Ηλεκτρικό Ρεύμα: Μεγάλη αναστάτωση για χιλιάδες καταναλωτές καθώς ξαφνικά είδαν τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματός τους στα… ύψη!
Συγκεκριμένα, ανησυχητική αύξηση κατέγραψαν οι καταγγελίες που αφορούν το ηλεκτρικό ρεύμα, σύμφωνα με την ΕΚΠΟΙΖΩ.
Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021, η ΕΚΠΟΙΖΩ και άλλες ενώσεις έλαβαν 414 καταγγελίες που αφορούν πλήθος παραπόνων και τις κατατάσσουν στην δεύτερη θέση στον πίνακα καταγγελιών, μετά τις τράπεζες.
Ανοδικά κινούνται το πρώτο τρίμηνο του έτους οι καταγγελίες καταναλωτών που αφορούν τους λογαριασμούς ηλεκτρισμού, με βασικότερα προβλήματα τις υπέρογκες χρεώσεις, τις διακοπές ηλεκτροδότησης, τις ρυθμίσεις οφειλών, αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και πλημμελείς υπηρεσίες εκ μέρους των προμηθευτών αλλά και του ΔΕΔΔΗΕ.
Ειδικότερα, η καταναλωτική οργάνωση ΕΚΠΟΙΖΩ επισημαίνει ότι έχει δεχτεί το πρώτο τρίμηνο του 2021 αυξημένο αριθμό καταγγελιών (414) για τον τομέα της ενέργειας, κατατάσσοντάς τον ήδη στη δεύτερη θέση, μετά τις τράπεζες, ενώ η ανοδική αυτή τάση συνεχίζεται.
Πέρυσι, για το σύνολο του έτους οι καταγγελίες για τον ενεργειακό τομέα βρίσκονταν στην τρίτη θέση με 1.280 καταγγελίες (μετά τους τομείς τραπεζών και τηλεπικοινωνιών).
Υψηλό ποσοστό καταναλωτών καταγγέλλει υπέρογκα ποσά στους λογαριασμούς που καλείται να πληρώσει, τα οποία αφορούν είτε επιπρόσθετες χρεώσεις, όπως η Ρήτρα Προσαρμογής με βάση την Οριακή Τιμή Συστήματος, είτε Ρυθμιζόμενες Χρεώσεις (ΥΚΩ / ΕΤΜΕΑΡ) είτε άσχετες με την κατανάλωση χρεώσεις, όπως ΕΡΤ, δημοτικά τέλη κ.λπ.
Οι καταναλωτές διαμαρτύρονται επίσης για μη τακτική (ή και λανθασμένη) καταμέτρηση / εκκαθάριση της κατανάλωσης από τον ΔΕΔΔΗΕ, με αποτέλεσμα την έκδοση δυσανάλογων και υπέρογκων, σωρευτικών λογαριασμών, που οι καταναλωτές καλούνται να πληρώσουν άμεσα.
Κατά την ΕΚΠΟΙΖΩ, μεγάλο είναι και το ποσοστό των καταναλωτών που καταγγέλλουν είτε ότι οι προμηθευτές δεν δέχονται τους προτεινόμενους διακανονισμούς, είτε ότι αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στους διακανονισμούς τους λόγω πανδημίας και ιδιαίτερων συνθηκών, είτε ότι αποβάλλονται αδικαιολόγητα από τις ευνοϊκές ρυθμίσεις του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, με αποτέλεσμα τη διακοπή του ρεύματος.
Συγχρόνως αναφέρεται από καταναλωτές η αδυναμία τους να αποπληρώσουν τους υπέρογκους λογαριασμούς και η επιθυμία να αιτηθούν τη ρύθμιση των οφειλών τους.
Σε αρκετές περιπτώσεις, η απαιτούμενη προκαταβολή για να γίνει ρύθμιση είναι αρκετά υψηλή, καταργώντας εντέλει τη δυνατότητα διακανονισμού.
Επιπλέον καταγγέλλεται παραπλάνηση καταναλωτών σε σχέση με τα προσφερόμενα προγράμματα ενέργειας, όπως παραπλανητικές διαφημίσεις και τηλεφωνικές προσφορές στις οποίες η τιμή της κιλοβατώρας είναι μεν χαμηλότερη από τον βασικό προμηθευτή ή την αγορά, ωστόσο επιβαρύνουν τους καταναλωτές με υψηλό πάγιο και επιπλέον χρεώσεις που αποσιωπούνται.
Ειδικότερα, οι εκπρόσωποι των εταιρειών δεν ενημερώνουν προσηκόντως για τα εξής: κόστος παγίου, διάρκεια συμβολαίου (εικοσιτετράμηνη), εγγύηση, ρήτρες αναπροσαρμογής που ανεβάζουν το κόστος της κιλοβατώρας, ποσοστό της έκπτωσης (“έως 46% ή 25% χαμηλότερη”, δημιουργώντας την εντύπωση μεγαλύτερου οφέλους από το πραγματικό), επιπλέον πάγιο για ένταξη σε “πράσινα” προγράμματα.
Σε αρκετές περιπτώσεις οι εταιρείες – προμηθευτές προβαίνουν σε αλλαγή προγραμμάτων και συμβολαίων χωρίς τη σύννομη υπογραφή των καταναλωτών, πιέζουν και απειλούν τους καταναλωτές μέσω εισπρακτικών εταιρειών για διακοπή, ακόμα και για ανεξόφλητα μικρά ποσά κ.λπ.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ ζητεί από αρμόδια υπουργεία και Αρχές να προχωρήσουν άμεσα σε τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου ώστε να απαλειφθούν από τους λογαριασμούς χρεώσεις άσχετες με την κατανάλωση ρεύματος, πιο απλοποιημένους, διαφανείς και κατανοητούς λογαριασμούς, συνεχή αξιολόγηση της αγοράς και συστηματικούς έλεγχους στους προμηθευτές, με συστάσεις – επιβολή κυρώσεων όταν διαπιστώνονται παραβάσεις νομοθεσίας.
Από τους προμηθευτές ζητεί απάλειψη καταχρηστικών όρων, αναλυτική – σαφή προσυμβατική ενημέρωση, παράλειψη επιθετικών, αθέμιτων / παραπλανητικών πρακτικών (διαφημίσεων) προσέγγισης, υιοθέτηση ευνοϊκών διακανονισμών κ.ά.
Αν λάβατε «φουσκωμένο» λογαριασμό, μπορείτε να τσεκάρετε στοιχεία περί χρεώσεων είτε στον πάροχό σας ή αν πιστεύετε ότι υπάρχει κάποιο τεχνικό ζήτημα ή πρόβλημα με την καταμέτρηση να απευθυνθείτε στον ΔΕΔΔΗΕ πατώντας ΕΔΩ
Ηλεκτρικό Ρεύμα: Τι άλλαξε από 1η Μαΐου στους λογαριασμούς της ΔΕΗ
Χιλιάδες νοικοκυριά θα έχουν τη δυνατότητα να… απολαύσουν φθηνότερο ρεύμα καθώς ξεκινά επίσημα η σεζόν του νυχτερινού!
Σύμφωνα με την ανακοίνωση το νυχτερινό οικιακό τιμολόγιο θερινής περιόδου της ΔΕΗ τίθεται σε ισχύ από την 1η Μαΐου 2021 έως την 31η Οκτωβρίου 2021 με
συνεχές ωράριο από 23:00 έως 07:00 καθημερινά.
Περισσότερες πληροφορίες στο τμήμα τηλεφωνικής εξυπηρέτησης πελατών της ΔΕΗ (τηλ/ 800-900-1000), καθώς και στα κατά τόπους καταστήματα της ΔΕΗ και του ΔΕΔΔΗΕ.
Ο πιο ασφαλής τρόπος για να διαπιστώσει κάποιος αν έχει ενεργοποιημένο το νυχτερινό ρεύμα είναι ελέγχοντας τον μετρητή της παροχής. Για να «τρέχει» το νυχτερινό ρεύμα θα πρέπει ο μετρητής να είναι διπλής εγγραφής, δηλαδή να υπάρχουν δυο κοντέρ.
Το ένα θα φέρει την ένδειξη Κ και το άλλο την ένδειξη Μ. Αν ο δείκτης με την ένδειξη Μ (νυχτερινό τιμολόγιο) προχωρά, τότε σημαίνει ότι είναι ενεργοποιημένο το νυχτερινό ρεύμα.
Ο δεύτερος τρόπος επιβεβαίωσης ενεργοποίησης του νυχτερινού ρεύματος είναι μια… ματιά στον λογαριασμό του ρεύματος. Για παράδειγμα, σε λογαριασμό της ΔΕΗ οι συνδέσεις που έχουν νυχτερινό τιμολόγιο είναι αυτές που φέρουν τον τίτλο «Γ1Ν Οικιακό Τιμολόγιο».
Και στους «εναλλακτικούς» παρόχους όμως, υπάρχει αυτό το «Ν» δίπλα από τα προγράμματα που προσφέρουν νυχτερινό ρεύμα.
Επιπλέον, στους λογαριασμούς προγραμμάτων με νυχτερινό ρεύμα -στην πίσω πλευρά- θα πρέπει να εμφανίζεται αναλυτικά η χρέωση νύχτας και οι κιλοβατώρες.
Η τρίτη μέθοδος είναι ο έλεγχος του πίνακα εγκατάστασης του σπιτιού, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχει ένα ενδεικτικό λαμπάκι, το οποίο ανάβει κατά τις ώρες ισχύος του νυχτερινού τιμολογίου.
Σε κάθε περίπτωση, οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν με τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας για να διαπιστώνουν αν έχουν ενεργοποιήσει την υπηρεσία του νυχτερινού ρεύματος, το οποίο προσφέρει χαμηλότερες χρεώσεις.
Ηλεκτρικό Ρεύμα: Πώς θα κάνετε διακανονισμό των χρεών σας στη ΔΕΗ
Οι εταιρείες κοινής ωφέλειας σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές έχουν εφαρμόσει προγράμματα διακανονισμών με μηνιαίες δόσεις. Μετά τη μεγάλη ανταπόκριση των νοικοκυριών η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ έχουν μόνιμα προγράμματα διακανονισμού χρεών.
Οι πελάτες της ΔΕΗ μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους ως εξής:
Οι πελάτες διαχωρίζονται κατά το βαθμό της συνέπειας που επέδειξαν στην πληρωμή των λογαριασμών το προηγούμενο δωδεκάμηνο στις εξής 6 κατηγορίες, όπως ίσχυε και πριν:
- Συνεπείς χωρίς διακανονισμούς
- Συνεπείς σε πληρωμές και διακανονισμούς
- Περισσότερες από μία ενσωματώσεις λογαριασμών σε επόμενους
λογαριασμούς ή και μία αθέτηση διακανονισμού - Πολλαπλή αθέτηση διακανονισμών
- Πελάτες με αποκοπή λόγω χρέους, οι οποίοι δεν έχουν υποβάλει αίτημα επανασύνδεσης και ρύθμισης οφειλών εντός 30 ημερών από την ημερομηνία αποκοπής
- Για όσους εντάσσονται στις κατηγορίες 1 έως 4 το σύστημα της ρύθμισης κλιμακώνεται με τα παρακάτω κριτήρια:
- Για μέσο μηνιαίο λογαριασμό μέχρι 100 ευρώ απαιτείται προκαταβολή του 10% της οφειλής
- Για μηνιαίο λογαριασμό 101 – 250 ευρώ, προκαταβολή 15% και από 250 ευρώ και πάνω η προκαταβολή γίνεται 20%
- Σε όλες τις περιπτώσεις ο μέγιστος αριθμός των μηνιαίων δόσεων της ρύθμισης είναι 24
- Η δόση δεν μπορεί να ξεπερνά το ύψος του μέσου μηνιαίου λογαριασμού (αφού αφαιρεθεί η προκαταβολή). Αν προκύπτει υπόλοιπο, τότε αυτό θα πρέπει να καταβληθεί μαζί με την προκαταβολή
Για τις κατηγορίες συνέπειας 5 και 6 η ρύθμιση γίνεται με 30% προκαταβολή και μέχρι 18 μηνιαίες δόσεις. Αν έχει κοπεί το ρεύμα λόγω χρέους, χρειάζεται προκαταβολή 40% και μέχρι 12 δόσεις
Επίσης, ισχύουν οι ειδικές ρυθμίσεις για τους ευάλωτους οικιακούς πελάτες με άτοκες δόσεις έως 50% του μηνιαίου λογαριασμού που προβλέπει ο Κώδικας Προμήθειας.
Τι να προσέξετε
Εκτός των δόσεων πρέπει να εξοφλείτε εμπρόθεσμα και τους τρέχοντες λογαριασμούς που θα εκδοθούν μετά την ημερομηνία σύναψης του διακανονισμού
Οι δόσεις είναι έντοκες και οι τόκοι χρεώνονται στους τρέχοντες λογαριασμούς που εκδίδονται κατόπιν της σύναψης του διακανονισμού
Πώς να κάνετε την αίτηση
Απευθυνθείτε στα κατά τόπους Καταστήματα της ΔΕΗ, και το Τμήμα Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης Πελατών, 11770 (Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 07:00 – 19:00).
Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα της ΔΕΗ εδώ.
Ρύθμιση οφειλών ΔΕΗ 2020: Οι εταιρείες κοινής ωφέλειας σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές έχουν εφαρμόσει προγράμματα διακανονισμών με μηνιαίες δόσεις. Μετά τη μεγάλη ανταπόκριση των νοικοκυριών η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ έχουν μόνιμα προγράμματα διακανονισμού χρεών.
Οι πελάτες της ΔΕΗ μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους ως εξής:
Οι πελάτες διαχωρίζονται κατά το βαθμό της συνέπειας που επέδειξαν στην πληρωμή των λογαριασμών το προηγούμενο δωδεκάμηνο στις εξής 6 κατηγορίες, όπως ίσχυε και πριν:
- Συνεπείς χωρίς διακανονισμούς
- Συνεπείς σε πληρωμές και διακανονισμούς
- Περισσότερες από μία ενσωματώσεις λογαριασμών σε επόμενους
λογαριασμούς ή και μία αθέτηση διακανονισμού - Πολλαπλή αθέτηση διακανονισμών
- Πελάτες με αποκοπή λόγω χρέους, οι οποίοι δεν έχουν υποβάλει αίτημα επανασύνδεσης και ρύθμισης οφειλών εντός 30 ημερών από την ημερομηνία αποκοπής
Για όσους εντάσσονται στις κατηγορίες 1 έως 4 το σύστημα της ρύθμισης κλιμακώνεται με τα παρακάτω κριτήρια:
- Για μέσο μηνιαίο λογαριασμό μέχρι 100 ευρώ απαιτείται προκαταβολή του 10% της οφειλής
- Για μηνιαίο λογαριασμό 101 – 250 ευρώ, προκαταβολή 15% και από 250 ευρώ και πάνω η προκαταβολή γίνεται 20%
Σε όλες τις περιπτώσεις ο μέγιστος αριθμός των μηνιαίων δόσεων της ρύθμισης είναι 24
Η δόση δεν μπορεί να ξεπερνά το ύψος του μέσου μηνιαίου λογαριασμού (αφού αφαιρεθεί η προκαταβολή). Αν προκύπτει υπόλοιπο, τότε αυτό θα πρέπει να καταβληθεί μαζί με την προκαταβολή
Για τις κατηγορίες συνέπειας 5 και 6 η ρύθμιση γίνεται με 30% προκαταβολή και μέχρι 18 μηνιαίες δόσεις. Αν έχει κοπεί το ρεύμα λόγω χρέους, χρειάζεται προκαταβολή 40% και μέχρι 12 δόσεις
Επίσης, ισχύουν οι ειδικές ρυθμίσεις για τους ευάλωτους οικιακούς πελάτες με άτοκες δόσεις έως 50% του μηνιαίου λογαριασμού που προβλέπει ο Κώδικας Προμήθειας.
Τι να προσέξετε
- Εκτός των δόσεων πρέπει να εξοφλείτε εμπρόθεσμα και τους τρέχοντες λογαριασμούς που θα εκδοθούν μετά την ημερομηνία σύναψης του διακανονισμού
- Οι δόσεις είναι έντοκες και οι τόκοι χρεώνονται στους τρέχοντες λογαριασμούς που εκδίδονται κατόπιν της σύναψης του διακανονισμού
Πώς να κάνετε την αίτηση
Απευθυνθείτε στα κατά τόπους Καταστήματα της ΔΕΗ, και το Τμήμα Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης Πελατών, 11770 (Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 07:00 – 19:00).
Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα της ΔΕΗ εδώ.