Αττική Οδός: Αδιανόητα κέρδη! Δείτε πόσα έβγαλε μέσα σε λίγους μήνες

Αττική Οδός: Πάνω από 722 εκατ. μοίρασε η Αττική Οδός σε Ακτωρ και AVAX την τελευταία επταετία. Γιατί οι δύο τεχνικοί όμιλοι εξαρτώνται οικονομικά από τη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Περισσότερα από 205 εκατ. ευρώ τους τελευταίους μήνες και συνολικά πάνω από 722 εκατ. ευρώ από το 2013, όταν ξεκίνησε η διανομή μερίσματος εισέπραξαν από την Αττική Οδό με τη μορφή μερισμάτων και εσωτερικού δανεισμού η Ακτωρ Παραχωρήσεις και η ΑVAX.

Πρόκειται για σημαντικότατη ένεση ρευστότητας που παρείχε η πιο επιτυχημένη σύμβαση παραχώρησης της χώρας στους δύο κύριους μετόχους της Αττικής Οδού, η οποία επιβεβαιώνει και την οικονομική εξάρτηση που υπάρχει από το έργο για τους δύο ομίλους, αλλά και τη μάχη που θα δοθεί όταν προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την επέκταση της σύμβασης που λήγει τον Οκτώβριο του 2024.

Η ρευστότητα αυτή κράτησε όρθιες τις δύο εταιρείες σε πολύ δύσκολους καιρούς. Ωστόσο, ειδικά για την Ελλάκτωρ δεν κατάφερε να «θεραπεύσει» τις βαθιές πληγές στον τομέα των κατασκευών καθώς η Ακτωρ Παραχωρήσεις, η Ηλέκτωρ και τα έργα ΑΠΕ περιλαμβάνονται στα περιουσιακά στοιχεία που έχουν δοθεί ως εγγυήσεις του διεθνούς ομολόγου των 600 εκατ. ευρώ.

Η Αττική Οδός μοίρασε τον τελευταίο χρόνο τρεις φορές ζεστό χρήμα στους μετόχους της. Από πέρυσι έχουν καταβληθεί διαδοχικά 52,6 εκατ. ευρώ από το μέρισμα της χρήσης του 2019 και 30 εκατ. ευρώ ως προμέρισμα από τα κέρδη του 2020 (σε σύνολο 70,2 εκατ. ευρώ).

Παράλληλα, με απόφαση της έκτακτης γενικής συνέλευσης τον περασμένο Μάρτιο αποφασίστηκε η μείωση του μετοχικού κεφαλαίου κατά το ποσό των 82,8 εκατ. ευρώ με ταυτόχρονη ισόποση μετατροπή του σε δευτερογενές δάνειο όπως προβλέπει η σύμβαση.

Με βάση τα ποσοστά συμμετοχής των δύο εταιρειών (65,7% και 34,2%), από τον εσωτερικό δανεισμό οι δύο μέτοχοι εισέπραξαν 54,4 εκατ. ευρώ η Ακτωρ και 28,3 εκατ. ευρώ η ΑVAX.

Συνολικά 165,4 εκατ. ευρώ, στα οποία πρέπει να συνυπολογιστούν και άλλα 40 εκατ. ευρώ από τη διανομή κερδών του 2020 (ήτοι 205,4 εκατ.). Πρόκειται για έσοδα που ήρθαν σε μια δύσκολη συγκυρία για το οδικό έργο, καθώς η κυκλοφορία της Αττικής Οδού επηρεάστηκε αρνητικά από την πανδημία.

Η κίνηση μειώθηκε κατά 24% το 2020 και αντίστοιχα κατά 28% από αρχές του έτους έως τα τέλη Μαρτίου, εικόνα όμως που έχει ανατραπεί μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει επανέλθει σε αυξητικούς ρυθμούς.

Σε περίπτωση που η Αττική Οδός δεν παραμείνει στην υφιστάμενη κοινοπραξία, με τη λήξη της σύμβασης (Οκτώβριος του 2024) τα εναπομείναντα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας που κατείχε την παραχώρηση θα διανεμηθούν, κατόπιν πληρωμής όλων των υποχρεώσεων, σε αναλογική βάση στους μετόχους της κατά τη διάρκεια μιας περιόδου τριών ετών.

Με βάση τον ισολογισμό του 2020 και αφού συνυπολογιστεί η πρόσφατη δανειοδότηση (83 εκατ. ευρώ), το ποσό που θα επιστραφεί στους μετόχους εκτιμάται σε περίπου 91 εκατ., από τα οποία 60 εκατ. αντιστοιχούν στους μετόχους του ομίλου Ελλάκτωρ και τα υπόλοιπα 31 εκατ. ευρώ στην ΑVAX.

ΕΣΠΑ 2021: Νευραλγική παραχώρηση

Τη σημασία της Αττικής Οδού για τον όμιλο περιγράφουν πολύ γλαφυρά στην Ελλάκτωρ και στο ενημερωτικό για την πρόσφατη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.

Οπως αναφέρουν, εάν ο όμιλος δεν εξασφαλίσει εκ νέου την παραχώρηση της Αττικής Οδού ή εάν η παραχώρηση δοθεί με δυσμενέστερους όρους, ενδέχεται να μειωθούν τόσο τα έσοδα από το 2025 όσο και η λειτουργική κερδοφορία.

Πέρυσι, η παραχώρηση της Αττικής Οδού συνεισέφερε 151,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του ομίλου και 105,6 εκατ. στα λειτουργικά κέρδη. Αντίστοιχα, το 2019 ενίσχυσε με 192,7 εκατ. τα συνολικά έσοδα του ομίλου και με 134 εκατ. ευρώ τα EBITDA.

Οπως περιγράφεται στο ενημερωτικό, η παραχώρηση της Αττικής Οδού παραμένει το πιο ώριμο έργο της Ακτωρ Παραχωρήσεις, το οποίο μάλιστα συνεισφέρει το σημαντικότερο τμήμα στη λειτουργική κερδοφορία. Γι’ αυτό και τυχόν μείωση των εσόδων από την Αττική Οδό ενδέχεται να περιορίσει την ικανότητα του ομίλου να διατηρεί επαρκείς λειτουργικές ταμειακές ροές για τα λοιπά έργα και τις δραστηριότητές του.

Αντίστοιχα σημαντική είναι η συνδρομή του αυτοκινητόδρομου και για την ΑVAX.

Οι μέτοχοι της παραχώρησης, που φέτος συμπληρώνει μια 20ετία σε λειτουργία, υπολογίζεται ότι έχουν δαπανήσει για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου δανειακά και ίδια κεφάλαια ύψους 822 εκατ. ευρώ συνεισφέροντας το 65% της χρηματοδότησης του έργου, ενώ το υπόλοιπο 35% προήλθε από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους.

Επομένως μέχρι σήμερα έχουν αποσβεστεί από το αρχικό κεφάλαιο περί τα 640 εκατ. ευρώ μέσω μερισμάτων και επιστροφής κεφαλαίου, άρα πλησιάζουν το σύνολο των κεφαλαίων που διατέθηκαν.

Η Αττική Οδός έθεσε εξαρχής πολύ ψηλά τον πήχη των παραχωρήσεων. Παρότι για το έργο έχουν χυθεί τόνοι μελάνης, δεν παύει να αποτελεί ένα έργο-σύμβολο, για το οποίο έχουν ήδη αρχίσει να παίρνουν θέσεις μάχης ισχυροί ελληνικοί αλλά και διεθνείς όμιλοι, για τη στιγμή που η κυβέρνηση θα ορίσει τον χρόνο όπου θα προκηρυχθεί ο νέος διαγωνισμός.

Η νέα παραχώρηση χαρακτηρίζεται σήμερα το πολυτιμότερο asset και για το ΤΑΙΠΕΔ, που θα τρέξει τον σχετικό διαγωνισμό το 2022. Ηδη έχει προβεί στην πρόσληψη της Τράπεζας Πειραιώς – Lazard ως χρηματοοικονομικού συμβούλου, της Labadarios Law Firm ως νομικού συμβούλου και της κοινοπραξίας Avaris – Toll Plan South Africa – Infrata UK ως τεχνικού συμβούλου για την ωρίμανση του έργου.

Επί του παρόντος, το υπουργείο Υποδομών προγραμματίζει τους διαγωνισμούς για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λεωφόρο Βουλιαγμένης, Λαύριο και Ραφήνα. Τα έργα αυτά θα συνδυαστούν με υποδομές στον τομέα του σιδηροδρόμου, καθώς αναμένεται τόσο οδική όσο και σιδηροδρομική επέκταση της Αττικής Οδού.

Από τα έργα αυτά θα προηγηθεί η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η οποία θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο με αστική σήραγγα που θα φτάσει μέχρι την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας.

Πρόκειται για ένα έργο που έχει ανάγκη η Αττική εδώ και χρόνια προκειμένου να συμβάλλει στην αποσυμφόρηση του τμήματος Κηφισίας – Μεταμόρφωσης και ιδιαίτερα στον κόμβο Μεταμόρφωσης, που σήμερα είναι μόνιμα μπλοκαρισμένος τις ώρες αιχμής.

Αττική Οδός: Ξεκινάνε οι διαπραγματεύσεις για τη νέα σύμβαση

Μέσα στους επόμενους μήνες θα ξεκινήσει η μάχη για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού που θεωρείται το απόλυτο φιλέτο μεταξύ των παραχωρήσεων οδικών αξόνων στη χώρα μας. Η σημερινή σύμβαση παραχώρησης λήγει τον Οκτώβριο του 2024 και το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) έχει αναλάβει να προετοιμάσει ένα νέο διαγωνισμό.

Παράλληλα μέσα στον επόμενο χρόνο θα κριθεί και η τύχη κάποιων από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού που συζητούνται επί χρόνια χωρίς να προχωρούν όπως η επέκταση προς Ραφήνα και (της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού) μέχρι την Λεωφόρο Βουλιαγμένης.

Ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής έχει ήδη ανακοινώσει πως η επέκταση της Λεωφ. Κύμης μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη στην εθνική οδό θα προκηρυχθεί, επίσης το 2022, ως δημόσιο έργο.

Για την παραχώρηση του οδικού άξονα των 70 χιλιομέτρων που αποτελεί τη σπονδυλική στήλη του οδικού δικτύου της Αττικής λαμβάνουν θέσεις τόσο οι σημερινοί διαχειριστές (η κοινοπραξία ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ) όσο και οι εγχώριοι ανταγωνιστές τους.

Η σημαντική κερδοφορία της Αττικής Οδού μπορεί να προσελκύσει, αυτή τη φορά, και ξένους ομίλους, κάποιοι από τους οποίους συμμετέχουν ήδη στις κοινοπραξίες παραχώρησης άλλων οδικών αξόνων, όπως η γαλλική Vinci.

Γιατί είναι φιλέτο η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού; Από το πρόσφατο ενημερωτικό δελτίο για την αύξηση κεφαλαίου του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ μαθαίνουμε πως για τη χρήση του 2020, η παραχώρηση της Αττικής Οδού συνεισέφερε 151,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του ομίλου ύψους 892,3 εκατ. και 105,6 εκατ. στα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων, και αποσβέσεων (EBITDA) του ομίλου ύψους 30 εκατ.

Για τη χρήση του 2019 η παραχώρηση της Αττικής Οδού συνεισέφερε 192,7 εκατ. στα συνολικά έσοδα και 134,0 εκατ. σε συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA). Τα μερίσματα της Αττικής Οδού κράτησαν ζωντανό τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ στα δύσκολα τελευταία χρόνια λένε οι γνωρίζοντες.

Στο φετινό πρώτο τρίμηνο η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού συνεισέφερε 30,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του ομίλου που έφτασαν τα 193 εκατ. και σχεδόν τα μισά (18,6 εκατ. ευρώ). από τα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA). Στο ενημερωτικό δελτίο τονίζεται πως οι άλλες παραχωρήσεις οδικών αξόνων στις οποίες συμμετέχει (Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) δεν ενοποιούνται ολικά στις οικονομικές καταστάσεις του ομίλου, γιατί δεν έχει ποσοστό ελέγχου, και βρίσκονται σε αρχικό στάδιο. Συνεπώς δεν προσφέρουν τα υψηλά μερίσματα της Αττικής Οδού.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει προχωρήσει στην πρόσληψη χρηματοοικονομικού (Τράπεζα Πειραιώς – Lazard), νομικού (Labadarios Law Firm) και τεχνικού (η κοινοπραξία Avaris – Toll Plan South Africa- Infrata UK) συμβούλου.

Οι σύμβουλοι έχουν αναλάβει να καταθέσουν τις προτάσεις τους για το βέλτιστο μοντέλο προκήρυξης της νέας σύμβασης παραχώρησης, όπως για τη διάρκειά της, για τα τυχόν πρόσθετα έργα που μπορούν να ενταχθούν, κ.α.

Αττική Οδός: Τι θα γίνει με την επέκταση προς Ραφήνα

Οι αποφάσεις για τις επεκτάσεις του οδικού άξονα θα ληφθούν από το υπουργείο Υποδομών στελέχη του οποίου δήλωναν πρόσφατα πως μέσα στο 2022 θα γνωρίζουμε τι θα γίνει με την επέκταση προς την Ραφήνα.

Μέσα στην επόμενη χρονιά θα οριστικοποιηθεί και το σχέδιο για την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι την Βουλιαγμένης και η αναβάθμιση της τελευταίας ώστε να γίνει κλειστή λεωφόρος.

Ακόμα και στην περίπτωση που το έργο γίνει με σύμβαση παραχώρησης θα χρειαστεί κρατική χρηματοδότηση που δεν είναι σήμερα εξασφαλισμένη. Και επειδή το σχέδιο προβλέπει υπόγεια σήραγγα που θα ξεκινάει από τον Καρέα και θα φτάνει μέχρι την Λεωφ. Βουλιαγμένης το κόστος δεν είναι αμελητέο.

Με βάση τη σύμβαση εάν η παραχώρηση της Αττικής Οδού δεν παραμείνει στη σημερινή κοινοπραξία ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ, τότε στη λήξη της τον Οκτώβριο του 2024, τα εναπομείναντα ταμειακά διαθέσιμα της Αττική Οδός ΑΕ θα διανεμηθούν, κατόπιν πληρωμής όλων των υποχρεώσεων, σε αναλογική βάση στους μετόχους της κατά τη διάρκεια μιας περιόδου τριών ετών.

Βάσει του ισολογισμού 31.12.2020, το ποσό που θα επιστραφεί στους μετόχους εκτιμάται σε περίπου 91 εκατ. εκ του οποίου ποσό 60 εκατ. ευρώ ή ποσοστό 65,75% αντιστοιχεί στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ και τα υπόλοιπα στην ΑΒΑΞ.

Αττική Οδός: Δες τι συμβαίνει ενώ εσύ οδηγείς

Μείωση των διελεύσεων λόγω της υγειονομικής κρίσης. Ποια τα κέρδη της εταιρείας και γιατί γίνεται λόγος για μεγάλη ζημιά. Πώς καταγράφεται κάθε κίνηση των οδηγών. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Σημαντική ήταν η επίδραση της πανδημίας στην κυκλοφορία οχημάτων σε μεγάλους οδικούς άξονες, ιδίως όπου υπάρχουν σταθμοί διοδίων.

Μια «ματιά» σε σχετικό γράφημα για την Αττική Οδό, όπως αυτό αποτυπώθηκε σε σχετική παρουσίαση του ομίλου Ελλάκτωρ προς αναλυτές μετά την ανακοίνωση αποτελεσμάτων για το 2020, καταδεικνύει τη μείωση των διελεύσεων λόγω της υγειονομικής κρίσης.

Ειδικότερα, όπως αποτυπώθηκε στην εν λόγω παρουσίαση, αναφορικά με δύο παραχωρήσεις-οδικούς άξονες στους οποίους η Ελλάκτωρ έχει αυξημένη συμμετοχή, οι διελεύσεις στην Αττική Οδό υποχώρησαν το 2020 κατά 24% σε σύγκριση με το 2019 ενώ στον οδικό άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα (κοινοπραξία Μορέας) η πτώση έφτασε το 23%.

Στο γράφημα, που μοιάζει με … «καρδιογράφημα», φαίνεται ότι η κίνηση, που αρχικά ήταν ανοδική τους μήνες Ιανουάριο-Φεβρουάριο, πήγε στο -57% από τα μέσα Μαρτίου (όταν άρχισε σταδιακά το lockdown), έγραψε χαμηλό με -72% τον Απρίλιο, τον Μάιο (άρχισε σταδιακά να αίρεται μέρος των περιορισμών) κινήθηκε στο -44%, μέχρι το καλοκαίρι ανέκαμψε προς το -16% για να περάσει σε θετικό πρόσημο πάλι τον Αύγουστο. Σταδιακά όμως, άρχισε πάλι μια μείωση στις διελεύσεις που έφτασε έως το -51% και πάλι το διάστημα Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου (οι νέοι περιορισμοί).

Πάντως, κατά το γράφημα, υπήρχε μια μικρή αποκλιμάκωση της πτώσης Ιανουάριο 2021 με αρχές Φεβρουαρίου, νέα «βουτιά» ακολούθως (-56%) και… εκτίναξη 29% τον Μάρτιο 2021. Βέβαια, οι στατιστικές του τριμήνου αυτού είναι ένα θέμα αν… είναι συγκρίσιμα με τα νούμερα του 2020, τα οποία όπως αναφέρθηκε σημείωσαν «βουτιά» .

Για την περυσινή χρονιά τα έσοδα της Αττική Οδός ΑΕ υποχώρησαν πέρυσι στα 151,56 εκατ. από 192,7 εκατ. ευρώ στη χρήση 2019. Να σημειωθεί ότι ανάλογη πτώση πέριξ του 20% εμφάνισαν και οι άλλες οδικές παραχωρήσεις στις οποίες έχει παρουσία ο όμιλος.

Όπως αναφερόταν σε ανακοίνωση της Ελλάκτωρ για τα οικονομικά αποτελέσματα 2020, στις Παραχωρήσεις, τo EBITDA διαμορφώθηκε σε 120 εκατ. ευρώ το 2020, έναντι 152 εκατ. ευρώ το 2019, μειωμένο κατά 22%, επηρεαζόμενο από το lockdown.

Ενδεικτικά, κατά τη διάρκεια της χρήσης 2020 η κίνηση της Αττικής Οδού και του Μορέα παρουσίασε μείωση 24% και 23% αντίστοιχα σε σχέση με τη χρήση 2019, ενώ τα έσοδα κατά 22% και 21% αντίστοιχα.

Τα έσοδα του κλάδου των Παραχωρήσεων διαμορφώθηκαν σε 202 εκατ. ευρώ για τη χρήση 2020, μειωμένα κατά 15,8%, έναντι εσόδων 240 εκατ. ευρώ το 2019.

Η μείωση των εσόδων κατά τη χρήση 2020 οφείλεται στη μειωμένη κυκλοφορία ως αποτέλεσμα των περιοριστικών μέτρων μετακίνησης που επιβλήθηκαν από την Κυβέρνηση λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.

Για το 2020 τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 30,2 εκατ. ευρώ έναντι 60,4 εκατ. ευρώ το 2019 (-50%).