«Κλείδωσε» η επιδότηση εισιτηρίου: Πόσα χρήματα θα πάρετε

Μέσα μεταφοράς: Στόχος η μείωση της χρήσης των επιβατηγών ΙΧ αυτοκινήτων. Ποιοι θα λάβουν το Fuel pass 3. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

αθώς ολοκληρώνεται το «πακέτο εξαγγελιών» που θα ανακοινώσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της 86ης ΔΕΘ, το Μέγαρο Μαξίμου προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στις χρηματικές ενισχύσεις και στις παροτρύνσεις για αλλαγή συνηθειών εκ μέρους των Ελλήνων, ώστε να εξοικονομήσουν ενέργεια και να περιορίσουν, όσο γίνεται, την εξάρτηση από το εξωτερικό, καθώς, όπως συνηθίζει να λέει ο πρωθυπουργός «η καλύτερη ενέργεια είναι αυτή που δεν καταναλώνεται».

Παράλληλα, λοιπόν, με τη συνέχιση των προγραμμάτων στήριξης έναντι της ακρίβειας και της κατανάλωσης ενέργειας, η κυβέρνηση προετοιμάζει και μια σειρά πολιτικών πρωτοβουλιών που σκοπό έχουν να αλλάξουν ένα μέρος των συνηθειών που έχουν οι Έλληνες καταναλωτές, με σκοπό την εξοικονόμηση ενέργειας.

Σε αυτό το πλαίσιο το Μέγαρο Μαξίμου φαίνεται να έχει καταλήξει στην ανάγκη να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων από τα επιβατηγά αυτοκίνητα και συγχρόνως η κατανάλωση βενζίνης, σε μια προσπάθεια ανακοπής της όποιας σπατάλης ενέργειας γίνεται.

Γι αυτό, παράλληλα με την προετοιμασία του νέου επιδόματος Fuel pass 3, το οποίο όμως θα δοθεί και πάλι με εισοδηματικά κριτήρια, άρα όχι για τους πολλούς, η κυβέρνηση ετοιμάζει και μια σειρά παρεμβάσεων για μείωση της χρήσης των επιβατηγών ΙΧ αυτοκινήτων, με παράλληλη στροφή προς τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Σύμφωνα με ελεγμένες πληροφορίες, ο πρωθυπουργός έχει καταλήξει στην απόφαση για το λεγόμενο «κλιματικό εισιτήριο» δηλαδή την επιδότηση του εισιτηρίου για χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, αντί της χρήσης του αυτοκινήτου για επαγγελματίες με συγκεκριμένες ανάγκες μετακίνησης από και προς τον τόπο εργασίας τους, αλλά και ενδιάμεσα σε περιοχές που καλύπτονται από δημόσια μέσα μεταφοράς.

Οι επιτελείς του πρωθυπουργικού γραφείου φαίνεται ότι πείστηκαν στην επιδότηση των εισιτηρίων, από το γερμανικό μοντέλο, όπου το Βερολίνο επιδότησε το μηνιαίο εισιτήριο όσων χρησιμοποιούν τα εκεί Μέσα Μεταφοράς, με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να μην πληρώνει παρά 9 ευρώ το μήνα στα ΜΜΜ, αντί για 85- 90 που κοστίζει κανονικά η κάρτα απεριορίστων διαδρομών στο Βερολίνο ή 115 που κοστίζει σε άλλες γερμανικές πόλεις όπως το Αμβούργο.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, σύμφωνα με την γερμανική ένωση εταιρειών μεταφορών VDV, να αποτραπούν περίπου €1,8 δισ. εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

«Η ανταπόκριση των καταναλωτών στην αγορά των εισιτηρίων των 9 ευρώ ήταν αμείωτη και η θετική επίδρασή τους στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι επαληθεύσιμη», ανέφερε η VDV και συμπλήρωσε ότι οι εκπομπές που εξοικονομήθηκαν ήταν ισοδύναμες με την ισχύ 350.000 σπιτιών, στοιχείο εξαιρετικά ενδιαφέρον.

Παρόμοια μείωση θα σημειωθεί κατά τη διάρκεια ενός έτους εάν η Γερμανία εισαγάγει όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους της.

Ένα τυπικό επιβατικό όχημα εκπέμπει περίπου 4,6 τόνους άνθρακα ετησίως.

Ακολουθώντας αυτή την πολιτική, η κυβέρνηση επεξεργάζεται ένα νέο μέτρο το οποίο θα ενθαρρύνει τις μετακινήσεις με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς μέσω μείωσης του κόστους τους: την εισαγωγή του λεγόμενου «κλιματικού εισιτηρίου».

Χθες ρωτήθηκε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου και περίπου επιβεβαίωσε την πληροφορία: «Σε ό,τι αφορά την ηλεκτρική ενέργεια έχουμε μέτρα οριζόντια, σε ό,τι αφορά τα καύσιμα τρέχει το Fuel Pass 2, θα δούμε με ποιους τρόπους… θα αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα κι εκεί, σε ότι αφορά το επίδομα θέρμανσης, κάθε χρόνο… έχουμε και περισσότερα χρήματα και διευρυμένη περίμετρο και φέτος δεν θα μπορεί να είναι διαφορετικά».

Σε άλλο σημείο της συνέντευξης που έδωσε, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος υπογράμμισε ότι το εν λόγω μέτρο, αφορά στην καθημερινότητα των πολιτών, τη μετακίνηση, καθώς και την εξοικονόμηση πόρων και ενέργειας από τα ΙΧ επιβατηγά αυτοκίνητα.

«Τα αρμόδια υπουργεία θα αξιοποιήσουν κάθε δυνατότητα που υπάρχει» είπε ο κ. Οικονόμου. Το πρόγραμμα αυτό, εάν η τελική του μορφή είναι όπως ακούγεται τις τελευταίες ημέρες, θα έχει προϋπολογισμό από 50 έως €100 εκατ.

Μέσα Μεταφοράς: Έχεις αυτοκίνητο με diesel; Δες τι θα πληρώσεις από την 1η Οκτωβρίου

Σε… μπούμερανγκ φαίνεται πως γυρίζει η επιλογή χιλιάδων οδηγών να αγοράσουν οχήματα diesel καθώς τα καύσιμά τους αναμένεται να περάσουν στην τιμή την αμόλυβδη!

To τελευταίο δελτίο χονδρικής των καυσίμων «ρίχνει» την τιμή της αμόλυβδης στα 1,46 ευρώ ανά λίτρο κάτι που είχε να συμβεί από τον περασμένο Μάρτιο δηλαδή από τις πρώτες ημέρες του πολέμου στην Ουκρανία.

Το πετρέλαιο κίνησης από την άλλη είχε 1,388 ευρώ στην «χονδρική» κάτι που δικαιολογεί και την διαφορά των περίπου 8 λεπτών που βλέπουμε στη λιανική.

Θα παραμείνει όμως αυτή η διαφορά;

Στην κυβέρνηση, βλέποντας την τιμή του φυσικού αερίου και του ηλεκτρικού ρεύματος να εκτοξεύονται, συνειδητοποιούν ότι το χρήμα των κρατικών επιδοτήσεων πρέπει να στραφεί σε άλλες κατευθύνσεις και όχι στο να επιδοτηθούν τα καύσιμα κίνησης από τη στιγμή που οι τιμές έχουν υποχωρήσει αρκετά συγκριτικά με τα υψηλά του Ιουνίου όταν η αμόλυβδη ξεπέρασε πανελλαδικά τα 2,43 ευρώ το λίτρο.

Τι σημαίνει αυτό στην πράξη;

-Όχι σε νέο fuel pass καθώς τα 200 εκατ. ευρώ που κοστίζει είναι προτιμότερο να διατεθούν είτε για επιδοτήσεις με στόχο την «στροφή» στα μέσα μαζικής μεταφοράς είτε για την επιδότηση της θέρμανσης που έχει τιμές φωτιά

-Όχι (ενδεχομένως) και στην επιδότηση του πετρελαίου κίνησης που επίσης απορροφά δημοσιονομικό χώρο της τάξεως των 30 εκατ. ευρώ ανά μήνα.

Αν αυτά συμβούν -κάτι που αυτή τη στιγμή συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες- θα βρεθούμε αντιμέτωποι με μια απότομη αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης κατά 15 λεπτά -όσα και επιδότηση που δίδεται σήμερα- κάτι που σημαίνει ότι η τιμή λιανικής του πετρελαίου κίνησης θα ξεπεράσει την αντίστοιχη τιμή της αμόλυβδης.

Δεν θα είναι πρώτη φορά που συμβαίνει.

Παρατηρήθηκε και πριν ξεκινήσει η οριζοντια επιδότηση.

Είναι όμως ορατό το ενδεχόμενο να συμβεί και πάλι.

Μέσα Μεταφοράς: Ξεχάστε την οδήγηση! Δείτε πόσο θα αυξηθούν από το 2023

Απελπιστική είναι η κατάσταση στον τομέα των καυσίμων καθώς όχι μόνο δεν αναμένεται αποκλιμάκωση στις τιμές αλλά έρχεται αύξηση!

Καταιγίδα αυξήσεων στους φόρους αλλά και επιβολή νέων φόρων στην Ενέργεια από 1.1.2023 περιλαμβάνει Οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αναμένεται να συζητηθεί στην αρμόδια επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου, στις 26 Σεπτέμβρη, την οποία φέρνει σήμερα στη δημοσιότητα ο «Ριζοσπάστης».

Πρόκειται κυριολεκτικά για ένα τερατούργημα, που έρχεται μέσα σε συνθήκες έντασης της ενεργειακής φτώχειας και εκτόξευσης του κόστους της Ενέργειας, να αυξήσει τη φορολογία σε ενεργειακά προϊόντα, όπως για παράδειγμα στο φυσικό αέριο, στη βενζίνη, στο πετρέλαιο, στο υγραέριο κ.λπ., ενώ την ίδια στιγμή απαλλάσσει προκλητικά από τη φορολογία τα μονοπώλια των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, τους εφοπλιστές, τις αεροπορικές εταιρείες αλλά και άλλες κατηγορίες!

Η Κομισιόν, με την πρότασή της, τροποποιεί και αναδιατυπώνει την Οδηγία 2003/96/ΕΚ, σχετικά με την αναδιάρθρωση του κοινοτικού πλαισίου φορολογίας των ενεργειακών προϊόντων και της ηλεκτρικής ενέργειας (Οδηγία Φορολόγησης της Ενέργειας – ΟΦΕ).

Η επιλογή αυτή εντάσσεται στη στρατηγική της «πράσινης» ανάπτυξης στην ΕΕ, την «Πράσινη Συμφωνία» και το πακέτο «Fit for 55», αφού πρόσχημα γι’ αυτή την παρέμβαση είναι να υπηρετήσει τη Στρατηγική της ΕΕ για μείωση των καθαρών εκπομπών κατά τουλάχιστον 55%, προκειμένου στο πλαίσιο της «πράσινης μετάβασης» να ενισχυθούν οι επιχειρηματικοί όμιλοι και τα μονοπώλια της «πράσινης ανάπτυξης», με τραγικές επιπτώσεις για τον λαό.

Ενδεικτικό του μεγέθους της φοροληστείας που είναι στα σκαριά είναι ότι:

– Η φορολόγηση της Ενέργειας θα γίνεται από το 2023 με βάση το ενεργειακό περιεχόμενο των ενεργειακών προϊόντων και της ηλεκτρικής ενέργειας και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις τους. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό;

– Σήμερα η φορολογία στο φυσικό αέριο για τα καύσιμα κίνησης είναι 2,6 ευρώ ανά gigajoule (277,8 κιλοβατώρες) και από 1.1.2023 θα εκτοξευθεί στα 7,17 ευρώ και θα φτάσει στο τέλος του 2023 τα 10,75 ευρώ.

– Σήμερα η φορολογία στο φυσικό αέριο για τα καύσιμα θέρμανσης είναι 0,15 ευρώ ανά gigajoule και από 1.1.2023 θα εκτοξευθεί στα 0,6 ευρώ και θα φτάσει στο τέλος του 2023 τα 0,9 ευρώ.

– Η βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης θα φορολογούνται με 10,75 ευρώ ανά gigajoule, ενώ θεσπίζονται και μια σειρά άλλοι φόροι για πολλά είδη ενεργειακών προϊόντων.

– Καθιερώνεται κατάταξη συντελεστών και τιμαριθμική αναπροσαρμογή των ελάχιστων επιπέδων:

Η φορολογία στην κατανάλωση των νοικοκυριών θα αυξάνεται κάθε χρόνο με βάση τον «δείκτη τιμών καταναλωτή» σε όλη την ΕΕ.

Επιπλέον, η ηλεκτρική ενέργεια πάντα θα συγκαταλέγεται μεταξύ των λιγότερο φορολογούμενων πηγών Ενέργειας (συντελεστής 0,15 EUR/gigajoule) με σκοπό την προώθηση της χρήσης της, ιδίως στον τομέα των μεταφορών, για να ενισχυθούν τα μονοπώλια της ηλεκτροκίνησης.

– Προβλέπεται φορολόγηση ενεργειακών προϊόντων και ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιούνται από αεροσκάφη και σκάφη. Μόνο που είναι κυριολεκτικά για τα μάτια του κόσμου, αφού υπάρχουν τόσες εξαιρέσεις και απαλλαγές από τον φόρο που ακυρώνουν κάθε φορολόγηση.

Δηλαδή, εξαιρούνται:

Οι εμπορευματικές αεροπορικές μεταφορές.

Οι επιχειρηματικές αεροπορικές μεταφορές και πτήσεις για σκοπούς εκτός της αναψυχής εντός ΕΕ.

Οι αεροπορικές μεταφορές και η ναυσιπλοΐα εκτός ΕΕ, που τα κράτη – μέλη έχουν δικαίωμα να εξαιρούν από τη φορολογία.

Για τις χρήσεις για τακτικές γραμμές θαλάσσιας και εσωτερικής ναυσιπλοΐας, αλιεία και εμπορευματικές μεταφορές εντός ΕΕ.

Επίσης, τα κράτη – μέλη μπορούν να απαλλάσσουν από κάθε φορολογία την ηλεκτροδότηση από ξηράς αεροσκαφών και θαλάσσιων σκαφών.

– Τα κράτη – μέλη μπορούν να απαλλάσσουν από κάθε φορολογία «ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης, προηγμένα βιώσιμα βιοκαύσιμα, βιορευστά, βιοαέριο και προηγμένα βιώσιμα προϊόντα», στηρίζοντας τους αντίστοιχους ομίλους, που με βιοκαύσιμα και τις άλλες απαλλασσόμενες κατηγορίες καταστρέφουν το περιβάλλον, υπονομεύουν την επισιτιστική επάρκεια, χτυπάνε τη φτωχομεσαία αγροτιά.

Δυνατότητες μείωσης της φορολόγησης δίνονται και για άλλες κατηγορίες επιχειρήσεων, όπως ενεργοβόρες επιχειρήσεις, υδατοκαλλιέργειας, καλλιέργειας κηπευτικών, σιδηροδρομικών μεταφορών εμπορευμάτων και επιβατών και για …ξεκάρφωμα σε «ευάλωτα νοικοκυριά» (και μάλιστα με προαιρετικό χαρακτήρα), που ορίζονται όσα έχουν εισόδημα ίσο ή χαμηλότερο από το 60% του εθνικού διάμεσου εισοδήματος.

Στην Ελλάδα δηλαδή αυτό αντιστοιχεί σε εισόδημα κάτω από 500 ευρώ μηνιαίως, όσους δηλαδή έτσι κι αλλιώς δεν μπορούν να πληρώνουν τους φόρους.

Είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικές ορισμένες αναφορές της Κομισιόν στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει την Οδηγία – λαιμητόμο για τους λαούς της ΕΕ.

Αναφέρουν χαρακτηριστικά:

– «Η φορολογία παίζει άμεσο ρόλο στη στήριξη της πράσινης μετάβασης, εκπέμποντας τα σωστά μηνύματα για τις τιμές και παρέχοντας τα κατάλληλα κίνητρα για βιώσιμη κατανάλωση και παραγωγή.

Στο πλαίσιο αυτό χρειάζεται αποτελεσματική περιβαλλοντική φορολογία και άρση κινήτρων για κατανάλωση ορυκτών καυσίμων σε ολόκληρη την ΕΕ, σε συνδυασμό με άλλα κανονιστικά μέτρα, για να επιτευχθούν οι μειώσεις των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου».

Πέφτουν λοιπόν οι μάσκες για το ποιες είναι οι επιπτώσεις για τον λαό από τη λεγόμενη «πράσινη μετάβαση». Ενα εργαλείο σε αυτή την κατεύθυνση είναι και η φορολογία των λαϊκών στρωμάτων.

– Οι στόχοι θα επιτευχθούν με τη μετάβαση από τη φορολόγηση με βάση τον όγκο στη φορολόγηση με βάση το ενεργειακό περιεχόμενο, με την κατάργηση των κινήτρων για τη χρήση ορυκτών καυσίμων και με την καθιέρωση κατάταξης των συντελεστών ανάλογα με τις περιβαλλοντικές τους επιδόσεις (…)

Σύμφωνα με την εν λόγω κατάταξη, τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα, όπως το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης και η βενζίνη, θα φορολογούνται με τον υψηλότερο συντελεστή».

Είναι προφανές ότι ο μεγάλος όγκος της επιβάρυνσης αφορά και πάλι τα λαϊκά στρώματα, αφού αφενός μεν οι μετακινήσεις αναμένεται να ακριβύνουν κι άλλο, αφετέρου θα σημειωθούν ανατιμήσεις σε μια σειρά προϊόντα, λόγω της αύξησης στο κόστος μεταφοράς τους.

– «Με την εκτίμηση επιπτώσεων καταδείχθηκε ότι η αυξημένη φορολόγηση των ορυκτών καυσίμων μπορεί να έχει μεγαλύτερες επιπτώσεις στα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος, ιδίως όσον αφορά τη θέρμανση.

Στις περιπτώσεις αυτές, ο πιθανός φθίνων χαρακτήρας των ενεργειακών φόρων θα μπορούσε να αντισταθμιστεί με την ανακύκλωση των εν λόγω εσόδων για τη στήριξη της πράσινης μετάβασης μέσω της χρηματοδότησης επενδύσεων σε προϊόντα και συσκευές χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών και ενεργειακά αποδοτικά ή μέσω κατ’ αποκοπή μεταβιβάσεων».

Είναι άκρως αποκαλυπτικοί στον τρόπο που περιγράφουν την πραγματικότητα που ζει ο λαός μας και σήμερα με τα διάφορα επιδόματα και τα pass κοροϊδίας για το ηλεκτρικό ρεύμα και τα καύσιμα.

Λένε λοιπόν ότι ένα μικρό μέρος των χρημάτων που εισπράττονται από τον λαό μέσω των ενεργειακών φόρων που θα ισχύουν από την 1.1.2023, θα επιστρέφονται με ένα εφάπαξ ποσό που δεν θα φτάνει να καλύψει και να αναπληρώσει τις τεράστιες εισοδηματικές απώλειες, αλλά επί της ουσίας θα πηγαίνει ως επιδότηση στα ταμεία των ομίλων που θα πουλάνε τα νέα πανάκριβα «πράσινα» εμπορεύματα.

– «Σύμφωνα με το βασικό σενάριο, τα έσοδα στα κράτη – μέλη προβλέπεται να μειωθούν κατά σχεδόν 32% μεταξύ του 2020 και του 2035, λόγω της αναμενόμενης εξέλιξης του ενεργειακού συστήματος με φθίνουσα εξάρτηση από τα καύσιμα, χάρη στην εξοικονόμηση ενέργειας και τη μεταστροφή από τα ορυκτά καύσιμα. Η προτιμώμενη επιλογή θα μετριάσει σε μεγάλο βαθμό αυτήν την τάση με την αύξηση των εσόδων».

Τι λένε δηλαδή;

Οτι επειδή θα υπάρχει απώλεια εσόδων για τα καπιταλιστικά κράτη από τη μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων, λόγω της εξοικονόμησης Ενέργειας, οι φόροι που επιβάλλονται τώρα στους λαούς, θα καλύψουν ένα μέρος αυτής της χασούρας.

Ολα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν ότι η λεγόμενη «πράσινη ανάπτυξη» οδηγεί στην εκτόξευση των τιμών Ενέργειας και την εξάπλωση της ενεργειακής φτώχειας.

Φέρνει πράσινους φόρους που στη χώρα μας θέσπισαν και η ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, και βέβαια αναδεικνύει την υποκρισία της ΕΕ και των αστικών κυβερνήσεων που δήθεν ενδιαφέρονται για «μέτρα» ανακούφισης των λαών.

Κάτι που υποτίθεται ότι θα εξετάσουν και στην έκτακτη Σύνοδο των υπουργών Ενέργειας στις 9 Σεπτέμβρη.

Ακόμα κι αν κάποια κράτη πάρουν κάποια μέτρα μείωσης της φορολογίας, αυτά θα έχουν προσωρινό χαρακτήρα, αφού οι μακροπρόθεσμοι στρατηγικοί στόχοι αποκαλύπτονται από την Οδηγία – έκτρωμα και δεν είναι άλλοι από νέες δυσβάσταχτες επιβαρύνσεις για τα λαϊκά στρώματα.