Βαγγέλης Μαρινάκης: Το ‘πε και ‘κανε! Εκεί θα ρίξει όλα του τα λεφτά

Βαγγέλης Μαρινάκης: Μεγάλη κίνηση από τον κορυφαίο Έλληνα εφοπλιστή. Ο Βαγγέλης Μαρινάκης μετατρέπει σε… πράσινα τα καράβια του πρωτοπορώντας και πάλι. Τι λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners για την επέκταση της δραστηριότητας της εταιρείας στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου αγοράζοντας τρία LNG Carriers. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Η στροφή στην πράσινη ενέργεια αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της στρατηγικής του ομίλου Μαρινάκη, με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη και τις καθαρές θαλάσσιες μεταφορές.

Με αφορμή την παραλαβή, πριν από λίγες ημέρες, του νεότευκτου LNG Carrier «Ασκληπιός», στο πλαίσιο της «πράσινης» ανανέωσης του στόλου του ομίλου Capital, ο Γεράσιμος Καλογηράτος, διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners, μίλησε στο «business stories».

– Πρόσφατα η Capital Product Partners επεξέτεινε τη δραστηριότητά της στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου αγοράζοντας τρία LNG Carriers. Ποια είναι η νέα εικόνα της εταιρείας;

H Capital Product Partners L.P. ( CPLP), όπως είναι γνωστό, είναι μια διεθνής, ναυτιλιακή εταιρεία που ιδρύθηκε από την Capital Maritime & Trading Corp., συμφερόντων της οικογένειας Βαγγέλη Μαρινάκη.

Εισήγαγε τις μετοχές στη χρηματαγορά του NΑSDAQ το 2007 και ασχολείται με τη θαλάσσια μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), εμπορευματοκιβωτίων και χύδην ξηρού φορτίου.

Στη θαλάσσια μεταφορά LNG η εταιρεία εισήλθε πρόσφατα με την αγορά τριών νεότευκτων LNG Carriers τελευταίας γενιάς, επενδύοντας 600 εκατ. δολάρια.

Τα πλοία είναι χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων το καθένα, τα δύο από τα οποία έχουν ήδη παραληφθεί, ενώ το τρίτο θα το παραλάβουμε μέχρι το τέλος Νοεμβρίου.

Ο στόλος μας περιλαμβάνει ακόμη 15 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με συνολική μεταφορική ικανότητα 104.000 TEU και ένα πλοίο μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου τύπου Capesize.

Τα πλοία της CPLP είναι σύγχρονα, με μέσο όρο ηλικίας λιγότερο από 9 έτη, και σχεδιασμένα και εξοπλισμένα με τις πιο υψηλού επιπέδου προδιαγραφές. Πελάτες μας είναι διεθνείς ενεργειακές και ναυτιλιακές εταιρείες όπως η BP, Cheniere, MSC, Hapag Lloyd κ.ά.

Το επιχειρηματικό μας μοντέλο είναι ιδιαίτερα συντηρητικό, αφού επικεντρωνόμαστε στη διασφάλιση μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων συμβολαίων (χρονοναυλώσεων).

Αυτή τη στιγμή έχουμε κλειδώσει έσοδα κοντά στα 900 εκατ. από τις υπάρχουσες χρονοναυλώσεις, συμπεριλαμβανομένων κάποιων δικαιωμάτων προαίρεσης, ενώ η μέση εναπομένουσα διάρκεια χρονοναύλωσης της εταιρείας είναι πάνω από 4,5 χρόνια.

Ετσι, κι εμείς και οι επενδυτές μας έχουμε πολύ καλή ορατότητα όσον αφορά τις χρηματορροές μας για τα επόμενα χρόνια. Αυτό μας έχει επιτρέψει να πληρώνουμε αδιάλειπτα μερίσματα στους επενδυτές μας από το 2007, τα οποία σήμερα αθροίζουν κοντά στα 800 εκατ.

– Αυτές τις μέρες ο όμιλος Μαρινάκη απέκτησε ένα ακόμη νεότευκτο LNG Carrier. Από την πλευρά σας εσείς θα συνεχίσετε την επέκταση της εταιρείας στην αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου;

Ο ευρύτερος όμιλος Μαρινάκη, μέσω της Capital Maritime και άλλων συνδεδεμένων εταιρειών, διαχειρίζεται έναν στόλο συνολικά 108 πλοίων, συμπεριλαμβανομένων 9 LNG Carriers, 56 δεξαμενοπλοίων μεταφοράς προϊόντων και αργού πετρελαίου, 38 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 5 μεταφοράς ξηρού φορτίου.

Οσον αφορά την Capital Product Partners L.P., η είσοδος στην αγορά μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου αποτελεί στρατηγική επιλογή. Αλλωστε, εκτός από τα τρία πλοία που αγοράσαμε έχουμε την επιλογή (option) να αγοράσουμε τρία ακόμη ίδια αδελφά πλοία, ανεβάζοντας τη συνολική επένδυση στο 1,2 δισ. ευρώ.

Το LNG ενέχει για μας κρίσιμο ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση, αφού επιλέγεται διεθνώς ως το καύσιμο-γέφυρα μέχρι να φτάσουμε στην αποκλειστική χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, για κάποιες από τις οποίες αποτελεί και απαραίτητο συμπλήρωμα, ενώ η θαλάσσια μεταφορά του αποτελεί σημαντικό τμήμα της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Για το 2020 οι επενδύσεις για την ανάπτυξη υποδομών εισαγωγής LNG στον κόσμο αυξήθηκαν στα 7 δισ. από 3 δισ. δολάρια έναν χρόνο πριν. Πρόκειται για μεγάλη αγορά, αφού πάνω από 40 χώρες εισάγουν LNG, ενώ για το 2021 αναμένεται αύξηση της ζήτησης LNG κατά 5%.

Το LNG συνιστά επίσης και μια μεγάλη ευκαιρία για τη χώρα μας, η οποία μπορεί να αξιοποιήσει τη δυναμική παρουσία της ελληνικής ναυτιλίας στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου ώστε να διαφοροποιήσει τις πηγές εφοδιασμού της με μια πιο ανταγωνιστική και καθαρότερη μορφή ενέργειας και να καθιερωθεί ως ενεργειακός κόμβος στις αγορές της ΝΑ Ευρώπης.

– Η επένδυση στα LNG σηματοδοτεί και μια γενικότερη στροφή της εταιρείας σε πιο «πράσινα» πλοία και πιο «πράσινα» καύσιμα;

Στην CPLP έχουμε θέσει ως προτεραιότητα τη βιώσιμη ανάπτυξη, γι’ αυτό και επενδύουμε διαρκώς σε νέες τεχνολογίες και πιο αποδοτικά ενεργειακά πλοία, ώστε να εναρμονίζουμε τους στόχους μας με τα διεθνή ρυθμιστικά δεδομένα και να υπερκαλύπτουμε τα περιβαλλοντικά πρότυπα που θέτει η βιομηχανία.

Τα νέα πλοία που μεταφέρουν LNG όχι μόνο είναι πιο αποδοτικά ενεργειακά σε σύγκριση με τον μέσο όρο του στόλου μας, αλλά επειδή χρησιμοποιούν και το φυσικό αέριο ως καύσιμο αναμένεται ότι θα μειώσουν περαιτέρω το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της εταιρείας όσον αφορά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Με την επένδυση στα LNG Carriers, η CPLP είναι συνεπής με μια περιβαλλοντική πολιτική που ήδη ακολουθεί τα τελευταία χρόνια. Ενδεικτικά να αναφέρω ότι η CPLP έχει υλοποιήσει ένα εκτεταμένο πρόγραμμα εγκατάστασης συστημάτων καθαρισμού διοξειδίου του θείου και διαχείρισης θαλάσσιου έρματος στα πλοία της.

Στη ναυτιλία, ωστόσο, δεν υπάρχουν ακόμα οι ώριμες τεχνολογίες που θα μας οδηγήσουν στον φιλόδοξο στόχο των μηδενικών εκπομπών άνθρακα, όπως μπορεί να συμβαίνει εν μέρει με άλλους κλάδους.

Μέχρι να αναπτυχθούν, η υιοθέτηση του φυσικού αερίου ως ναυτιλιακού καυσίμου αποτελεί αξιόπιστη μεταβατική λύση, αφού η χρήση του παράγει σημαντικά λιγότερες εκπομπές CO2 (άνω του 20%) σε σχέση με το πετρέλαιο, ενώ έχει μηδενικές εκπομπές SOX (Sulphur Oxide) και άλλων αερίων θερμοκηπίου.

– Δραστηριοποιείστε όμως και στην έρευνα για νέες τεχνολογίες στη ναυτιλία. Δώστε μας την εικόνα της δραστηριότητας αυτής.

Ασφαλώς, στην CPLP μαζί με τους διαχειριστές των πλοίων μας παρακολουθούμε στενά τις τεχνολογικές εξελίξεις και συμμετέχουμε σε μια σειρά από ερευνητικά προγράμματα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των υπαρχόντων συστημάτων, αλλά και για την ανάπτυξη νέων πιο καθαρών καυσίμων που μπορούν να μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας.

Συμμετέχουμε, για παράδειγμα, στο ερευνητικό πρόγραμμα «ShipFC», ένα πρωτοποριακό έργο που χρηματοδοτείται και από την Ευρωπαϊκή Ενωση, για την ανάπτυξη του πρώτου πλοίου που θα κινείται αποκλειστικά με αμμωνία και στο οποίο συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, ο «Δημόκριτος», το Πανεπιστήμιο του Strathclyde, καθώς και ευρωπαϊκές εταιρείες.

Την ίδια στιγμή, η CPLP είναι από τις πρώτες ναυτιλιακές εταιρείες που ενέταξε πλήρως στη λειτουργία της τα κριτήρια ESG -Περιβαλλοντικά (Environmental), Κοινωνικά (Social) και Εταιρικής Διακυβέρνησης (Governance)- και φυσικά τηρεί κατά γράμμα όλους τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και τις απαιτήσεις των ρυθμιστικών αρχών, όπως η Ε.Ε και ο ΙΜΟ.

Για όλες αυτές τις ενέργειες και τη συνεισφορά της στη διεθνή προσπάθεια για καθαρές θαλάσσιες μεταφορές, η εταιρεία μας τιμήθηκε με το βραβείο «Green Award», στην κατηγορία «Βιώσιμη Nαυτιλία», στο πλαίσιο του «Thessaloniki Metropolitan Summit» του «Economist», που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλονίκη.

Βαγγέλης Μαρινάκης: Η απόλυτη «εκτίναξη»

Στην παγκόσμια ελίτ του εφοπλιστικού κόσμου ανήκει ο Βαγγέλης Μαρινάκης, με τον Έλληνα εφοπλιστή να προχωράει σε κίνηση… ματ, η οποία τον κάνει παγκόσμιο κυρίαρχο!

Η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο Capital Product Partners L.P. προχώρησε σε συμφωνία για την απόκτηση τριών τελευταίας τεχνολογίας LNG Carriers 174.000 κυβικών μέτρων, έναντι συνολικού ποσού 599,5 εκατομμυρίων δολαρίων.

Τα LNG Carriers είναι: Το Aristos I, ναυπηγημένο το 2020 και τα Aristarchos και Aristidis I ναυπηγημένα το 2021, στις γιάρδες της Hyundai Heavy Industries.

Tο LNG/C Aristos I και το LNG/C Aristarchos αναμένεται να παραδοθούν στα μέσα Σεπτεμβρίου και το LNG/C Aristidis I στο τέλος Νοεμβρίου 2021.

Τα Aristos I και Aristidis I βρίσκονται υπό μακρόχρονη ναύλωση από την BP Gas Marketing Limited (“BP”). Για το πρώτο η ναύλωση λήγει τον Οκτώβριο του 2027 και για το δεύτερο τον Δεκέμβριο του 2027. Ωστόσο, οι ναυλώσεις αναμένεται να επεκταθούν έως τον Οκτώβριο και τον Δεκέμβριο του 2032 αντίστοιχα.

Tο Aristarchos είναι επίσης υπό μακρόχρονη ναύλωση από την Cheniere Marketing International LLP («Cheniere»), η οποία λήγει τον Φεβρουάριο του 2025, με δύο ετήσιες option μετά από αυτή την ημερομηνία.

Τα έσοδα από τη ναύλωση και των τριών πλοίων ανέρχονται στα 391 εκατομμύρια δολάρια, με μέσο όρο ημερήσιας ναύλωσης στα 67.630 δολάρια.

Με την προσθήκη του Aristarchos, ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου της εταιρείας μειώνεται από τα 10,4 έτη στα 8,8.

Να σημειωθεί πως τα LNG Carriers τελευταίας γενιάς είναι κατά 23% πιο αποτελεσματικά στην κατανάλωση καυσίμων και επομένως μειώνουν το αποτύπωμα για το περιβάλλον.

Βαγγέλης Μαρινάκης: Οption για την παραλαβή άλλων τριών αδελφών πλοίων

Στο πλαίσιο ενίσχυσης και ανάπτυξης του στόλου της, η Capital έχει option για την παραλαβή άλλων τριών αδελφών πλοίων με μέσο όρο κόστους απόκτησης τα 207,7 εκατομμύρια δολάρια για τον καθένα από αυτά, με έσοδα 429 εκατ. δολάρια και μέσο ημερήσιο ναύλο 70.650 δολάρια.

Είναι και τα τρία ναυπηγημένα το 2021 και ναυλωμένα από τις εταιρείες BP, Cheniere και Engie Energy Marketing Singapore Pte Ltd.

«Είμαστε πολύ χαρούμενοι που ολοκληρώσαμε αυτήν τη συναλλαγή για την με την απόκτηση αυτών των τριών, ολοκαίνουργιων, υψηλών προδιαγραφών LNG σε μια εποχή, όταν η αγορά LNG παρουσιάζει ισχυρές μακροπρόθεσμες προοπτικές» δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Capital, Τζέρι Καλογηράτος.

«Η εξαγορά αναμένεται να είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις διανεμόμενες ταμειακές ροές και τα κέρδη μας ανά μονάδα, για την ανανέωση του στόλου της Partnership και την αναπλήρωση της ικανότητας κερδοφορίας της. Θα συμβάλλει στην ενίσχυση των ταμειακών μας ροών και τη διαφοροποίηση της πελατειακής μας βάσης με επενδύσεις». Επεσήμανε ακόμη πως «είναι ένα εμφατικό βήμα προς τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και αποτελεί μέρος της μετάβασης στη ναυτιλία με ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα».