Βαρδινογιάννης: Πανίσχυρος ο εφοπλιστής. Οι επενδύσεις που θα το αποφέρουν εκατομμύρια δολάρια. Πώς πήρε την απόφαση και ποιες οι επόμενες κινήσεις του. Μεγάλώνει ο στόλος των τάνκερ. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Αισιόδοξοι για την πορεία των tankers τους επόμενους μήνες εμφανίζονται οι Έλληνες εφοπλιστές, όπως φαίνεται από τις αγοραπωλησίες της τελευταίας εβδομάδας, παρότι τα ναύλα δεν έχουν ξεκολλήσει ακόμη από τον “πάτο”.
Μεγάλοι και παραδοσιακοί όμιλοι κινήθηκαν για την απόκτηση πλοίων μεταφοράς τόσο αργού πετρελαίου όσο και προϊόντων πετρελαίου (όπως η βενζίνη και η κηροζίνη – product tankers), σε μία περίοδο που οι αξίες καταγράφουν μία πτώση, αλλά παραμένουν υψηλότερα από πέρυσι.
Βαρδινογιάννης: Τι δείχνει η αγορά
“Μόνο προς τα πάνω μπορεί να πάει η αγορά” επισημαίνει στο Capital.gr ναυλομεσίτης. Όπως εξηγεί, πολλά “ηλικιωμένα” πλοία πωλούνται για scrap, γεγονός που μειώνει τα επίπεδα της προσφερόμενης χωρητικότητας.
Την ίδια ώρα, τα αποθέματα αργού πετρελαίου έχουν υποχωρήσει στα επίπεδα του 2019. Τα χαμηλά αποθέματα σε χώρες – “κλειδιά”, όπως οι ΗΠΑ, σημαίνουν ότι είτε θα ξεκινήσουν να παράγουν περισσότερο αργό ή θα αυξήσουν τις εισαγωγές, σενάριο ωφέλιμο για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
“Εάν δεν είχαμε τον κορονοϊό, θα βλέπαμε ήδη ένα εποχικό comeback της αγοράς, μία ανάκαμψη” σημειώνει ο ναυλομεσίτης.
“Το θέμα είναι ότι λόγω των συνθηκών που έχει δημιουργήσει η πανδημία δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε πότε θα ανοίξει εντελώς η κίνηση” συμπληρώνει. Άλλωστε, οι νέες μεταλλάξεις και τα “ξεσπάσματα” κρουσμάτων σε περιοχές με χαμηλούς ρυθμούς εμβολιασμού εξακολουθούν να επιβραδύνουν τη ζήτηση.
Ένας αστάθμητος παράγοντας για τον κλάδο είναι και το πόσο “βαρύς” θα είναι ο φετινός χειμώνας. Οι αναλυτές της κορυφαίας ναυτιλιακής ένωσης BIMCO επισημαίνουν πάντως ότι “καλύτερες ημέρες” αναμένονται το 2022, όταν η ζήτηση εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019.
Βαρδινογιάννης: Τα “ψώνια” των Ελλήνων
Γυρνώντας στα πρόσφατα deals της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας, το τελευταίο report του ναυλομεσιτικού οίκου Seasure Shipbroking συνδέει τους Ομίλους Βαρδινογιάννη και Βαφειά με δύο αγορές στη “ζώνη” περίπου των 17 εκατ. δολαρίων.
Ειδικότερα, η Avin International της οικογένειας Βαρδινογιάννη φέρεται να αγόρασε το tanker “Ocean Vela”, χωρητικότητας 108.900 dwt και κατασκευής 2009 (στην Κίνα), έναντι 17,3 εκατ. δολαρίων. Η VesselsValue αποτιμά το πλοίο στα 17,1 εκατ. δολάρια.
Υπενθυμίζεται ότι η ναυτιλιακή παρήγγειλε φέτος τρία tankers, τύπου suezmax, τα οποία θα μπορούν να αξιοποιούν και την αμμωνία ως ναυτιλιακό καύσιμο (ammonia ready). Τα νέα πλοία θα είναι τα πρώτα στον κόσμο, τα οποία θα χρησιμοποιούν την αμμωνία για την κίνησή τους, μετά από μετατροπές στην κύρια μηχανή.
Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων Marine Information Services, η Avin αποτελείται από 36 πλοία, εκ των οποίων 35 είναι tankers και ένα bulk carrier. Περίπου 16 από αυτά είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο.
Παράλληλα, η Stealth Maritime του Ομίλου Βαφειά συνδέεται με την απόκτηση του MR2 tanker “Justice Express”, χωρητικότητας 46.000 dwt και κατασκευής 2011 (στην Ιαπωνία), έναντι 17,1 εκατ. δολαρίων. Η VesselsValue το αποτιμά στα 14,7 εκατ. δολάρια.
Πρόκειται για βαπόρι που πέρασε στις αρχές του έτους μία από τις μεγάλες επιθεωρήσεις (surveys), οι οποίες διενεργούνται ανά πενταετία περίπου, στη διάρκεια του κύκλου ζωής των πλοίων.
Η βάση δεδομένων Equasis εντοπίζει 50 πλοία στο στόλο της ναυτιλιακής, κυρίως LPG carriers και λιγότερα tankers. Τμήμα του ομίλου είναι η Stealth Gas, η οποία είναι εισηγμένη στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά.
Βαρδινογιάννης: Τινάζει τη μπάνκα με Λάτση και Μαρινάκη
Συνεργασία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΜΟΤΟR ΟΙL στο φυσικό αέριο. Θα συμμετέχουν από κοινού στη νέα μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή. Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες επενδύσεις στην ελληνική αγορά ενέργειας, ύψους 375 εκατομμυρίων στην οποία συμμετέχουν Βαρδινογιάννης, Μαρινάκης και Λάτση. Τι ετοιμάζουν οι τρεις κορυφαίοι επιχειρηματίες. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Το περιβάλλον της αγοράς διύλισης συνέχισε να επηρεάζεται από την κρίση της πανδημίας και στο πρώτο τρίμηνο του 2021, ανέφερε χθες κατά την ενημέρωση των αναλυτών για τα αποτελέσματα του α τριμήνου, ο αν. διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil Hellas Π. Τζαννετάκης.
Μάλιστα φέτος η υποχώρηση στην κατανάλωση καυσίμων ήταν αρκετά μεγαλύτερη σε σχέση με πέρυσι, με δεδομένο ότι στο α τρίμηνο του 2020 δεν είχε ακόμη ξεσπάσει η κρίση του COVID – 19.
Συγκεκριμένα η συνολική μείωση στα καύσιμα φτάνει στο 14,7% όταν πέρυσι ήταν στο 3,8%, με τις βενζίνες να υποχωρούν στο 22%, το ντίζελ κίνησης στο 12% και συνολικά τα καύσιμα κίνησης να βρίσκονται στο – 16% έναντι – 3,6% το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Ωστόσο σύμφωνα με τον κ. Τζαννετάκη στο δεύτερο τρίμηνο καταγράφεται στην εσωτερική αγορά ξεκάθαρη τάση αύξησης, ήδη από τα μέσα Μαΐου με τον Ιούνιο να διαφαίνεται ακόμη πιο ισχυρός.
Όπως ανέφερε η διοίκηση της ΜΟΗ, τα μεγέθη του β τριμήνου του 2021 είναι πλέον συγκρίσιμα όχι με το 2020 όταν είχαμε το αυστηρό lockdown αλλά με τα μεγέθη του 2019, που η αγορά λειτουργούσε κανονικά.
Κατά την ενημέρωση των αναλυτών, πάντως, η διοίκηση της ΜΟΗ έκανε εκτενή αναφορά στη νέα μεγάλη επενδυτική απόφαση για τη συμμετοχή του ομίλου με μερίδιο 50% στην κατασκευή της νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο στην Κομοτηνή μαζί με τη ΓΕΚ Τέρνα.
Πρόκειται για μια καλή στρατηγική κίνηση με δεδομένες τις προβλέψεις για αύξηση της ζήτησης ρεύματος στην ελληνική αγορά ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τζαννετάκης, υπογραμμίζοντας ότι η μονάδα ισχύος 877MW θα έχει υψηλή απόδοση 64%.
Με τη νέα επένδυση θα ενισχυθεί η καθετοποίηση της ΜΟΗ στην αγορά ηλεκτρισμού και ταυτόχρονα λόγω των αναγκών της νέας μονάδας σε αέριο θα αυξηθούν οι όγκοι γεγονός που θα βοηθήσει τη ΜΟΗ και την ΤΕΡΝΑ να επιτυγχάνουν καλύτερες τιμές.
Ο κ. Τζαννετάκης τόνισε ότι δεν μπορεί να δώσει περισσότερες πληροφορίες για την επίπτωση που θα έχει στα μεγέθη του ομίλου η νέα επένδυση, ανέφερε ωστόσο ότι βάσει εσωτερικών μελετών αλλά και των εκτιμήσεων του συμβούλου της ΜΟΗ McKinsey ο δείκτης απόδοσης IRR της επένδυσης θα κυμανθεί μεταξύ 10 και 13.
Η επένδυση θα χρηματοδοτηθεί με project finance, ενώ η ίδια συμμετοχή της ΜΟΗ θα κινηθεί στα 50 εκατ. ευρώ (375 εκατ. ευρώ το συνολικό ύψος, εκ των οποίων το 75% δανεισμός και το 25% ίδια συμμετοχή).
Τέλος ο κ. Τζαννετάκης ανέφερε ότι στον κλάδο των ΑΠΕ, μέχρι τέλος του 2022 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί τα νέα έργα και ο όμιλος να διαθέτει 364MW σε λειτουργία ενώ ήδη έχει ξεκινήσει η αξιολόγηση των επόμενων έργων που θα κατασκευαστούν από το χαρτοφυλάκιο των υπό ανάπτυξη έργων ισχύος 650MW με στόχο η ισχύς της ΜΟΗ να φτάσει στα 500 – 600MW.
Βαρδινογιάννης: Έπεται συνέχεια… Η πιο μεγάλη μάχη δεν άρχισε ακόμα
Το πρώτο βήμα για την ένταξη ελληνικών επιχειρήσεων σε ευρωπαϊκά projects υδρογόνου (και κατ’ επέκταση για το «άνοιγμα» αυτού του νέου κλάδου που βρίσκεται ψηλά στη ατζέντα της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση) πραγματοποιείται με την πρόσκληση που απευθύνουν τα υπουργεία Περιβάλλοντος – Ενέργειας και Ανάπτυξης – Επενδύσεων για συμμετοχή στο Σημαντικό Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) στον τομέα της αλυσίδας αξίας «Τεχνολογίες και Συστήματα Υδρογόνου».
Με κοινή τους απόφαση, ο Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας Ιωάννης Κυριακού και η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου καλούν τις ενδιαφερόμενες εταιρείες να υποβάλουν προτάσεις έργων έως την Τρίτη 27 Απριλίου.
Στόχος της πρόσκλησης είναι να σταθμιστούν οι δυνατότητες και το εύρος της συμμετοχής της Ελλάδας σχεδιαζόμενο IPCEI «Υδρογόνο», μέσω του οποίου επιδιώκεται οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να συμπήξουν συμμαχίες για την υλοποίηση μεγάλης κλίμακας projects για την προώθηση αυτής της νέας τεχνολογίας. Αντίστοιχη πρωτοβουλία -με συμμετοχή ελληνικών ομίλων- έχει αναληφθεί και για τον κλάδο των μπαταριών.
Οι προτάσεις μπορούν να καλύπτουν όλη την αλυσίδα αξίας του υδρογόνου, δηλαδή την παραγωγή του, τον βιομηχανικό εξοπλισμό (ηλεκτρολύτες κλπ.), λύσεις για αποθήκευση, μεταφορά και διανομή καθώς και βιομηχανικές εφαρμογές υδρογόνου.
Βαρδινογιάννης: Ο «Λευκός Δράκος»… και οι άλλοι
Με την πρόσκληση, επιδιώκεται η δημιουργία μιας συγκροτημένης ελληνικής πρότασης για projects υδρογόνου που να διεκδικήσει με αξιώσεις χρηματοδότηση από τα ευρωπαϊκά ταμεία, με δεδομένη και την εκπεφρασμένη επιθυμία των Βρυξελλών να χρηματοδοτήσει τέτοια έργα, όπως έχει δηλώσει επανειλημμένα και η Ευρωπαία Επίτροπος Ενέργειας Kadri Simson. Στο «κάδρο» έχει ήδη μπει το White Dragon, project που συνδέεται με την απολιγνιτοποίηση στην Δυτική Μακεδονία και το οποίο συντονίζει η ΔΕΠΑ.
Στον πυρήνα του έργου βρίσκεται η χρήση ηλιακής ενέργειας (που θα παράγεται από φωτοβολταϊκούς σταθμούς) για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, μέσω του οποίου θα αποθηκεύεται η ανανεώσιμη ενέργεια και το περίσσευμα θα μεταφέρεται μέσω αγωγών ή ειδικών φορτηγών για πολλαπλές χρήσεις.
Το ‘White Dragon” είναι ένα από τα τρία ευρωπαϊκά έργα που φέρονται να προηγούνται στην κούρσα της χρηματοδότησης ως “Hydrogen frontrunners. Για τον συντονισμό του έχει συσταθεί ομάδα εργασίας με τη συμμετοχή μεγάλων εταιρειών της Ελλάδας (ΔΕΣΦΑ, ΔΕΗ, ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ, MOTOR OIL, ΕΛΠΕ, CLUBE-Cluster Βιοοικονομίας και περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας) και του εξωτερικού (SOLARIS (bus and coaches), SOLID POWER, Hydrogenious, ABENGOA).
Εκτός από το White Dragon, σχέδιο που αφορά σε «μπλε» υδρογόνο (που παράγεται από φυσικό αέριο εν αντιθέσει με το «πράσινο» υδρογόνο που παράγεται από ΑΠΕ) επεξεργάζεται η Energean και αφορά στην κατασκευή μονάδας αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα και ενός εργοστασίου υδρογόνου στη βόρεια Ελλάδα, κοντά στην παλιά πετρελαιοπηγή του Πρίνου.
Σχέδια για projects υδρογόνου φέρονται να επεξεργάζονται και άλλοι ενεργειακοί όμιλοι, ενώ Διαχειριστές των Δικτύων Μεταφοράς και Διανομής Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ, ΔΕΔΑ) έχουν δηλώσει έτοιμοι να διασφαλίσουν ότι οι υποδομές που κατασκευάζουν θα είναι φιλικές προς το υδρογόνο.
Το momentum που ήδη υπάρχει για το υδρογόνο, πάντως, αναμένεται να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο με την οριστικοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την ελληνική αγορά, το οποίο επεξεργάζεται Ομάδα Εργασίας και αναμένεται να είναι έτοιμο προς τα τέλη του έτους.
Βαρδινογιάννης: Πάει να μαζέψει όλο το… χαρτί
Μπαίνει και στα αιολικά πάρκα ο πανίσχυρος όμιλος. Μετά τα υπέρογκα κέρδη της Motor Oil, ο Βαρδινογιάννης «εισβάλλει» και στην αιολική ενέργεια. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Την κατ΄ αρχήν συμφωνία για την απόκτηση χαρτοφυλακίου 11 εν λειτουργία αιολικών πάρκων συνολικής δυναμικότητας 220 MW και ενός επιπλέον υπό κατασκευή αιολικού πάρκου δυναμικότητας 20 MW ανακοίνωσε η Motor Oil.
Τα εν λόγω αιολικά πάρκα, τα περισσότερα εκ των οποίων ευρίσκονται στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα, αποτελούν περιουσιακό στοιχείο έξι υπό εξαγορά εταιρειών.
Η αξία της συναλλαγής εκτιμάται σε Ευρώ 123,5 εκατ. και θα πραγματοποιηθεί μέσω της Teforto Holdings Limited η οποία διαχειρίζεται το χαρτοφυλάκιο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) του Ομίλου Motor Oil Επισημαίνεται ότι οι υπό εξαγορά εταιρείες διαθέτουν, εκτός από τα δώδεκα αιολικά πάρκα, χαρτοφυλάκιο αδειών προς ανάπτυξη συνολικής ισχύος 650 MW.