Κοινωνικό μέρισμα 2021: Φαίνεται πως το κοινωνικό μέρισμα θα μείνει όνειρο για χιλιάδες συμπολίτες μας καθώς το δημοσιονομικό έλλειμμα είναι τόσο μεγάλο που δεν επιτρέπει τέτοια «ανοίγματα» στην κυβέρνηση.
Ενδεικτικό του προβληματισμού που υπάρχει στην κυβέρνηση είναι η αναφορά αξιωματούχου από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης «η έννοια κοινωνικό μέρισμα είναι χωρίς νόημα αυτή την στιγμή και θα πρέπει να βγει από το λεξιλόγιο μας γιατί η χώρα μπαίνει σε περίοδο ανάπτυξης αλλά αυτό θα συμβεί από το 2022. Για την ώρα δεν συμβαίνει ακόμα. Είμαστε με πολύ μεγάλο έλλειμμα» όπως επισήμανε.
«Έχουμε πολλά σκαμπανεβάσματα και πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στη διαχείριση της οικονομίας για να μπορούμε να μπούμε στα ήρεμα νερά, έχουμε μια θύελλα και καθώς πλησιάζουμε στο λιμάνι έχει διάφορα περίεργα κύματα. Πρέπει να κρατήσουμε σταθερό το σκάφος για να μπούμε με ασφάλεια στο λιμάνι» ήταν η μεταφορική περιγραφή του, σχετικά με την παρούσα κατάσταση της οικονομίας.
Ωστόσο, ο ίδιος παράγοντας τόνισε ότι «μέτρα αντιμετώπισης των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις που πλήττονται εξαιτίας της κατάστασης που προκάλεσε η πανδημία, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε», καθώς είναι προφανές ότι επιχειρήσεις και νοικοκυριά θα δεχθούν ακόμα μεγαλύτερη πίεση εξαιτίας του συνδυασμού αύξησης των τιμών και ταυτόχρονα συνέχιση της πανδημίας.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος σε δηλώσεις του είπε χαρακτηριστικά ότι η κυβέρνηση παρακολουθεί κάθε μήνα πώς εξελίσσεται η ακρίβεια, πώς εξελίσσονται τα δεδομένα στο υγειονομικό πεδίο και είναι έτοιμη να παρέμβει. «Όσο συνεπώς αναγκαζόμαστε να χρησιμοποιούμε πόρους, ορθώς, για να αντιμετωπίσουμε ένα πρόβλημα που υφίσταται στον οικογενειακό προϋπολογισμό τόσο περιορίζονται οι δυνατότητες για να δώσουμε οτιδήποτε άλλο οπουδήποτε αλλού… Η τελική εικόνα του προϋπολογισμού προφανώς έχει παρασχεθεί προκειμένου να καταθέσουμε τον προϋπολογισμό την Παρασκευή όμως θα βλέπουμε την πορεία της πραγματικής οικονομίας τις επόμενες τρεις εβδομάδες», είπε για να προσθέσει ότι αν η κυβέρνηση δεν γνωρίζει κάθε εβδομάδα πώς εξελίσσεται η οικονομία και πώς εξελίσσεται ο προϋπολογισμός και ο πληθωρισμός δεν μπορεί να απαντηθεί το αν θα δοθεί τελικά κοινωνικό μέρισμα.
Σε αυτό το κλίμα το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προχωρά σε συστάσεις προς τις επιχειρήσεις να συγκρατήσουν τις πληθωριστικές προσδοκίες και να απορροφήσουν μέρος των ανατιμήσεων.
«Οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων και των πρώτων υλών (…) θα πρέπει να αντιμετωπιστούν από τις επιχειρήσεις με ιδιαίτερη αυτοσυγκράτηση σε ό,τι αφορά την μεταφορά του σχετικού κόστους στις τιμές καταναλωτή, και να συνυπολογίσουν στις αποφάσεις τους ότι έχουν μπροστά τους μια περίοδο δυναμικής ανάπτυξης στην οποία θα μπούμε από το 2022 και στα επόμενα χρόνια, την οποία δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να διακυβεύσουμε παρασυρόμενοι στον φαύλο κύκλο των πληθωριστικών προσδοκιών» ήταν το μήνυμα που εξέπεμψε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης.
Στη δεδομένη στιγμή η εκτίμηση του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης είναι ότι οι επιχειρήσεις βλέπουν τα κόστη να αυξάνονται και συζητούν πώς θα αντιδράσουν. Ωστόσο, από το υπουργείο Οικονομικών αξιωματούχοι συνιστούν «ψυχραιμία και όχι βιαστικές αποφάσεις εν θερμώ».
Την ίδια στιγμή μοιάζει να απομακρύνεται και το ενδεχόμενο αναστολής είτε μέρους τον δόσεων που ξεκινούν με την καινούργια χρονιά, είτε μετάθεσης των πληρωμών για ορισμένες κατηγορίες επαγγελματιών. Όλα δείχνουν ότι δημοσιονομική εικόνα της χώρας που έχει προκληθεί εξαιτίας της πανδημίας, συνδυασμό με το υψηλό έλλειμμα που έχει δημιουργηθεί φαίνεται να μην επιτρέπει αυτή την στιγμή μετάθεση της ημερομηνίας έναρξης πληρωμής των επιδοτήσεων που έχουν λάβει οι επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όπως των χρημάτων από την Επιστρεπτέα Προκαταβολή.
Η απόφαση του οικονομικού επιτελείου έχει να κάνει με τη δύσκολη δημοσιονομική εικόνα που έχει προκληθεί στη χώρα εξαιτίας των παρατεταμένων περιοριστικών μέτρων, αλλά και την εικόνα που έχουν σχετικά με τις ανάγκες που υπάρχουν στην αγορά, όπως επισημαίνει παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών.
Πάντως, όποτε και να ξεκινήσει η αποπληρωμή της επιστρεπτέας προκαταβολής, αυτή θα είναι «κουρεμένη» καθώς, από τα περίπου 8,3 δισεκατομμύρια ευρώ που χορηγήθηκαν, επαγγελματίες και επιχειρήσεις τελικά θα πρέπει να επιστρέψουν τα 3 δισ. ευρώ ενώ τα υπόλοιπα 5,3 δισ. ευρώ θα είναι μη επιστρεπτέα επιχορήγηση.
Κοινωνικό μέρισμα 2021: Τα άγνωστα επιδόματα του ΟΠΕΚΑ
Παράλληλα, χιλιάδες δικαιούχοι του ΟΠΕΚΑ δεν γνωρίζουν τα «άγνωστα» επιδόματα που μπορούν να πάρουν. Ποια είναι αυτά;
το Επίδομα Παιδιού (Α21)
το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφάλιστων Υπερηλίκων
το Επίδομα Γέννησης
Τα προνοιακά επιδόματα αναπηρίας και ειδικότερα τα εξής:
α) επίδομα κίνησης σε παραπληγικούς, τετραπληγικούς και ακρωτηριασμένους [(ν.δ. 57/1973 (Α’ 149), ν. 162/73 (Α’ 227), άρθρο 22 του ν. 2646/1998 (Α’ 236), άρθρο 4 του ν. 2345/1995 (Α’ 213)],
β) διατροφικό επίδομα σε νεφροπαθείς, μεταμοσχευμένους πνευμόνων και μυελού των οστών καθώς και σε αλλοδαπούς και ομογενείς νεφροπαθείς, μεταμοσχευμένους καρδιάς, ήπατος. [(α.ν. 421/1937 (Α’ 2), άρθρο 22 του ν. 2646/1998],
γ) οικονομική ενίσχυση ατόμων με βαριά αναπηρία (ν.δ. 57/1973, ν. 162/73, άρθρο 22 του ν. 2646/1998),
δ) οικονομική ενίσχυση ατόμων με βαριά νοητική υστέρηση (ν.δ. 57/1973, ν. 162/73, άρθρο 22 του ν. 2646/1998),
ε) οικονομική ενίσχυση παραπληγικών – τετραπληγικών και ακρωτηριασμένων ανασφάλιστων και ασφαλισμένων του Δημοσίου [(ν. 162/73, άρθρο 3 του ν. 1284/1982, άρθρο 22 του ν. 2646/1998, κοινή απόφαση 115750/3006/10-09-1981 των Υπουργών Οικονομικών και Κοινωνικών Υπηρεσιών (Β’ 572)],
στ) ενίσχυση ατόμων με συγγενή αιμολυτική αναιμία (μεσογειακή – δρεπανοκυτταρική – μικροδρεπανοκυτταρική κ.λπ.) ή συγγενή αιμορραγική διάθεση (αιμορροφιλία κ.λπ.), Σύνδρομο Επίκτητης Ανοσοανεπάρκειας (AIDS) (ν.δ. 57/1973, ν. 162/73, άρθρο 22 του ν. 2646/1998),
ζ) οικονομική ενίσχυση κωφών και βαρήκοων ατόμων (ν.δ. 57/1973, ν. 162/73, άρθρο 22 του ν. 2646/1998),
η) οικονομική ενίσχυση ατόμων με αναπηρία όρασης [άρθρα 1 και 2 ν. 1904/195 (Α’ 212), ν.δ. 57/1973, ν.δ. 162/1973, ν.958/1979 (Α’ 191), άρθρο 22 του ν. 2646/1998, άρθρο 8 του ν. 4331/2015 (Α’ 69)],
θ) οικονομική ενίσχυση ατόμων με εγκεφαλική παράλυση (ν.δ. 57/1973, ν. 162/73, άρθρο 22 του ν. 2646/1998),
ι) εισοδηματική ενίσχυση ασθενών και αποθεραπευμένων χανσενικών και μελών των οικογενειών τους [ν.δ. 57/1973, ν. 162/73, άρθρο 7 του ν.1137/81 (Α’ 60), άρθρο 22 του ν. 2646/1998]
Την παροχή σύνταξης, ασφαλιστικής ικανότητας και εξόδων κηδείας που χορηγούσε ο ΟΓΑ στους ανασφάλιστους υπερήλικες προ του νόμου 4387/2016, σύμφωνα με τους νόμους 1296/1982 και 4093/2012.
Τις παροχές και τις υπηρεσίες του Λογαριασμού Αγροτικής Εστίας.
Προνοιακές παροχές, εισοδηματικές ενισχύσεις και κοινωνικές υπηρεσίες για την στήριξη ειδικών και ευπαθών ομάδων :
α) το Επίδομα Στεγαστικής Συνδρομής σε ανασφάλιστους υπερήλικες
β) η εισοδηματική ενίσχυση Οικογενειών Ορεινών Μειονεκτικών Περιοχών
γ) η Κάρτα μετακίνησης Πολυτέκνων
δ) το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα
ε) προγράμματα και δράσεις προνοιακής πολιτικής του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης που του ανατίθενται σύμφωνα με το άρθρο 116 του ν.4488/2017 (Α’ 137).
στ) η χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας στους μοναχούς και μοναχές που είναι εγγεγραμμένοι στα μοναχολόγια Ιερών Μονών ή Μητροπόλεων της Ελλάδας, εγκαταβιούν στις Ιερές Μονές ή τα εξαρτήματα αυτών και δεν συνταξιοδοτούνται από Φορέα ημεδαπής, πλην ΟΠΕΚΑ, ή αλλοδαπής. Το δικαίωμα αυτό παρέχεται και στους Έλληνες το γένος, κληρικούς και μοναχούς των Πατριαρχείων της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, καθώς και μοναχούς της Ιεράς Μονής Σινά,
ζ) κάθε άλλη παροχή που χορηγείται σύμφωνα με ειδικότερες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας και δεν έχει καταργηθεί μέχρι σήμερα.
Κοινωνικό μέρισμα 2021: «Χαρίζουν» σπίτια στους νέους
Προχωρά με γρήγορους ρυθμούς η εξαγγελία Μητσοτάκη από τη Θεσσαλονίκη. Τι περιλαμβάνει το εθνικό σχέδιο για τη νεολαία. Πώς θα αποκτήσετε κατοικία με τη στήριξη του κράτους. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Την εθνική στρατηγική για τους νέους αναμένεται να «χτίσει» η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε προανήγγειλει από τη ΔΕΘ πως το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει περιοδείες και στις 13 περιφέρειες της χώρας με σκοπό την απευθείας διαβούλευση με τους νέους πάνω σε ένα εθνικό σχέδιο νεολαίας.
Το εθνικό σχέδιο νεολαίας θα περιλαμβάνει βασικές προτάσεις πάνω στις οποίες θα γίνει συζήτηση με νεολαίους ώστε να τις αξιολογήσουν, να εκφράσουν την άποψή τους για το ποιες θεωρούν πιο κομβικές για τη ζωή τους και τελικά να προσθέσουν τις προτάσεις τους.
Οι βασικοί άξονες του σχεδίου θα είναι η ένταξη περισσότερων νέων στην αγορά εργασίας ,να αποκτήσουν οι νέοι τη δυνατότητα να αναλάβουν οι ίδιοι τον έλεγχο της ζωής τους, να αναπτύξουν την ανθεκτικότητά τους και να εφοδιαστούν με τις δεξιότητες ζωής που χρειάζονται.
Το θέμα της στέγασης είναι ένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι και αλλά και τα νέα ζευγάρια που θέλουν να κάνουν το επόμενο βήμα στη ζωή τους αλλά δεν μπορούν ,καθώς δεν έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν ένα σπίτι όπου θα στεγάσουν τη δική τους μελλοντική οικογένεια.
Πολλοί νέοι σχεδόν το 70%(Eurostat), συνεχίζουν να μένουν στο πατρικό τους ενώ κοντά στα 30 ο Έλληνας νέος αποφασίζει να φύγει από το πατρικό του όταν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες το όριο ηλικίας είναι πολύ μικρότερο.
Από την πλευρά η κυβέρνηση ετοιμάζει ένα σχέδιο προκειμένου οι νέοι να έχουν προσβαση στη στέγαση. Στο τραπέζι υπάρχουν συζητήσεις για παραχώρηση-ενοικίαση κατοικιών από τον ΟΑΕΔ ή τον ΕΤΑΔ σε νέα ζευγάρια που αρχίζουν τη ζωή τους.
Η ιδέα είναι σε πολύ αρχικό στάδιο και σύμφωνα με πληροφορίες του Μoney Review,προς το παρόν o ΟΑΕΔ δεν έχει διαθέσιμες κατοικίες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν με αυτό το τρόπο.
Παρόλα αυτά όπως εξηγούν υψηλόβαθμα στελέχη του Υπουργείου Εργασίας στο Money Review, ο ΟΑΕΔ θα μπορούσε να συμβάλλει με διαφορετικά εργαλεία ώστε οι νέοι να μπορέσουν να εξασφαλίσουν μια κατοικία με χαμηλό κόστος.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «MR» το σχέδιο που μελετάται μέσω του ΟΑΕΔ για την στέγαση των νέων αφορά:
- Χορήγηση άτοκων δανείων για την αγορά πρώτης κατοικίας.
- Χορήγηση άτοκων δανείων για την επισκευή πρώτης κατοικίας.
- Κατασκευή νέων κατοικιών και διάθεσή τους με συγκεκριμένα κριτήρια και χαμηλό κόστος για τους νέους
- Την αγορά αδιάθετων κατοικιών μέσω του αποθεματικού του ΟΑΕΔ αλλά και ευρωπαϊκών κονδυλίων και την διάθεσή τους στη συνέχεια σε χαμηλόμισθους και νέους.