Αττική Οδός: Μπορεί η κυβέρνηση και η Αττική Οδός να συμφώνησαν στην καταβολή 2.000 ευρώ σε κάθε όχημα που εγκλωβίστηκε, ωστόσο η αλήθεια για τις αποζημιώσεις είναι πολύ διαφορετική. Δείτε στο xristika.gr τι δικαιούστε…
Τη δυνατότητα όσων πολιτών εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό εν μέσω της κακοκαιρίας «Ελπίδα» να διεκδικήσουν σημαντικές αποζημιώσεις, αναδεικνύει ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηβασιλείου.
Συγκεκριμένα ο κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου μιλώντας στον ΣΚΑΪ ανέφερε ότι οι οδηγοί μπορούν να ζητήσουν για «ψυχική οδύνη» ποσά που μπορεί να φτάσουν ακόμα και τις 100.000 ευρώ!
Την ίδια άποψη έχουν και δικηγόροι, όπως η Εβίτα Βαρελά που μίλησε στον σταθμό, και σημείωσε ότι αποτελεί δικαίωμα όλων να ζητήσουν αποζημίωση, ειδικά εφόν κινδύνευσε η υγεία τους. Μάλιστα, δεν απέκλεισε και ποινικές ευθύνες για τους υπεύθυνους της Αττικής Οδού.
Το πράσινο φως για αποζημιώσεις έδωσε και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο οποίος διαβεβαίωσε ότι οι οδηγοί που εγκλωβίστηκαν δεν χάνουν το δικαίωμα να κινηθούν νομικά κατά της εταιρείας και να διεκδικήσουν μεγάλες αποζημιώσεις.
Για το ίδιο θέμα πραγματοποίησε παρέμβαση και ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών. Με ανακοίνωση που εξέδωσε ο ΔΣΑ αναφέρει μεταξύ άλλων πως πέραν των πολιτικών ευθυνών των αρμοδίων φορέων, πρέπει να αναζητηθούν και να αποδοθούν οι ποινικές και αστικές ευθύνες που αναλογούν.
«Η οριζόντια και συμβολική παροχή ποσών, στα πλαίσια, προφανώς, της πολιτικής διαχείρισης του προβλήματος, δεν μπορεί να υποκαταστήσει την αποζημιωτική ευθύνη, που υπέχουν τόσο το Δημόσιο και οι ΟΤΑ, όσο και οι ιδιωτικές εταιρίες (π.χ. παραχωρησιούχοι, ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ)» σημειώνεται.
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
«Τις τελευταίες δύο ημέρες, οι κάτοικοι του λεκανοπεδίου Αττικής και των υπολοίπων περιοχών, που επλήγησαν από την κακοκαιρία, βίωσαν πρωτόγνωρες καταστάσεις, απαράδεκτες για ένα σύγχρονο κράτος που οφείλει να σέβεται και να προστατεύει τους πολίτες του.
» Πέραν των πολιτικών ευθυνών των αρμοδίων φορέων, πρέπει να αναζητηθούν και να αποδοθούν οι ποινικές και αστικές ευθύνες, που αναλογούν.
» Οι πληγέντες πολίτες δικαιούνται πραγματικής και πλήρους αποζημίωσης και ικανοποίησης της ηθικής τους βλάβης. Η οριζόντια και συμβολική παροχή ποσών, στα πλαίσια, προφανώς, της πολιτικής διαχείρισης του προβλήματος δεν μπορεί να υποκαταστήσει την αποζημιωτική ευθύνη, που υπέχουν τόσο το Δημόσιο και οι ΟΤΑ, όσο και οι ιδιωτικές εταιρίες (π.χ. παραχωρησιούχοι, ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ).
» Ο ΔΣΑ και τα μέλη του θα σταθούν αρωγοί στους πληγέντες.
» Είναι, τέλος, αυτονόητο ότι η Πολιτεία οφείλει να αποκαταστήσει χωρίς χρονοτριβή τα προβλήματα και τις ζημίες που προκλήθηκαν στις δημόσιες υποδομές, ώστε να αποκατασταθεί άμεσα και με ασφάλεια η οικονομική και κοινωνική ζωή.
» 2. Η αδυναμία διενέργειας διαδικαστικών πράξεων, κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας δεν μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια δικονομικών και ουσιαστικών δικαιωμάτων των πολιτών.
» Για το λόγο αυτό, το Υπουργείο Δικαιοσύνης πρέπει να προβεί άμεσα στις αναγκαίες νομοθετικές πρωτοβουλίες προκειμένου όσες διαδικαστικές πράξεις δεν διενεργήθηκαν λόγω της κακοκαιρίας και της μη λειτουργίας, εκ του λόγου αυτού, των Δικαστηρίων, να θεωρηθούν εμπρόθεσμες, ακόμη και εάν διενεργηθούν μετά την λήξη των εκτάκτων περιστάσεων και όσες προθεσμίες δεν κατέστη εφικτό να τηρηθούν για τους ίδιους λόγους, να μην χαθούν.
» Τούτο αφορά τις πολιτικές, ποινικές και διοικητικές υποθέσεις, καθώς και όσες αφορούν σε διοικητικές προσφυγές ή άλλες ενέργειες ενώπιον διοικητικών αρχών. Υπενθυμίζεται ότι αντίστοιχες ρυθμίσεις είχαν εισαχθεί και κατά την επαναλειτουργία των δικαστηρίων μετά την αναστολή των εργασιών τους λόγω COVID-19 (βλ. άρθρα 83, 84 ν. 4790/2021).
» Συγκροτήθηκε Επιτροπή του ΔΣ του ΔΣΑ με τη συμμετοχή του Προέδρου του ΔΣΑ, Δημήτρη Βερβεσού και των συμβούλων Φώτη Γιαννούλα, Σωτήρη Διαμαντόπουλου, Δημήτρη Λυρίτση και Θεόδωρου Μαντά, προκειμένου να συναντηθεί με την ηγεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης με αντικείμενο την προώθηση των απαιτούμενων νομοθετικών παρεμβάσεων».
Αττική Οδός: Και όμως έχει μυθικά κέρδη!
Πάνω από 722 εκατ. μοίρασε η Αττική Οδός σε Ακτωρ και AVAX την τελευταία επταετία. Γιατί οι δύο τεχνικοί όμιλοι εξαρτώνται οικονομικά από τη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Περισσότερα από 205 εκατ. ευρώ τους τελευταίους μήνες και συνολικά πάνω από 722 εκατ. ευρώ από το 2013, όταν ξεκίνησε η διανομή μερίσματος εισέπραξαν από την Αττική Οδό με τη μορφή μερισμάτων και εσωτερικού δανεισμού η Ακτωρ Παραχωρήσεις και η ΑVAX.
Πρόκειται για σημαντικότατη ένεση ρευστότητας που παρείχε η πιο επιτυχημένη σύμβαση παραχώρησης της χώρας στους δύο κύριους μετόχους της Αττικής Οδού, η οποία επιβεβαιώνει και την οικονομική εξάρτηση που υπάρχει από το έργο για τους δύο ομίλους, αλλά και τη μάχη που θα δοθεί όταν προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την επέκταση της σύμβασης που λήγει τον Οκτώβριο του 2024.
Η ρευστότητα αυτή κράτησε όρθιες τις δύο εταιρείες σε πολύ δύσκολους καιρούς. Ωστόσο, ειδικά για την Ελλάκτωρ δεν κατάφερε να «θεραπεύσει» τις βαθιές πληγές στον τομέα των κατασκευών καθώς η Ακτωρ Παραχωρήσεις, η Ηλέκτωρ και τα έργα ΑΠΕ περιλαμβάνονται στα περιουσιακά στοιχεία που έχουν δοθεί ως εγγυήσεις του διεθνούς ομολόγου των 600 εκατ. ευρώ.
Η Αττική Οδός μοίρασε τον τελευταίο χρόνο τρεις φορές ζεστό χρήμα στους μετόχους της. Από πέρυσι έχουν καταβληθεί διαδοχικά 52,6 εκατ. ευρώ από το μέρισμα της χρήσης του 2019 και 30 εκατ. ευρώ ως προμέρισμα από τα κέρδη του 2020 (σε σύνολο 70,2 εκατ. ευρώ).
Παράλληλα, με απόφαση της έκτακτης γενικής συνέλευσης τον περασμένο Μάρτιο αποφασίστηκε η μείωση του μετοχικού κεφαλαίου κατά το ποσό των 82,8 εκατ. ευρώ με ταυτόχρονη ισόποση μετατροπή του σε δευτερογενές δάνειο όπως προβλέπει η σύμβαση.
Με βάση τα ποσοστά συμμετοχής των δύο εταιρειών (65,7% και 34,2%), από τον εσωτερικό δανεισμό οι δύο μέτοχοι εισέπραξαν 54,4 εκατ. ευρώ η Ακτωρ και 28,3 εκατ. ευρώ η ΑVAX.
Συνολικά 165,4 εκατ. ευρώ, στα οποία πρέπει να συνυπολογιστούν και άλλα 40 εκατ. ευρώ από τη διανομή κερδών του 2020 (ήτοι 205,4 εκατ.). Πρόκειται για έσοδα που ήρθαν σε μια δύσκολη συγκυρία για το οδικό έργο, καθώς η κυκλοφορία της Αττικής Οδού επηρεάστηκε αρνητικά από την πανδημία.
Η κίνηση μειώθηκε κατά 24% το 2020 και αντίστοιχα κατά 28% από αρχές του έτους έως τα τέλη Μαρτίου, εικόνα όμως που έχει ανατραπεί μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει επανέλθει σε αυξητικούς ρυθμούς.
Σε περίπτωση που η Αττική Οδός δεν παραμείνει στην υφιστάμενη κοινοπραξία, με τη λήξη της σύμβασης (Οκτώβριος του 2024) τα εναπομείναντα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας που κατείχε την παραχώρηση θα διανεμηθούν, κατόπιν πληρωμής όλων των υποχρεώσεων, σε αναλογική βάση στους μετόχους της κατά τη διάρκεια μιας περιόδου τριών ετών.
Με βάση τον ισολογισμό του 2020 και αφού συνυπολογιστεί η πρόσφατη δανειοδότηση (83 εκατ. ευρώ), το ποσό που θα επιστραφεί στους μετόχους εκτιμάται σε περίπου 91 εκατ., από τα οποία 60 εκατ. αντιστοιχούν στους μετόχους του ομίλου Ελλάκτωρ και τα υπόλοιπα 31 εκατ. ευρώ στην ΑVAX.
Αττική Οδός: Έξαλλοι οι οδηγοί!
Εκατομμύρια οδηγοί χρησιμοποιούν την Αττική Οδό, ωστόσο τα παράπονα διαρκώς αυξάνονται. Τελευταίο; Αυτό των e-PASS!
Tην κατανόηση των χρηστών της Αττικής Οδού ζητούν οι «Αττική Οδός Α.Ε.» και «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.» σε σχέση με το πρόβλημα που έχει παρατηρηθεί με τις ελλείψεις σε νέους πομποδέκτες e-PASS διευκρινίζοντας, παράλληλα, σε συνέχεια σχετικών δημοσιευμάτων σε ενημερωτικές ιστοσελίδες, τα εξής:
«Η έλλειψη πομποδεκτών έχει παρουσιαστεί σε παγκόσμιο επίπεδο εξαιτίας των έκτακτων συνθηκών που προκάλεσε η πανδημία COVID-19 και προέκυψε από τις ελλείψεις και δυσλειτουργίες στην εφοδιαστική αλυσίδα παραγωγής μικροεπεξεργαστών (microchips) που αποτελούν βασικό εξοπλισμό των συσκευών πομποδεκτών, με τις προμηθεύτριες εταιρείες να περιορίζουν τη διάθεσή τους σε όλους τους πελάτες τους. H καθολική δε εφαρμογή της διαλειτουργικότητας σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας, τον Νοέμβριο του 2020, πολλαπλασίασε τα αιτήματα για χορήγηση νέων πομποδεκτών, με τη ζήτηση από την Αττική Οδό να είναι σαφώς αυξημένη σε σχέση με τους άλλους αυτοκινητόδρομους δεδομένων των πολλαπλάσιων διελεύσεων που παρουσιάζει αλλά και των σημαντικών εκπτώσεων που προσφέρει η χρήση τους στην Αττική Οδό.
Για την εξυπηρέτηση των χρηστών και μέχρις ότου εξομαλυνθεί η προμήθεια των συσκευών e-PASS, η Αττική Οδός διανέμει κανονικά τους ηλεκτρονικούς πομποδέκτες σε όλους τους νέους συνδρομητές που εντάσσονται στα προγράμματα που προσφέρουν τις μεγαλύτερες εκπτώσεις που ξεπερνούν το 30%, ήτοι στα Προγράμματα Bonus, Friendly και Business που εξυπηρετούν τους καθημερινούς και πολύ συχνούς χρήστες, ώστε να απολαμβάνουν πλήρως των σχετικών προνομίων.
Για την εγγραφή στο Πρόγραμμα Express που χρησιμοποιούν οι περιστασιακοί και όχι οι συχνοί χρήστες και στους οποίους παρέχεται εκπτωτική τιμή 2,55€ αντί των 2,80€ (έκπτωση 8,9%) δεν διατίθενται συσκευές e-PASS αλλά παραχωρούνται προσωρινά προς άμεση χρήση ειδικές ηλεκτρονικές Κάρτες, η χρήση των οποίων εξασφαλίζει την παροχή της πλήρους έκπτωσης.
Η διέλευση γίνεται μεν από τις λωρίδες με εισπράκτορα, αλλά η φόρτισή τους γίνεται ηλεκτρονικά και η συναλλαγή είναι ανέπαφη και γίνεται γρήγορα και με πλήρη διασφάλιση των υγειονομικών πρωτοκόλλων.
Επισημαίνεται δε ότι αιτήματα υφιστάμενων συνδρομητών για αντικατάσταση ηλεκτρονικών πομποδεκτών που χρήζουν αλλαγής, εξυπηρετούνται στο σύνολό τους».
Τονίζεται, δε, πως «η Αττική Οδός βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με την προμηθεύτρια εταιρεία των πομποδεκτών, καταβάλλοντας κάθε δυνατή προσπάθεια για την αποκατάσταση της ομαλούς διάθεσής τους, ενώ, ευθύς εξαρχής απευθύνθηκε και σε εναλλακτικό προμηθευτή φροντίζοντας παράλληλα να προχωρήσει σε τροποποίηση του λογισμικού, διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Αυτή τη στιγμή λοιπόν εκκρεμεί η υλοποίηση των παραγγελιών των πομποδεκτών, η παραλαβή των οποίων αναμένεται να εξομαλύνει την κατάσταση μέσα στο επόμενο τρίμηνο».
Αξίζει να αναφερθεί ότι «από το 2003 και εντεύθεν έχουν διατεθεί συνολικά περίπου 1.292.000 ηλεκτρονικοί πομποδέκτες e-PASS εκ των οποίων οι ενεργοί πομποδέκτες ξεπερνούν τους 750.000 και 84.000 Κάρτες Λογαριασμού», κατά την ίδια ανακοίνωση.
Η Αττική Οδός ευχαριστεί θερμά, τέλος, για την κατανόηση και υπογραμμίζει πως παραμένει «πάντοτε στο πλευρό των χρηστών και των συνδρομητών για την άρτια εξυπηρέτησή τους».