Fuel Pass: Ο προϋπολογισμός «κρύβει» περιθώριο για χριστουγεννιάτικο επίδομα βενζίνης, καθώς οι τιμές στα καύσιμα φτάνουν τους οδηγούς σε απόγνωση.
Μπρος-πίσω πάει η συζήτηση για ένα νέο Fuel Pass, ένα επίδομα που υποδέχτηκαν με μεγάλο ενδιαφέρον οι πολίτες, παρότι το ποσό που μοιράστηκε δεν μπορούσε να καλύψει ούτε καν τα καύσιμα μίας εβδομάδας. Ωστόσο, το επίδομα βενζίνης, έχει αποτιμηθεί από τους οδηγούς ως εξαιρετικά βοηθητικό, ιδιαίτερα σε περιόδους μεγαλύτερων μετακινήσεων.
Θα παρατηρήσει κανείς, πως το πρώτο Fuel Pass δόθηκε κοντά στο Πάσχα, το δεύτερο στο μέσο του καλοκαιριού, ενώ τώρα, φαίνεται πως τα στοιχεία του προϋπολογισμού -που πολύ συχνά επικαλείται ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας- δίνουν το περιθώριο για να μοιραστεί ένα νέο επίδομα.
Εξάλλου, θα μιλάμε για ένα πολύ μικρότερο ποσό, αφού οι δύο προηγούμενοι γύροι κάλυπταν από τρεις μήνες.
Πιο αναλυτικά, από τη στιγμή που χρησιμοποιηθούν λιγότεροι πόροι από τον κρατικό προϋπολογισμό για τις επιδοτήσεις στα τιμολόγια ρεύματος, τότε δεν αποκλείεται να «περάσει» η επιδότηση στα καύσιμα με νέες παρεμβάσεις.
Ωστόσο, το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει να υπολογίσει και τις ανάγκες για παροχές και για την επόμενη χρονιά. Σύμφωνα πάντως με τις εκτιμήσεις του υπάρχει το δημοσιονομικό περιθώριο για νέες παρεμβάσεις, όπως για παράδειγμα για την επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης και τη χορήγηση επιδόματος fuel pass για ένα μήνα και συγκεκριμένα τον Δεκέμβριο.
Υπενθυμίζεται πως ο κ. Σταϊκούρας έχει πει χαρακτηριστικά:
«Ανάλογα με το δημοσιονομικό χώρο θα αντιδράσουμε όπως έχουμε αποδείξει και στο παρελθόν. Οποιαδήποτε επιπλέον παρέμβαση εκτός του κάθε φορά υφιστάμενου δημοσιονομικού χώρου οδηγεί σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό και νομίζω ότι τις τελευταίες εβδομάδες παρατηρήσαμε όλοι μας το πώς τιμολογούν οι αγορές τις δημοσιονομικές υπερβολές και υπερβάσεις άλλων χωρών για αυτό και είπα στη Βουλή ότι αυτό είναι ένα καλό μάθημα απέναντι στην πολιτική ανευθυνότητα και τους οικονομικούς τυχοδιωκτισμούς.»
Τέλος τα αυτοκίνητα με βενζίνη, diesel και υβριδικά
Σταματά σε μερικά χρόνια η κυκλοφορία των αυτοκινήτων που κινούνται με αμόλυβδη βενζίνη και diesel. Η Ευρώπη αλλάζει τους κανονισμούς της και από τη χρονιά που ξεκινά να τίθεται σε εφαρμογή το μέτρο, δεν θα πωλούνται πια αυτοκίνητα με τα δύο αυτά καύσιμα.
Η μεγάλη στροφή στην ηλεκτροκίνηση, εξάλλου, έχει ήδη ξεκινήσει, όμως εν μέσω ενεργειακής κρίσης και τιμές στο ηλεκτρικό ρεύμα που προκαλούν «ηλεκτροσόκ», προκαλεί εντύπωση η απόφαση. Επειδή όμως αργεί ακόμα να εφαρμοστεί η συγκεκριμένη οδηγία, η Ε.Ε. εμφανίζεται σίγουρη πως, μέχρι τότε, θα έχει επιλυθεί το πρόβλημα.
Μάλιστα, δεν θα αφορά μόνο τα ΙΧ αυτοκίνητα, αλλά και τα επαγγελματικά, δηλαδή φορτηγά και άλλα ελαφρά οχήματα.
Πότε σταματούν οι πωλήσεις ΙΧ με diesel και βενζίνη
Τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Ευρώπη από το 2035 και μετά θα είναι κλιματικά ουδέτερα, σύμφωνα με όσα προβλέπει η πρόταση της Κομισιόν, που εγκρίθηκε από τους υπουργούς Περιβάλλοντος των «27». Στόχος είναι η μείωση στο μηδέν των εκπομπών CO2 των νέων οχημάτων.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι θα απαγορευτούν οι πωλήσεις οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ώστε να αντικατασταθούν ως τότε με 100% ηλεκτρικά. Για το μέτρο αυτό, που πρότεινε η Κομισιόν τον Ιούλιο του 2021, μένει να υπάρξει οριστικός συμβιβασμός στη διαπραγμάτευση με το Ευρωκοινοβούλιο.
Τέλος diesel και βενζίνη στην Ε.Ε. – Ποιοι αντιδρούν
Η απόφαση σηματοδοτεί το τέλος των αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, των φορτηγών και άλλων ελαφρών οχημάτων έργου που κινούνται με βενζίνη ή πετρέλαιο ντίζελ στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2035, όπως και των υβριδικών (βενζίνη ή πετρέλαιο συν ηλεκτρικές μπαταρίες). Πρόκειται για καίριο μέρος του πακέτου οδηγιών και νόμων που θα πρέπει να εφαρμοστούν στην Ε.Ε. προκειμένου να επιτευχθεί ο διακηρυγμένος στόχος της να φτάσει στην κλιματική ουδετερότητα περί το 2050.
Μετά τις αντιδράσεις ορισμένων χωρών, ιδίως της Γερμανίας και της Ιταλίας, οι «27» δέχτηκαν να εξετάσουν το να δώσουν πιθανόν στο μέλλον πράσινο φως σε εναλλακτικές τεχνολογίες, όπως η χρήση συνθετικών καυσίμων, ή σε υβριδικά επαναφορτιζόμενα οχήματα.
Οι υπουργοί Περιβάλλοντος, που συνεδρίασαν στο Λουξεμβούργο, ενέκριναν επίσης την παράταση για ακόμη πέντε χρόνια της εξαίρεσης από τις υποχρεώσεις ως προς τις εκπομπές CO2 η οποία έχει χορηγηθεί σε αυτοκινητοβιομηχανίες που χαρακτηρίζονται «niche» (καλύπτουν εξειδικευμένο, μικρό τομέα της αγοράς) και σε όσες παράγουν λιγότερα από 10.000 αυτοκίνητα τον χρόνο, ως τα τέλη του 2035.
Επίδομα 9.500 ευρώ για αγορά αυτοκινήτου
Οι καταβολές των χρημάτων για την επιδότηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου ξεκίνησαν. Πρόκειται για τη δράση «Κινούμαι Ηλεκτρικά Β’ κύκλος», με απόφαση που υπέγραψε ο υπηρεσιακός Γραμματέας του ΥΠΕΝ, κ. Ν. Μιχαλόπουλος.
Πιο αναλυτικά, η απόφαση του κ. Μιχαλόπουλου αφορά την έγκριση για να μεταφερθεί πίστωση συνολικής δαπάνης για καταβολή ενίσχυσης ύψους 376.704,68 ευρώ σε 175 ωφελούμενους, του προγράμματος.
Εξ αυτών, τα 337.704,68 ευρώ αφορούν 170 ωφελούμενους που είναι Φυσικά Πρόσωπα και 39.000 ευρώ αφορούν 5 ωφελούμενους που είναι Νομικά Πρόσωπα.
Το ποσοστό επιδότησης για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου για τα φυσικά πρόσωπα είναι 30% επί της λιανικής τιμής προ φόρων, με μέγιστο ποσό επιδότησης τις 8.000 ευρώ ενώ παρέχεται επιπλέον επιδότηση 1.000 ευρώ αν η αγορά συνοδεύεται με απόσυρση και άλλα 500 ευρώ για αγορά έξυπνου φορτιστή.
Πετρέλαιο θέρμανσης: Οι δικαιούχοι για επίδομα
Η κρατική στήριξη για τα νοικοκυριά που θα χρησιμοποιήσουν πετρέλαιο θέρμανσης για να ζεσταθούν το χειμώνα είναι τριπλή:
Επιδότηση στην αντλία: Από τις 14 Οκτωβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022 το πετρέλαιο θέρμανσης θα πωλείται φθηνότερα κατά 25 λεπτά (20 λεπτά + ΦΠΑ) το λίτρο λόγω της κρατικής επιδότησης στην αντλία. Στο τέλος Δεκεμβρίου και ανάλογα με τις τιμές του πετρελαίου που θα επικρατούν στην αγορά θα αποφασιστεί η παράταση του μέτρου το 2023.
Παλαιοί δικαιούχοι: Τα νοικοκυριά που ζεσταίνονται με πετρέλαιο θέρμανσης και έλαβαν και πέρυσι επίδομα θέρμανσης θα εισπράξουν φέτος μεγαλύτερο επίδομα θέρμανσης λόγω της αύξησης από 300 σε 350 ευρώ της βάσης υπολογισμού του επιδόματος. Για παράδειγμα νοικοκυριό με δύο παιδιά που διαμένει μόνιμα στη Φλώρινα θα λάβει φέτος επίδομα ύψους 578 ευρώ από 496 ευρώ πέρυσι. Το κατώτερο και ανώτερο ποσό του επιδόματος θα καθοριστεί με την ΚΥΑ.
Νέοι δικαιούχοι: Όλοι οι νέοι δικαιούχοι θα λάβουν διπλάσιο επίδομα. Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται τόσο τα νοικοκυριά που δικαιούνται για πρώτη φορά επίδομα θέρμανσης λόγω διεύρυνσης των εισοδηματικών ορίων όσο και εκείνα που θα χρησιμοποιήσουν για πρώτη φορά ως πηγή θέρμανσης το πετρέλαιο. Για παράδειγμα οικογένεια με δύο παιδιά η οποία κατοικεί σε διαμέρισμα στην Αθήνα πέρυσι για τη θέρμανση με φυσικό αέριο έλαβε επίδομα 180,6 ευρώ. Φέτος εάν βάλει αντί για φυσικό αέριο, πετρέλαιο θα λάβει διπλό αυξημένο επίδομα το οποίο φτάνει τα 421,4 ευρώ.