Πανελλήνιες 2021: Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για την έναρξη των φετινών Πανελληνίων, με τους υποψηφίους να πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για το πώς θα συντάξουν σωστά το γραπτό τους, ώστε να μην μηδενιστούν!
Οι υποψήφιοι/ες, κατά την είσοδό τους στην αίθουσα της εξέτασης, δεν επιτρέπεται να φέρουν μαζί τους βιβλία, τετράδια, σημειώσεις, διορθωτικό υγρό ή ταινία, κινητά τηλέφωνα, υπολογιστικές μηχανές, ηλεκτρονικά μέσα μετάδοσης ή αποθήκευσης πληροφοριών ή επικοινωνίας, ή άλλα αντικείμενα, εκτός από αυτά που επιτρέπονται σύμφωνα με τις οδηγίες της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων ή της Διεύθυνσης Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων.
Για τον έλεγχο υπεύθυνοι είναι οι επιτηρητές.
Αν ο υποψήφιος/α που εξετάζεται στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, φέρει μαζί του/της στην αίθουσα στην οποία εξετάζεται, αντικείμενο ή μέσο από τα προαναφερόμενα ή αντιγράφει κατά τη διάρκεια της εξέτασης από βιβλίο ή οποιουδήποτε είδους σημειώσεις ή από γραπτό δοκίμιο άλλου εξεταζομένου ή θορυβεί και δε συμμορφώνεται με τις υποδείξεις των επιτηρητών, επιχειρώντας να αντιγράψει ή εμποδίζοντας την εξέταση άλλων εξεταζομένων ή δολιεύεται με άλλο τρόπο την εξέτασή του, απομακρύνεται από την αίθουσα εξέτασης με αιτιολογημένη απόφαση της Λυκειακής επιτροπής και το γραπτό δοκίμιο βαθμολογείται από τη Λυκειακή επιτροπή με τον κατώτερο βαθμό μηδέν (0).
Η Λυκειακή επιτροπή, πριν από την επιβολή της ανωτέρω ποινής, καλεί σε προφορική απολογία τον υποψήφιο και συντάσσει σχετικό πρακτικό που υπογράφεται από την τριμελή Λυκειακή Επιτροπή και τον γραμματέα αυτής.
Τα οποιαδήποτε αποδεικτικά στοιχεία επισυνάπτονται στο πρακτικό.
Δείτε ΕΔΩ όλα τα θέματα και τις απαντήσεις για τις Πανελλήνιες 2021
Πανελλήνιες 2021: Τι ισχύει αν δίνουν συγγενείς μαζί εξετάσεις
Η κατανομή των υποψηφίων στις αίθουσες εξέτασης για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, γίνεται με αλφαβητική σειρά και με την ευθύνη της Λυκειακής Επιτροπής, η οποία συντάσσει ονομαστική κατάσταση εξεταζομένων σε κάθε αίθουσα.
Η τοποθέτηση των υποψηφίων στις θέσεις και ο έλεγχος είναι ευθύνη των επιτηρητών/τριών.
Η τυχόν απόφαση της τριμελούς Λυκειακής Επιτροπής για μηδενισμό γραπτού δοκιμίου υποψηφίου, πρέπει να είναι πλήρως αιτιολογημένη σε πρακτικό που συντάσσεται και υπογράφεται από τον πρόεδρο, τα δύο μέλη και το γραμματέα της Λυκειακής Επιτροπής, στο οποίο πρέπει να αναφέρονται με σαφήνεια οι λόγοι για τους οποίους μηδενίζεται το γραπτό δοκίμιο.
Πανελλήνιες 2021: Πώς επιλέγονται τα θέματα
Τη Δευτέρα 14 Ιουνίου και την Τρίτη 15 του μηνός, πέφτουν στη μάχη των πανελλήνιων εξετάσεων περίπου 100.000 υποψήφιοι των Γενικών και των Επαγγελματικών Λυκείων, για μια θέση στα Πανεπιστήμια της χώρας. Η πρεμιέρα για τους υποψήφιους των ΓΕΛ θα γίνει με το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας και των νέων ελληνικών για τους υποψήφιους των ΕΠΑΛ.
Ετσι, λοιπόν, χωρίς το παραμικρό ίχνος υπερβολής μπορούμε να πούμε ότι βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις του 2021, οι οποίες και φέτος θα διεξαχθούν κάτω από πρωτόγνωρες συνθήκες ελέω της πανδημίας του κορονοϊού.
Μια σχετικά άγνωστη λεπτομέρεια για τους υποψήφιους είναι η διαδικασία με την οποία επιλέγονται τα θέματα στα οποία θα διαγωνιστούν και σίγουρα όλο το σκηνικό θα μπορούσε να είναι ακόμα και… σενάριο κατασκοπευτικής ταινίας, καθώς προτού φτάσουν τα θέματα στους υποψήφιους προηγείται ένας μικρός… μαραθώνιος, από την προηγουμένη το απόγευμα και ολόκληρο σχεδόν το βράδυ και υπό αυστηρούς κανόνες ασφαλείας.
Πολλές ηµέρες προτού αρχίσουν οι εξετάσεις οι αρµόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας πραγµατοποιούν προσομοιώσεις στο ηλεκτρονικό σύστηµα αποστολής των θεµάτων, καθώς και σε όλα τα σχετικά συστήµατα ασφαλείας.
Φυσικά, έχει ολοκληρωθεί από νωρίς η επιλογή των εξεταστικών και βαθµολογικών κέντρων, καθώς και των εκπαιδευτικών που θα συµµετάσχουν στις διαδικασίες ως βαθµολογητές, επιτηρητές, µέλη επιτροπών κ.λπ.
Ο πρόεδρος της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων, όταν ορίζεται, δεν ανακοινώνεται, και πρόκειται για πρόσωπο που έχει θητεύσει σε αυτή τη θέση πολλές φορές κατά το παρελθόν, διαθέτοντας τεράστια πείρα.
Λίγο πριν από τις εξετάσεις ορίζονται τα τέσσερα µέλη της εκάστοτε επιτροπής, που κάθε φορά επιλέγουν τα θέµατα ανάλογα µε το µάθηµα.
Οι συγκεκριµένοι εκπαιδευτικοί απαγορεύεται να ανακοινώσουν ακόµη και στα κοντινά τους πρόσωπα ότι τους έχει δοθεί αυτή η αρµοδιότητα, ενώ δεν πρέπει να έχουν συγγένεια (εξ αίµατος και εξ αγχιστείας) µε υποψήφιο.
Μάλιστα υπογράφουν σχετικές υπεύθυνες δηλώσεις.
Αφού έχουν προηγηθεί όλες αυτές οι διαδικασίες, τη νύχτα της προηγουμένης από την εξέταση ημέρας τα µέλη της επιτροπής µπαίνουν στην ειδικά διαµορφωµένη αίθουσα του υπουργείου Παιδείας.
Η αίθουσα αυτή είναι απομονωμένη, μέσα στους τοίχους έχει φύλλα μολύβδου, λειτουργεί κόφτης για τα κινητά τηλέφωνα, τα παράθυρα έχουν μεταλλικά ελάσματα που λειτουργούν ως ηλεκτρονικοί απομονωτές, κάτι σαν καταφύγιο δηλαδή.
Τα μέλη της επιτροπής έχουν διάθεσή τους µόνο ένα γραφείο, βιβλιοθήκη µε όλα τα σχολικά βιβλία, καθώς επίσης και καφέ, νερό, αναψυκτικά, σάντουιτς και κουλουράκια.
Σε διπλανές αίθουσες υπάρχει βοηθητικό προσωπικό, όπως οι λύτες των θεµάτων, δακτυλογράφοι κ.ά.
Oσες ώρες τα μέλη της επιτροπής βρίσκονται μέσα στην αίθουσα δεν μπορούν να έρθουν σε επικοινωνία με άτομα εκτός αυτής.
Αλλοι υπάλληλοι δεν µπορούν να εισέλθουν στον χώρο, παρά µόνο ιατρικό προσωπικό, εφόσον παραστεί ανάγκη, κάτι που δεν είναι απίθανο, καθώς η τεράστια πίεση που υφίστανται τα µέλη της επιτροπής πολλές φορές τα οδηγεί σε αδιαθεσίες.
Μάλιστα, υπήρξαν φορές που κάποιοι εκπαιδευτικοί δέχθηκαν πρώτες βοήθεια ή και αντικαταστάθηκαν.
Οταν συγκεντρωθούν όλοι οι εκπαιδευτικοί στην αίθουσα, αρχίζει επίσηµα η διαδικασία της επιλογής των θεµάτων που είναι και το δυσκολότερο κοµµάτι.
Κάθε μέλος της επιτροπής κάνει τις προτάσεις του, χωρίς να γνωρίζει αν στο τέλος τα θέματα που προτείνει θα επιλεγούν.
Η πρόταση ενός εκπαιδευτικού µπορεί να ανατραπεί πλήρως.
Ακόµη, όµως, και όταν οριστικοποιηθούν τα θέµατα, η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί. Πρέπει να γίνουν οι αναγκαίες ενέργειες προκειµένου να αποφευχθούν τυχόν λάθη, ελλείψεις ή ασάφειες στα θέµατα, και για να διασφαλιστεί ότι είναι κλιµακούµενου βαθµού δυσκολίας, περιλαµβάνονται στην εξεταστέα ύλη, ανταποκρίνονται στις δυνατότητες των υποψηφίων και µπορούν να απαντηθούν στον χρόνο που οι εξεταζόµενοι έχουν στη διάθεσή τους.
Αφού έχει ολοκληρωθεί η επιλογή των θεμάτων από τα μέλη της επιτροπής, στη συνέχεια αυτά δίνονται στους «λύτες», τους καθηγητές που παίρνουν τα προτεινόµενα θέµατα και προσπαθούν να τα λύσουν σε δύο και όχι σε τρεις ώρες, ώστε να κάνουν µε τη σειρά τους παρατηρήσεις προς τα µέλη της επιτροπής σχετικά µε τη δυσκολία ή την ευκολία τους, την ορθότητά τους και τον χρόνο επίλυσής τους.
Η πρότασή τους, όµως, δεν είναι δεσµευτική, ούτε µπορούν να αποφασίσουν ποιο θέμα είναι καλύτερο ή όχι.
Αφού ληφθεί υπόψη και η άποψη του «λύτη» επί των θεμάτων, τα µέλη της επιτροπής έχουν περιθώριο μέχρι τις 6-7 το πρωί για να επιλέξουν τα θέματα.
Στη συνέχεια, μετά την τελική επιλογή, τα θέματα δίνονται σε υπάλληλο που θα τα δακτυλογραφήσει στον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Λίγο μετά τις 8 π.μ. τα θέματα αποστέλλονται ηλεκτρονικά σε όλα τα εξεταστικά κέντρα της χώρας.
Στις 8:30 π.μ. δίνονται στους υποψήφιους, οι οποίοι μπορούν να ξεκινήσουν να γράφουν.
Αν χρειαστούν διευκρινίσεις, τα μέλη της επιτροπής, που παραμένουν στον χώρο του υπουργείου Παιδείας, προχωρούν σε διορθώσεις ή συμπληρωματικές πληροφορίες.
Τα μέλη, δε, τόσο της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων όσο και τα μέλη μελών λυκειακών επιτροπών κ.λπ. δεν επιτρέπεται να εξέλθουν από τον χώρο συνεδρίασης των επιτροπών ή τον χώρο του εξεταστικού κέντρου, αντίστοιχα, αν δεν παρέλθει ο προσδιορισμένος από την Κεντρική Επιτροπή ελάχιστος χρόνος δυνατής αποχώρησης των εξεταζομένων.