Τι ισχύει με απεργία στα ΜΜΜ την Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου

Απεργία ΜΜΜ: Πώς θα κινηθούν τα μέσα μεταφοράς την Πέμπτη 21/9. Τι ώρα είναι οι πορείες και οι συγκεντρώσεις. Διαβάστε αναλυτικά όλες τις λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Πανελλαδική, 24ωρη απεργία προκηρύχθηκε για την Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου και σιγά-σιγά ολοένα και πιο πολλά συνδικάτα ανακοινώνουν τη συμμετοχή τους στις κινητοποιήσεις ενάντια στο νέο εργασιακό νομοσχέδιο του Άδωνι Γεωργιάδη που πάει προς ψήφιση στη Βουλή την ίδια ημέρα.

Για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, η πρώτη ανακοίνωση ήρθε από το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΑ που αφορά τα λεωφορεία τα οποία θα έχουν στάσεις εργασίας τις εξής ώρες:

  • Από την έναρξη της βάρδιας στις 5 π.μ. έως τις 9 π.μ. και από τις 9 το βράδυ έως τη λήξη της βάρδιας στις 12 τα μεσάνυχτα

Δηλαδή, τα λεωφορεία θα κινούνται κανονικά, από τις 9 το πρωί έως τις 9 το βράδυ της Πέμπτης, 21 Σεπτεμβρίου.

Για το μετρό, τραμ, τρόλεϊ, προαστιακό δεν υπάρχουν ακόμα ανακοινώσεις.

Πιο αναλυτικά, απεργιακές κινητοποιήσεις έχουν ανακοινώσει μέχρι στιγμής η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στα Δημόσια Νοσοκομεία (ΠΟΕΔΗΝ), το ΠΑΜΕ, και η ΑΔΕΔΥ.

Συγκεκριμένα, η ΠΟΕΔΗΝ με απόφαση του Γενικού Συμβουλίου προκηρύσσει 24ωρη πανελλαδική απεργία, επισημαίνοντας -μεταξύ άλλων- στην ανακοίνωσή της:

«Το νομοσχέδιο θεσπίζει διατάξεις που καταργούν το 8ωρο, την πενθήμερη εργασία και ποινικοποιούν την συνδικαλιστική δράση. Για να “ζήσει” αξιοπρεπώς ένας εργαζόμενος θα πρέπει να αμείβεται αναλόγως στο ωράριο εργασίας του και όχι να αναγκάζεται να δουλεύει νυχθημερόν σε πολλούς ή έναν εργοδότη χωρίς ανάπαυση. Ακόμα και σήμερα εργοδότες και δημόσιο δεν σέβονται θεσμοθετημένα εργασιακά δικαιώματα και εκμεταλλεύονται τους εργαζόμενους με κακοπληρωμένη εργασία, με οφειλόμενα δεκάδες ρεπό και ημέρες κανονικών αδειών. Πόσο μάλλον μετά την ψήφιση ενός τέτοιου νομοσχεδίου που ελαστικοποιεί περαιτέρω τις εργασιακές σχέσεις».

Κάλεσμα σε πανεργατική απεργία στις 21 Σεπτεμβρίου σε κάθε πόλη της χώρας έχει απευθύνει και το ΠΑΜΕ, προκειμένου να μην περάσει το «νομοσχέδιο-κτηνωδία» του Υπουργείου Εργασίας.

Αλλά και η Εκτελεστική Επιτροπή της ΑΔΕΔΥ αποφάσισε την προκήρυξη 24ωρης Πανεργατικής Πανελλαδικής Απεργίας, την Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου, ενάντια στο νέο αντεργατικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης.

Αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Απαιτούμε την απόσυρσή του και καλούμε τους εργαζόμενους να πάρουν μέρος στις συγκεντρώσεις που πραγματοποιούνται την ίδια μέρα σε όλη τη χώρα.

Η Α.Δ.Ε.Δ.Υ. καλεί σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην Πλατεία Κλαυθμώνος, ώρα 10.30πμ.».

Απεργία 21 Σεπτεμβρίου – Τι ισχύει με τα ΜΜΜ

Επί του παρόντος, οι ενώσεις εργαζομένων στα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν έχουν ανακοινώσει τι θα κάνουν την Πέμπτη (21/09), αν και δεν αποκλείεται – ως συνήθως – να συμμετάσχουν στις κινητοποιήσεις είτε με 24ωρη απεργία είτε με στάσεις εργασίας.

Πορείες και συγκεντρώσεις στην Αθήνα την Πέμπτη 21/9 – Τι ώρα

Στην Αθήνα, απεργιακή συγκέντρωση θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 21 Σεπτέμβριου, στις 10.30 π.μ. στην πλατεία Συντάγματος. Στη Θεσσαλονίκη, στις 10.30 π.μ. στο Άγαλμα Βενιζέλου.

Στην Πάτρα, στις 10.30 π.μ. έξω από τα γραφεία του Εργατικού Κέντρου (Κολοκοτρώνη 20). Στο Αλιβέρι, στις 10 π.μ. στο Άγαλμα Λιγνιτωρύχου. Στη Βέροια, στις 10.30 π.μ., στην πλατεία Δημαρχείου. Στα Γιάννενα, στις 10.30 π.μ. στο Εργατικό Κέντρο.

Ακόμα, απεργιακή συγκέντρωση θα πραγματοποιηθεί στο Ηράκλειο Κρήτης, στις 10 π.μ. στην πλ. Ελευθερίας. Στην Ιστιαία, στις 11 π.μ. στην κεντρική πλατεία. Στο Μαντούδι, στις 10.30 π.μ. στην πλατεία. Στη Νάουσα, στις 10.30 π.μ. στην κεντρική πλατεία. Στη Χαλκίδα, στις 10.30 π.μ. στο Εργατικό Κέντρο. Στα Χανιά, στις 10 π.μ. στην πλ. Δημοτικής Αγοράς.

ΓΣΕΕ: Οι θέσεις και οι προτάσεις της για το εργασιακό νομοσχέδιο

Κείμενο με τις παρατηρήσεις της ΓΣΕΕ για το Εργασιακό Νομοσχέδιο, κατέθεσε η Συνομοσπονδία στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων στη Βουλή.

1) Πεδίο εφαρμογής (Άρθρο 3 του ΣχΝ)

Πρόταση: Για λόγους προστασίας των εργαζομένων και αποτελεσματικής εφαρμογής των κανόνων ενσωμάτωσης απαιτείται η απάλειψη των εξαιρέσεων , ώστε το πεδίο εφαρμογής των προστατευτικών διατάξεων της Οδηγίας  να καλύπτει το μεγαλύτερο δυνατό εύρος εργαζομένων και υπηρεσιών.

2) Δοκιμαστική Περίοδος  (Άρθρα 4 και 19 του ΣχΝ)

Πρόταση:

  • Να καταργηθούν οι διατάξεις για τη θέσπιση της 12μηνης δοκιμαστικής περιόδου, να καθοριστεί η διάρκεια της δοκιμαστικής περιόδου όπως προβλεπόταν αρχικά, στους 2 μήνες και  με ισχύ μόνο στις σχέσεις εργασίας αορίστου και όχι ορισμένου χρόνου.
  • Να απαλειφθεί η πρόβλεψη του ΣχΝ για αυτοδίκαιη λύση της σύμβασης υπό δοκιμή, σε περίπτωση που η δοκιμαστική υπηρεσία του εργαζομένου δεν είναι επιτυχής. Η σύμβαση υπό δοκιμή να λύνεται με τον τρόπο που λύνονται όλες οι συμβάσεις εργασίας.

3) Απασχόληση σε περισσότερους εργοδότες – παράλληλη απασχόληση  (Άρθρο 9 του ΣχΝ)

Πρόταση:

  • Επιπλέον, για λόγους προστασίας των εργαζομένων και αποφυγής καταχρηστικών πρακτικών, θα πρέπει να υπάρξει ρητή πρόβλεψη στο νόμο για την απαγόρευση παροχής εργασίας σε περισσότερους εργοδότες, που είναι, όπως και ο αρχικός εργοδότης, εταιρείες του ίδιου ομίλου. Πρέπει στο νόμο να γίνεται σαφές ότι θα προβλέπονται κυρώσεις που θα αναγράφονται στο ποινολόγιο του Υπουργείου Εργασίας.
  • Θα πρέπει να διασφαλίζεται, μέσω εντατικών ελέγχων, ότι δεν παραβιάζεται το ανώτατο όριο όχι μόνο της ημερήσιας, αλλά  και της εβδομαδιαίας διάρκειας εργασίας των εργαζομένων, που δεν μπορεί να υπερβαίνει ανά περίοδο το πολύ 4 μηνών τις 48 ώρες κατά μέσο όρο, συμπεριλαμβανομένων των υπερωριών.

4) Συμβάσεις κατά παραγγελία (Άρθρο 10 του ΣχΝ)

Η Οδηγία όχι μόνο δεν επιβάλλει την καθιέρωση σύμβασης μηδενικών ωρών, αλλά αποδοκιμάζει ρητά την υιοθέτησή της κατά τη διαδικασία ενσωμάτωσης της Οδηγίας (προοίμιο, αρ. 47).

ΠΡΟΤΑΣΗ:

Προκειμένου λοιπόν να ενισχυθεί η προστασία των εργαζομένων και να αποτραπούν καταχρηστικές εργοδοτικές συμπεριφορές:

  • Οι συμβάσεις αυτές να συνάπτονται αποκλειστικά για την κάλυψη έκτακτων αναγκών, ώστε να μην υπονομεύονται οι μόνιμες θέσεις εργασίας
  • Οι συμβάσεις αυτές να μην υπερβαίνουν το 10% των απασχολουμένων της επιχείρησης
  • Να καθοριστεί στο νόμο ανώτατη χρονική διάρκεια της περιόδου αναφοράς το 15ήμερο
  • Οι ώρες εργασίας μέσα στην περίοδο αναφοράς να ανέρχονται κατ΄ ελάχιστο στις 24 εβδομαδιαίως, με δυνατότητα των μερών να  καθορίσουν (μόνο) μεγαλύτερο αριθμό ωρών εργασίας
  • Από τις ελάχιστες ώρες εργασίας που θα καθορίζει ο νόμος ή τις τυχόν περισσότερες που θα καθορίζουν τα μέρη, το ήμισυ αυτών να είναι αμειβόμενες, ακόμη και αν δεν παρασχεθεί η εργασία για λόγους που θα αφορούν τον εργοδότη, ο οποίος θα φέρει έτσι , έστω και εν μέρει, τις συνέπειες της υπερημερίας του.
  • Σε περίπτωση που συμφωνηθεί μικρότερος αριθμός αμειβόμενων ωρών εργασίας από το ήμισυ που ορίζει ο νόμος, ο όρος αυτός της συμφωνίας θα είναι ανίσχυρος και θα υπερισχύει ο νόμος. Δεν θα επέρχεται ως κύρωση η ακυρότητα της σύμβασης εργασίας (που βλάπτει τον εργαζόμενο , αφού αυτός θα μπορεί να αναζητήσει τον μισθό  του με βάση τον αδικαιολόγητο πλουτισμό, γεγονός που θα τον αποστερεί από σειρά μισθολογικών παροχών)
  • Να καθοριστεί στο νόμο ότι η εργασία των εργαζομένων εάν παρεμβάλλονται διακοπές τότε αυτές θα αμείβονται με βάση τις εκάστοτε προβλέψεις περί διακοπής θέσης εργασίας.

5) Μετάβαση σε άλλη μορφή απασχόλησης(Άρθρο 11 ΣχΝ)

Πρόταση: Για την αποτροπή των κινδύνων αυτών και χάριν μεγαλύτερης προστασίας των εργαζομένων, το ΣχΝ πρέπει:

  • να καθορίσει συγκεκριμένους λόγους και  κριτήρια, με τη συνδρομή των οποίων μπορεί ο εργοδότης να αρνηθεί την ικανοποίηση του αιτήματος του εργαζομένου.
  • Σε κάθε περίπτωση και για όλες τις επιχειρήσεις πρέπει να απαιτείται αιτιολογημένη γραπτή απάντηση του εργοδότη, είτε αυτός είναι φυσικό είτε νομικό πρόσωπο.
  • Η προθεσμία εντός της οποίας πρέπει  ο εργοδότης να απαντήσει στο αίτημα του εργαζομένου να οριστεί το 15ήμερο ενιαία για όλες τις επιχειρήσεις

6) Συνέπειες παράλειψης του εργοδότη ως προς τη χορήγηση αναγκαίων εγγράφων. Δικαίωμα επανόρθωσης , προστασία από δυσμενή μεταχείριση (Άρθρα 14, 15 και 16 του ΣχΝ)

Πρόταση: Για λόγους προστασίας των εργαζομένων και για τη συμμόρφωση με τις επιταγές της Οδηγίας προς τα κράτη μέλη να προβλέπουν αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης των υποχρεώσεων που απορρέουν από την οδηγία, πρέπει να θεσπιστούνευνοϊκά τεκμήρια υπέρ των εργαζομένων, όπως προκρίνει και η οδηγία (π.χ. ότι ο εργαζόμενος έχει εργασιακή σχέση αορίστου χρόνου, ότι δεν υπάρχει καμία δοκιμαστική περίοδος ή ότι ο εργαζόμενος κατέχει θέση πλήρους απασχόλησης, σε περίπτωση που λείπουν οι σχετικές πληροφορίες).

7) Καταχώρηση αλλαγής ωραρίου και υπερωριών στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ από επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις που έχουν ενταχθεί στην ψηφιακή κάρτα εργασίας  (Άρθρο 22 ΣχΝ)

Πρόταση: Διατήρηση του κανόνα της προ-δήλωσης των αλλαγών και των τροποποιήσεων του ωραρίου και της οργάνωσης του χρόνου εργασίας, πριν την έναρξη πραγματοποίησή τους. Μόνο έτσι μπορεί να διενεργηθεί ουσιαστικός έλεγχος από τους Επιθεωρητές εργασίας, να διαπιστωθούν οι παραβάσεις και να επιβληθούν κυρώσεις στους παραβάτες.

8) Διαδικασία υποβολής στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ των περιπτώσεων λύσης της σύμβασης εργασίας (Άρθρο 23 του ΣχΝ)

Πρόταση: Να αποσυρθεί η διάταξη για τους παραπάνω λόγους.

9) Επιχειρησιακός Συντονισμός με την Επιθεώρηση εργασίας(Άρθρο 25 του ΣχΝ)

Πρόταση: Η Επιθεώρηση Εργασίας πρέπει να επανέλθει οργανικά στον επιχειρησιακό έλεγχο και την ευθύνη του Υπουργείου Εργασίας.

10) Δυνατότητα συμφωνίας περί διευθέτησης του χρόνου εργασίας μεταξύ του εργοδότη και του εργαζόμενου (Άρθρο 28 του ΣχΝ)

Πρόταση : Κατάργηση της δυνατότητας διευθέτησης με ατομική συμφωνία εργοδότη – εργαζόμενου

11) Ποινικοποίηση απεργίας (Άρθρο 31 του ΣχΝ)

Πρόταση: Απόσυρση της διάταξης γιατί προσβάλει τον πυρήνα του συνταγματικά προστατευόμενου δικαιώματος της απεργίας (άρθρο 23 παρ. 2 Σ)