«Σφαγή» στην Αττική Οδό: Ποιοι θα… μονομαχήσουν

Αττική Οδός: Η… μητέρα των μαχών αναμένεται τις επόμενες εβδομάδες για τα «μάτια» της Αττικής Οδού με τους μεγαλύτερους κατασκευαστικούς κολοσσούς να μπαίνουν στην αρένα!

Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, ο σημερινός πρόεδρος της Intrakat (και για δεκαετίες επικεφαλής της ΑΚΤΩΡ) Δημήτρης Κούτρας είχε την ιδέα της συγκρότησης μιας κοινοπραξίας 14 ελληνικών τεχνικών εταιρειών που στις 23 Μάϊου του 1996 υπέγραψε τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Στα χρόνια που μεσολάβησαν οι περισσότερες από τις τεχνικές εταιρείες εξαφανίστηκαν από το χάρτη, είτε επειδή απορροφήθηκαν, είτε επειδή χρεοκόπησαν και σήμερα βασικοί μέτοχοι της Αττικής Οδού είναι ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ και η ΑΒΑΞ, ενώ πολύ μικρό ποσοστό (0,04%) έχει η γαλλική Egis Projects.

Η τελευταία συνεργάστηκε με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στον πρόσφατο διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού έχοντας το 25% της κοινοπραξίας που επικράτησε.

Αττική Οδός: Ξεκινάνε οι διαπραγματεύσεις για τη νέα σύμβαση

Μέσα στους επόμενους μήνες θα ξεκινήσει η μάχη για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού που θεωρείται το απόλυτο φιλέτο μεταξύ των παραχωρήσεων οδικών αξόνων στη χώρα μας. Η σημερινή σύμβαση παραχώρησης λήγει τον Οκτώβριο του 2024 και το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) έχει αναλάβει να προετοιμάσει ένα νέο διαγωνισμό.

Παράλληλα μέσα στον επόμενο χρόνο θα κριθεί και η τύχη κάποιων από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού που συζητούνται επί χρόνια χωρίς να προχωρούν όπως η επέκταση προς Ραφήνα και (της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού) μέχρι την Λεωφόρο Βουλιαγμένης.

Ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής έχει ήδη ανακοινώσει πως η επέκταση της Λεωφ. Κύμης μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη στην εθνική οδό θα προκηρυχθεί, επίσης το 2022, ως δημόσιο έργο.

Για την παραχώρηση του οδικού άξονα των 70 χιλιομέτρων που αποτελεί τη σπονδυλική στήλη του οδικού δικτύου της Αττικής λαμβάνουν θέσεις τόσο οι σημερινοί διαχειριστές (η κοινοπραξία ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ) όσο και οι εγχώριοι ανταγωνιστές τους.

Η σημαντική κερδοφορία της Αττικής Οδού μπορεί να προσελκύσει, αυτή τη φορά, και ξένους ομίλους, κάποιοι από τους οποίους συμμετέχουν ήδη στις κοινοπραξίες παραχώρησης άλλων οδικών αξόνων, όπως η γαλλική Vinci.

Γιατί είναι φιλέτο η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού; Από το πρόσφατο ενημερωτικό δελτίο για την αύξηση κεφαλαίου του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ μαθαίνουμε πως για τη χρήση του 2020, η παραχώρηση της Αττικής Οδού συνεισέφερε 151,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του ομίλου ύψους 892,3 εκατ. και 105,6 εκατ. στα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων, και αποσβέσεων (EBITDA) του ομίλου ύψους 30 εκατ.

Για τη χρήση του 2019 η παραχώρηση της Αττικής Οδού συνεισέφερε 192,7 εκατ. στα συνολικά έσοδα και 134,0 εκατ. σε συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA). Τα μερίσματα της Αττικής Οδού κράτησαν ζωντανό τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ στα δύσκολα τελευταία χρόνια λένε οι γνωρίζοντες.

Στο φετινό πρώτο τρίμηνο η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού συνεισέφερε 30,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του ομίλου που έφτασαν τα 193 εκατ. και σχεδόν τα μισά (18,6 εκατ. ευρώ). από τα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA). Στο ενημερωτικό δελτίο τονίζεται πως οι άλλες παραχωρήσεις οδικών αξόνων στις οποίες συμμετέχει (Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) δεν ενοποιούνται ολικά στις οικονομικές καταστάσεις του ομίλου, γιατί δεν έχει ποσοστό ελέγχου, και βρίσκονται σε αρχικό στάδιο. Συνεπώς δεν προσφέρουν τα υψηλά μερίσματα της Αττικής Οδού.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει προχωρήσει στην πρόσληψη χρηματοοικονομικού (Τράπεζα Πειραιώς – Lazard), νομικού (Labadarios Law Firm) και τεχνικού (η κοινοπραξία Avaris – Toll Plan South Africa- Infrata UK) συμβούλου.

Οι σύμβουλοι έχουν αναλάβει να καταθέσουν τις προτάσεις τους για το βέλτιστο μοντέλο προκήρυξης της νέας σύμβασης παραχώρησης, όπως για τη διάρκειά της, για τα τυχόν πρόσθετα έργα που μπορούν να ενταχθούν, κ.α.

Αττική Οδός: Τι θα γίνει με την επέκταση προς Ραφήνα

Οι αποφάσεις για τις επεκτάσεις του οδικού άξονα θα ληφθούν από το υπουργείο Υποδομών στελέχη του οποίου δήλωναν πρόσφατα πως μέσα στο 2022 θα γνωρίζουμε τι θα γίνει με την επέκταση προς την Ραφήνα.

Μέσα στην επόμενη χρονιά θα οριστικοποιηθεί και το σχέδιο για την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι την Βουλιαγμένης και η αναβάθμιση της τελευταίας ώστε να γίνει κλειστή λεωφόρος.

Ακόμα και στην περίπτωση που το έργο γίνει με σύμβαση παραχώρησης θα χρειαστεί κρατική χρηματοδότηση που δεν είναι σήμερα εξασφαλισμένη. Και επειδή το σχέδιο προβλέπει υπόγεια σήραγγα που θα ξεκινάει από τον Καρέα και θα φτάνει μέχρι την Λεωφ. Βουλιαγμένης το κόστος δεν είναι αμελητέο.

Με βάση τη σύμβαση εάν η παραχώρηση της Αττικής Οδού δεν παραμείνει στη σημερινή κοινοπραξία ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ, τότε στη λήξη της τον Οκτώβριο του 2024, τα εναπομείναντα ταμειακά διαθέσιμα της Αττική Οδός ΑΕ θα διανεμηθούν, κατόπιν πληρωμής όλων των υποχρεώσεων, σε αναλογική βάση στους μετόχους της κατά τη διάρκεια μιας περιόδου τριών ετών.

Βάσει του ισολογισμού 31.12.2020, το ποσό που θα επιστραφεί στους μετόχους εκτιμάται σε περίπου 91 εκατ. εκ του οποίου ποσό 60 εκατ. ευρώ ή ποσοστό 65,75% αντιστοιχεί στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ και τα υπόλοιπα στην ΑΒΑΞ.

Αττική Οδός: Δες τι συμβαίνει ενώ εσύ οδηγείς

Μείωση των διελεύσεων λόγω της υγειονομικής κρίσης. Ποια τα κέρδη της εταιρείας και γιατί γίνεται λόγος για μεγάλη ζημιά. Πώς καταγράφεται κάθε κίνηση των οδηγών. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Σημαντική ήταν η επίδραση της πανδημίας στην κυκλοφορία οχημάτων σε μεγάλους οδικούς άξονες, ιδίως όπου υπάρχουν σταθμοί διοδίων.

Μια «ματιά» σε σχετικό γράφημα για την Αττική Οδό, όπως αυτό αποτυπώθηκε σε σχετική παρουσίαση του ομίλου Ελλάκτωρ προς αναλυτές μετά την ανακοίνωση αποτελεσμάτων για το 2020, καταδεικνύει τη μείωση των διελεύσεων λόγω της υγειονομικής κρίσης.

Ειδικότερα, όπως αποτυπώθηκε στην εν λόγω παρουσίαση, αναφορικά με δύο παραχωρήσεις-οδικούς άξονες στους οποίους η Ελλάκτωρ έχει αυξημένη συμμετοχή, οι διελεύσεις στην Αττική Οδό υποχώρησαν το 2020 κατά 24% σε σύγκριση με το 2019 ενώ στον οδικό άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα (κοινοπραξία Μορέας) η πτώση έφτασε το 23%.

Στο γράφημα, που μοιάζει με … «καρδιογράφημα», φαίνεται ότι η κίνηση, που αρχικά ήταν ανοδική τους μήνες Ιανουάριο-Φεβρουάριο, πήγε στο -57% από τα μέσα Μαρτίου (όταν άρχισε σταδιακά το lockdown), έγραψε χαμηλό με -72% τον Απρίλιο, τον Μάιο (άρχισε σταδιακά να αίρεται μέρος των περιορισμών) κινήθηκε στο -44%, μέχρι το καλοκαίρι ανέκαμψε προς το -16% για να περάσει σε θετικό πρόσημο πάλι τον Αύγουστο. Σταδιακά όμως, άρχισε πάλι μια μείωση στις διελεύσεις που έφτασε έως το -51% και πάλι το διάστημα Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου (οι νέοι περιορισμοί).

Πάντως, κατά το γράφημα, υπήρχε μια μικρή αποκλιμάκωση της πτώσης Ιανουάριο 2021 με αρχές Φεβρουαρίου, νέα «βουτιά» ακολούθως (-56%) και… εκτίναξη 29% τον Μάρτιο 2021. Βέβαια, οι στατιστικές του τριμήνου αυτού είναι ένα θέμα αν… είναι συγκρίσιμα με τα νούμερα του 2020, τα οποία όπως αναφέρθηκε σημείωσαν «βουτιά» .

Για την περυσινή χρονιά τα έσοδα της Αττική Οδός ΑΕ υποχώρησαν πέρυσι στα 151,56 εκατ. από 192,7 εκατ. ευρώ στη χρήση 2019. Να σημειωθεί ότι ανάλογη πτώση πέριξ του 20% εμφάνισαν και οι άλλες οδικές παραχωρήσεις στις οποίες έχει παρουσία ο όμιλος.

Όπως αναφερόταν σε ανακοίνωση της Ελλάκτωρ για τα οικονομικά αποτελέσματα 2020, στις Παραχωρήσεις, τo EBITDA διαμορφώθηκε σε 120 εκατ. ευρώ το 2020, έναντι 152 εκατ. ευρώ το 2019, μειωμένο κατά 22%, επηρεαζόμενο από το lockdown.

Ενδεικτικά, κατά τη διάρκεια της χρήσης 2020 η κίνηση της Αττικής Οδού και του Μορέα παρουσίασε μείωση 24% και 23% αντίστοιχα σε σχέση με τη χρήση 2019, ενώ τα έσοδα κατά 22% και 21% αντίστοιχα.

Τα έσοδα του κλάδου των Παραχωρήσεων διαμορφώθηκαν σε 202 εκατ. ευρώ για τη χρήση 2020, μειωμένα κατά 15,8%, έναντι εσόδων 240 εκατ. ευρώ το 2019.

Η μείωση των εσόδων κατά τη χρήση 2020 οφείλεται στη μειωμένη κυκλοφορία ως αποτέλεσμα των περιοριστικών μέτρων μετακίνησης που επιβλήθηκαν από την Κυβέρνηση λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.

Για το 2020 τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 30,2 εκατ. ευρώ έναντι 60,4 εκατ. ευρώ το 2019 (-50%).