Ακρίβεια: Έρχονται αυξήσεις 10% σε εκατοντάδες προϊόντα. Καταιγίδα ανατιμήσεων και επερχόμενη φτώχεια. Η ακρίβεια εξελίσσεται πλέον σε μάστιγα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί βομβαρδίζονται καθώς καθημερινά οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ ανεβαίνουν και η ακρίβεια καλπάζει. Μάλιστα, εντός των προσεχών ημερών οι καταναλωτές θα βρεθούν αντιμέτωποι με ανατιμήσεις περίπου 10% κατά μέσο όρο σε περισσότερα από 800 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης.
Αναλυτικότερα, το αμέσως επόμενο διάστημα, σύμφωνα με το πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της Real News για την ακρίβεια με τίτλο «Νέες ανατιμήσεις σε 800 προϊόντα» αναμένεται να αυξηθούν οι τιμές στα εξής προϊόντα:
Αναψυκτικά και ροφήματα έως 35%
Τυροκομικά έως 30%
Κονσέρβες φρούτων έως 25%
Απορρυπαντικά ρούχων έως 21%
Βρεφικές πάνες έως 21%
Σάλτσες για ζυμαρικά έως 21%
Καθαριστικά έως 20%
Απορρυπαντικά πιάτων έως 20%
Αρτοσκευασμάτα έως 19%
Χαλβάς έως 14%
Σαμπουάν και αφρόλουτρα έως 13%
Αλκοολούχα ποτά έως 13%
Ελληνικός καφές έως 12%
Καφές έως 9%
Εσπρέσο έως 8%
Σοκολατοειδή έως 12%
Σνακ έως 12%
Τσίχλες – Καραμέλες έως 12%
Χαρτικά έως 11%
Κατεψυγμένα λαχανικά έως 10%
Κονσέρβες, ελαιόλαδο, κρασιά έως 10%
Αποσμητικά έως 10%
Ζαχαρούχο γάλα έως 9%
Μουστάρδες έως 9%
Αλλαντικά έως 8,5%
Φρέσκοι χυμοί έως 8%
Μέλι έως 8%
Σογιέλαιο έως 8%
Γαλακτοκομικά έως 7%
Κρέατα έως 7%
Κοτόπουλα έως 6,7%
Παιδικές τροφές έως 6,5%
Βρεφικό γάλα έως 6,5%
Φακές, φασόλια, ζάχαρη έως 6%
Ρύζι έως 5,5%
Αλάτι έως 5%
Ηλιέλαιο,
αραβοσιτέλαιο,
ψωμί του τοστ,
μπισκότα και
φρυγανιές έως 3%
Οι ανατιμήσεις αυτές, σύμφωνα με το δημοσίευμα της Real News, αναμένεται να έχουν περάσει στα ράφια των καταστημάτων πώλησης τροφίμων μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου και ανάλογα με τα αποθέματα που υπάρχουν στις αποθήκες.
Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), ανέφερε πως «η αγορά λένε ότι αυτορυθμίζεται, αλλά αυτό ικανοποιεί τους εμπόρους και όχι τους καταναλωτές. Δεν μπορούμε να κάνουμε αυξήσεις πάνω στα αυξημένα προϊόντα. Είναι εξωφρενικό και απαράδεκτο όταν λέμε ότι λόγω λειτουργικού κόστους κάνουμε αυξήσεις, χωρίς όμως να αυξάνονται μισθοί και συντάξεις. Αν συνεχίσουν με αυτό τον ρυθμό οι ανατιμήσεις μιλάμε για επερχόμενη φτώχεια».
Και ενώ οι ανατιμήσεις βασικών αγαθών συνεχίζονται με αμείωτη ένταση επιφέροντας ένα ακόμη ισχυρό πλήγμα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, οι καταναλωτές καλούνται να βρίσκονται σε εγρήγορση καθώς στα ράφια πωλούνται προϊόντα στην ίδια τιμή αλλά με μικρότερη συσκευασία.
Πολλές επιχειρήσεις για να αποφύγουν νέες ή μεγαλύτερες αναπροσαρμογές τιμών που θα έστρεφαν τους καταναλωτές σε ανταγωνιστές τους προχώρησαν σε κάποια τρικ, αφήνοντας την ίδια συσκευασία στο προϊόν αλλά μειώνοντας την ποσότητα.
Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης μίλησε στο Newsbomb.gr για «το νέο φαινόμενο εξαπάτησης του καταναλωτή με βάση τα τελευταία στοιχεία του Ινστιτούτου Καταναλωτή». Και συνέχισε κάνοντας λόγο για «στημένο παιχνίδι» καθώς οι βιομηχανίες «ξεκίνησαν το καθεστώς της μείωσης της ποσότητας» ώστε να κρατιέται ίδια η τιμή των προϊόντων, αλλά σε μικρότερη ποσότητα και με την ίδια ακριβώς συσκευασία, για να μη φαίνεται η αύξηση της τιμής τους.
«Τερτίπια των εταιριών ώστε να εξαπατήσουν τους καταναλωτές», τονίζει φανερά εκνευρισμένος ο κ. Λεχουρίτης, δίνοντας παράλληλα παραδείγματα όπου συσκευασίες προϊόντων από 100ml έγιναν 80ml ή από 1 κιλό έγιναν 800 γραμμάρια.
«Έχουμε οριζόντια μείωση σε ποσότητες συσκευασμένων τροφίμων, αλλά και σε συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά».
Νέες ανατιμήσεις – φωτιά έρχονται σε μια σειρά προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ και τον Οκτώβριο, ενώ δεν αποκλείεται τον χειμώνα η φέτα να φτάσει να πωλείται ακόμη και 15 ευρώ το κιλό λόγω της μείωσης της παραγωγής του γάλακτος και του κινδύνου ελλείψεων γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων.
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν ήδη στα χέρια τους τις λίστες με τις νέες τιμές των προϊόντων για τον Οκτώβριο και όπως φαίνεται έρχεται ακόμη ένας δύσκολος μήνας.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ, Γιάννης Πηλίδης μιλώντας στον Realfm 97,8 και την εκπομπή του Μάνου Νιφλή, υποστήριξε ότι «οι αυξήσεις είναι γενικά κάθε μήνα στα προϊόντα που μας έρχονται περίπου από 4% έως 12%», ενώ πρόσθεσε ότι «η πρόβλεψη για τον Οκτώβριο είναι ότι θα έχουμε αυξήσεις στα αυγά, σε κάποια κατεψυγμένα λαχανικά, σε ορισμένα αλλαντικά σε τυροκομικά, απορρυπαντικά και καλλυντικά».
Έως τώρα, σύμφωνα με τον ίδιο, σημαντικές αυξήσεις έχουν καταγραφεί σε όλες τις κατηγορίες των αλλαντικών τον Σεπτέμβριο (και έρχονται και νέες τον Οκτώβριο), στα τυροκομικά, αλλά και στο ελαιόλαδο, όπου ήδη έχουν γίνει δύο ανατιμήσεις και έρχεται και νέα αύξηση.
Ο κ. Πηλίδης επεσήμανε και τον κίνδυνο για ελλείψεις γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων τον χειμώνα λόγω της μειωμένης παραγωγής γάλακτος, με αποτέλεσμα το προϊόν να γίνεται δυσέρευτο και να ανεβαίνει η τιμή του.
Δεν απέκλεισε έτσι, το ενδεχόμενο η φέτα να φτάσει να πωλείται ακόμη και στα 15 ευρώ το κιλό.
Σε ερώτηση σχετικά με την πορεία της κατανάλωσης, ο κ. Πηλίδης απάντησε ότι «ο τζίρος των σούπερ μάρκετ είναι περίπου ο ίδιος σε σύγκριση με τα περσινά επίπεδα, όμως, αν λάβει κανείς υπόψη του ότι οι τιμές είναι αυξημένες κατά 12%- 15%, αυτό σημαίνει ότι ο καταναλωτής αγοράζει λιγότερα προϊόντα, ψωνίζει κατά 15% λιγότερο».
Ο ίδιος διευκρίνισε ότι όλο και περισσότερο οι καταναλωτές στρέφονται στην ιδιωτική ετικέτα που συνδυάζει και χαμηλότερη τιμή και ποιότητα, ενώ όπως, είπε, δεν υπάρχει πλέον πιστότητα σε ένα σούπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές επισκέπτονται δύο- τρία σούπερ μάρκετ για να ψωνίσουν, επιλέγοντας τις προσφορές.
Σχετικά με το φαινόμενο μείωσης της συσκευασίας ο κ. Πηλίδης είπε ότι «το φαινόμενο δεν είναι καινούριο, απλώς πλέον έχει ενταθεί. Για παράδειγμα στα απορρυπαντικά πλυντηρίου από το 2010 και μετά έχουν μειωθεί οι ποσότητες. Παλιά παίρναμε απορρυπαντικό 3, 5 και 7 κιλών ενώ πλέον δεν υπάρχουν αυτά τα κιλά, αλλά μεζούρες.
Η τάση έχει επεκταθεί και σε άλλα προϊόντα, όπως οι μαργαρίνες, τα αφρόλουτρα, τα φασολάκια κ.α. Αυτό το κάνουν οι εταιρείες προκειμένου να μην αυξηθεί πολύ η τιμή -γιατί αν ήταν κανονικά τα γραμμάρια θα αυξανόταν πιο πολύ. Είναι θέμα marketing, για να φαίνεται πιο προσιτό ένα προϊόν στον καταναλωτή μειώνουν τις ποσότητες και αυξάνουν την τιμή λιγότερο στο τεμάχιο».
Σύμφωνα με τον κ. Πηλίδη, «αυτό δεν έχει κάποια πονηριά. Είναι marketing, δεν ισχύει ότι το κάνουν οι εταιρείες για να κλέψουν τον καταναλωτή. Στο ταμπελάκι αναγράφεται πάντα και η τιμή του κιλού. Ο καταναλωτής μπορεί να βγάζει από εκεί συμπέρασμα για το ποιες πραγματικά είναι οι αυξήσεις».
Απόγνωση και αγανάκτηση είναι το σκηνικό που συνθέτει την καθημερινότητα των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ.
«Φωτιά» έχουν πάρει οι τιμές σε βασικά προϊόντα, όπως το αλεύρι, η ζάχαρη και το ηλιέλαιο με κάποια αυτά να αυξάνονται ακόμα και 100% λόγω ανατιμήσεων.
Από την ακρίβεια πλέον δεν εξαιρείται ούτε το βασικότερο ίσως αγαθό για τα ελληνικά νοικοκυριά, το ψωμί.
Ο πρόεδρος ομοσπονδίας αρτοποιών Ελλάδας, Μιχάλης Μούσιος, μίλησε στο mega, για την τιμή του ψωμιού που έχει φτάσει σε υψηλά επίπεδα αλλά και για τον διπλασιασμό στις τιμές των πρώτων υλών στους φούρνους.
Σχετικά με το ενεργειακό κόστος και την αύξηση που έχει σημειωθεί ανέφερε σχετικά:
«Το καλοκαίρι του 2021 ένας λογαριασμός ρεύματος με κατανάλωση 12 με 13 χιλιάδες κιλοβατώρες ήταν κοντά στις 2 χιλιάδες ευρώ, ενώ για τον Σεπτέμβριο του 2022 ήταν 2.562 ευρώ και τον Οκτώβριο θα είναι 4.584 ευρώ».
Ο πρόεδρος τόνισε «πρώτη φορά βλέπουμε λουκέτα σε φούρνους, που δεν οφείλεται σε συνταξιοδότηση» και ζήτησε να συνεχιστεί η ειδική επιδότηση.
Στα ύψη είναι οι τιμές στις πρώτες ύλες:
Ηλιέλαιο (10 λίτρα): 10€ -> 28€ Αλεύρι μαλακό (25 κιλά): 8,75€ -> 17,5€ Ζάχαρη (25 κιλά): 15€ -> 30€ «Χρυσαφένιο» το ψωμί Φρατζόλα (500 γρ.)
Σεπτέμβριος 2021: Από 0,70€ έως 1€ Από Μάρτιο 2022 έως σήμερα: Από 1€ έως 1,20€
Το ψωμί… ψωμάκι θα πούμε στην κυριολεξία, καθώς οι τιμές έχουν αρχίσει και ξεφεύγουν από κάθε λογική.
Στη Γερμανία, μία χώρα με τεράστια παράδοση, η τιμή του κιλού στο ψωμί αγγίζει τα 6 έως 8 ευρώ.
Την ίδια ώρα, στην Ελλάδα οι φούρνοι δίνουν καθημερινή μάχη επιβίωσης από τα τεράστια κόστη στις πρώτες ύλες, αλλά και τα ενεργειακά που είναι δυσανάλογα με τις τιμές πώλησης και τα έσοδα των επιχειρήσεων.
Φούρνοι κατέβασαν ρολά για καλοκαίρι και δεν άνοιξαν ποτέ ξανά!
Τα λουκέτα στα αρτοποιία πέφτουν βροχή, καθώς η ακρίβεια και τα χρέη έχουν κάνει τους αρτοποιούς να μην βγάζουν ούτε το δικό τους… ψωμί.
Παράλληλα, η ενεργειακή κρίση «διώχνει» τους πελάτες και πλέον τα έσοδα δεν καλύπτουν τα έξοδα των επιχειρήσεων.
Οι αρτοποιοί λένε πως αναγκάζονται να πουλάνε σε τιμές κόστους, την ώρα που επαγγελματίες του κλάδου τονίζουν πως με τα σημερινά δεδομένα για να είναι μια επιχείρηση βιώσιμη θα πρέπει να πωλείται το ψωμί στα 2 ευρώ το λιγότερο και κάποιοι άλλοι μιλούν ακόμη και για 3 ευρώ το κιλό!
Φυσικά, κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατο, αφού κανείς δεν θα αγόραζε.
Η «θηλιά» όμως, μεγαλώνει, καθώς αρκετοί φούρνοι και λόγω ανταγωνισμού έκαναν επενδύσεις σε εξοπλισμό για να «τραβήξουν» πελάτες.
Οι αρτοποιοί ανησυχούν και για ένα ακόμη φαινόμενο: Αυτό της… εξαφάνισης σταθερών πελατών τους!
Πολλοί είναι οι «παλιοί» πελάτες τους που μπαίνουν όλο και σπανιότερα στα αρτοποιεία, αφού δεν έχουν διαθέσιμο εισόδημα.
Οι δυσβάσταχτοι λογαριασμοί ρεύματος, τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ και τα υπόλοιπα οικογενειακά έξοδα αδειάζουν όλο και νωρίτερα τα πορτοφόλια των καταναλωτών με αποτέλεσμα από τα μισά του μήνα να μην έχουν λεφτά να κινηθούν ακόμη και για τα απαραίτητα, όπως τα βασικά αγαθά.
Από βερεσέ μέχρι και… δωρεάν
Αμέτρητα είναι τα χρέη σε φούρνους ακόμη και από τα παραδοσιακά τεφτέρια που επέστρεψαν για τα καλά στην αγορά! «Πολλοί πελάτες μη έχοντας χρήματα για το τελευταίο 10ήμερο του μήνα, έρχονται και μας λένε, δώσε μου το ψωμί και θα σε πληρώσω στο τέλος του μήνα, ή στις αρχές του επόμενου.
Τι να κάνουμε; Μπορείς να πεις όχι; Πολλοί είναι χρόνια πελάτες μας, μας έχουν στηρίξει και προσπαθούμε να τους το ανταποδώσουμε» λέει στην κάμερα του Live News, αρτοποιός που όπως αποκαλύπτει υπάρχει και άλλη κατηγορία πολιτών που δεν θα επιστρέψουν για να πληρώσουν:
«Υπάρχουν πολλοί φούρνοι που δίνουν ψωμί σε ανθρώπους ακόμη και δωρεάν! Είναι συγκεκριμένες οικογένειες που αντιμετωπίζουν τεράστια οικονομικά προβλήματα και δεν έχουν λεφτά ούτε για ψωμί! Αυτό είναι το λιγότερο που μπορούμε να κάνουν για να τους βοηθήσουμε», λένε οι αρτοποιοί της γειτονιάς, καθώς τα συγκεκριμένα παραδείγματα έχουν να κάνουν περισσότερο με περιπτώσεις που υπάρχουν και διαπροσωπικές σχέσεις.
Συνέπεια όλων των παραπάνω δεν θα μπορούσε να είναι και η μείωση της κατανάλωσης και πωλήσεων.
Ετσι, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε πρόσφατα ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Aρτοποιών Ελλάδας, Μιχάλης Μούσιος, η τιμή του ψωμιού έχει αυξηθεί κατά περίπου 15% φέτος σε σχέση με πέρυσι. Η τιμή διαμορφώνεται ελεύθερα
. Ο καταναλωτής μπορεί να βρει το ψωμί από 1 ευρώ το τεμάχιο, ωστόσο σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να είναι στα 90 λεπτά ή 1,10 ευρώ και 1,20 ευρώ.
Ο κ. Μούσιος είπε ακόμη ότι η κατανάλωση του ψωμιού στα αρτοποιεία έχει μειωθεί κατά 20% την χρονιά που διανύουμε σε σχέση με πέρυσι. Ωστόσο επεσήμανε ότι στο ποσοστό αυτό συμπεριλαμβάνονται όλα τα προϊόντα του φούρνου. Δηλαδή το 20% είναι ο τζίρος των αρτοποιών.
Ποιες είναι όμως οι προβλέψεις για το επόμενο διάστημα;
Ο κ. Μούσιος ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Επάρκεια για το επόμενο διάστημα και σιτηρών και αλεύρων και ό,τι χρειάζεται για το ψωμί υπάρχει και δεν θα αντιμετωπίσουμε κάποιο πρόβλημα. Δεν ξέρουμε εάν θα συμβεί κάτι απρόοπτο. Θέμα επάρκειας αυτή τη στιγμή δεν τίθεται. Όσον αφορά στην επάρκεια του ψωμιού, δεν υπάρχει κάποια εκτίμηση».
Φέτος η παγκόσμια παραγωγή σιτηρών ήταν ικανοποιητική. Αποθέματα σε παγκόσμια κλίμακα υπάρχουν.
Η Ρωσία φέτος είχε υπερπαραγωγή… είχε ρεκόρ όλων των εποχών- 90 εκατ. τόνους.
Η σοδειά ακόμη της Ουκρανίας ήταν στους 50 εκατ. τόνους από 80 εκατ. τόνους που ήταν την προηγούμενη χρονιά. Σιγά – σιγά με μικρά βήματα τα ουκρανικά σιτηρά τροφοδοτούν την παγκόσμια αγορά.
Την ίδια ώρα, στη Γερμανία δεν ανησυχούν μόνο για τον δύσκολο χειμώνα λόγω της ενεργειακής κρίσης και της έλλειψης φυσικού αερίου.
Η εκτίμηση της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Υπηρεσίας έχει πλέον επιβεβαιωθεί:
Ο πληθωρισμός αυξήθηκε στο 7,9% τον Αύγουστο και έτσι αυξήθηκε και πάλι, ακόμη και πριν από το τέλος της έκπτωσης στη βενζίνη και του εισιτηρίου των 9 ευρώ, ενώ το ψωμί άγγιξε τα 8 ευρώ το κιλό!
Ετσι, μετά από δύο μήνες ελαφράς υποχώρησης, ο πληθωρισμός απειλεί ξανά την εύρυθμη λειτουργία της χώρας.
Οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν με ρυθμό άνω του μέσου όρου, 16,6%, και αυξήθηκαν για έκτο συνεχόμενο μήνα.
Το λάδι (+44,5%), καθώς και τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα αυγά (+26,8%) έγιναν σημαντικά ακριβότερα.
Οι τιμές για το κρέας και τα προϊόντα κρέατος (+18,6%), τα προϊόντα δημητριακών (+17,1) αυξήθηκαν επίσης αισθητά, ενώ το ψωμί έφτασε να γίνει είδος πολυτελείας για τους κα
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…