Τρόφιμα: Αυξήσεις «φωτιά» στα τρόφιμα. Ισχυρή πίεση στον οικογενειακό προϋπολογισμό. «Εκτοξεύονται» τα βασικά είδη. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Φουντώνει αντί να σβήνει η «φωτιά» στα τρόφιμα, με τον λογαριασμό για τα ψώνια της εβδομάδας να έχει αυξηθεί κατακόρυφα.
Τα τρόφιμα αυξήθηκαν τον Μάιο σε ετήσια βάση κατά 11,6%, ανατιμήσεις που προστίθενται στο άλμα κατά 12,1% που είχαν καταγραφεί τον ίδιο μήνα πέρυσι.
Χαρακτηριστικά, το ρύζι αυξήθηκε τον Μάιο σε σχέση με τον Απρίλιο, κατά 5,4%, τα αυγά κατά 4%, τα φρούτα κατά 7,6% και τα λαχανικά κατά 3,4%.
«Πώς τα βγάζει πέρα ο Έλληνας καταναλωτής, η καθημερινότητά του, η επιβίωση του είναι πολύ δύσκολη», σχολιάζει ένας καταναλωτής στο Open.
«Κάνουμε δίαιτα για να φτιάξουμε σιλουέτα», λέει ένας άλλος.
Οι αυξήσεις συνεχίζονται στα τρόφιμα παρά το γεγονός ότι ο πληθωρισμός έπεσε στο 2,8%, το χαμηλότερο σημείο από τον Σεπτέμβριο του 2021. Η πτώση του γενικού δείκτη οφείλεται στη βουτιά των τιμών ρεύματος και φυσικού αερίου, κατά 24,1% και 49,6% αντίστοιχα.
Ωστόσο, την τελευταία εβδομάδα η χονδρεμπορική τιμή του φυσικού αερίου αυξήθηκε αιφνιδιάστηκα από τα 24 στα 32 ευρώ τη μεγαβατώρα, σημειώνοντας άλμα 33% μέσα σε λιγότερο από μια εβδομάδα, παρά τα υψηλά αποθέματα και τη χαμηλή ζήτηση από τη βιομηχανία.
Οι έμποροι αερίου θεωρούν ότι οι υψηλές θερμοκρασίες θα αυξήσουν τη ζήτηση για το καύσιμο ενώ στην άνοδο της τιμής συμβάλλουν και τα προβλήματα στην παραγωγή LNG στη Νορβηγία.
Τρόφιμα: Δείτε πού θα φτάσει το παγωτό
Η ακρίβεια συνεχίζει να καλπάζει στην Ελλάδα με βασικά αγαθά να είναι απλησίαστα για τα νοικοκυριά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αυξήσεις σε ψωμί, μοσχάρι και αβγά, τρέχουν στην Ελλάδα πιο γρήγορα από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Ειδικότερα, στο ψωμί καταγράφηκαν αυξήσεις 17% τον Απρίλιο στην Ελλάδα ενώ στην ευρωζώνη 14,6%. Το μοσχάρι αυξήθηκε κατά 15,2% στην Ελλάδα έναντι αύξησης 8,6% στην Ευρωζώνη, τα έλαια και λίπη, 16,3% στην Ελλάδα και 15,3% στην Ευρωζώνη, τα αβγά πήραν αύξηση 17,9% στην Ελλάδα, έναντι 16,7% στην Ευρωζώνη.
Σε προϊόντα που παράγει η Ελλάδα, όπως γάλα ο πληθωρισμός έχει φρενάρει τις τιμές. Στο φρέσκο πλήρες γάλα για παράδειγμα, οι αυξήσεις έτρεξαν τον Απρίλιο 22,8% στην ευρωζώνη και 17,6% στην Ελλάδα.
Μεγάλη αύξηση παρατηρείται και στις τιμές των παγωτών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών, Απόστολο Ραυτόπουλο, «οι τιμές στα παγωτά σε σχέση με πέρσι έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο 30%.
Για παράδειγμα ιδιωτικής ετικέτας παγωτό, τα 980 γραμμάρια είχαν πέρυσι 5,88 ευρώ και φέτος 7,36 ευρώ μια αύξηση 24%. Παγωτό επώνυμο, πέρυσι είχε 3,96 ευρώ και φέτος έχει 6,71 ευρώ, μια αύξηση 69,44%».
Τρόφιμα: Δείτε τι σταμάτησαν να αγοράζουν οι Έλληνες
Ένα-ένα κόβουν τα προϊόντα από τα καλάθια τους οι Έλληνες καταναλωτές.
Μεγάλη αύξηση έχουν καταγράψει το τελευταίο διάστημα οι τιμές στα δημητριακά, στις μπάρες και στα μπισκότα με αποτέλεσμα πολλοί να περιορίζουν την κατανάλωση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα δημητριακά κατέγραψαν αύξηση 13,8% σε ετήσια βάση τον Απρίλιο.
Ωστόσο σύμφωνα με τον ΙΝΚΑ μόνο το τελευταίο 6μηνο έχουν αυξηθεί 20%.
Αρκετοί καταναλωτές προτιμούν να φτιάχνουν μπάρες και μπισκότα μόνοι τους στο σπίτι. Αφενός τα θεωρούν πιο υγιεινά διότι δεν περιέχουν μεγάλη ποσότητα ζάχαρης, αφετέρου είναι πιο οικονομικά.
Ενδεικτικά τιμές σε δημητριακά, μπάρες και μπισκότα:
Νιφάδες βρώμης (500γρ) ξεκινούν από 2,73 ευρώ και ξεπερνούν τα 5 ευρώ
Δημητριακά απλά (500γρ) 4,58 ευρώ
Δημητριακά σοκολατένια τα 375γρ 4,57 ευρώ τα 500γρ 5,44 ευρώ
Δημητριακά με φρούτα (600 γρ) 6,83 ευρώ
Μπάρες Δημητριακών 3,80 ευρώ
Μπάρες με μουσλι με μέλι 3,85 ευρώ
Μπάρες πρωτεΐνης η τιμή ξεκινά απο 3 ευρώ και πάνω η μία μπάρα
Μπισκότα οικογενειακή συσκευασία (3x225gr) είναι στα 2,90 ευρώ
Μπισκότα με Επικάλυψη Σοκολάτα Γάλακτος (2x200gr) κοστίζουν 3,47 ευρώ
Μπισκότα Χωρίς προσθήκη ζάχαρης (225gr) 1,34 ευρώ
Digestive Μπισκότα (2x250gr) 3,34 ευρώ
Μπισκότα Γεμιστά με Βανίλια (3x154gr) 4,14 ευρώ
Τέλος, σημειώνεται ότι σε τουλάχιστον 200 προϊόντα έρχονται νέες αυξήσεις τον Ιούνιο που θα φτάσουν μεσοσταθμικά το 6%, ενώ συνολικά από τις αρχές του χρόνου μέχρι και το τέλος Ιουνίου εκτιμάται ότι θα έχουν αυξηθεί οι τιμές σε τουλάχιστον 1.500 βασικά αγαθά.
Τρόφιμα: Αυτή είναι η αλήθεια – Έτσι μας κλέβουν μπροστά στα μάτια μας
Μπορεί όλοι να πιστεύουμε πως ο πληθωρισμός ευθύνεται για την μεγάλη τιμή στα προϊόντα ωστόσο η αλήθεια είναι πολύ διαφορετική.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Chobani, Χαμντί Ουλουκάγια – που σύστησε το «Greek yoghurt» στους Αμερικανούς – χαρακτηρίζει την επιμονή του πληθωρισμού τροφίμων «ανησυχητική».
Κι αυτό γιατί ενώ οι τιμές των πρώτων υλών έχουν μειωθεί σημαντικά, οι αντίστοιχες στα τρόφιμα παραμένουν στα ύψη.
Νομίζω πως οι παραγωγοί τροφίμων πρέπει να έχουν μεγαλύτερη συνείδηση για το ότι οι άνθρωποι δυσκολεύονται να αγοράσουν τρόφιμα, τονίζει, ενώ «διερωτάται» αν οι εταιρείες αυτές υποκύπτουν στις πιέσεις της χρηματοπιστωτικής αγοράς που απαιτούν να παρουσιάζουν διαρκώς ανάπτυξη και «δυνατά» νούμερα.
Ο Χαμντί Ουλουκάγια αποδίδει την επιμονή του πληθωρισμού εν πολλοίς σε εταιρικές αποφάσεις:
«Προφανώς και θα μετακυλήσετε κάποιες από τις αυξήσεις στις τιμές στους πελάτες, όταν όμως οι τιμές υποχωρούν αυτό δεν αποτυπώνεται στις τιμές των προϊόντων», τονίζει στο ενημερωτικό δελτίο Before the Bell του CNN.
Σημειώνεται πως την ώρα που οι πολιτικοί κατηγορούν εδώ και καιρό τις εταιρείες για υπερτιμολόγηση, η ιδέα ότι ο πληθωρισμός μπορεί να προκαλείται από τα περιθώρια κέρδους των εταιρειών και όχι από ελλείψεις πρώτων υλών, αυξήσεις μισθών ή άλλες μακροοικονομικές συνθήκες, κερδίζει έδαφος μεταξύ των οικονομολόγων.
Ο λεγόμενος «πληθωρισμός της απληστίας» (greedflation) είναι ακριβώς αυτό:
Οι επιχειρήσεις ανεβάζουν γρήγορα τις τιμές για να μετακυλήσουν το αυξημένο κόστος στους καταναλωτές και να προστατεύσουν τα περιθώρια κέρδους τους, ενώ στη συνέχεια… «καθυστερούν» να μειώσουν τις τιμές όταν ξεκινούν να υποχωρούν οι πληθωριστικές πιέσεις – αν δηλαδή τις μειώσουν καθόλου.
Οι τιμές των εμπορευμάτων, ιδίως των τροφίμων και της ενέργειας, αυξήθηκαν κατά τους μήνες που ακολούθησαν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο.
Την ίδια ώρα, οι εθνικές οικονομίες κλήθηκαν να διαχειριστούν το υψηλότερο κόστος εργασίας μετά τις διαταραχές της πανδημίας COVID, ωστόσο, τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων παρέμειναν σε υψηλά – αν όχι σε επίπεδα ρεκόρ – καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022.
Αυτό συνεχίστηκε και το 2023, με εταιρείες όπως η Nestle να επικαλούνται την «υπεύθυνη τιμολόγηση» για να εξηγήσουν την ικανότητά τους… να διατηρούν τα έσοδά τους παρά τον πληθωρισμό.
Οι Ευρωπαίοι οικονομολόγοι, συμπεριλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, αναγνωρίζουν πλέον τα περιθώρια κέρδους ως βασική αιτία πίσω από τον πληθωρισμό της Ευρωζώνης.
Είναι απίθανο να βελτιωθεί σύντομα, με τους ερευνητές της γερμανικής χρηματοπιστωτικής εταιρείας Allianz να προβλέπουν τον Απρίλιο πως οι τιμές των τροφίμων θα συνεισφέρουν σχεδόν το 30% του ευρωπαϊκού πληθωρισμού φέτος – από 15% το 2021.
Η έκθεση της Allianz επισημαίνει επίσης ότι ο «πληθωρισμός της απληστίας» παίζει «μικρό αλλά σημαντικό» ρόλο στις αυξημένες τιμές των τροφίμων.
Αναλυτές σημειώνουν, άλλωστε, πως το μερίδιο του ευρωπαϊκού πληθωρισμού τροφίμων που είναι «ανεξήγητο» – με άλλα λόγια δεν οφείλεται σε αυξήσεις των τιμών παραγωγού ή της ενέργειας – έχει «αυξηθεί αισθητά».