Βεργίνα – Heineken: Το σήριαλ της σύγκρουσης μεταξύ της ζυθοποιΐας Βεργίνα και της Heineken καλά κρατεί, με τις δύο εταιρείες να καλούνται να λύσους τις διαφορές τους σε ολλανδικά δικαστήρια.
Ένα ακόμη επεισόδιο στην πολυετή διαμάχη μεταξύ της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης (γνωστή με το brand Βεργίνα) με την Αθηναϊκή Ζυθοποιία και τη Heineken βρίσκεται σε εξέλιξη τις τελευταίες ημέρες.
Στις 2 Μαρτίου η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης Α.Ε. (ΖΜΘ), σε ανακοίνωση που εξέδωσε, έκανε λόγο για “δικαίωση” της εναντίον της Heineken και της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας στο Εφετείο του Άμστερνταμ. Κάτι το οποίο είχε ισχυριστεί ούκ ολίγες φορές κατά το παρελθόν για την ίδια υπόθεση η ακριτική ζυθοποιία.
Στην τελευταία ανακοίνωσή της η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης, υποστηρίζει πως μετά την έκδοση προδικαστικής απόφασης, έγινε δεκτό το αίτημά της, για συζήτηση της αγωγής της για τη διεκδίκηση καταβολής αποζημίωσης από τον όμιλο Heineken λόγω των αθέμιτων αντι-ανταγωνιστικών πρακτικών που μετήλθε η θυγατρική του στην Ελλάδα, Αθηναϊκή Ζυθοποιία, ενώπιον των ολλανδικών δικαστηρίων.
Ισχυρισμό που απορρίπτουν τόσο ο Ολλανδικός όμιλος Heineken όσο και η εν Ελλάδι θυγατρική του, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, οι οποίες υποστηρίζουν πως η απόφαση αυτή αφορά στη διαδικασία και όχι την ουσία της υπόθεσης, καθώς το μόνο που έγινε είναι να καθοριστεί το κατά πόσο οι Ολλανδικές Δικαστικές Αρχές έχουν ή όχι δικαιοδοσία να αποφανθούν σχετικά με τους ισχυρισμούς της Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης εναντίον της Heineken και της Αθηναϊκή Ζυθοποιία, αναφέρουν οι δύο τελευταίες.
Σύμφωνα με την Αθηναϊκή Ζυθοποιία και τη Heineken η απόφαση δεν έχει απολύτως καμία επίδραση επί της ουσίας των ισχυρισμών της Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης.
Πηγές με γνώση αναφέρουν πως το Εφετείο του Άμστερνταμ έκρινε ότι είναι αρμόδιο να συζητήσει τη σχετική αγωγή της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης όχι μόνο κατά της Heineken αλλά και κατά της ελληνικής θυγατρικής αυτής, της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας.
Η προσφυγή της Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης στην Ολλανδική δικαιοσύνη ξεκίνησε το 2017. Τότε, τον Φεβρουάριο του 2017, η ακριτική ζυθοποιία είχε καταθέσει σε δικαστήριο του Άμστερνταμ αγωγή, με την οποία ζητούσε από την Heineken και την ελληνική θυγατρική αυτής, την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, αποζημίωση άνω των 100 εκατ. ευρώ.
Η αγωγή είχε κατατεθεί, όπως είχε δηλώσει τότε στο Capital.gr ο επικεφαλής της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης, Δημήτρης Πολιτόπουλος για τη ζημιά που έχει υποστεί η εταιρεία του από την κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της εγχώριας αγοράς μπύρας από την πλευρά της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας.
Εκείνη η προσφυγή δεν είχε τύχη. Το δικαστήριο του Άμστερνταμ τον Μάιο του 2018 απέρριψε την αγωγή, για τον λόγο αυτό η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης προσέφυγε στο Εφετείο.
Οι δικαστικές ενέργειες της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης εναντίον της Heineken και της θυγατρικής της ξεκίνησαν μετά από την έκδοση το 2015 απόφασης της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού η οποία αναγνώρισε ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία καταχράστηκε τη δεσπόζουσα θέση της στην ελληνική αγορά και της επέβαλε πρόστιμο 31,45 εκατ. ευρώ.
Κατά της απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία άσκησε προσφυγή ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, το οποίο έκανε εν μέρει δεκτή την αίτηση αναστολής εκτέλεσης και μείωσε το πρόστιμο στα 26,7 εκατ. ευρώ.
Η συγκεκριμένη υπόθεση όμως δεν έχει ολοκληρωθεί γιατί η Αθηναϊκή έχει προσφύγει και ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, κατά της απόφασης του Διοικητικού Εφετείου.
Σε ό,τι αφορά την Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης, δεν υπέβαλε ποτέ καταγγελία στην ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού, κάτι που αντιθέτως είχε πράξει η Μύθος Ζυθοποιία, θυγατρική της Carlsberg.
Περικοπές συνολικά 8.000 θέσεων εργασίας ανακοίνωσε η Heineken, η οποία επιχειρεί να «ψαλιδίσει» τα έξοδα της, σε μία προσπάθεια να περιορίσει τη ζημιά που επέφερε η πτώση των πωλήσεων το 2020, εν μέσω πανδημίας Covid-19.
Κατά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του δ’ τριμήνου του 2020, η ζυθοποιΐα γνωστοποίησε πως θα προχωρήσει σε περικοπές που αντιστοιχούν στο σχεδόν 10% του εργατικού της δυναμικού, διεθνώς, στοχεύοντας στην αποταμίευση περί των 2 δισ. ευρώ, σε διάστημα δύο ετών.
Παράλληλα, σύμφωνα με το CNN, η αναδιάρθρωση της εταιρείας θα κοστίσει περί τα 420 εκατ. ευρώ και θα μειώσει το κατά κεφαλήν κόστος του εργατικού δυναμικού κατά 20%.
Βεργίνα – Heineken: Απώλειες 204 εκατ. ευρώ
Τις προηγούμενες ημέρες η Heineken ανακοίνωσε απώλειες 204 εκατ. ευρώ το 2020. Μία σημαντική διαφορά σε σχέση με τα αποτελέσματα του 2019, όπου κατέγραψε κέρδη 2,2 δισ. δολαρίων.
Την περασμένη χρονιά τα έσοδα «βυθίστηκαν» κατά 16,7%, καθώς οι πωλήσεις σε μπύρες και λοιπά προϊόντα μειώθηκαν σημαντικά παγκοσμίως, εξαιτίας των κλειστών εστιατορίων, καφέ και μπαρ.
Η πανδημία δεν χαρίστηκε ούτε σε παγκόσμιους κολοσσούς. Τεράστιες απώλειες για τις εταιρείες στην Ελλάδα. Δείτε στο xristika.gr πόσα έχασαν.
Βαρύ ήταν το τίμημα που πλήρωσαν πέρυσι λόγω της πανδημίας ακόμη και μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων, θυγατρικές πολυεθνικών κολοσσών, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, ενώ ιδιαίτερα δύσκολη προμηνύεται και η φετινή χρονιά. Οι χειμερινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κάνουν λόγο για επαναφορά της ελληνικής οικονομίας στα επίπεδα του 2019 στο τέλος του 2022, εκτιμώντας ότι από ύφεση 10% του ΑΕΠ το 2020 η Ελλάδα θα αναπτυχθεί με ρυθμό 3,5% του ΑΕΠ εφέτος και με 6% το 2022.
Η οικονομική κρίση που προκάλεσε η πανδημία, το ένα μετά το άλλο lockdown που επιβλήθηκε στην αγορά, η “κλειστή” εστίαση και η επί της ουσίας ανύπαρκτη τουριστική κίνηση στοίχισε ακριβά σε ομίλους όπως η Coca-Cola, η Heineken, η H&M, η Dixons (Κωτσόβολος), η Jumbo κ.ά. Κάτι που επιβεβαιώνεται από τα οικονομικά αποτελέσματα για το 2020 που ανακοίνωσαν οι εν λόγω εταιρείες και τα οποία δίνουν μια πρώτη… πικρή γεύση για τη ζημιά που άφησε η πανδημία στο πέρασμά της.
Ας ξεκινήσουμε με τον όμιλο Carlsberg, ο οποίος, αν και δεν δίνει ακριβή στοιχεία για την επίπτωση του COVID-19 στα μεγέθη του 2020 για την ελληνική αγορά, σημειώνει πως “αγορές όπως η Ελλάδα και η Ιταλία, που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το εμπόριο και τον τουρισμό, επηρεάστηκαν σοβαρά από την πανδημία”.
Η Coca-Cola HBC, που ανακοίνωσε σε επίπεδο ομίλου έσοδα σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση μειωμένα κατά 8,5% -τα δημοσιευμένα έσοδα μειώθηκαν κατά 12,7%- και πτώση 4,6% του όγκου πωλήσεων, στην Ελλάδα η μείωση αυτή ήταν πολλαπλάσια.
Οι πωλήσεις της σε όγκο μειώθηκαν κατά 20,6%, καθιστώντας την Ελλάδα μία από τις χώρες που έχει πληγεί περισσότερο στον τομέα των αναπτυγμένων αγορών, δεδομένης της υψηλής έκθεσης στο κανάλι της κατανάλωσης εκτός σπιτιού και στον τουρισμό. Πάντως η επίδοση του όγκου πωλήσεων κατά το τέταρτο τρίμηνο σημείωσε βελτίωση παρά την ιδιαίτερα υψηλή συγκριτική βάση, αναφέρει η Coca-Cola HBC AG, στα αποτελέσματα που ανακοίνωσε το πρωί της Πέμπτης.
Για τη φετινή χρονιά η CCHBC αναμένει να “δει” σε επίπεδο ομίλου σημαντική ανάκαμψη στα έσοδα από πωλήσεις σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση, ως αποτέλεσμα της σταδιακής ανάκαμψης του όγκου πωλήσεων σε σχέση με το 2020 που επηρεάστηκε από τον COVID-19, καθώς και ανάκαμψη στο μείγμα προϊόντων και τιμών, λόγω του βελτιωμένου μείγματος συσκευασίας και της αύξησης τιμών σε σχέση με τον φόρο ζάχαρης στην Πολωνία.
Στο πλαίσιο αυτό σκοπεύει να αυξήσει τις επενδύσεις σε δαπάνες μάρκετινγκ το 2021, ώστε να τροφοδοτήσει αυτή την ανάκαμψη των πωλήσεων.
Σημαντικές απώλειες έχει γράψει και η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η εν Ελλάδι θυγατρική του ολλανδικού ομίλου Heineken. Σύμφωνα με πληροφορίες η Αθηναϊκή Ζυθοποιία εμφάνισε πέρυσι απώλειες άνω του 25% σε σχέση με το 2019. Για τον κ. Αλέξανδρο Δανιηλίδη, επικεφαλής της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, η εταιρεία την οποία διοικεί τα έχει πάει καλύτερα από το αναμενόμενο. “Είμαστε ευτυχής που τους στόχους που θέσαμε τους πετύχαμε” είχε πει πριν από κάποιο διάστημα ο ίδιος σημειώνοντας: “Αποδείξαμε ότι μπορούμε να κινηθούμε πολύ γρήγορα και να πετύχουμε τους στόχους που θέσαμε”.
Σε ό,τι αφορά τη μητρική του ομίλου στα μέσα της περασμένης εβδομάδας ανακοίνωσε την πρόθεσή της να μειώσει κατά 10% του εργατικού δυναμικού κάτι που ισοδυναμεί με μείωση 8.000 θέσεων εργασίας. Η Αθηναϊκή από την άλλη αποχαιρέτησε το 2020 με πρόγραμμα εθελουσίας, ή πρόγραμμα παροχής αυξημένων κινήτρων όπως το ονομάζει η εταιρεία. Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο “έτρεξε” στα τέλη του 2020, εντάχθηκαν 35 υπάλληλοί της.
Ισχυρές πιέσεις, μεγαλύτερες από αυτές που δέχεται ο όμιλος στις άλλες χώρες που δραστηριοποιείται, κατέγραψε πέρυσι ο σουηδικός όμιλος H&M. Κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς -η οικονομική χρήση της αλυσίδας ξεκινά την 1 Δεκεμβρίου κάθε έτους και ολοκληρώνεται στις 30 Νοεμβρίου- παρουσίασε πτώση πωλήσεων 24% όταν σε επίπεδο ομίλου η μείωση ήταν 18%.
Η απώλεια του 1/4 του τζίρου τής εν Ελλάδι θυγατρικής του σουηδικού ομίλου οφείλεται τόσο στο πρώτο όσο και στο δεύτερο lockdown που επιβλήθηκε στην Ελλάδα. Στο πρώτο lockdown και συγκεκριμένα την περίοδο Μαρτίου – Μαΐου η αλυσίδα έχασε το 52% του τζίρου της ενώ στο δεύτερο lockdown η πτώση άγγιξε το 30% σε ευρώ την περίοδο από 1η Σεπτεμβρίου έως 30 Νοεμβρίου όταν το σύνολο του ομίλου εμφάνισε απώλειες μόλις 10%. Η αλυσίδα η οποία διαθέτει δίκτυο 35 καταστημάτων στην Ελλάδα, το καλοκαίρι, δηλαδή το τρίμηνο Ιουνίου – Αυγούστου, που η αγορά επαναλειτούργησε, είχε καταφέρει να περιορίσει τις απώλειες στο -14%.
H Κωτσόβολος, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε η Dixons Carphone, εμφάνισε πτώση τζίρου τις 10 εβδομάδες που ολοκληρώθηκαν στις 9 Ιανουαρίου, δηλαδή το χρονικό διάστημα Νοέμβριος του 2020 έως 9 Ιανουαρίου. Τα 92 καταστήματα της αλυσίδας, αυτές τις εβδομάδες που έκλεισαν στις αρχές Νοεμβρίου, για να επαναλειτουργήσουν με τη μέθοδο του click away στις 14 Δεκεμβρίου και ξανά έκλεισαν στις αρχές της χρονιάς, εμφάνισαν μείωση πωλήσεων 13%. Η Κωτσόβολος είναι το μοναδικό δίκτυο του ομίλου που εμφάνισε υποχώρηση πωλήσεων το εξεταζόμενο χρονικό διάστημα. Εν αντιθέσει με τις φυσικές πωλήσεις οι ηλεκτρονικές πωλήσεις της Κωτσόβολος αυξήθηκαν κατά 366%.
Για την αλυσίδα Jumbo το αυστηρό απαγορευτικό λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων που επιβλήθηκε στην Ελλάδα οδήγησε τις πωλήσεις της σε ελεύθερη πτώση. Στο πρώτο lockdown και συγκεκριμένα τον Μάρτιο υποχώρησαν 5,1% και τον Απρίλιο 86%, ενώ στο δεύτερο έχασε τον Νοέμβριο το 35% της αξίας του τζίρου της και τον Δεκέμβριο το 54%. Πάντως τον Ιανουάριο η αλυσίδα του κ. Απόστολου Βακάκη κινήθηκε στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα. Οι πωλήσεις του ομίλου σημείωσαν οριακή πτώση 0,6% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα ενώ οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής -χωρίς τις ενδοεταιρικές συναλλαγές- παρουσίασαν αύξηση +0,20%, σε σχέση με τον περσινό Ιανουάριο όπου όλα τα καταστήματα λειτουργούσαν χωρίς περιορισμούς.
Βεργίνα – Heineken: Άσχημα νέα για την Coca-Cola
Κι όμως, ακόμα και εταιρείες του μεγέθους της Coca-Cola πλήττονται από την πανδημία. Μετά τη δραματική ανακοίνωση της Heineken για απωλήσεις 8.000 εργαζομένων, ήρθε η αρνητική εξέλιξη για την Coca-Cola. Δείτε στο xristika.gr τι συνέβη.
Πλήγμα στις πωλήσεις της λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, ανακοίνωσε η Coca-Cola για το τέταρτο τρίμηνο, ικανοποιώντας, ωστόσο, τις προσδοκίες των αναλυτών μέσα από τις προσπάθειες για μείωση του κόστους. Ο γίγαντας στην αγορά των αναψυκτικών, παρουσίασε καθαρά έσοδα ύψους 1,46 δισ. δολάρια, ή 34 σεντς ανά μετοχή, λιγότερα κατά 2,04 δισ. δολάρια, ή 47 σεντς ανά μετοχή, από πέρυσι.
Εξαιρώντας τα κόστη της αναδιοργάνωσης και άλλα μεγέθη, η Coca Cola κέρδισε 47 σεντς ανά μετοχή, ξεπερνώντας τα 42 σεντς ανά μετοχή τα οποία προέβλεπαν οι αναλυτές από το Refinitiv. Οι πωλήσεις υποχώρησαν 5% στα 8,6 δισ. δολάρια, διαψεύδοντας τις προσδοκίες για 8,63 δισ. δολάρια.
Ο όγκος ανά μονάδα, μέγεθος που εξαιρεί την επίδραση των συναλλαγματικών μεταβολών, συρρικνώθηκε 3%. Και τα 4 τμήματα αναψυκτικών της εταιρείας ανέφεραν μείωση του όγκου παραγωγής.
«Η πρόοδος που κάναμε το 2020, συμπεριλαμβανομένων των δράσεων για την επιτάχυνση του εταιρικού μετασχηματισμού, μας δίνει αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία για επιστροφή σε ανάπτυξη το επόμενο έτος. Ενώ βραχυπρόθεσμα διατηρείται η αβεβαιότητα, είμαστε σε καλή θέση να αναδυθούμε ισχυρότεροι από την κρίση», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος, Τζέιμς Κουίνσι.