Εθνική Οδός: Αδιανόητα πράγματα! Από παντού τα παίρνουν οι ιδιώτες.
Με απλά λόγια, το κράτος μας φορολογεί και με αυτά τα χρήματα πληρώνει τους μεγαλοεργολάβους.
Επομένως, τα παίρνουν από δυο μεριές οι εργολάβοι. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Το ελληνικό κράτος θα πληρώνει στους εργολάβους και τα «σπασμένα» της οικονομικής και υγειονομικής κρίσης καθώς μερίδιο του δημοσίου από τα διόδια εκχωρείται στους παραχωρησιούχους, σε περίπτωση που υπάρχει απώλεια εσόδων λόγω μείωσης της κίνησης.
Το ελληνικό δημόσιο λοιπόν, ως αντάλλαγμα έδωσε στους παραχωρησιουχους ένα μέρος από τα μελλοντικά έσοδα των διοδίων.
Η οικονομική και υγειονομική κρίση, όμως, άλλαξε τα δεδομένα με αποτέελεσμα τα έσοδα των διοδίων να μειωθούν. Ποιος θα πληρώσει λοιπόν αυτή τη χασούρα;
Μα φυσικά το ελληνικό δημόσιο και ο ελληνικός λαός, μιας και στις συμβάσεις παραχώρησης υπάρχει ο όρος το ελληνικός κράτος να πληρώνει τους ιδιώτες για διαφυγόντα κέρδη.
Άρα, οι εργολάβοι που εκμεταλλεύονται τους αυτοκινητόδρομους, παίρνουν χρήματα από τους πολίτες με κάθε διέλευση (σ.σ. σε ορισμένους σταθμούς αγγίζει το ποσό και τα 4 ευρώ) και παράλληλα τα παίρνουν και από το κράτος για να καλύψουν τη χασούρα.
Με απλά λόγια, τους τα δίνουμε διπλά και… τρίδιπλα!
Εθνική Οδός: Στα 33 εκατ. ευρώ η αποζημίωση στους αυτοκινητοδρόμους λόγω covid
Με την αποζημίωση συνολικού ύψους 7,2 εκατ ευρώ στην “ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ” για τα απολεσθέντα έσοδα από τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας που ίσχυσαν κατά το β΄ εξάμηνο του 2020, ολοκληρώνεται για την περασμένη χρονιά η καταβολή των χρημάτων στους τέσσερις βασικούς οδικούς άξονες της χώρας.
Ειδικότερα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέκρινε την καταβολή στον Παραχωρησιούχο “ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.” αποζημίωσης για την απώλεια καθαρών εσόδων του λόγω συνδρομής παρέμβασης του δημοσίου και γεγονότων απαλλαγής, για τη χρονική περίοδο από 01.07.2020 έως 31.12.2020 (2ο εξάμηνο 2020), που συνίστανται στους περιορισμούς και απαγορεύσεις που επέβαλε το Ελληνικό Δημόσιο στις μετακινήσεις, προκειμένου να περιορίσει τη διασπορά της πανδημίας (Covid-19).
Όπως αναφέρεται στην απόφαση κατά το διάστημα των περιοριστικών και απαγορευτικών μέτρων στις μετακινήσεις η κυκλοφορία στο Έργο Παραχώρησης σημείωσε μεγάλη πτώση συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.
Ήδη έχει εγκριθεί για το ίδιο χρονικό διάστημα (β΄ εξάμηνο 2020) στον παραχωρησιούχο “Νέα Οδός” με ποσό 14.550.000 ευρώ για την απώλεια εσόδων
Στον παραχωρησιούχο “Ολυμπία Οδός” το ποσό 10.190.000 ευρώ και στον παραχωρησιούχο “Οδός Κεντρικής Ελλάδας” το ποσό 1.740.000 ευρώ.
Έτσι το συνολικό ποσό των αποζημιώσεων που κατέβαλλε στις εταιρείες παραχώρησης των 4 βασικών οδικών αξόνων ξεπέρασε τα 33 εκατ. ευρώ.
Να σημειωθεί για το πρώτο εξάμηνο του 2020, οι αποζημιώσεις που δόθηκαν ήταν ποσό 13.500.000 ευρώ στον Παραχωρησιούχο “ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.”, 6.370.000 στον Παραχωρησιούχο “ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.”, 13.360.000 στον Παραχωρησιούχο “ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.”, 1.740.000 στον Παραχωρησιούχο “ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε. ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ” και 5.300.000 στον Παραχωρησιούχο “ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε.”, ήτοι συνολικά πάνω από 40 εκατ. ευρώ.
Ως εκ τούτου τα χρήματα που έχει καταβάλλει μέχρι τώρα το ελληνικό δημόσιο στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους της χώρας ξεπερνούν τα 73 εκατ ευρώ, ενώ θεωρείται βέβαιο πως θα υπάρξουν και νέες απαιτήσεις από τους παραχωρησιούχους για το 2021, αφού τα περιοριστικά μέτρα στην κυκλοφορία διήρκησαν μέχρι τις αρχές Μαϊου.
Εθνική Οδός: Αδιανόητα κέρδη η Αττική Οδός
Πάνω από 722 εκατ. μοίρασε η Αττική Οδός σε Ακτωρ και AVAX την τελευταία επταετία. Γιατί οι δύο τεχνικοί όμιλοι εξαρτώνται οικονομικά από τη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Περισσότερα από 205 εκατ. ευρώ τους τελευταίους μήνες και συνολικά πάνω από 722 εκατ. ευρώ από το 2013, όταν ξεκίνησε η διανομή μερίσματος εισέπραξαν από την Αττική Οδό με τη μορφή μερισμάτων και εσωτερικού δανεισμού η Ακτωρ Παραχωρήσεις και η ΑVAX.
Πρόκειται για σημαντικότατη ένεση ρευστότητας που παρείχε η πιο επιτυχημένη σύμβαση παραχώρησης της χώρας στους δύο κύριους μετόχους της Αττικής Οδού, η οποία επιβεβαιώνει και την οικονομική εξάρτηση που υπάρχει από το έργο για τους δύο ομίλους, αλλά και τη μάχη που θα δοθεί όταν προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την επέκταση της σύμβασης που λήγει τον Οκτώβριο του 2024.
Η ρευστότητα αυτή κράτησε όρθιες τις δύο εταιρείες σε πολύ δύσκολους καιρούς. Ωστόσο, ειδικά για την Ελλάκτωρ δεν κατάφερε να «θεραπεύσει» τις βαθιές πληγές στον τομέα των κατασκευών καθώς η Ακτωρ Παραχωρήσεις, η Ηλέκτωρ και τα έργα ΑΠΕ περιλαμβάνονται στα περιουσιακά στοιχεία που έχουν δοθεί ως εγγυήσεις του διεθνούς ομολόγου των 600 εκατ. ευρώ.
Η Αττική Οδός μοίρασε τον τελευταίο χρόνο τρεις φορές ζεστό χρήμα στους μετόχους της. Από πέρυσι έχουν καταβληθεί διαδοχικά 52,6 εκατ. ευρώ από το μέρισμα της χρήσης του 2019 και 30 εκατ. ευρώ ως προμέρισμα από τα κέρδη του 2020 (σε σύνολο 70,2 εκατ. ευρώ).
Παράλληλα, με απόφαση της έκτακτης γενικής συνέλευσης τον περασμένο Μάρτιο αποφασίστηκε η μείωση του μετοχικού κεφαλαίου κατά το ποσό των 82,8 εκατ. ευρώ με ταυτόχρονη ισόποση μετατροπή του σε δευτερογενές δάνειο όπως προβλέπει η σύμβαση.
Με βάση τα ποσοστά συμμετοχής των δύο εταιρειών (65,7% και 34,2%), από τον εσωτερικό δανεισμό οι δύο μέτοχοι εισέπραξαν 54,4 εκατ. ευρώ η Ακτωρ και 28,3 εκατ. ευρώ η ΑVAX.
Συνολικά 165,4 εκατ. ευρώ, στα οποία πρέπει να συνυπολογιστούν και άλλα 40 εκατ. ευρώ από τη διανομή κερδών του 2020 (ήτοι 205,4 εκατ.). Πρόκειται για έσοδα που ήρθαν σε μια δύσκολη συγκυρία για το οδικό έργο, καθώς η κυκλοφορία της Αττικής Οδού επηρεάστηκε αρνητικά από την πανδημία.
Η κίνηση μειώθηκε κατά 24% το 2020 και αντίστοιχα κατά 28% από αρχές του έτους έως τα τέλη Μαρτίου, εικόνα όμως που έχει ανατραπεί μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει επανέλθει σε αυξητικούς ρυθμούς.
Σε περίπτωση που η Αττική Οδός δεν παραμείνει στην υφιστάμενη κοινοπραξία, με τη λήξη της σύμβασης (Οκτώβριος του 2024) τα εναπομείναντα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας που κατείχε την παραχώρηση θα διανεμηθούν, κατόπιν πληρωμής όλων των υποχρεώσεων, σε αναλογική βάση στους μετόχους της κατά τη διάρκεια μιας περιόδου τριών ετών.
Με βάση τον ισολογισμό του 2020 και αφού συνυπολογιστεί η πρόσφατη δανειοδότηση (83 εκατ. ευρώ), το ποσό που θα επιστραφεί στους μετόχους εκτιμάται σε περίπου 91 εκατ., από τα οποία 60 εκατ. αντιστοιχούν στους μετόχους του ομίλου Ελλάκτωρ και τα υπόλοιπα 31 εκατ. ευρώ στην ΑVAX.
Εθνική Οδός: Νευραλγική παραχώρηση
Τη σημασία της Αττικής Οδού για τον όμιλο περιγράφουν πολύ γλαφυρά στην Ελλάκτωρ και στο ενημερωτικό για την πρόσφατη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Οπως αναφέρουν, εάν ο όμιλος δεν εξασφαλίσει εκ νέου την παραχώρηση της Αττικής Οδού ή εάν η παραχώρηση δοθεί με δυσμενέστερους όρους, ενδέχεται να μειωθούν τόσο τα έσοδα από το 2025 όσο και η λειτουργική κερδοφορία.
Πέρυσι, η παραχώρηση της Αττικής Οδού συνεισέφερε 151,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του ομίλου και 105,6 εκατ. στα λειτουργικά κέρδη. Αντίστοιχα, το 2019 ενίσχυσε με 192,7 εκατ. τα συνολικά έσοδα του ομίλου και με 134 εκατ. ευρώ τα EBITDA.
Οπως περιγράφεται στο ενημερωτικό, η παραχώρηση της Αττικής Οδού παραμένει το πιο ώριμο έργο της Ακτωρ Παραχωρήσεις, το οποίο μάλιστα συνεισφέρει το σημαντικότερο τμήμα στη λειτουργική κερδοφορία. Γι’ αυτό και τυχόν μείωση των εσόδων από την Αττική Οδό ενδέχεται να περιορίσει την ικανότητα του ομίλου να διατηρεί επαρκείς λειτουργικές ταμειακές ροές για τα λοιπά έργα και τις δραστηριότητές του.
Αντίστοιχα σημαντική είναι η συνδρομή του αυτοκινητόδρομου και για την ΑVAX.
Οι μέτοχοι της παραχώρησης, που φέτος συμπληρώνει μια 20ετία σε λειτουργία, υπολογίζεται ότι έχουν δαπανήσει για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου δανειακά και ίδια κεφάλαια ύψους 822 εκατ. ευρώ συνεισφέροντας το 65% της χρηματοδότησης του έργου, ενώ το υπόλοιπο 35% προήλθε από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους.
Επομένως μέχρι σήμερα έχουν αποσβεστεί από το αρχικό κεφάλαιο περί τα 640 εκατ. ευρώ μέσω μερισμάτων και επιστροφής κεφαλαίου, άρα πλησιάζουν το σύνολο των κεφαλαίων που διατέθηκαν.
Η Αττική Οδός έθεσε εξαρχής πολύ ψηλά τον πήχη των παραχωρήσεων. Παρότι για το έργο έχουν χυθεί τόνοι μελάνης, δεν παύει να αποτελεί ένα έργο-σύμβολο, για το οποίο έχουν ήδη αρχίσει να παίρνουν θέσεις μάχης ισχυροί ελληνικοί αλλά και διεθνείς όμιλοι, για τη στιγμή που η κυβέρνηση θα ορίσει τον χρόνο όπου θα προκηρυχθεί ο νέος διαγωνισμός.
Η νέα παραχώρηση χαρακτηρίζεται σήμερα το πολυτιμότερο asset και για το ΤΑΙΠΕΔ, που θα τρέξει τον σχετικό διαγωνισμό το 2022. Ηδη έχει προβεί στην πρόσληψη της Τράπεζας Πειραιώς – Lazard ως χρηματοοικονομικού συμβούλου, της Labadarios Law Firm ως νομικού συμβούλου και της κοινοπραξίας Avaris – Toll Plan South Africa – Infrata UK ως τεχνικού συμβούλου για την ωρίμανση του έργου.
Επί του παρόντος, το υπουργείο Υποδομών προγραμματίζει τους διαγωνισμούς για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λεωφόρο Βουλιαγμένης, Λαύριο και Ραφήνα. Τα έργα αυτά θα συνδυαστούν με υποδομές στον τομέα του σιδηροδρόμου, καθώς αναμένεται τόσο οδική όσο και σιδηροδρομική επέκταση της Αττικής Οδού.
Από τα έργα αυτά θα προηγηθεί η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η οποία θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο με αστική σήραγγα που θα φτάσει μέχρι την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας.
Πρόκειται για ένα έργο που έχει ανάγκη η Αττική εδώ και χρόνια προκειμένου να συμβάλλει στην αποσυμφόρηση του τμήματος Κηφισίας – Μεταμόρφωσης και ιδιαίτερα στον κόμβο Μεταμόρφωσης, που σήμερα είναι μόνιμα μπλοκαρισμένος τις ώρες αιχμής.