Food Pass: Ξεκίνησε το καλοκαίρι σαν φήμη, διαψεύστηκε ότι άρχισε να προκαλεί οργή ότι θα πάρουμε επίδομα για το σούπερ μάρκετ, και τελικά μάλλον επιβεβαιώνεται. Αλλά μόνο για λίγους…
Σαν «βόμβα» έσκασαν οι νέες πληροφορίες που ξαναβάζουν στο τραπέζι των συζητήσεων του οικονομικού επιτελείου το Food Pass, το voucher για τρόφιμα σε ευάλωτους πολίτες, το οποίο θα μπορούν να ξοδέψουν σε σούπερ μάρκετ, και πιθανότατα και σε άλλα καταστήματα τροφίμων.
Το σενάριο είχε κυκλοφορήσει στα τέλη Αυγούστου, όταν ακόμα η ανελέητη ακρίβεια είχε φανεί μεν, αλλά δεν είχε δείξει το σκληρό πρόσωπο του χειμώνα. Δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ, παρά μόνο κυκλοφόρησε σε διάφορα μέσα ενημέρωσης σαν πληροφορία.
Σήμερα, όμως, φαίνεται πως το ενδεχόμενο τελικά ίσως και να επιβεβαιωθεί, καθώς, κλείνοντας το 2022, το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει νέες παρεμβάσεις που θα μπορέσει να κάνει, αλλά όχι πριν το τέλος του έτους.
Σύμφωνα με τα όσα γνωρίζουμε μέχρι στιγμής, το έκτακτο επίδομα τροφίμων θα κυμαίνεται μεταξύ 100 και 150 ευρώ, ανάλογα με τα κριτήρια που θα τεθούν. Θα είναι για ελάχιστους δικαιούχους και πιο συγκεκριμένα για οικογένειες με παιδιά, που και αυτές θα έχουν αυστηρά εισοδηματικά κριτήρια.
Το επίδομα επίσης εξετάζεται να προσαυξάνεται ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών που έχει κάθε οικογένεια που θα είναι δικαιούχος Food Pass.
Σούπερ μάρκετ: Κοινωνική κατακραυγή για τα αντικλεπτικά σε βρεφικό γάλα
Οι εικόνες και τα στοιχεία για τα αντικλεπτικά που έχουν βάλει αλυσίδες σουπερμάρκετ σε συσκευασίες με βρεφικό γάλα προκαλούν αντιδράσεις, σε γειτονιές, στην κεντρική πολιτική σκηνή και στον εμπορικό κόσμο, που εξηγεί όλα όσα κρύβουν αυτά τα πλάνα που προκάλεσαν αίσθηση.
«Τα προϊόντα προστατεύονται για να προστατευθούν τα σουπερμάρκετ από τις σπείρες».
Από τη μια κυρίως απελπισμένες μητέρες που αναγκάστηκαν να κλέψουν το γάλα του παιδιού τους κι από την άλλη καταγγελίες για σπείρες που έχουν βρει όπως φαίνεται έναν νέο τρόπο για να κερδίζουν χρήματα.
Η αυτοψία έδειξε ότι είδη πρώτη ανάγκης, όπως το βρεφικό γάλα σε σκόνη φυλάσσεται σαν κόρη οφθαλμού μετά τις κλοπές των τελευταίων μηνών. Έχουν μπει αντικλεπτικά που δύσκολα περνούν απαρατήρητα σε διαδρόμους σουπερμάρκετ.
Όπως λένε ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ σε Αθήνα, Πάτρα και Θεσσαλονίκη, οι κλοπές σε βρεφικό γάλα ήταν λίγες και γι’ αυτό δεν χρειάστηκε να πάρουν μέτρα.
Όπως τονίζει ο πρόεδρος της αλυσίδας Μασούτης, πίσω από τις κλοπές έχει διαπιστωθεί η δράση μιας καλά οργανωμένης σπείρας, που πουλάει τις συσκευασίες φθηνότερα από το σουπερμάρκετ, για να κερδίσει χρήματα.
Ο Γιάννης Πηλίδης, εκπρόσωπος των μικρομεσαίων σουπερμάρκετ, χαρακτήρισε την πρακτική των αντικλεπτικών υπερβολική.
«Χρυσή» εποχή στα σούπερ μάρκετ: Αύξηση 31% στις πωλήσεις
Συγκεκριμένα, οι 34 επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ του δείγματος που χρησιμοποιήθηκε στο πλαίσιο της προετοιμασίας της ειδικής έκδοσης, παρουσίασαν πωλήσεις αξίας 10,11 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 237,97 εκατ. ευρώ ή κατά 2,41% συγκριτικά με το 2020 και κατά 9,54% συγκριτικά με το 2019, οπότε οι πωλήσεις είχαν διαμορφωθεί στα 9,11 δισ. ευρώ.
Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, πρόκειται για την πέμπτη συνεχόμενη χρονιά σημαντικής ανόδου των κλαδικών πωλήσεων, καθώς το 2020 αυξήθηκαν κατά 868,77 εκατ. ευρώ ή 9,54%, το 2019 κατά 511,54 εκατ. ευρώ ή 5,95%, το 2018 κατά 296,68 εκατ. ευρώ ή 3,56% και το 2017 κατά 585,25 εκατ. ευρώ ή 7,51% συγκριτικά με το 2016, οπότε είχαν διαμορφωθεί στα 7,79 δισ. ευρώ.
Πώς εξηγούνται οι αυξημένες πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ
Συνολικά, δηλαδή, την εν λόγω τετραετία η αύξηση των πωλήσεων υπερέβη το 31% και τα 2,42 δισ. ευρώ, πράγμα που αποδίδεται, πρώτον, στην επίδραση της πανδημίας και των lockdowns, δεύτερον, στην πλήρη επαναλειτουργία του δικτύου της πάλαι ποτέ Μαρινόπουλος, τρίτον, στην οργανική ανάπτυξη του κλάδου έναντι ανταγωνιστικών προς αυτόν δικτύων και, τέταρτον, στις διεθνείς πληθωριστικές πιέσεις από το δεύτερο εξάμηνο του 2021.
Τα σούπερ μάρκετ με τις μεγαλύτερες πωλήσεις
Στην ανάλυση όπου εξετάζονται τα βασικά οικονομικά μεγέθη των δέκα μεγαλύτερων από άποψη πωλήσεων εταιρειών του κλάδου -λαμβάνοντας υπόψιν και τους ενοποιημένους ισολογισμούς όσων εξ αυτών δημοσιεύουν-, φαίνεται ότι τις υψηλότερες πωλήσεις, και δη με την μεγαλύτερη αύξηση σε αξία στον κλάδο, τις είχε ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης (ΕΥΣ). Ήταν της τάξης των 3,99 δισ. ευρώ, προσαυξημένες κατά 5,12% έναντι του 2020 ή κατά 194 εκατ. ευρώ, που έφεραν τον όμιλο μια ανάσα πριν το όριο των 4 δισ. ευρώ. Αυτά τα 194 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν σε πωλήσεις μεγαλύτερες της όγδοης επιχείρησης του δείγματος στην κλίμακα κατάταξης των 34 εταιρειών, βάσει του τζίρου τους.
Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος με ετήσιες πωλήσεις 1,97 δισ. ευρώ, μειωμένες σημαντικά κατά 54,40 εκατ. ευρώ ή κατά 2,69% συγκριτικά με το 2020.
Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Μετρό με αύξηση πωλήσεων 2,69% και ετήσιο τζίρο 1,37 δισ. ευρώ. Ακολούθησε η Δ. Μασούτης με αμετάβλητες πωλήσεις (αύξηση 0,11%) στα 883,47 εκατ. ευρώ.
Αθροιστικά οι 10 μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρείες παρουσίασαν το 2021 νέα αύξηση των κερδών τους συγκριτικά με το 2020. Συνολικά οι 10 μεγάλοι οργανισμοί του κλάδου εμφάνισαν καθαρά αποτελέσματα προ φόρων (κέρδη) 195,65 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 16,91% συγκριτικά με το 2020, οπότε είχαν διαμορφωθεί στα 167,35 εκατ. ευρώ.
Ως εκ τούτου ο δείκτης καθαρής κερδοφορίας των «δέκα» ομίλων και εταιρειών διαμορφώθηκε στο 1,99% έναντι 1,75% το 2020 (και 0,72% το 2019). H καθαρή κερδοφορία του συνόλου των 34 εταιρειών του δείγματος το 2021 ήταν λίγο υψηλότερη, κατά 16,87%, και διαμορφώθηκε σε 221,96 εκατ. ευρώ έναντι 189,92 εκατ. ευρώ το 2020. Το καθαρό περιθώριο κέρδους επομένως διαμορφώθηκε το 2021 σε 2,20% έναντι 1,92% το 2020. Όπως σημειώνεται στην ίδια ανακοίνωση, η εξέλιξη αυτή ήταν αποτέλεσμα των εξελίξεων μάλλον στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις και στους ομίλους του κλάδου παρά μιας γενικότερης τάσης ανάπτυξης της κερδοφορίας, αφού οι οκτώ μεταξύ των «δέκα» κατέγραψαν αύξηση κερδών έναντι μόλις έντεκα εκ των υπολοίπων εικοσιτεσσάρων.
Σε ό,τι αφορά τους υπόλοιπους δείκτες κερδοφορίας, ο δείκτης συνολικού μικτού κέρδους για τους δέκα μεγαλύτερους ομίλους και εταιρείες έμεινε σταθερός στο 27,15% έναντι 27,05%. Το λειτουργικό κόστος παρά την αύξησή του ως αξία κατά 3,34%, ως δείκτης έμεινε σταθερός 23,74% έναντι 23,58%, ενώ το χρηματοοικονομικό κόστος παρότι ως αξία μειώθηκε κατά 6,46%, ως δείκτης έμεινε σχεδόν αμετάβλητος στο 1,13% έναντι 1,25%. Ως εκ τούτου ο δείκτης λειτουργικού περιθωρίου κέρδους (EBIT προ χρηματοοικονομικού κόστους) έμεινε επίσης σταθερός στο 3,41% έναντι 3,48%.
Μια πιο ρεαλιστική εικόνα δίνει και ο δείκτης προ χρηματοοικονομικού κόστους και αποσβέσεων (EBITDA), ο οποίος, ενσωματώνοντας την αυξητική τάση των αποσβέσεων και ειδικά των αποσβέσεων μισθώσεων (που πρωτοεμφανίστηκαν το 2019), δεν παρουσίασε αξιόλογη μεταβολή και διαμορφώθηκε σε υψηλά επίπεδα για τον κλάδο συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, από 6,25% το 2020 σε 6,19% το 2021 για τους «δέκα» μεγαλύτερους ομίλους και επιχειρήσεις και από 6,24% σε 6,23% αντίστοιχα για τις 34 εταιρείες.