Καύσιμα: Τεράστιες επενδύσεις δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ τα επόμενα δέκα χρόνια για την επέκταση στη νέα γενιά καυσίμων. Ο ρόλος των ελληνικών διυλιστηρίων. Δείτε στο xristika.gr τι σχεδιάζεται για τη νέα γενιά καυσίμων.
Τα πρώτα εργοστάσια παραγωγής πράσινων καυσίμων, τα οποία θα φέρουν τη μεγάλη επανάσταση στις μεταφορές προετοιμάζει η βιομηχανία διύλισης.
Στον δρόμο που έχει χαράξει η παγκόσμια κινητοποίηση για την μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλού άνθρακα, οι νέες πολιτικές εκτιμάται ότι μπορεί να συμβάλλουν στη μείωση έως και 100% των εκπομπών CO2 στις οδικές μεταφορές έως το 2050 και κατά 50% στην αεροπορία και την ναυτιλία.
Πρόκειται για μια νέα αγορά, η οποία υπολογίζεται να κινητοποιήσει γιγαντιαίες επενδύσεις τα επόμενα χρόνια.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι προβλέψεις αναφέρουν ότι έως το 2030, θα δαπανηθούν από 30 έως 40 δισεκατομμύρια ευρώ με στόχο την επέκταση των επενδύσεων σε πράσινα καύσιμα.
Αντίστοιχα, οι αναλυτές εκτιμούν ότι έως το 2050, οι επενδύσεις που απαιτούνται για την παροχή επαρκών ποσοτήτων πράσινων καυσίμων για τις οδικές, θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές θα κυμανθούν μεταξύ 400 και 650 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτές οι επενδύσεις θα μπορούσαν να μειώσουν τις εκπομπές CO2 περισσότερο από 400 Μ/έτος.
Καύσιμα: Οι διαφορές με τα συμβατικά
Τα πράσινα καύσιμα δεν παράγονται από πρώτη ύλη που έχει ως βάση το πετρέλαιο. Για την παραγωγή τους χρησιμοποιείται βιομάζα, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, απόβλητα και δεσμευμένο CO2 άρα έχουν από μηδενικές έως περιορισμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά την παραγωγή και τη χρήση τους σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα. Τα συμβατικά διυλιστήρια των οποίων η πρώτη ύλη είναι το αργό πετρέλαιο μπορούν να μετατραπούν σε βιο-διυλιστήρια για την παραγωγή βιοκαυσίμων κάτι που ήδη έχει γίνει από την Total και την ENI.
Τα ΕΛΠΕ υποστηρίζουν τις τεχνολογίες χαμηλού άνθρακα με έμφαση σε βιοκαύσιμα 2ης και 3ης γενιάς , την παραγωγή υδρογόνου και την αποθήκευση ενέργειας. Όπως αναφέρουν στελέχη της εταιρείας «το μαύρο μπορεί τελικά να γίνει πράσινο», αφού μπορούν να παραχθούν καύσιμα από νέες πρώτες ύλες όπως βιομάζα, φύκια, μαγειρικά έλαια, οικιακά απορρίμματα, μη ανακυκλώσιμα πλαστικά, από πράσινο υδρογόνο κ.α. Τα καύσιμα αυτά, όπως σημειώνουν αποτελούν μια τεχνολογία που έχει ήδη αποδειχθεί σε πιλοτικά εργοστάσια, ενώ έχουν ανακοινωθεί οι πρώτες μονάδες μεγάλης κλίμακας.
Αυτή τη συζήτηση εμφανίζονται αποφασισμένοι να ανοίξουν και στην Ελλάδα οι μεγάλοι όμιλοι διυλιστηρίων, προετοιμάζοντας το έδαφος για τα Πράσινα Υγρά Καύσιμα του Μέλλοντος.
Σύμφωνα με τα ΕΛΠΕ έως το 2050 κάθε λίτρο υγρού καυσίμου για τις μεταφορές θα μπορούσε να είναι κλιματικά ουδέτερο, καθιστώντας εφικτή την απαλλαγή της αεροπορίας της ναυτιλίας και των οδικών μεταφορών από τον άνθρακα και επιτυγχάνοντας μείωση των εκπομπών κατά 50%.
Τα πράσινα καύσιμα, η ηλεκτροκίνηση και το υδρογόνο εκτιμάται ότι μπορούν να συνυπάρχουν ως λύσεις για τις οδικές μεταφορές.
Καύσιμα: Αναγκαίο το ρυθμιστικό πλαίσιο
Σήμερα, καμία νομοθεσία δεν αναγνωρίζει τη συμβολή των πράσινων καυσίμων στη βελτίωση της απόδοσης CO2 των οχημάτων. Η βιομηχανία διύλισης ζητά να θεσπιστεί το κανονιστικό πλαίσιο που θα αντικατοπτρίζει τη θετική αυτή συμβολή. Τα ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών για τα οχήματα θα πρέπει να τροποποιηθούν ώστε να αναγνωρίζουν τη συμβολή των καυσίμων χαμηλού άνθρακα στη βελτίωση της απόδοσης του οχήματος.
Ο κλάδος ζητά επίσης τη δημιουργία μιας πρωτοπόρου αγοράς για τα πράσινα καύσιμα ξεκινώντας από τις οδικές μεταφορές, καθώς πρόκειται για μια σημαντικά ρυθμιζόμενη αγορά που θα μπορούσε να υποστηρίξει ένα ισχυρό και σταθερό σήμα της τιμής του CO2, διευκολύνοντας έτσι την έναρξη των επενδύσεων.
Σε ό,τι αφορά τη φορολόγηση των ενεργειακών προϊόντων όπως αναφέρουν, θα πρέπει να γίνεται με βάση τις εκπομπές άνθρακα και το ενεργειακό περιεχόμενο, προκειμένου να ενθαρρυνθούν οι επενδύσεις σε προηγμένα ανανεώσιμα καύσιμα. Η παραγωγή των πράσινων αυτών καυσίμων είναι εντάσεως κεφαλαίου, με υψηλά κεφαλαιακά και λειτουργικά κόστη. Χρειάζεται επομένως, σύμφωνα με τις εταιρείες ένα προβλέψιμο και σταθερό κανονιστικό πλαίσιο για την προσέλκυση των απαραίτητων επενδύσεων.
Καύσιμα: Πού θα κατασκευαστούν οι νέες μονάδες
Με βάση τα χαρακτηριστικά των τεχνολογιών αυτών, οι μονάδες παραγωγής πράσινων καυσίμων εκτιμάται ότι θα κατασκευαστούν κοντά στις περιοχές παραγωγής πρώτων υλών. Θα έχουν σχετικά μικρότερο μέγεθος και θα μπορούν να εξαπλωθούν σε όλη την Ευρώπη.
Για παράδειγμα, είναι πιθανό η Ανατολική και Βόρεια Ευρώπη να εστιάσει περισσότερο στη βιομάζα, ενώ η νότια στις ΑΠΕ. Μονάδες ανακύκλωσης αποβλήτων θα συναντά κανείς κοντά στις αστικές περιοχές. Η ηλεκτρική ενέργεια για υδρογόνο θα μπορούσε να παράγεται εκτός Ευρώπης.
Οι ιδιωτικές επενδύσεις θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο για την ανάπτυξη των καινοτόμων τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών άνθρακα σε μεγάλη κλίμακα. Ωστόσο, οι επενδυτές τονίζουν ότι θα δεσμεύσουν τους πόρους τους μόνο εάν υπάρχει η προοπτική μιας κερδοφόρας αγοράς.
Η αγορά εκτιμά ότι η ζήτηση υγρών καυσίμων στην Ευρώπη θα μειωθεί σταδιακά με την πάροδο του χρόνου λόγω της υψηλότερης ενεργειακής απόδοσης στους παραδοσιακούς κινητήρες και της μεγαλύτερης διείσδυσης στην αγορά ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων. Όμως τα υγρά καύσιμα, με τα μοναδικά χαρακτηριστικά τους θα παραμείνουν ασυναγώνιστη λύση για όλες τις μεταφορές.
Μια πανευρωπαϊκή έρευνα καταναλωτών του 2019, με 10.000 ερωτώμενους, κατέδειξε ότι οι πολίτες της ΕΕ θέλουν να έχουν περισσότερες επιλογές για τη μετάβαση σε κλιματικά ουδέτερες μεταφορές και προτρέπουν τις κυβερνήσεις τους να υποστηρίξουν την ανάπτυξη πολλαπλών τεχνολογιών καθαρών οχημάτων.
Καύσιμα: Δυσάρεστη εξέλιξη για χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων
Για ακόμη μια φορά χιλιάδες ιδιοκτήτες diesel οχημάτων μπαίνουν στο… στόχαστρο των Αρχών καθώς η απόφασή τους φαίνεται πως θα πληρωθεί ακριβά.
Aπό 1/1/2021, μπήκε σε εφαρμογή περιβαλλοντολογικό χαράτισ όπου θα θεσπιστεί πράσινο τέλος στην κατανάλωση πετρελαίου κίνησης (diesel) ίσου με 0,03 ευρώ/λίτρο, ως αντικίνητρο επιλογής του ρυπογόνου αυτού καυσίμου για χρήση από τον τομέα των μεταφορών.
Τα έσοδα θα κατευθύνονται –μεταξύ άλλων- για την ενίσχυση των έργων ΑΠΕ και την αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα, την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Με Υπουργική Απόφαση το ποσό θα κατανέμεται κάθε χρόνο ανάλογα με τις ανάγκες.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος:
Με τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας», το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ρυθμίζει –όπως είχε προαναγγείλει ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης- τα χρηματοοικονομικά και διαρθρωτικά μέτρα για τη στήριξη των ΑΠΕ που χρήζουν νομοθετικής παρέμβασης. Διευκρινίζεται ότι ισχύουν και όλα τα υπόλοιπα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί και θα ρυθμιστούν με τον κατάλληλο τρόπο.
Στην ίδια «ενεργειακή» τροπολογία προβλέπονται ρυθμίσεις που διευκολύνουν την υλοποίηση του σχεδιασμού της κυβέρνησης για την δίκαιη αναπτυξιακή μετάβαση της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης. Αυτές αφορούν αφενός στα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια στις λεγόμενες «Ζώνες Απολιγνιτοποίησης», που θα καθορίζουν τις χρήσεις γης στις περιοχές όπου αναπτυσσόταν η λιγνιτική δραστηριότητα της ΔΕΗ, αφετέρου στην υλοποίηση επενδύσεων ΑΠΕ εντός των περιοχών των λιγνιτικών πεδίων και λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ.
Προβλέπεται τέλος, μεταξύ άλλων, η αναπροσαρμογή των συντελεστών του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο ηλεκτρικό ρεύμα σύμφωνα με τα επίπεδα κατανάλωσης για τις επιχειρήσεις και τις βιομηχανίες της υψηλής και της μέσης τάσης.
Καύσιμα: Μπλόκο στα πετρελαιοκίνητα!
Μπλόκο στα παλιά και ρυπογόνα diesel σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θέλει να βάλει η κυβέρνηση καθώς παρατηρείται ανεξέλεγκτη κυκλοφορία αυτοκινήτων τεχνολογίας Euro 4 ίσως και παλαιότερων.
Ο έλεγχος των οχημάτων που εισέρχονται στην Ελλάδα και είναι ντιζελοκίνητα κατηγορίας Euro 4 ή και παλαιότερα είναι δύσκολο ενώ το ίδιο δύσκολο είναι να εντοπιστούν. Προτεραιότητα του υπουργείου είναι ο έλεγχος των οχημάτων αυτών, ο εντοπισμός τους και η επιβολή προστίμων στους ιδιοκτήτες που, αν και απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε μεγαλουπόλεις, αυτοί κυκλοφορούν κανονικά.
Το κυβερνητικό επιτελείο εξετάζει να εφαρμόσει και την διασταύρωση των στοιχείων των ιδιοκτητών παλαιών και ρυπογόνων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων ώστε να διαπιστώσει πολύ εύκολα ποιοι έχουν μόνιμη κατοικία στην Αθήνα και έχουν δηλώσει τα παλαιά diesel οχήματά τους στο… εξοχικό τους ή δεν έχουν καν εξοχικό αλλά έχουν καταθέσει μια υπεύθυνη δήλωση ότι διαμένουν στην επαρχία!
Με αυτό τον τρόπο η διασταύρωση των στοιχείων των ιδιοκτητών παλαιών πετρελαιοκίνητων οχημάτων θα γίνει με ένα κλικ και βέβαια θα καλεστούν από τις Αρχές ώστε να βεβαιώσουν τόσο την ύπαρξη… εξοχικού όσο και το γεγονός ότι τα παλαιά diesel αυτοκίνητά τους κινούνται μόνο στην επαρχία και όχι εντός των απαγορευμένων ζωνών σε Αττική και Θεσσαλονίκη.
Ένα άλλο τρωτό σημείο όπου υπάρχει στην παράνομη κίνηση των παλαιών και ρυπογόνων πετρελαιοκίνητων οχημάτων στο οποίο θα πιέσει το κυβερνητικό επιτελείο αφορά στην ασφάλισή τους. Ειδικότερα αν διαπιστωθεί ότι κάποιο πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο που πληροί τις οδηγίες ρύπων Euro4 ή και παλαιότερες κινηθεί παράνομα εντός Αττικής ή Θεσσαλονίκης και εμπλακεί σε τροχαίο η ασφαλιστική του εταιρεία δεν θα αποζημιώνει τις ζημιές που έχει προκαλέσει ή τους έχουν προκαλέσει άλλοι γιατί πολύ απλά απαγορεύεται η κυκλοφορία του! Παράλληλα οι Αρχές θα πρέπει αν καλεστούν για να καταγράψουν το συμβάν θα πρέπει να εφαρμόσουν το νόμο και να επιβάλλουν το πρόστιμο των 100 ευρώ που ορίζει ο ΚΟΚ στον παραβάτη οδηγό.
Καύσιμα: Έρχονται διόδια με τους ρύπους;
Την πληρωμή διοδίων ανάλογα με τους ρύπους των αυτοκινήτων αλλά και αύξηση τόσο της τιμής όσο και της φορολογίας των diesel αυτοκινήτων προτείνει με έκθεσή του ο ΟΟΣΑ.
Μια σειρά από νέα μέτρα για να κάνει η Eλλάδα περισσότερα βήματα προς την ταχύτερη μετάβαση στην οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα προτείνει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), που πάντως αναγνωρίζει πως η χώρα έχει σημειώσει πρόοδο τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με το autotriti.gr,ο ΟOΣΑ προτείνει μεταξύ άλλων:
Aναθεώρηση της φορολογικής διαφοροποίησης των καυσίμων, κάτι που συνεπάγεται το σταδιακό κλείσιμο της ψαλίδας μεταξύ των φόρων βενζίνης και ντίζελ.
Εναρμόνιση της φορολογίας των νέων και των παλαιών οχημάτων. Διαφοροποίηση του τέλους κυκλοφορίας σύμφωνα με τα όρια εκπομπών ρύπων πέραν του διοξειδίου του άνθρακα έως ότου το κόστος των διοδίων συνδεθεί με τα επίπεδα εκπομπών ρύπων των οχημάτων.
Ο ΟOΣΑ προτείνει τα παραπάνω μέτρα γιατί σύμφωνα με την μελέτη του, το ντίζελ φορολογείται λιγότερο από την βενζίνη, παρόλο που είναι πιο ρυπογόνο. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την άρση της απαγόρευσης κυκλοφορίας ντιζελοκίνητων οχημάτων στα αστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και τη θέσπιση κριτηρίων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα τέλη κυκλοφορίας, ενθάρρυνε τις πωλήσεις των ντιζελοκίνητων οχημάτων. Ακόμη ένας λόγος είναι γιατί ο στόλος οχημάτων στην Ελλάδα είναι από τους γηραιότερους στην Ευρώπη (Ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα είναι 15 χρόνια και των φορτηγών αυτοκινήτων 20 χρόνια). Η οικονομική κρίση και τα μειωμένα τέλη κυκλοφορίας για παλαιότερα οχήματα αποτέλεσαν αντικίνητρα για την ανανέωσή του.
Επίσης, ο ΟOΣΑ σημειώνει πως η Ελλάδα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο όσον αφορά την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (κυρίως της αιολικής και της ηλιακής με χρήση φωτοβολταϊκών). Το 2018, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) αντιστοιχούσαν στο 13% της συνολικής παραγωγής πρωτογενούς ενέργειας και στο 31% της ηλεκτροπαραγωγής, υπερκεράζοντας τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ (10% και 26% αντίστοιχα). Η χώρα πέτυχε τον στόχο για το 2020 που έθεσε η Οδηγία της ΕΕ για την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.
Εντούτοις, εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πετρέλαιο και τον άνθρακα ενώ κρούεται το καμπανάκι του κινδύνου γιατί εξακολουθούν να καταγράφονται ατμοσφαιρικοί ρύποι στις αστικές περιοχές που υπερβαίνουν τα όρια που τίθενται από την νομοθεσία της ΕΕ, με σοβαρές επιπτώσεις για τη δημόσια υγεία. Η Ελλάδα υστερεί στην ανάπτυξη ενός εθνικού προγράμματος ελέγχου της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Διαβάστε όλα τα νέα στο topics.gr