Κινητή τηλεφωνία

Κινητή τηλεφωνία: Την ώρα που όλα ακριβαίνουν, μια απόφαση φέρνει ανατροπές και μείωση στους λογαριασμούς της κινητής τηλεφωνίας. Δείτε όλες τις εξελίξεις στο xristika.gr

Φθηνότερους λογαριασμούς θα λαμβάνουν από το 2022 οι συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας λόγω της κατάργησης του ειδικού τέλους κινητής στους νέους ηλικίας έως 29 ετών και στην οριζόντια περικοπή του στο 10%, από τον ερχόμενο Ιανουάριο, που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από τη ΔΕΘ.

Το μέτρο αυτό έρχεται να διορθώσει, εν μέρει, μια σημαντική επιβάρυνση του κόστους κινητής τηλεφωνίας στη χώρα μας που επιβλήθηκε για πρώτη φορά το 2009.

Σήμερα, το τέλος κινητής υπολογίζεται προ του ΦΠΑ και ανέρχεται σε 12% για χρεώσεις έως 50 ευρώ, σε 15% για χρεώσεις από 50,01 μέχρι και 100 ευρώ, σε 18% για χρεώσεις από 100,01 μέχρι και 150 ευρώ και σε 20% από 150 ευρώ και άνω σε 20%.

Στου λογαριασμούς κινητής ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) 24% υπολογίζεται μετά την επιβολή του ειδικού τέλους με αποτέλεσμα η πραγματική επιβάρυνση να είναι μεγαλύτερη.

Σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη του ΙΟΒΕ η συνολική φορολογική επιβάρυνση υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας υπολογίζεται στο 39% με 49% του τελικού ποσού που καλείται να πληρώσει ο συνδρομητής. Ως αποτέλεσμα η χώρα μας έχει τη δεύτερη μεγαλύτερη έμμεση φορολογία στην κινητή τηλεφωνίας στην Ευρώπη.

Κινητή τηλεφωνία: Οι μεγάλοι κερδισμένοι

Η κατάργηση του ειδικού τέλους θα μειώσει σημαντικά το κόστος των συνδέσεων κινητής τηλεφωνίας, καθώς στην καρτοκινητή επιβάλλεται οριζόντιο τέλος 12% ανεξαρτήτως του ποσού ανανέωσης.

Μεγάλοι κερδισμένοι είναι οι νέοι έως 29 ετών που διαθέτουν συμβόλαιο ή καρτοσυμβόλαιο κινητής, οι οποίοι θα δουν το τέλος να μηδενίζεται. Αυτό που μένει να αποσαφηνιστεί είναι το αν και πως ακριβώς θα ισχύσει η απαλλαγή από την πληρωμή του τέλους για την καρτοκινητή.

Για παράδειγμα, ένας νέος που σήμερα πληρώνει συμβόλαιο με βασικό πάγιο 25 ευρώ του αναλογεί ειδικό τέλος 12%, δηλαδή 3 ευρώ. Ο ΦΠΑ 24% υπολογίζεται στα 28 ευρώ (βασική χρέωση + ειδικό τέλος) με αποτέλεσμα η τελική τιμή να διαμορφώνεται στα 34,72 ευρώ.

Από το νέος έτος το ειδικό τέλος θα καταργηθεί για αυτόν και έτσι ο τελικός λογαριασμός θα ανέλθει στα 29 ευρώ, δηλαδή θα δει μείωση στον λογαριασμό του 5,72 ευρώ τον μήνα ή 68,64 ευρώ τον χρόνο.

Στις υπόλοιπες ηλικιακές κατηγορίες αλλά και τις επαγγελματικές συνδέσεις τη μεγαλύτερη μείωση από την οριζόντια μείωση του ειδικού τέλους στο 10% θα δουν αυτοί που πληρώνουν ακριβότερα συμβόλαια και ειδικά όσοι πληρώνουν πάνω από 150 ευρώ τον μήνα.

Για παράδειγμα, για ένα συνδρομητή με βασική χρέωση 45 ευρώ, σήμερα η τελική του επιβάρυνση με το ειδικό τέλος και τον ΦΠΑ φτάνει τα περίπου 62,5 ευρώ. Από το Ιανουάριο η τελική επιβάρυνση θα διαμορφώνεται στα 61,38 ευρώ, δηλαδή μια μείωση περίπου 1,1 ευρώ.

Αντίστοιχα, συνδρομητής με βασική χρέωση 120 ευρώ πληρώνει σήμερα τελικό ποσό περίπου 175,6 ευρώ. Από το νέο χρόνο ο τελικός λογαριασμό του θα μειωθεί στα περίπου 163,7 ευρώ, δηλαδή κατά περίπου 12 ευρώ τον μήνα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το μέτρο για την οριζόντια μείωση του τέλους θα μειώσει και τα κόστη των πρόσθετων υπηρεσιών που πληρώνουν οι καταναλωτές, όπως για παράδειγμα τα πακέτα data, πέρα αυτών του συμβολαίου. Και αυτό διότι το τέλος κινητής προστίθεται και σε όλες τις πρόσθετες υπηρεσίες.

Σημειώνεται ότι στα μέτρα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ περιλαμβάνεται και η επέκταση της αναστολής πληρωμής του τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης 10% από τον Οκτώβριο του 2021 έως τον Ιούνιο του 2022.

Κινητή τηλεφωνία: Έρχονται νέες εταιρείες;

Παράλληλα, τέλος στο μονοπώλιο των «Big – 3» της κινητής τηλεφωνίας ετοιμάζεται να βάλει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων, προκαλώντας σφοδρές αντιδράσεις.

Να κάνει πιο εύκολη την δραστηριοποίηση νέων παιχτών στην αγορά της κινητής, μέσω του μοντέλου των “εικονικών παρόχων” (Mobile Virtual Network Operatos-MVNO) επιχειρεί η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων (ΕΕΤΤ).

Για τον σκοπό αυτό, σύμφωνα με το capital.gr, ανέθεσε στην γαλλική Sofrecom, θυγατρική της Orange, την εκπόνηση μελέτης προσδιορισμού των τιμών χονδρικής για την αγορά των κινητών επικοινωνιών, οι οποίες αποτελούν βασικό παράγοντα για τη δραστηριοποίηση MVNOs στην ελληνική αγορά.

Σημειώνεται ότι οι εικονικοί πάροχοι είναι εταιρείες που δεν διαθέτουν δικές τους υποδομές ή άδειες αξιοποίησης φάσματος, αλλά αντίθετα “νοικιάζουν” το ραδιοδίκτυο από τους παρόχους κινητής. Συνήθως οι εταιρείες MVNO στοχεύουν σε ειδικό κοινό και αγορές προσφέροντας ειδικά πακέτα και προσφορές.

Το μοντέλο αυτό είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο σε άλλες χώρες, καθώς υπολογίζεται ότι οι MVNO παγκοσμίως ξεπερνούν τους 1.000. Στην Ευρώπη οι περισσότεροι εικονικοί πάροχοι βρίσκονται στη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ολλανδία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Ακόμη, στο εξωτερικό, πολλές εταιρείες με μεγάλη πελατειακή βάση σε άλλους κλάδους, από ενεργειακές έως αεροπορικές, έχουν επιχειρήσει να προσφέρουν τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες με το μοντέλο MVNO, αξιοποιώντας το πελατολόγιο τους.

Αυτό το μοντέλο έχει υποστηρίξει στο παρελθόν και ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ, Κωνσταντίνος Μασσέλος. “Προσωπικά πιστεύω ότι κάθε εταιρεία με περισσότερους από 80.000 με 100.000 πελάτες στην Ελλάδα θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο να γίνει MVNO”, σημείωνε ο ίδιος κατά τη διάρκεια ομιλίας του στο παγκόσμιο συμπόσιο της Διεθνούς Ένωσης Τηλεπικοινωνιών τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Κινητή τηλεφωνία: Τα δικαιώματα των χρηστών

Την ίδια ώρα, νέους όρους και υποχρεώσεις στους παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών με στόχο την προάσπιση των δικαιωμάτων των συνδρομητών υπηρεσιών τηλεφωνίας και Διαδικτύου θέτει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.

Ειδικότερα, ο νέος Κανονισμός της ΕΕΤΤ επιφέρει αλλαγές στις συμβάσεις των παρόχων με τους καταναλωτές και επιβάλλει στους παρόχους, μεταξύ άλλων, τις ακόλουθες υποχρεώσεις:

Να παρέχουν ένα ελάχιστο επίπεδο υπηρεσίας στον συνδρομητή σε περίπτωση προσωρινής ή μόνιμης διακοπής υπηρεσιών λόγω οφειλών, όπως λήψη εισερχόμενων κλήσεων, πραγματοποίηση εξερχόμενων κλήσεων που δεν συνεπάγονται χρέωση για τον συνδρομητή, πρόσβαση στο Διαδίκτυο με ταχύτητα τουλάχιστον 256 Κbps ή πρόσβαση κατ’ ελάχιστον στις ιστοσελίδες gov.gr, της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

Να προειδοποιούν τον συνδρομητή για την επικείμενη λήξη της σύμβασής του το αργότερο δύο μήνες πριν την λήξη αυτής, ενώ τον συνδρομητή καρτοκινητής, 15 ημέρες πριν την λήξη της προπληρωμένης αξίας υπηρεσιών.

Να μην προβαίνουν σε αύξηση του παγίου σε σύμβαση ορισμένου χρόνου, με μόνη εξαίρεση την περίπτωση τεχνολογικών αλλαγών στο δίκτυο. Σε αυτή την περίπτωση, ο συνδρομητής διατηρεί το δικαίωμα να καταγγείλει αζημίως τη σύμβαση λόγω της συγκεκριμένης αύξησης. Αντίθετα, ο συνδρομητής δεν έχει δικαίωμα καταγγελίας, αν οι προτεινόμενες αλλαγές στην σύμβασή του δεν έχουν αρνητικό αντίκτυπο σε αυτόν.

Να παρέχουν συμβουλές στον συνδρομητή για καλύτερα τρέχοντα τιμολόγια, σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες που λαμβάνει, τουλάχιστον ένα μήνα πριν την λήξη της σύμβασής του.

Να ενημερώνουν τον συνδρομητή υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, όταν υπάρχει υπέρβαση της κατανάλωσης του προγράμματός του (στο 80% και στο 100% της κατανάλωσης).

Να αναφέρουν στην σύνοψη της σύμβασης πληροφορίες σχετικά με τα κύρια προϊόντα και τις υπηρεσίες για τους τελικούς χρήστες με αναπηρία (π.χ. ταχύτητες της υπηρεσίας πρόσβασης στο Διαδίκτυο).

Επιπλέον, με τον Νέο Κανονισμό Γενικών Αδειών:

Απλοποιείται η διαδικασία υπολογισμού του τέλους πρόωρης διακοπής, στην περίπτωση που ο συνδρομητής διακόψει τη σύμβασή του πριν την παρέλευση του ορισμένου χρόνου του συμβολαίου του.

Μειώνεται το ελάχιστο όριο, που ο πάροχος υποχρεούται, κατόπιν εντολής του συνδρομητή, να διακόπτει την παροχή υπηρεσιών, όταν διαπιστώνει ότι η χρέωση του συνδρομητή υπερβεί το όριο αυτό. Το νέο όριο ορίζεται στα 100 ευρώ για μηνιαίο κύκλο τιμολόγησης και στα 200 ευρώ για διμηνιαίο κύκλο τιμολόγησης, από 150 ευρώ και 300 ευρώ που ίσχυαν αντίστοιχα.

Εάν ο συνδρομητής λαμβάνει δέσμη υπηρεσιών από έναν πάροχο και θέλει να καταγγείλει μία υπηρεσία της δέσμης πριν από τη λήξη της συμφωνημένης διάρκειας της σύμβασης, για λόγους αδυναμίας συμμόρφωσης με τη σύμβαση ή αδυναμίας παροχής της υπηρεσίας, τότε μπορεί να καταγγείλει αζημίως το σύνολο υπηρεσιών της δέσμης.

Σημειώνεται ότι οι διατάξεις του νέου Κανονισμού θα τεθούν σε ισχύ σταδιακά, ενώ θα είναι όλες σε πλήρη ισχύ σε εννέα μήνες από τη δημοσίευση του Κανονισμού στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.