάδα του ομίλου Inter IKEA.

«Το ενδιαφέρον για τον κατάλογο έχει μειωθεί», δήλωσε ο ίδιος σε συνέντευξή του στο Reuters.

Ο Γκρους, βετεράνος της IKEA που ανέλαβε τη νέα του θέση τον Ιούνιο, δήλωσε πως νιώθει συναισθηματικά φορτισμένος για την απόφαση αυτή καθώς ο κατάλογος υπήρξε σημαντικό κομμάτι της ΙΚΕΑ για τον ίδιο και άλλους υπαλλήλους, που ουσιαστικά μεγάλωσαν με την έκδοση αυτή.

«(Ο κατάλογος) υπήρξε τόσο σημαντικός για εμάς», δήλωσε.

Ο κατάλογος ήταν παραδοσιακά σημαντικό κομμάτι του προϋπολογισμού της εταιρίας για το μάρκετινγκ, δήλωσε ο ίδιος, χωρίς όμως να δίνει συγκεκριμένα στοιχεία. Τα κεφάλαια που θα εξοικονομηθούν θα δαπανηθούν στο μάρκετινγκ μέσω Διαδικτύου και άλλων καναλιών. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ΙΚΕΑ επεξεργάζεται μια μικρότερη έντυπη έκδοση, που θα επικεντρώνεται στο να προσφέρει ιδέες και έμπνευση για την επίπλωση των σπιτιών, και που θα είναι διαθέσιμη στα καταστήματα την επόμενη χρονιά.

Ο κατάλογος έχει προκαλέσει κατά καιρούς αντιπαραθέσεις, όπως όταν η ΙΚΕΑ το 2012 είχε αφαιρέσει τις γυναικείες μορφές από την έκδοση της Σαουδικής Αραβίας, εγείροντας ερωτήματα για τις πολιτικές του ομίλου αναφορικά με την ισότητα των φύλων.