Τέλος τα βενζινοκίνητα και diesel αυτοκίνητα; Τι είπε ο Μητσοτάκης

Αυτοκίνητο: Σε μια δήλωση που προκάλεσε πανικό σε εκατομμύρια (!) ιδιοκτήτες οχημάτων, προχώρησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος τόνισε πως έρχεται το τέλος της βενζίνης και του diesel!

«Η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον για να μην πω ότι είναι ήδη το παρόν που είναι ήδη εδώ. Και θα πρέπει να συμφωνήσουμε σε Εθνικό επίπεδο ποιος είναι ο στόχος τον οποίο θέτουμε στην Ελλάδα ως όριο για να απαγορεύουμε τις πωλήσεις οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Και να στείλουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα στην αγορά ώστε να προσαρμοστεί σε αυτή την κατεύθυνση. Πρέπει όμως ταυτόχρονα και η ενέργεια η οποία παράγεται και καταναλώνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να είναι ενέργεια πράσινη», ήταν η τοποθέτηση του πρωθυπουργού από το βήμα της Βουλής.

Ουσιαστικά προανήγγειλε ένα νέο νόμο, που προφανώς θα περιλαμβάνει και τα παραπάνω «Έχουμε θέσει τον φιλόδοξο στόχο ως ΕΕ να μειώσουμε κατά 55% τις εκπομπές μας ως το 2030 και το ζητούμενο είναι πως θα περιγράψουμε με σαφήνεια και σε εθνικό επίπεδο έναν οδικό χάρτη για τα επόμενα 30 χρόνια ώστε να είμαστε συνεπείς με τους ευρωπαϊκούς στόχους μηδενισμού των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου. Ένας νέος κλιματικός νόμος, ένας νόμος – πλαίσιο για τα επόμενα 30 χρόνια, πιστεύω ότι στην παρούσα συγκυρία έχει τεράστια σημασία…», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Αυτοκίνητο: Τι σημαίνουν τα λόγια Μητσοτάκη

Όπως αναφέρει το newsauto.gr, το αυτονόητο και αυτό που θα έπρεπε όλοι να έχουμε στο μυαλό μας και ως στόχο. Να προστατέψουμε επιτέλους το σπίτι μας, το περιβάλλον.

Ο σημαντικότερος παράγοντας επιβάρυνσης του περιβάλλοντος είναι τα εκατομμύρια ΙΧ που κυκλοφορούν καθημερινά στους δρόμους.

Ιδιαίτερα στη χώρα μας που η πολυετής οικονομική κρίση αλλά και το φορολογικό… μένος των προηγούμενων κυβερνήσεων απέναντι στο αυτοκίνητο, ανάγκασε τους Έλληνες να κρατήσουν το ΙΧ τους για πολλά χρόνια, ή να το αλλάξουν με ένα πιο νέο μεταχειρισμένο που ήρθε από το εξωτερικό και κανένας δεν γνωρίζει ποια είναι η πραγματική του κατάσταση.

Ήδη λοιπόν η Ελλάδα έχει έναν από τους γηραιότερους στόλους στην Ευρώπη με το ηλικιακό μέσο όρο να είναι στα 15 χρόνια.

Τι σημαίνει «γηραιός στόλος» σε σχέση με τα καινούργια αυτοκίνητα που υπάρχουν σήμερα; Αυτοκίνητα με πολύ υψηλότερες εκπομπές ρύπων, τόσο λόγω παλαιάς τεχνολογίας, όσο και πολλών χιλιομέτρων, ενώ τα στοιχεία δείχνουν ότι το 70% εξ’ αυτών είναι κακοσυντηρημένα, έστω κι αν πήραν «συγχωροχάρτι» από κάποιο ΚΤΕΟ…

Ο Πρωθυπουργός λοιπόν είπε το αυτονόητο, ότι αυτό πρέπει επιτέλους να αλλάξει για να σταματήσει κάποια στιγμή ο Έλληνας να αναπνέει δηλητήρια. Η τεχνολογία σήμερα το επιτρέπει αυτό, σε έναν μεγάλο βαθμό και θα το επιτρέψει σε μεγαλύτερο στο μέλλον.

Η τεχνολογία λοιπόν προχωράει ραγδαία και η ηλεκτροκίνηση θα είναι προσιτή σε ολοένα και περισσότερους. Εκει θα στραφούν τα κράτη. Στα 0 CO2!

Αυτό που είπε ο Πρωθυπουργός στην Βουλή αφορά αυτό που θα γίνει στα επόμενα χρόνια στις εκθέσεις αυτοκινήτων και όχι για τα αυτοκίνητα που έχουμε σήμερα στα χέρια μας, η αυτό που θα αγοράσουμε.

Δε θα έρθει η Ευρώπη έτσι ξαφνικά να μας πει «σβήστε ΤΩΡΑ τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και θα κινούνται μόνο τα ηλεκτρικά».

Αυτοκίνητο: Δείτε τι ετοιμάζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες

Σε μια απόφαση που δεν θα αρέσει καθόλου σε κανέναν οδηγό αρχίζουν και προσανατολίζονται οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες καθώς βάζουν… κόφτη στα οχήματά τους, μειώνοντας κατά πολύ τις τελικές ταχύτητες.

Το τελευταίο διάστημα ίσως να έχετε ακούσει για διάφορους κατασκευαστές –όπως είναι η Renault ή η Volvo με κόφτη στα 180 χλμ./ώρα- και την ανακοίνωση της για περιοριστές στην τελική ταχύτητα όλων των μοντέλων τους.

Με στόχο την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων που οφείλονται στην υπερβολική ταχύτητα.

Βέβαια, τα πράγματα δεν έχουν ακριβώς έτσι αφού «υπερβολική ταχύτητα» δεν είναι μόνο αυτή που βρίσκεται κοντά στην τελική ενός αυτοκινήτου.

Για παράδειγμα μία ταχύτητα στα 130 χλμ./ώρα θεωρείται φυσιολογική σε έναν μεγάλο αυτοκινητόδρομο, αλλά υπερβολική σε έναν επαρχιακό δρόμο.

Για αυτό το λόγο ο κόφτης στον οποία αναφερόμαστε δεν θα αφορά στην τελική αλλά θα είναι ένας εξελιγμένος περιοριστής που θα επιτρέπει την μέγιστη ταχύτητα ανάλογα με τον περιβάλλον κίνησης.

Ωστόσο, ο περιοριστής ταχύτητας δεν είναι κάτι καινούργιο αφού ήδη η Ευρωπαϊκή Ένωση σε συνεργασία με διάφορους φορείς για την οδική ασφάλεια έχει ήδη ανακοινώσει από το 2019 την πρόθεση της να μπει «κόφτης» σε όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν από το 2022.

Η εισήγηση από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλείας Μεταφορών είναι ο περιοριστής να είναι υποχρεωτικός, αλλά με κάποια κριτήρια θα εξαιρούνται ορισμένα μοντέλα επιδόσεων.

Τεχνικά ο περιοριστής ταχύτητας θα λαμβάνει δεδομένα από μια κάμερα αναγνώρισης των σημάτων κυκλοφορίας και σε συνδυασμό με το γνωστό GPS θα φροντίζει ώστε το αυτοκίνητο να μην υπερβαίνει το όριο της τελικής ταχύτητας (που μάλλον θα είναι τα 180 χλμ./ώρα).

Ο περιοριστής δεν θα επεμβαίνει στα φρένα, αλλά στην διαχείριση του κινητήρα διακόπτοντας προσωρινά ή προσαρμόζοντας ανάλογα τον ψεκασμό καυσίμου (ή αν προτιμάτε την ροή ενέργειας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα).

Εδώ να πούμε πως το αρχικό πλάνο της ΕΕ σχετικά με το σύστημα που ονομάζεται ISA (Intelligent Speed Assistance) προβλέπει μια σχετική ελευθερία.

Για παράδειγμα, αν ο οδηγός επιμένει και κρατά πατημένο το γκάζι, τότε ο περιοριστής θα παρακάμπτεται αλλά στη συνέχεια θα ενεργοποιείται ένα έντονο οπτικό-ακουστικό σήμα που θα υπενθυμίζει στον οδηγό ότι κινείται υπερβολικά γρήγορα και παρανομεί.

Μα, θα πείτε, δεν παρανομεί ούτως ή άλλως αφού θα οδηγεί πολύ πάνω από το όριο ταχύτητας; Τελικά τα όρια ταχύτητας υπάρχουν απλά και μόνο για να παραβιάζονται και να προκύπτουν τα σχετικά πρόστιμα;

Γιατί σε κάθε χώρα τα αυτοκίνητα να μην έχουν «κόφτη» ανάλογα με το ισχύον επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας; Διότι πολύ απλά υπάρχει κάτι που λέγεται ελευθερία της επιλογής και υπευθυνότητα.

Και για αυτό το καλύτερο σας το άφησα για το τέλος: ο περιοριστής ISA που θα υπάρχει από τον Μάιο του 2022 σε κάθε νέο αυτοκίνητο που θα παίρνει έγκριση τύπου θα έχει διακόπτη on/off.

Αυτοκίνητο: Τελικά συμφέρει οικονομικά το leasing;

H χρηματοδοτική μίσθωση (leasing) είναι μια σύγχρονη μέθοδος χρηματοδότησης επιχειρήσεων και επαγγελματιών για την απόκτηση παγίων στοιχείων, δηλαδή εξοπλισμού και ακινήτων για επαγγελματική χρήση.

Με αυτήν ο μισθωτής μισθώνει από μια εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης πράγμα κινητό ή ακίνητο για συγκεκριμένη χρονική περίοδο και στο τέλος της περιόδου αυτής μπορεί με μονομερή του δήλωση να το αγοράσει σε προσυμφωνημένο τίμημα (δικαίωμα προαίρεσης, option).

Υπενθυμίζεται ότι, χρηματοδοτική μίσθωση (finance lease) είναι η μίσθωση η οποία μεταφέρει ουσιωδώς όλους τους κινδύνους και τα οφέλη που προκύπτουν από την ιδιοκτησία ενός περιουσιακού στοιχείου στον μισθωτή, ενώ λειτουργική μίσθωση (operating lease) είναι μία μίσθωση που δεν είναι χρηματοδοτική.

Πολλοί επαγγελματίες και πολλές επιχειρήσεις (ατομικές, εταιρείες) επιλέγουν το leasing, αντί την αγορά αυτοκινήτου. Αυτός ο εναλλακτικός τρόπος απόκτησης αυτοκινήτου, είναι σε πολλές περιπτώσεις, πιο συμφέρον και πιο ευέλικτος.

Με leasing μπορεί να αποκτηθεί επιβατικό ή επαγγελματικό αυτοκίνητο.

Μεταξύ των πλεονεκτημάτων είναι η απαλλαγή από δαπάνες συντήρησης, τέλη κυκλοφορίας, ασφάλεια, οδική βοήθεια, αλλά και πλεονεκτήματα που συνδέονται με την αντικατάσταση του οχήματος (ανά πενταετία) και την αποφυγή της μεγάλης δαπάνης (μείωση Cash flow) που θα συνέβαινε με μια αγορά αυτοκινήτου.

Η έκπτωση των δαπανών συντήρησης, κίνησης κ.λπ., εκπίπτει μεν κατ’ αρχήν από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις των διατάξεων των άρθρων 22 και 23 του ν.4172/2013, σε κάθε όμως περίπτωση, η αναγνώριση ή μη της δαπάνης έγκειται στην ελεγκτική αρμοδιότητα των αρμοδίων φορολογικών αρχών.

Στο άρθρο 22 υπάρχουν τρεις προϋποθέσεις για την έκπτωση των δαπανών.

  • πραγματοποιούνται προς το συμφέρον της επιχείρησης ή κατά τις συνήθεις εμπορικές συναλλαγές της, συμπεριλαμβανομένων και δράσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.
  • αντιστοιχούν σε πραγματική συναλλαγή και η αξία της συναλλαγής δεν κρίνεται κατώτερη ή ανώτερη της αγοραίας, στη βάση των στοιχείων που διαθέτει η Φορολογική Διοίκηση,
  • εγγράφονται στα τηρούμενα βιβλία απεικόνισης των συναλλαγών της περιόδου κατά την οποία πραγματοποιούνται και αποδεικνύονται με κατάλληλα δικαιολογητικά.

Σχετική απόφαση Πολ.1113/2015. Να σημειώσουμε ακόμη ότι οι εν λόγω δαπάνες. δεν αναφέρονται στο άρθρο 23 ως μη εκπιπτόμενες δαπάνες. Σε κάθε περίπτωση οι επιχειρήσεις θα πρέπει να διαθέτουν στοιχεία και επιχειρήματα, τα οποία να μπορούν να αποδείξουν την χρησιμότητα του οχήματος για τις επιχειρηματικές δραστηριότητές τους.

Ως προς τον ΦΠΑ, σύμφωνα με το άρθρο 30 του ν.2859/2000, δεν παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης του φόρου με τον οποίο έχουν επιβαρυνθεί οι δαπάνες αγοράς, εισαγωγής ή ενδοκοινοτικής απόκτησης επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης μέχρι εννέα (9) θέσεων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων, σκαφών και αεροσκαφών ιδιωτικής χρήσης που προορίζονται για αναψυχή ή αθλητισμό, καθώς και οι δαπάνες καυσίμων, επισκευής, συντήρησης, μίσθωσης και κυκλοφορίας αυτών γενικά.

Συνεπώς, δεν παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ με τον οποίο έχουν επιβαρυνθεί οι δαπάνες αυτές αλλά καταχωρούνται ως έξοδα (τόσο το καθαρό ποσό, όσο και ο ΦΠΑ αποτελούν δαπάνη από την επιχείρηση και αφαιρείται από τα έσοδά της, ώστε να εξευρεθεί το καθαρό εισόδημα (κέρδος) που θα φορολογηθεί).

Τα παραπάνω ισχύουν για την περίπτωση του leasing (ή μακροχρόνια μίσθωση) ως προς τον ΦΠΑ για επιβατικά οχήματα. Στα επαγγελματικά οχήματα εκπίπτει και ο ΦΠΑ.