Εστίαση: Δραματική έκκληση στην κυβέρνηση να κάνει το μεγάλο βήμα και να δώσει το πράσινο φως για άνοιγμα και της εστίασης, απευθύνουν οι επαγγελματίες του κλάδου. Πότε θα ανοίξουν καφέ, μπαρ και εστιατόρια; Όπως τονίζουν χαρακτηριστικα οι επιχειρηματίες, η κατάσταση είναι τραγική. Δείτε στο xristika.gr τη αναφέρουν σε επιστολή προς τον πρωθυπουργό.
Ανοιχτή επιστολή προς τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη για τη δραματική κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο της εστίασης απέστειλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων.
«Τα λουκέτα είναι υπαρκτή πραγματικότητα πλέον και αυξάνονται καθημερινά» τονίζει η ΠΟΕΣΕ και προσθέτει: «Απαιτούμε άμεσα πρόγραμμα χρηματοδότησης του Κλάδου. Οι Επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις του Κλάδου είναι βαριά ασθενείς διασωληνωμένοι στην εντατική και ο γιατρός (κυβέρνηση) ανοιγοκλείνει το οξυγόνο και το μοιραίο είναι αναπόφευκτο. Ανοίξτε το οξυγόνο, πνιγόμαστε!!!!!» .
Οι θεσμικοί εκπρόσωποι το κλάδου άλλωστε ήδη από τις προηγούμενες μέρες είχαν κάνει γνωστό ότι τα πρώτα μαζικά οριστικά «λουκέτα» σε επιχειρήσεις, ακόμη και σε περιοχής που αποτελούν «στέκια» της εστίασης είναι γεγονός σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Χαρακτηριστικό είναι ότι μόνο στην Αττική, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΕΣΕ, Γιώργο Καββαθά, περίπου 40 επιχειρήσεις εστίασης έχουν κλείσει στην περιοχή του Κολωνακίου, σε Σκουφά, Τσακάλωφ, Βαλαωρίτου. Εικόνα εγκατάλειψης παρουσιάζουν και αρκετά καταστήματα στην περιοχή του Ψυρρή ενώ στο Γκάζι τουλάχιστον 10 μαγαζιά έχουν βάλει λουκέτο το τελευταίο διάστημα. Ανάλογη εικόνα παρουσιάζουν και αρκετά καταστήματα εστίασης στα Βόρεια Προάστια της πρωτεύουσας, όπως Αγία Παρασκευή, Κηφισιά, Χαλάνδρι, Χολαργό και Νέα Ερυθραία.
Αναφερόμενοι στο μέτρο της Επιστρεπτέας προκαταβολής, το οποίο όπως σημειώνει η ΠΟΕΣΕ «ήταν το μοναδικό χρηματοδοτικό εργαλείο ρευστότητας και ανακούφισης που λειτούργησε σαν σανίδα σωτηρίας και επιβίωσης για τους επαγγελματίες του κλάδου» τονίζουν:
«Το 40% των επιχειρήσεων αποκλείστηκε, το μέσο ποσό επιστρεπτέας είναι 4.900€ και η πλειονότητα των επιχειρήσεων θα εισπράξει από 2.000 – 4.000€, όταν οι πάγιες λειτουργικές ανάγκες της πιο μικρής επιχείρησης του Κλάδου ξεπερνούν τα 3.000€ μηνιαίως. Χωρίς μάλιστα σε αυτό το ποσό να συνυπολογίζουμε τις ανάγκες που έχει κάθε επαγγελματίας για να συντηρήσει την οικογένειά του».
Οι επιχειρηματίες της εστίασης τονίζουν ότι «για πολλοστή φορά επισημαίνουμε μια ζοφερή πραγματικότητα με την οποία αναμετρώνται καθημερινά δεκάδες χιλιάδες επαγγελματίες: Την μείωση του κύκλου εργασιών κατά 50% για τους μήνες λειτουργίας του 2020, τα περιοριστικά μέτρα στο ωράριο λειτουργίας που μείωσαν τον κύκλο εργασιών και τα τοπικά lockdown με τις ζημιές που προκάλεσαν στα ευαλλοίωτα προϊόντα δυσκολεύοντας ακόμη περισσότερο την ζωή μας και την ζωή των οικογενειών μας. Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι η σωρευτική δημιουργία ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων που έχει να λάβει τη μορφή χιονοστιβάδας ακόμη και για επιχειρήσεις υγιείς και σταθερά κερδοφόρες».
Εστίαση: Τραγικά νέα – Στο «χείλος του γκρεμού» οι επιχειρηματίες
Πότε θα ανοίξουν μπαρ, εστιατόρια και καφέ; Αυτή είναι η πιο συχνή ερώτηση που ακούς πλέον από όλους, μιας και οι συνθήκες καραντίνας έχουν κουράσει τους πολίτες. Ο κλάδος της εστίασης από την πλευρά του, δεν ξέρει πόσοι και πώς θα επιβιώσουν μετά την πανδημία.
Ο κλάδος παραγωγής και εμπορίας αλκοολούχων ποτών εκπέμπει SOS. Μετά την υψηλή φορολογία και το λαθρεμπόριο ο κλάδος, που έχει μία συνολική επίδραση στην εφοδιαστική αλυσίδα 2,3 δις ευρώ ετησίως και απασχολεί 66.000 ανθρώπους, βρίσκεται αντιμέτωπος με τις σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας μιας και αποτελεί βασικό προμηθευτή των επιχειρήσεων εστίασης και φιλοξενίας.
Σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία πωλήσεων της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕνΕΑΠ), το 2020 έκλεισε με συρρίκνωση των πωλήσεων στο κανάλι χονδρικής κατά -52%.
Το σύνολο των πωλήσεων του κλάδου αλκοολούχων ποτών για το 2020 παρουσίασε πτώση -32% σε σύγκριση με το 2019, καθώς με μικρή αύξηση 2%, την πτώση συγκράτησε μόνο μερικώς το κανάλι της λιανικής (super market) και Cash and Carry, όντας και το μόνο που παρέμεινε σε λειτουργία, σε αντίθεση με την επιτόπια κατανάλωση (bars, café bars, εστιατόρια κ.ά.) που πρακτικά μηδενίστηκε τελώντας σε lockdown σχεδόν το ήμισυ της περσινής χρονιάς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο κανάλι της επιτόπιας κατανάλωσης εκτιμάται ότι καταναλώνεται τουλάχιστον το 62% των αλκοολούχων ποτών. Στο ίδιο ασφυκτικό πλαίσιο συνεχίζει και το νέο έτος με το χρονοδιάγραμμα ανοίγματος να παραμένει άγνωστο και τις επιχειρήσεις του κλάδου να αγωνιούν για το πώς θα κρατηθούν όρθιες, καθώς οι συνθήκες μέσα στις οποίες θα κληθεί να ανακάμψει η εφοδιαστική αλυσίδα κάθε άλλο παρά ευοίωνες διαφαίνονται ακόμη και αν ξεπερασθεί η κρίση της πανδημίας.
Την ίδια ώρα η Ελλάδα κατατάσσεται στην 1η θέση στην ΕΕ-27 σε σχέση με το κατά κεφαλήν εισόδημα αναφορικά με το ύψος του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) των αλκοολούχων ποτών, ενώ ταυτόχρονα ο ΕΦΚ είναι έως και 4,5 φορές υψηλότερος από το μέσο όρο γειτονικών και τουριστικά ανταγωνιστικών χωρών. Αυτή η συνθήκη έχει οδηγήσει τη χώρα σε δυσμενή θέση μειώνοντας την ανταγωνιστικότητα του εγχώριου τουριστικού πακέτου, ενώ από τη διεθνή εμπειρία έχει αποδειχθεί ότι η υψηλή φορολογία αυξάνει σημαντικά τα κίνητρα λαθρεμπορίου και παραβατικότητας.
Εστίαση: Ποιοι… θησαύρισαν στην καραντίνα!
Τον αυξημένο βαθμό ενδιαφέροντος που δίνει ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας στην αγορά του κρέατος, στους επαγγελματίες του κλάδου αλλά και στη δυναμική του οργανισμού, τόσο στο εγχώριο όσο και στο βαλκανικό επιχειρηματικό περιβάλλον, αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΚΑΑ, Απόστολος Αποστολάκος κατά την διάρκεια του ηλεκτρονικού συνεδρίου «Meat & Dairy Day».
Σύμφωνα με σημερινή ανάρτηση του ΟΚΑΑ στην ηλεκτρονική σελίδα του, η ταυτόχρονη ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που διακρίνουν τη συγκεκριμένη αγορά, αλλά και το πλαίσιο που χαράσσει ο οργανισμός για την περαιτέρω ανάπτυξη και ενίσχυση των εργασιών του κλάδου αποτέλεσαν τη βάση της ομιλίας του διευθύνοντος συμβούλου, στην πρόσφατη ημερίδα.
Ο κ. Αποστολάκος ανέφερε πως ο δεσμός του καταναλωτικού κοινού με τους επαγγελματίες του κρέατος είναι εξόχως ισχυρή, ενώ χαρακτηριστικά τόνισε πως το κρεοπωλείο στη χώρα μας αποτελεί το δεύτερο πιο επισκεπτόμενο σημείο λιανικής πώλησης, καθώς ο μέσος Έλληνας καταναλωτής επισκέπτεται κατά μέσο όρο 3 φορές την εβδομάδα το κρεοπωλείο.
Μάλιστα, όπως υπογράμμισε ο ίδιος, κατά τη διάρκεια των δύο «κυμάτων» της πανδημίας του κορονοϊού, η αγορά αντέδρασε ισόρροπα, με τα μεγέθη να κινούνται περίπου στα ίδια επίπεδα με τα αντίστοιχα περυσινά. «Όσο για τις τιμές, κι αυτές κινήθηκαν σε ικανοποιητικό πλαίσιο, και σε ορισμένες περιπτώσεις πιο μειωμένες σε σχέση με το περυσινό χρονικό διάστημα», δήλωσε ο κ. Αποστολάκος.
Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι η έλευση της πανδημίας στη χώρα μας επέβαλε σημαντικές αλλαγές -μεταξύ άλλων- και στις καταναλωτικές συνήθειες του κοινού, οι οποίες με τη σειρά τους επέφεραν ανάλογες μεταβολές και στο επίπεδο των προμηθευτών και επαγγελματιών του κλάδου.
«Από εκεί που η προσοχή περιστρεφόταν σε συντριπτικό βαθμό γύρω από το food service, η πανδημία τους ανάγκασε να στραφούν τόσο στον τομέα της προμήθειας λιανεμπορικών αλυσίδων και μεμονωμένων σημείων όσο και στους τελικούς πελάτες. Κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να αναζητούν σταθερότητα, ταχύτητα, αξιοπιστία, συνέχεια, απρόσκοπτη τροφοδοσία, συνδυασμένα με ποιότητα, ασφάλεια και τηρώντας τα υγειονομικά στάνταρντ.
Τα ανωτέρω έφεραν τον Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας ΑΕ στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της αγοράς, εξαιτίας του κομβικού του ρόλου στη διατροφική επάρκεια και τροφοδοσία του μεγαλύτερου τμήματος του πληθυσμού της χώρας μας. Από την πρώτη στιγμή λάβαμε και έκτοτε εφαρμόζουμε ιδιαίτερα αυστηρά προστατευτικά μέτρα αναφορικά με την πανδημία του COVID-19, ενώ πραγματοποιούμε ενδελεχείς απολυμάνσεις των εγκαταστάσεών μας σε εβδομαδιαία βάση.
Κατ’ αυτό τον τρόπο αποφεύγουμε προβληματικές καταστάσεις για την αδιατάρακτη συνέχιση της λειτουργίας των εγκαταστάσεών μας, διασφαλίζοντας την υγεία των συνεργατών, εργαζομένων και συναλλασσομένων στους χώρους μας», τόνισε με έμφαση ο κ. Αποστολάκος. Παράλληλα, ο οργανισμός αναπτύσσει ψηφιακές πλατφόρμες παραγγελειοληψίας, που επιτρέπουν την υπέρβαση καταστάσεων, όπως για παράδειγμα οι περιπτώσεις του lockdown στα δύο πανδημικά κύματα, με την ταυτόχρονη αδιάλειπτη λειτουργία του συνόλου των δομών του.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΚΑΑ ανέφερε πως ο οργανισμός έχει οργανωθεί -πλέον- σε απόλυτα επαγγελματικό πλαίσιο σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του, σε σημείο τέτοιο ώστε αντίστοιχοι οργανισμοί γειτονικών χωρών της Βαλκανικής να έχουν έρθει σε επαφή με την διοίκησή του προκειμένου να εμπλουτίσουν το γνωστικό τους πεδίο, αξιοποιώντας το υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας και την πρακτική του.