Marks Spencer

Marks & Spencer: Η πανδημία αποδεικνύεται καταστροφική για την κορυφαία αλυσίδα ένδυσης και υπόδυσης. Τεράστια η οικονομική ζημιά και αναπόφευκτες πλέον οι περικοπές για τα Marks & Spencer. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Βαρύ το πλήγμα από τα αλλεπάλληλα lockdown – Κάποια από τα καταστήματα της αλυσίδας λιανικής θα μετατραπούν σε σημεία πώλησης τροφίμων αποκλειστικά

Τα σχέδιά της να μειώσει τον αριθμό των φυσικών καταστημάτων της ανακοίνωσε η Marks & Spencer μετά τη ζημία ύψους 201 εκατ. στερλινών εξαιτίας των lockdowns και των περιοριστικών μέτρων λόγω πανδημίας.

Αυτή τη στιγμή διαθέτει 250 καταστήματα που έχουν όλη τη γκάμα των προϊόντων της (είδη τουρισμού και είδη σπιτιού, καθώς και τρόφιμα) και αναμένεται να μειώσει αυτόν τον αριθμό στα 180. Κάποια από τα καταστήματα θα μετατραπούν σε σημεία πώλησης αποκλειστικά για τρόφιμα ενώ άλλα θα μεταφερθούν σε νέες τοποθεσίες.

Οι ετήσιες ζημίες για τη χρήση που ολοκληρώθηκε στις 27 Μαρτίου σημειώνονται μετά από τα κέρδη 67 εκατ. στερλινών έναν χρόνο πριν.

Σύμφωνα με την Telegraph, η M&S ανακοίνωσε ότι θα κλείσει τουλάχιστον 30 καταστήματα.

Ηδη έχει βάλει λουκέτο ή έχει μεταφέρει 59 καταστήματα πώλησης όλης της γκάμας προϊόντων, 16 καταστήματα πώληση τροφίμων και οκτώ outlets, αλλά ότι η επίδραση της πανδημίας σημαίνει ότι «μπορούμε να κινηθούμε πιο γρήγορα».

Η M&S σχεδιάζει το άνοιγμα 17 νέων ή την επέκταση καταστημάτων πλήρους γκάμας την επομένη διετία, μεταξύ αυτών κι ενός αριθμού πρώην καταστημάτων της Debenhams.

Ως συνέπεια της πανδημίας, τα συνολικά έσοδα μειώθηκαν κατά 31,5%, οι πωλήσεις ρούχων και ειδών σπιτιού κατά 31%, ενώ οι online πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 54%.

Τα έσοδα από τον τομέα τροφίμων αυξηθηκαν κατά 1,3%, χωρίς να συμπεριληφθεί και η συνεισφορά της συνεργασίας με την εταιρεία online delivery, Ocado, που τώρα πουλά προϊόντα της M&S.

Marks & Spencer: Ο άγνωστος «πόλεμος» με τους… μικρούς

Σκληρή μάχη στην αγορά. Πώς τα μικρά καταστήματα θα καταφέρουν να αντιμετωπίσουν τη «λαίλαπα» των πανίσχυρων πολυεθνικών. Ραγδαίες εξελίξεις. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Ποιοι σπεύδουν να πάρουν ήδη θέση για την επόμενη μέρα της πανδημίας καθώς ανοίγει νέος κύκλος συγκέντρωσης; Οι μεγαλύτεροι παίκτες, η αναδιάρθρωσή τους και οι επενδύσεις που ενεργοποιούνται.

Μπορεί η λιανική αγορά ένδυσης να έχει υποστεί τις μεγαλύτερες απώλειες μετά την εστίαση λόγω της πανδημίας, φαίνεται όμως ότι οι μεγάλοι παίκτες έχουν ξεκινήσει ήδη να παίρνουν θέση για την επόμενη μέρα ετοιμάζοντας τη μεγάλη αντεπίθεση.

Μια αντεπίθεση που θα έχει ως στόχο την επέκταση ακόμα περισσότερο των μεριδίων τους σε μια αγορά που φαίνεται πως λόγω του οικονομικού πλήγματος που επέφερε η πανδημία ετοιμάζεται να περάσει από μία νέα σοβαρή φάση αναδιάρθρωσης μετά το μεγάλο «ξεκαθάρισμα» που έγινε εν μέσω της κρίσης. Και το θύμα αυτής της νέας φάσης, όπως προειδοποιούν οι θεσμικοί φορείς του εμπορίου στη χώρα μας, θα είναι κυρίως οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου που δεν έχουν τη ρευστότητα ή τις κεφαλαιακές «πλάτες» για να συνεχίσουν τον ανταγωνισμό.

Κάπως έτσι, οι δύο μεγάλοι παίκτες της αγοράς, οι πολυεθνικοί όμιλοι Inditex και H&M που ελέγχουν περίπου το 25% της ελληνικής αγοράς, με μία στρατηγική που προβλέπει ανανέωση και αναβάθμιση καταστημάτων, περισσότερες υπηρεσίες με βάση την τεχνολογία αλλά και λανσάρισμα νέων ετικετών, ετοιμάζονται να κάνουν τις κινήσεις τους πέρα από τη διαχείριση της σημερινής προβληματικής κατάστασης στο λιανεμπόριο, που επιβαρύνει και τις ίδιες.

Marks & Spencer: Μεχμέτ Αρισόι (H&M) – Φέρνει νέα αλυσίδα ρούχων

Την πρώτη κίνηση αναμένεται να κάνει ο σουηδικός όμιλος γρήγορης μόδας H&M (Hennes & Mauritz) λανσάροντας στην ελληνική αγορά μία νέα αλυσίδα καταστημάτων με το διεθνές brand COS.

Ενα βήμα με το οποίο ο νέος γενικός διευθυντής της H&M για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Βουλγαρία, Μεχμέτ Αρισόι, θα επιχειρήσει αφενός να αντιστρέψει την εικόνα φθίνουσας πορείας των πωλήσεων στην ελληνική αγορά (-24% Δεκ. 2019 – Νοεμ. 2020, -52% Δεκ. 2020 – Φεβ. 2021), αφετέρου να μπει δυναμικά σε μία κατηγορία ελαφρώς αναβαθμισμένη, με δεδομένο ότι η COS είναι ένα brand υψηλής ποιότητας με κλασικά ρούχα για γυναίκες, άνδρες και παιδιά.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρώτο κατάστημα της νέας αλυσίδας είναι έτοιμο και θα ανοίξει τις πόρτες του με την επαναλειτουργία των εμπορικών κέντρων καθώς βρίσκεται εντός του «Golden Hall». Είχε προηγηθεί έναν χρόνο πριν η ενεργοποίηση του e-shop της μπράντας και στη χώρα μας με ιδιαίτερα ενθαρρυντικά αποτελέσματα.

Παράλληλα με την μπράντα COS, η H&M από πέρσι κατέστησε διαδικτυακώς προσβάσιμα και άλλα brands της στους Eλληνες καταναλωτές, κάτι που δημιουργεί ένα ενδιαφέρον για το εάν τελικά θα μετουσιωθούν και αυτά σε νέες αλυσίδες φυσικών καταστημάτων επί ελληνικού εδάφους. Πρόκειται για τα brands Monki, Weekday, & Other Stories, ARKET. Συνολικά στη χώρα μας η αλυσίδα H&M διαθέτει 35 καταστήματα, με τον αριθμό τους να παραμένει ο ίδιος τα τελευταία χρόνια.

Marks & Spencer: Ηλίας Μάλαμας (Zara Hellas) – Αναδιάρθρωση και νέου τύπου καταστήματα

Κινήσεις όμως -και μάλιστα σε πολλά επίπεδα- αναμένονται και από τις αλυσίδες του ομίλου Inditex (Zara, Zara Home, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oyshο, Uterque) στη χώρα μας, που σήμερα αποτελεί τον αδιαμφισβήτητο ηγέτη της αγοράς με ένα συνολικό μερίδιο κοντά στο 20%.

Σε εταιρικό επίπεδο ήδη προχωρά η μεγάλη αναδιάρθρωση κατά την οποία όλες οι θυγατρικές στη χώρα μας μπαίνουν κάτω από την ομπρέλα της Ζάρα Ελλάς Μ.ΑΕ (Zara Home Ελλάς Μ.ΑΕ, Massimo Dutti Ελλάς Μ.ΑΕ, Bershka Ελλάς Μ.ΑΕ, Oyshο Ελλάς Μ.ΑΕ, Uterque Ελλάς Μ.ΑΕ, Pull & Bear Ελλάς Μ.ΑΕ, Stradivarius Ελλάς Μ.ΑΕ).

Η συγχώνευση, που γίνεται στο πλαίσιο της στρατηγικής εξορθολογισμού που ακολουθεί ο ισπανικός όμιλος, θα αυξήσει επίσης το μετοχικό κεφάλαιο της Ζάρα Ελλάς Μ.ΑΕ κατά 1,61 εκατ. ευρώ περίπου, φθάνοντας τα 2,93 εκατ. ευρώ, διαιρούμενο σε 97.741 μετοχές ονομαστικής αξίας 30 ευρώ. Μοναδικός μέτοχος είναι η Zara Holding BV.

Με την ολοκλήρωση του εταιρικού μετασχηματισμού, σύμφωνα με πληροφορίες του «business stories», η εταιρεία υπό τη γενική διεύθυνση του κ. Ηλία Μάλαμα θα ξετυλίξει το σχέδιο επενδύσεων που ήδη έχει καταρτίσει. Σε αυτό περιλαμβάνεται και η αναδιάρθρωση του μοντέλου των καταστημάτων στα μεγάλα αστικά κέντρα, ένα project που είχε σχεδιαστεί ήδη προ πανδημίας και είχε προλάβει να εφαρμοστεί στην ισπανική αγορά.

Το νέο μοντέλο προκρίνει τα μεγάλα καταστήματα, όπου θα μπορεί κανείς να βρει το σύνολο των προϊόντων κάθε κολεξιόν των μπραντών του ομίλου, και στα οποία θα διατίθενται νέες υπηρεσίες με βάση την τεχνολογία που θα κάνουν τις αγορές πιο ξεκούραστες: από τη δυνατότητα ηλεκτρονικής παραγγελίας εντός του καταστήματος και άμεσης παραλαβής έως τη δυνατότητα πληρωμής σε αυτόματα μηχανήματα έξω από τα δοκιμαστήρια κ.ο.κ.

Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες του «b.s.», αναμένεται ως τον ερχόμενο Ιούλιο να είναι έτοιμο το πρώτο κατάστημα Zara που θα ακολουθεί το νέο μοντέλο, αλλά και τη νέα εμφάνιση που ήδη έχει ξεκινήσει να αναπτύσσεται στην ισπανική αγορά. Πρόκειται για το κατάστημα στο «Golden Hall», το οποίο θα ανακαινιστεί σε eco-shop, το πρώτο του είδους στην Ελλάδα. Αργότερα θα πάρουν σειρά και άλλα.

Marks & Spencer: Οι «μικροί» ανησυχούν

Σε κάθε περίπτωση, και οι δύο πολυεθνικές, αν και έχουν υποστεί σημαντική πίεση στα οικονομικά τους μεγέθη λόγω της πανδημίας, εξακολουθούν να διαθέτουν εκείνες τις απαραίτητες δυνάμεις ώστε να διατηρούν την πρωτοβουλία στις εξελίξεις του κλάδου.

Κάτι φυσικά που προκαλεί ρίγη ανησυχίας στην υπόλοιπη αγορά, και κυρίως τις εγχώριες δυνάμεις που κατάφεραν να επιβιώσουν έπειτα από έναν γύρο «ξεκαθαρίσματος» που προκάλεσε η κρίση του 2010 και τώρα έχουν να αντιμετωπίσουν μία ακόμη μεγαλύτερη.

Γι’ αυτό εξάλλου και στη φετινή έκθεση για το ελληνικό εμπόριο το ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ επιχειρεί να αναλύσει την κατάσταση στη συγκεκριμένη αγορά εκφράζοντας την ανησυχία του για την επόμενη μέρα, δεδομένου ότι οι ελληνικές αλυσίδες και τα καταστήματα δεν θα μπορέσουν να ακολουθήσουν τον ανταγωνισμό.

«Εάν δεν ληφθούν γενναία μέτρα για τη στήριξη του μικρού εμπορίου στον κλάδο της ένδυσης-υπόδησης με παράλληλη στήριξη της ελληνικής βιοτεχνίας ενδύματος, οι μεγάλες διεθνείς αλυσίδες ίσως να αποδειχθούν ακόμη πιο ανθεκτικές και να οξύνουν περαιτέρω τον ανταγωνισμό, δημιουργώντας ένα ασφυκτικό περιβάλλον για τα μικρά οικογενειακά και ανεξάρτητα καταστήματα ένδυσης-υπόδησης», σημειώνει, μεταξύ άλλων, η έκθεση.

Marks & Spencer: Η αγορά σήμερα

Σε αυτήν εξάλλου καταγράφεται και η τάση συγκέντρωσης που ξεκίνησε προ 15 ετών περίπου και επιταχύνθηκε μέσα στα χρόνια της κρίσης. Κάπως έτσι, οι αλυσίδες του ομίλου Inditex καθώς και η H&M ελέγχουν σήμερα περίπου το 25% του συνόλου της ελληνικής λιανικής αγοράς ένδυσης.

Συγκριτικά, με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία των ισολογισμών που αφορούν το 2019, οι συγκεκριμένες αλυσίδες έκαναν έναν συνολικό τζίρο που πλησίαζε τα 700 εκατ. ευρώ όταν τη συγκεκριμένη χρονιά οι συνολικές πωλήσεις του λιανεμπορίου ένδυσης στη χώρα, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ήταν 2,7 δισ. ευρώ!

Τη χρονιά του COVID-19 βέβαια οι απώλειες ήταν για όλους σημαντικές μια και η ΕΛΣΤΑΤ υπολογίζει τον συνολικό τζίρο στο 1,7 δισ. ευρώ, εντούτοις παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι δεν έχουν επέλθει αξιοσημείωτες αλλαγές στα μερίδια, τα μεγαλύτερα εκ των οποίων συνεχίζουν να τα ελέγχουν ξένες αλυσίδες.

Marks & Spencer: Οι leaders

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις της χρήσης 2019 που αναλύει η μελέτη του ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ με στοιχεία απ’ την ICAP στις πρώτες θέσεις ξεχωρίζουν οι έξι θυγατρικές του ομίλου Inditex – Ζάρα Ελλάς Α.Ε.(296,23 εκατ. ευρώ), Bershka Ελλάς Α.Ε. (68,67 εκατ. ευρώ), Pull & Bear Α.Ε. (55,48 εκατ. ευρώ), Stradivarius Ελλάς Α.Ε. (52,68 εκατ.), Massimo Dutti Ελλάς Α.Ε. (36,66 εκατ. ευρώ), Oyshο Ελλάς Α.Ε. (22,85 εκατ. ευρώ) -, η θυγατρική της H&M (159,99 εκατ. ευρώ), η Marks & Spencer Μαρινόπουλος Ελλάδος ΑΒΕΤΕ (54,78 εκατ. ευρώ) και η Louis Vuitton Hellas (35,68 εκατ. ευρώ).

Από ελληνικής πλευράς η μεγαλύτερη εταιρεία στο χώρο της ένδυσης –και τρίτη μετά τις Zara Ελλάς και H&M Ελλάς- είναι η B&F των Βασίλη και Σοφία Μπιθαρά με τα εμπορικά σήματα BSB και Lynne. Η εταιρεία, η οποία διαθέτει προσωπικό 673 ατόμων είχε το 2019 κύκλο εργασιών 80,24 εκατ. ευρώ. Πρόσφατα δημοσίευσε και τις οικονομικές καταστάσεις του 2020 που έδειξαν πτώση του κύκλου εργασιών στα 55,17 εκατ. ευρώ.

Ως δεύτερη μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία ένδυσης με έναν τζίρο 46,14 εκατ. ευρώ το 2019 εμφανίζεται η A.X.F. AE του Ηρακλή Ξυλούρη με το εμπορικό σήμα Attrativo.

Στην τρίτη θέση βρίσκεται η «Στ. Παπαϊωάννου ΑΒΕΕ Παιδικών Ενδυμάτων και Συναφών Ειδών», γνωστή ως Lapin House. Με την κα Έλλη Παπαϊωάννου στο τιμόνι, η εταιρεία παιδικής ένδυσης είχε το 2019 κύκλο εργασιών 30 εκατ. ευρώ.

Marks & Spencer: Η αθλητική ένδυση

Ένα ξεχωριστό κεφάλαιο αποτελεί και η αθλητική ένδυση αν και σε αυτή την περίπτωση οι πωλήσεις που δηλώνουν οι εταιρείες αφορούν μία ευρεία γκάμα προϊόντων με σημαντικό κομμάτι αυτής να είναι η υπόδηση.

Σε κάθε περίπτωση, και σε αυτό το χώρο οι πολυεθνικές είναι αυτές που έχουν τον πρώτο λόγο με χαρακτηριστικότερο ίσως παράδειγμα την Adidas Hellas η οποία με επικεφαλής τον κ. Θεόδωρο Καρατζούλη «έγραψε» 142,18 εκατ. ευρώ στον κύκλο εργασιών του 2019 μέσα απ’ τα 12 καταστήματα λιανικής που διαθέτει αλλά και μέσω του χονδρεμπορίου προς franchisees και ανεξάρτητα καταστήματα.

Η Nike Retail ΕΠΕ πάλι, μέσα απ’ τα 7 καταστήματα που διαθέτει, είχε έναν τζίρο 33,35 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πάντως πως ο πολλαπλάσιος τζίρος απ’ τη χονδρική προς franchisees και ανεξάρτητα καταστήματα δεν μπορεί να φανεί με δεδομένο ότι οι τιμολογήσεις γίνονται προς εταιρεία της NIKE με έδρα την Ολλανδία.

Ως η μεγαλύτερη ελληνική επιχείρηση στον τομέα της αθλητικής ένδυσης και υπόδησης εμφανίζεται η Intersport Athletics Α.Ε. του Ομίλου Fourlis. Οι πωλήσεις της στην Ελλάδα το 2019 ήταν 120,7 εκατ. ευρώ. Το δίκτυό της στη χώρα φθάνει τα 50 καταστήματα Intersport και 16 καταστήματα The Athlete’s Foot, λειτουργώντας και τα αντίστοιχα e-shops. Πρόεδρός της είναι ο κ. Βασίλης Φουρλής και διευθύνων σύμβουλος ο κ. Ευάγγελος Μπάτρης.

Σημαντική δύναμη στο χώρο επίσης θεωρείται η Διεθνής Αθλητική Μονοπρόσωπη ΕΠΕ του κ. Τάκη Παναγάκου η οποία διαχειρίζεται τα σήματα Admiral, Kappa, Starter κοκ. Η εταιρεία, που πλησιάζει τα 45 χρόνια ζωής, διαθέτει 117 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα και 2 e-shop. Η εταιρεία το 2019 είχε κύκλο εργασιών 54,47 εκατ. ευρώ και απασχολούσε 738 άτομα προσωπικό.

Από τις ανερχόμενες δυνάμεις είναι η Cosmos Sport Α.Ε. της οικογένειας Τσικνάκη, όπου έχει εισέλθει πλέον και ως μέτοχος μειοψηφίας η Ε.OS. Capital του κ. Απόστολου Ταμβακάκη. Ο τζίρος της το 2019 ήταν 47,5 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1981 από τον κ. Φραγκίσκο Τσικνάκη στη Χερσόνησο Ηρακλείου Κρήτης και σήμερα διοικείται από τους τρεις γιους του, Μιχάλη, Λευτέρη και Κώστα. Αριθμεί σε όλη τη χώρα 46 φυσικά καταστήματα, τέσσερις εμπορικές επωνυμίες -Cosmos Sport, Sneaker 10, Sports Factoty, Slam Dunk, και τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά καταστήματά τους- με πάνω από 600 εργαζομένους.

Στα χρόνια της κρίσης αναπτύχθηκε σημαντικά και η Zackret της οικογένειας Χαϊκάλη φθάνοντας το 2019 να έχει 26,2 εκατ. ευρώ. Το πρώτο κατάστημα της Zackret άνοιξε το 1975 στο Γαλάτσι, στη Λ. Βεΐκου. Μία επένδυση του Ζακυνθινού επιχειρηματία Διονύση Χαϊκάλη και της συζύγου του με καταγωγή από την Κρήτη, Νικολέτας (σ.σ.: το όνομα της εταιρείας είναι σύνθεση των ονομάτων Ζακύνθου και Κρήτης). Πλέον η αλυσίδα αριθμεί 20 καταστήματα και διαθέτει το ομώνυμο e-shop. Τα ηνία της διοίκησης κρατά ο γιος του ζεύγους, Τιμόθεος Χαϊκάλης.

Με πληροφορίες από: newmoney.gr