Ακρίβεια: Απόγνωση και αγανάκτηση είναι το σκηνικό που συνθέτει την καθημερινότητα των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ.
«Φωτιά» έχουν πάρει οι τιμές σε βασικά προϊόντα, όπως το αλεύρι, η ζάχαρη και το ηλιέλαιο με κάποια αυτά να αυξάνονται ακόμα και 100% λόγω ανατιμήσεων.
Από την ακρίβεια πλέον δεν εξαιρείται ούτε το βασικότερο ίσως αγαθό για τα ελληνικά νοικοκυριά, το ψωμί.
Ο πρόεδρος ομοσπονδίας αρτοποιών Ελλάδας, Μιχάλης Μούσιος, μίλησε στο mega, για την τιμή του ψωμιού που έχει φτάσει σε υψηλά επίπεδα αλλά και για τον διπλασιασμό στις τιμές των πρώτων υλών στους φούρνους.
Σχετικά με το ενεργειακό κόστος και την αύξηση που έχει σημειωθεί ανέφερε σχετικά:
«Το καλοκαίρι του 2021 ένας λογαριασμός ρεύματος με κατανάλωση 12 με 13 χιλιάδες κιλοβατώρες ήταν κοντά στις 2 χιλιάδες ευρώ, ενώ για τον Σεπτέμβριο του 2022 ήταν 2.562 ευρώ και τον Οκτώβριο θα είναι 4.584 ευρώ».
Ο πρόεδρος τόνισε «πρώτη φορά βλέπουμε λουκέτα σε φούρνους, που δεν οφείλεται σε συνταξιοδότηση» και ζήτησε να συνεχιστεί η ειδική επιδότηση.
Στα ύψη είναι οι τιμές στις πρώτες ύλες:
Ηλιέλαιο (10 λίτρα): 10€ -> 28€
Αλεύρι μαλακό (25 κιλά): 8,75€ -> 17,5€
Ζάχαρη (25 κιλά): 15€ -> 30€
«Χρυσαφένιο» το ψωμί
Φρατζόλα (500 γρ.)
Σεπτέμβριος 2021: Από 0,70€ έως 1€
Από Μάρτιο 2022 έως σήμερα: Από 1€ έως 1,20€
Ακρίβεια: «Βόμβα» με την τιμή του ψωμιού: – Δείτε πού θα φτάσει σε λίγες μέρες
Το ψωμί… ψωμάκι θα πούμε στην κυριολεξία, καθώς οι τιμές έχουν αρχίσει και ξεφεύγουν από κάθε λογική.
Στη Γερμανία, μία χώρα με τεράστια παράδοση, η τιμή του κιλού στο ψωμί αγγίζει τα 6 έως 8 ευρώ.
Την ίδια ώρα, στην Ελλάδα οι φούρνοι δίνουν καθημερινή μάχη επιβίωσης από τα τεράστια κόστη στις πρώτες ύλες, αλλά και τα ενεργειακά που είναι δυσανάλογα με τις τιμές πώλησης και τα έσοδα των επιχειρήσεων.
Φούρνοι κατέβασαν ρολά για καλοκαίρι και δεν άνοιξαν ποτέ ξανά!
Τα λουκέτα στα αρτοποιία πέφτουν βροχή, καθώς η ακρίβεια και τα χρέη έχουν κάνει τους αρτοποιούς να μην βγάζουν ούτε το δικό τους… ψωμί.
Παράλληλα, η ενεργειακή κρίση «διώχνει» τους πελάτες και πλέον τα έσοδα δεν καλύπτουν τα έξοδα των επιχειρήσεων.
Οι αρτοποιοί λένε πως αναγκάζονται να πουλάνε σε τιμές κόστους, την ώρα που επαγγελματίες του κλάδου τονίζουν πως με τα σημερινά δεδομένα για να είναι μια επιχείρηση βιώσιμη θα πρέπει να πωλείται το ψωμί στα 2 ευρώ το λιγότερο και κάποιοι άλλοι μιλούν ακόμη και για 3 ευρώ το κιλό!
Φυσικά, κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατο, αφού κανείς δεν θα αγόραζε.
Η «θηλιά» όμως, μεγαλώνει, καθώς αρκετοί φούρνοι και λόγω ανταγωνισμού έκαναν επενδύσεις σε εξοπλισμό για να «τραβήξουν» πελάτες.
Οι αρτοποιοί ανησυχούν και για ένα ακόμη φαινόμενο: Αυτό της… εξαφάνισης σταθερών πελατών τους!
Πολλοί είναι οι «παλιοί» πελάτες τους που μπαίνουν όλο και σπανιότερα στα αρτοποιεία, αφού δεν έχουν διαθέσιμο εισόδημα.
Οι δυσβάσταχτοι λογαριασμοί ρεύματος, τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ και τα υπόλοιπα οικογενειακά έξοδα αδειάζουν όλο και νωρίτερα τα πορτοφόλια των καταναλωτών με αποτέλεσμα από τα μισά του μήνα να μην έχουν λεφτά να κινηθούν ακόμη και για τα απαραίτητα, όπως τα βασικά αγαθά.
Από βερεσέ μέχρι και… δωρεάν
Αμέτρητα είναι τα χρέη σε φούρνους ακόμη και από τα παραδοσιακά τεφτέρια που επέστρεψαν για τα καλά στην αγορά! «Πολλοί πελάτες μη έχοντας χρήματα για το τελευταίο 10ήμερο του μήνα, έρχονται και μας λένε, δώσε μου το ψωμί και θα σε πληρώσω στο τέλος του μήνα, ή στις αρχές του επόμενου.
Τι να κάνουμε; Μπορείς να πεις όχι; Πολλοί είναι χρόνια πελάτες μας, μας έχουν στηρίξει και προσπαθούμε να τους το ανταποδώσουμε» λέει στην κάμερα του Live News, αρτοποιός που όπως αποκαλύπτει υπάρχει και άλλη κατηγορία πολιτών που δεν θα επιστρέψουν για να πληρώσουν:
«Υπάρχουν πολλοί φούρνοι που δίνουν ψωμί σε ανθρώπους ακόμη και δωρεάν! Είναι συγκεκριμένες οικογένειες που αντιμετωπίζουν τεράστια οικονομικά προβλήματα και δεν έχουν λεφτά ούτε για ψωμί! Αυτό είναι το λιγότερο που μπορούμε να κάνουν για να τους βοηθήσουμε», λένε οι αρτοποιοί της γειτονιάς, καθώς τα συγκεκριμένα παραδείγματα έχουν να κάνουν περισσότερο με περιπτώσεις που υπάρχουν και διαπροσωπικές σχέσεις.
Συνέπεια όλων των παραπάνω δεν θα μπορούσε να είναι και η μείωση της κατανάλωσης και πωλήσεων.
Ετσι, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε πρόσφατα ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Aρτοποιών Ελλάδας, Μιχάλης Μούσιος, η τιμή του ψωμιού έχει αυξηθεί κατά περίπου 15% φέτος σε σχέση με πέρυσι. Η τιμή διαμορφώνεται ελεύθερα
. Ο καταναλωτής μπορεί να βρει το ψωμί από 1 ευρώ το τεμάχιο, ωστόσο σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να είναι στα 90 λεπτά ή 1,10 ευρώ και 1,20 ευρώ.
Ο κ. Μούσιος είπε ακόμη ότι η κατανάλωση του ψωμιού στα αρτοποιεία έχει μειωθεί κατά 20% την χρονιά που διανύουμε σε σχέση με πέρυσι. Ωστόσο επεσήμανε ότι στο ποσοστό αυτό συμπεριλαμβάνονται όλα τα προϊόντα του φούρνου. Δηλαδή το 20% είναι ο τζίρος των αρτοποιών.
Ποιες είναι όμως οι προβλέψεις για το επόμενο διάστημα;
Ο κ. Μούσιος ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Επάρκεια για το επόμενο διάστημα και σιτηρών και αλεύρων και ό,τι χρειάζεται για το ψωμί υπάρχει και δεν θα αντιμετωπίσουμε κάποιο πρόβλημα. Δεν ξέρουμε εάν θα συμβεί κάτι απρόοπτο. Θέμα επάρκειας αυτή τη στιγμή δεν τίθεται. Όσον αφορά στην επάρκεια του ψωμιού, δεν υπάρχει κάποια εκτίμηση».
Φέτος η παγκόσμια παραγωγή σιτηρών ήταν ικανοποιητική. Αποθέματα σε παγκόσμια κλίμακα υπάρχουν.
Η Ρωσία φέτος είχε υπερπαραγωγή… είχε ρεκόρ όλων των εποχών- 90 εκατ. τόνους.
Η σοδειά ακόμη της Ουκρανίας ήταν στους 50 εκατ. τόνους από 80 εκατ. τόνους που ήταν την προηγούμενη χρονιά. Σιγά – σιγά με μικρά βήματα τα ουκρανικά σιτηρά τροφοδοτούν την παγκόσμια αγορά.
Την ίδια ώρα, στη Γερμανία δεν ανησυχούν μόνο για τον δύσκολο χειμώνα λόγω της ενεργειακής κρίσης και της έλλειψης φυσικού αερίου.
Η εκτίμηση της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Υπηρεσίας έχει πλέον επιβεβαιωθεί:
Ο πληθωρισμός αυξήθηκε στο 7,9% τον Αύγουστο και έτσι αυξήθηκε και πάλι, ακόμη και πριν από το τέλος της έκπτωσης στη βενζίνη και του εισιτηρίου των 9 ευρώ, ενώ το ψωμί άγγιξε τα 8 ευρώ το κιλό!
Ετσι, μετά από δύο μήνες ελαφράς υποχώρησης, ο πληθωρισμός απειλεί ξανά την εύρυθμη λειτουργία της χώρας.
Οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν με ρυθμό άνω του μέσου όρου, 16,6%, και αυξήθηκαν για έκτο συνεχόμενο μήνα.
Το λάδι (+44,5%), καθώς και τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα αυγά (+26,8%) έγιναν σημαντικά ακριβότερα.
Οι τιμές για το κρέας και τα προϊόντα κρέατος (+18,6%), τα προϊόντα δημητριακών (+17,1) αυξήθηκαν επίσης αισθητά, ενώ το ψωμί έφτασε να γίνει είδος πολυτελείας για τους καταναλωτές.
Ακρίβεια: Ποια προϊόντα ανέβηκαν στα ύψη
Σε μαρτύριο έχει μετατραπεί για τους καταναλωτές το σούπερ μάρκετ καθώς δεν μπορούν να αγοράσουν κύρια αγαθά λόγω της ακρίβειας.
Σημαντική είναι μείωση στην κατανάλωση αρκετών τροφίμων αλλά και βασικών καταναλωτικών αγαθών στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, με κύρια αιτία την αύξηση των τιμών.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει το ρεπορτάζ του Pelop.gr, τη μεγαλύτερη συρρίκνωση σε όγκο πωλήσεων εμφανίζουν τα κατεψυγμένα ψάρια, με -15,1% για το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου του 2022, σε σύγκριση με το αντίστοιχο επτάμηνο του 2021.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ωστόσο, υπάρχει και μία επιπλέον εξήγηση για την πτώση της κατηγορίας αυτής, καθότι δεν σχετίζεται αποκλειστικά με την αύξηση των τιμών αλλά και με το γεγονός ότι φέτος κατά την περίοδο της Καθαράς Δευτέρας τα καταστήματα εστίασης ήταν σε λειτουργία, ενώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο είχαμε lockdown, με αποτέλεσμα τη φετινή χρονιά να είναι ενισχυμένες οι πωλήσεις τους μέσω των σούπερ μάρκετ, με τον κόσμο να τα καταναλώνει στο σπίτι.
Να σημειωθεί ότι κατά την έντονα πληθωριστική περίοδο που διανύουμε (με 11,6% για τον Ιούλιο και 11,4% τον Αύγουστο), η μείωση πωλήσεων σε όγκο αντικατοπτρίζει την πραγματική κατανάλωση, καθότι η αύξηση σε αξία – τζίρο προέρχεται κυρίως από την αύξηση των τιμών στα προϊόντα.
Επίσης, σημαντική πτώση πωλήσεων σε όγκο στα σούπερ μάρκετ στο επτάμηνο του 2022 και σε σχέση με το αντίστοιχο επτάμηνο του 2021 καταγράφουν τα κρασιά, όπου επίσης αποτελούν μία κατηγορία που καταναλώθηκε στο σπίτι στη διάρκεια των lockdown και θεωρείται αναμενόμενη η συρρίκνωση των πωλήσεων σε όγκο κατά 10,8%.
Σημειώνεται εκτός των άλλων ότι τα κρασιά καταγράφουν και σημαντική πτώση σε αξία πωλήσεων κατά 13% σε σχέση με πέρυσι, κάτι που θα μπορούσε να θεωρηθεί εν μέρει και δείγμα της στροφής των καταναλωτών σε φθηνότερα προϊόντα λόγω πληθωρισμού ή και στη μεγαλύτερη κατανάλωση κρασιού στην εστίαση αντί του σπιτιού.
Tαυτόχρονα, όμως αποτελούν και τη μοναδική κατηγορία από τις εξεταζόμενες, η οποία εμφανίζει μειωμένη μέση τιμή ανά μονάδα κατά 1,5%.
Ο βασικότερος λόγος για τον οποίο, παρά το γεγονός ότι τα περισσότερα προϊόντα εμφανίζουν μείωση πωλήσεων σε όγκο κάτι που σημαίνει ότι έχει μειωθεί η κατανάλωσή τους, οι πωλήσεις τους σε αξία, ήτοι ο τζίρος που καταγράφουν, εμφανίζονται αυξημένες, είναι οι ανατιμήσεις π