Εκτιμήσεις Βάσεων 2021 ΓΕΛ – ΕΠΑΛ: Τα γραπτά των μαθητών άρχισαν ήδη να διορθώνονται και υπάρχουν οι πρώτες εκτιμήσεις για τις φετινές Βάσεις Εισαγωγής. Απαιτητικά τα φετινά θέματα που δείχνουν μικρή άνοδο σε ορισμένα πεδία. Πού αναμένεται να εκτοξετούν οι Βάσεις 2021. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Η τελευταία μέρα των πανελλαδικών εξετάσεων έληξε χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις, με κατά γενική ομολογία ορθή διαβάθμιση στη δυσκολία των θεμάτων και πρόθεση να ξεχωρίσουν οι καλά διαβασμένοι μαθητές.
Πλέον μένει η αγωνία των υποψηφίων μέχρι την ανακοίνωση των βαθμολογιών εντός του πρώτου δεκαημέρου του Ιουλίου, με τις εκτιμήσεις για τη διαβάθμιση των φετινών όρων επιδόσεων να κινούνται σε «άγνωστα νερά», λόγω δύο παραγόντων:
– της θέσπισης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, η οποία θα αφήσει εκτός πανεπιστημίων ένα ποσοστό υποψηφίων με χαμηλές επιδόσεις, χωρίς ακόμα αυτό το ποσοστό να έχει διευκρινιστεί (η αντιπολίτευση κάνει λόγο για 30.000 παιδιά που δεν καταφέρουν να εισαχθούν, ενώ οι πιο μετριοπαθείς εκτιμήσεις υπολογίζουν περί τα 16.000 παιδιά),
– της ψυχολογίας των υποψηφίων, οι οποίοι βίωσαν για δεύτερη χρονιά μια βίαιη απομάκρυνση από την καθημερινότητά τους λόγω της πανδημίας.
Τη φετινή χρονιά δεν εκφράστηκαν έντονες αντιδράσεις για την επιλογή των θεμάτων, τα οποία κρίθηκαν στην πλειονότητά τους βατά και χωρίς «εκπλήξεις» για τους υποψηφίους.
Στα περισσότερα κρίθηκε πως δίνεται ένα πλεονέκτημα στους καλά προετοιμασμένους υποψηφίους ώστε να ξεχωρίσουν και να πετύχουν υψηλές επιδόσεις.
Πάντως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των καθηγητών, η φετινή χρονιά ήταν μια δύσκολη για τους υποψηφίους, οι οποίοι κλήθηκαν να διδαχθούν για πολλούς μήνες αποκλειστικά μέσω τηλεκπαίδευσης, ενώ παράλληλα η εμπειρία του αποκλεισμού έχει επηρεάσει την ψυχολογία τους.
Τα βατά θέματα, λοιπόν, δεν θεωρείται ότι αυτόματα θα οδηγήσουν σε καλές βαθμολογίες.
Κάποιοι εκτιμούν πως θα υπάρξει συνέχεια του περσινού φαινομένου, όπου αυξήθηκε ελάχιστα το ποσοστό των αριστούχων, ενώ παράλληλα διογκώθηκε το ποσοστό όσων σημείωσαν πολύ χαμηλές επιδόσεις, με τη μεσαία κλίμακα να συρρικνώνεται.
Σύμφωνα με θέματα των τεσσάρων πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, αυτές είναι οι πρώτες εκτιμήσεις για τα ζητούμενα που δυσκόλεψαν τους υποψηφίους:
Βάσεις 2021: 1ο επιστημονικό πεδίο – Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών και Νομικών Σπουδών
Χωρίς δυσκολία για τους καλούς μαθητές υποστηρίζουν οι εκπαιδευτικοί ότι έκλεισε ο κύκλος των Πανελλαδικών για τους υποψηφίους του εν λόγω επιστημονικού πεδίου.
Τα μαθήματα με συντελεστή βαρύτητας Αρχαία και Ιστορία δεν παρουσίαζαν παγίδες, ενώ στην Κοινωνιολογία αλλά και στην Εκθεση δίνεται η δυνατότητα να ξεχωρίσουν οι καλοί μαθητές.
Υπενθυμίζεται πως πέρσι οι βάσεις παρέμειναν σε σταθερά επίπεδα, με τον ανταγωνισμό να είναι έντονος, ιδίως στις υψηλόβαθμες σχολές. Αντίστοιχα και φέτος αναμένεται να δοθεί μάχη για τις δημοφιλείς επιλογές του μηχανογραφικού.
Βάσεις 2021: 2ο επιστημονικό πεδίο – Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών
Θετικό πρόσημο είχε για τους υποψηφίους η εξέταση στη Χημεία και στα Μαθηματικά, ενώ, αντίθετα, η Φυσική (με συντελεστή βαρύτητας 0,7) αναμένεται να δυσκολέψει τους υποψηφίους, καθώς τα ζητούμενα κρίθηκαν απαιτητικά.
Ηδη από πέρσι το εν λόγω επιστημονικό πεδίο σημείωσε σημαντικές απώλειες μορίων ακόμα και σε υψηλόβαθμες σχολές, με μόλις μία σχολή του ΕΜΠ να ξεπερνάει το κατώφλι των 18.000 μορίων.
Η ανατροπή πάντως αναμένεται φέτος στις χαμηλόβαθμες σχολές, καθώς ένα πολύ μεγάλο ποσοστό αυτών που ανήκουν στο 2ο επιστημονικό πεδίο κινούνται τα τελευταία χρόνια σε πολύ χαμηλές βάσεις εισαγωγής, με κάποιες να κινδυνεύουν να μείνουν φέτος με λίγους ή ακόμα και χωρίς εισακτέους.
Βάσεις 2021: 3ο επιστημονικό πεδίο – Επιστήμες Υγείας
Από αισιοδοξία χαρακτηρίζονται οι εκτιμήσεις για το επιστημονικό πεδίο με τις υψηλότερες επιδόσεις των υποψηφίων σε σχέση με άλλα επιστημονικά πεδία και την πιο υψηλόβαθμη σχολή, αυτήν της Ιατρικής.
Το μάθημα της Βιολογίας κύλησε χωρίς εκπλήξεις, όμως το σημαντικότερο πλεονέκτημα των υποψηφίων ήταν ότι φέτος αναμένονται πολύ καλύτερες επιδόσεις στο μάθημα της Χημείας, που πέρσι οδήγησε το 47% των υποψηφίων να γράψει κάτω από τη βάση.
Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πιθανή μικρή άνοδο των βάσεων αν επαληθευτούν οι εκτιμήσεις για υψηλές επιδόσεις, ιδίως στις δημοφιλείς σχολές.
Βάσεις 2021: 4ο επιστημονικό πεδίο – Οικονομίας και Πληροφορικής
Το μάθημα της Οικονομίας κρίθηκε πιο απαιτητικό από αυτό της προηγούμενης χρονιάς, και με συντελεστή 1,3 ίσως οδηγήσει σε χαμηλότερες επιδόσεις σε σχέση με πέρσι.
Την προηγούμενη χρονιά οι σχολές Οικονομίας κέρδισαν κάποια μόρια, αποτελώντας εξαίρεση, τα οποία μπορεί φέτος να χάσουν πάλι, καθώς και τα ζητούμενα στα Μαθηματικά ενδέχεται να δυσκολέψουν τους υποψηφίους του εν λόγω επιστημονικού πεδίου.
Κι ενώ κάθε χρόνο δίνεται μάχη για τις υψηλόβαθμες σχολές όλων των επιστημονικών πεδίων, φέτος αναμένεται να δοθεί και μια μάχη στα πιο χαμηλά επίπεδα βαθμολογιών για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, με τις επιλογές που θα κάνουν οι υποψήφιοι στο μηχανογραφικό να είναι κομβικές για το αν θα λάβουν το «εισιτήριο» για μια θέση στα ελληνικά αμφιθέατρα.
Οπως σημειώνει στον «Ε.Τ.» ο εκπαιδευτικός αναλυτής κ. Γιώργος Χατζητέγας:
Η θεματοδοσία φέτος ήταν προσεκτική στην αποφυγή ακραίων θεμάτων, γεγονός το οποίο ικανοποίησε κατά έναν τρόπο τους υποψηφίους, το πρόβλημα όμως της φετινής χρονιάς δεν ήταν η θεματοδοσία, που σε πολλές περιπτώσεις πέτυχε τη σωστή διαβάθμιση, αλλά η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής.
Με μαθηματική ακρίβεια, ανεξάρτητα από τη δυσκολία των θεμάτων και τον μέσο όρο που θα προκύψει, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής θα αφήσει 1 στους 4, φτάνοντας ακόμα και το 25% από το σύνολο των υποψηφίων, δηλαδή περίπου 25.000 άτομα, εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Αυτοί οι υποψήφιοι δεν θα μπορούν να συμπληρώσουν μηχανογραφικό».
Ο κ. Χατζητέγας, υπολογίζοντας ότι ο αριθμός αυτός θα κινηθεί μεταξύ των 18.000 με 23.000 υποψηφίων, υποστηρίζει ότι το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να μειώσει το συντελεστή από 0,8 στο 0,6, ώστε να μην αποκλείονται υποψήφιοι με βαθμούς 8.000 και 9.000 μορίων. «Ιδίως στο 1ο και στο 3ο επιστημονικό πεδίο παιδιά με 10.000 μόρια μπορεί να μείνουν εκτός, ενώ στο 2ο και 4ο επιστημονικό πεδίο, όπου υπήρχε ελεύθερη πρόσβαση, αυτή η πόρτα θα κλείσει», σημειώνει ο κ. Χατζητέγας.
Εκτιμήσεις Βάσεων 2021 ΓΕΛ – ΕΠΑΛ: Οι 52 σχολές των δημοσίων ΙΕΚ
Οι ειδικότητες και ο αριθμός των εισακτέων στα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΔΙΕΚ) για τους υποψήφιους των Πανελλαδικών Εξετάσεων που υποβάλλουν παράλληλο μηχανογραφικό καθορίζονται με την Απόφαση Κ5/62224/ ΦΕΚ Β’ 2428, 7-6-2021 του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Φέτος, δίνεται για πρώτη φορά στους υποψηφίους η δυνατότητα υποβολής παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για τη φοίτησή τους σε Δημόσιο ΙΕΚ. Στο παράλληλο μηχανογραφικό του έτους 2020-2021 συμπεριλαμβάνονται 52 επιλεγμένες, σύγχρονες ειδικότητες υψηλής ζήτησης από την αγορά εργασίας, καθώς και από τους υποψηφίους καταρτιζόμενους.
Ενδεικτικά, ιδιαιτέρως δημοφιλείς ειδικότητες είναι: τεχνικός εφαρμογών πληροφορικής – πολυμέσα/web designer-developer/video games, τεχνικός τουριστικών μονάδων και επιχειρήσεων φιλοξενίας, τεχνικός εγκαταστάσεων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, στέλεχος διατροφής και διαιτολογίας, τεχνικός τεχνολογίας ενδύματος και υποδήματος – σχεδιαστής μόδας, στέλεχος δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας, εσωτερική αρχιτεκτονική διακόσμηση και σχεδιασμός αντικειμένων, τεχνικός βιολογικής/οργανικής γεωργίας.
Σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Παιδείας τονίζει ότι η Επαγγελματική Κατάρτιση αποτελεί μια σημαντική εκπαιδευτική διαδρομή, με δυναμικές επαγγελματικές προοπτικές.
«Με τη συνολική αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, αναδεικνύουμε στην πραγματικότητα τους πολλαπλούς εκπαιδευτικούς δόμους που μπορούν να ακολουθήσουν οι νέες και οι νέοι μας, υπηρετώντας τις κλίσεις, τις δεξιότητές τους και αυξάνοντας την πιθανότητα της επαγγελματικής τους καταξίωσης. Σημειώνεται ότι οι υποψήφιοι δεν έχουν περιορισμό στο πλήθος επιλογών ΙΕΚ και ειδικοτήτων κατά τη συμπλήρωση του παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως δήλωσε: «Κεντρική προτεραιότητά μας είναι η αλλαγή φιλοσοφίας ως προς τις προοπτικές που παρέχουν οι διαφορετικές εκπαιδευτικές διαδρομές και η ανάδειξη της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ώστε να μετατραπεί σε συνειδητή επιλογή και εργαλείο απασχόλησης για τους πολλούς. Οι ειδικότητες των ΔΙΕΚ, στις οποίες αποκτούν πλέον πρόσβαση οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων μέσω παράλληλου μηχανογραφικού, ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των επαγγελμάτων που προβλέπεται να έχουν εκθετική ανάπτυξη στο προσεχές μέλλον και δίνουν στις νέες και τους νέους μας διεξόδους και επιπλέον επιλογές».
Με πληροφορίες από την έντυπη έκδοσητου Ελεύθερου Τύπου