Θεσσαλία: Οι κορυφαίες κατασκευαστικές εταιρείς της Ελλάδας ρίχνονται στη μάχη του… κάμπου! Ποια θα αναλάβει να αποκαταστήσεις τις ζημιές από την επέλαση της κακοκαιρίας «ΙΑΝΟΣ»; Ποιοι κοντράρονται για το πακέτο των 143 εκατ. ευρώ; Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Υπόθεση… τριών κατασκευαστικών ομίλων, των ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat φαίνεται να είναι ένα διόλου ευκαταφρόνητο «συμβόλαιο», ύψους 143 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για το έργο: «Αποκατάσταση των ζημιών στις υφιστάμενες οδικές καθώς και σε λοιπές υποδομές στην Περιφέρεια Θεσσαλίας που προκλήθηκαν από τον μεσογειακό κυκλώνα «Ιανός» στις 18 & 19 Σεπτεμβρίου 2020», προϋπολογισμού 143 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), διαγωνισμό στον οποίον προχώρησε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, δεσμεύοντας και το σχετικό κονδύλι.
Αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η επείγουσα αποκατάσταση των ζημιών επί οδοστρωμάτων, οδικών υποδομών, γεφυρών και εκτέλεσης συνοδών έργων σήμανσης, προστασίας και ασφάλειας, απορροής όμβριων κ.α., που προκλήθηκαν από τις φυσικές καταστροφές από την πορεία του μεσογειακού κυκλώνα «Ιανός» και τις συνεπακόλουθες πλημμύρες της 18ης και 19ης Σεπτεμβρίου 2020 στην Περιφέρεια Θεσσαλίας.
Το υπουργείο Υποδομών με σειρά από αποφάσεις του το προηγούμενο δίμηνο προχώρησε τις διεργασίες για την αποκατάσταση των σοβαρών ζημιών που προκάλεσε η καταιγίδα ΙΑΝΟΣ το περασμένο φθινόπωρο στην Περιφέρεια Θεσσαλίας.
Σύμφωνα δε με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, οι αρμόδιες υπηρεσίες κλήθηκαν να «τρέξουν» το συντομότερο δυνατόν τις διαδικασίες που χρειάζονται. Για τη δημοπράτηση έλαβαν πρόσκληση 3 εταιρείες, οι ΑΒΑΞ, ΤΕΡΝΑ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ενώ το ποσό καλύπτεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Όπως έχει αναδείξει σε σχετικό του θέμα το insider.gr, εδώ και καιρό η προϊστάμενη αρχή Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών είχε δώσει το απαραίτητο «πράσινο φως» για το συγκεκριμένο έργο.
Πιο συγκεκριμένα, το έργο αφορά στην αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν από την κακοκαιρία «ΙΑΝΟΣ» στις 18 & 19 Σεπτεμβρίου 2020, στο οδικό δίκτυο της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας και ειδικότερα στους Δήμους Καρδίτσας, Αργιθέας και Μουζακίου.
Η αποκατάσταση των ζημιών στις πληγείσες υποδομές είναι επιβεβλημένη για την αποκατάσταση της οδικής σύνδεσης και της εξυπηρέτησης της διακίνησης ανθρώπων και αγαθών και της εξασφάλισης της απρόσκοπτης κυκλοφορίας με συνθήκες οδικής ασφάλειας.
Η μάχη που δεν έχει καταλάβει κανείς
Φουντώνει η μάχη μεταξύ των εταιρειών για τα έργα της Αττικό Μετρό. Ποιοι «χτυπούν» το συμβόλαιο των 44 εκατ. ευρώ. Η σημασία του για τις επεκτάσεις. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Τέσσερις κοινοπραξίες και ενώσεις εταιρειών έδωσαν το παρών σε σημαντικό διαγωνισμού που προωθεί η Αττικό Μετρό.
Ο λόγος για το έργο «Υπηρεσίες Τεχνικού Συμβούλου Έργων της Ατττικό Μετρό Α.Ε. στην Περιφέρεια Αττικής», ύψους σχεδόν 44 εκατ. ευρώ (35,5 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ), ο οποίος σχετίζεται επί της ουσίας με την αναζήτηση συμβούλων μηχανικών που θα υποστηρίξουν τα projects της Αττικό Μετρό εντός της Περιφέρειας, δηλαδή τις γνωστές επεκτάσεις του μέσου.
Στον διαγωνισμό συμμετείχαν: Η κοινοπραξία ΣΑΛΦΩ και Συνεργάτες Μελετητική ΑΕ-EGIS Railway, το σχήμα AECOM Limited – ARTELIA SAS, η ένωση οικονομικών φορέων HILL International NV – NAMA Σύμβουλοι Μηχανικοί και Μελετητές – Concept Σύμβουλοι Μηχανικοί ΑΕ και η ένωση φορέων INDRA Sistemas S.E. – SENER Ingeniera Sistemas S.E.-ADT ΩΜΕΓΑ ΑΤΕ.
Το project θεωρείται σημαντικό γιατί «κουμπώνει» με τις νέες γραμμές που προωθεί η Αττικό Μετρό στην Αθήνα, με την αρμόδια επιτροπή του διαγωνισμού να προχωρά αρχικά σε εξέταση των νομιμοποιητικών εγγραφών, να ελέγχει αν οι ενδιαφερόμενοι πληρούν τις προϋποθέσεις κ.α., ώστε σε επόμενη φάση, να προχωρήσει στο «άνοιγμα» οικονομικών προσφορών.
Η Αττικό Μετρό ευελπιστεί ότι οι διαδικασίες θα προχωρήσουν γρήγορα, αν και δεν αποκλείεται να προκύψουν ενστάσεις και προσφυγές από τους ομίλους που κατέβηκαν στον διαγωνισμό.
Ωστόσο, αποτελεί κοινή παραδοχή ότι είναι κρίσιμο να μην «τραβήξει» η διαδικασία σε μάκρος καθώς σε σύντομο χρονικό διάστημα ξεκινούν οι πρόδρομες εργασίες της γραμμής 4 του Μετρό και σταδιακά, σε βάθος χρόνους, οι βασικές εργασίες.
Ως εκ τούτου, δεν είναι προς το συμφέρον της ομαλής προώθησης των έργων Μετρό η διαιώνιση, για μια ακόμα φορά, του διαγωνισμού.
Πρέπει να σημειώσουμε ότι εν λόγω διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί και προς περίπου 2-3 ετών αλλά ακυρώθηκε καθώς έμπλεξε στα γρανάζι των ενστάσεων και επαναπροκηρύχθηκε από την Αττικό Μετρό η οποία προφανώς δεν ήθελε να εμπλακεί στον κυκεώνα των προσφυγών, αλλά προτίμησε να εκκινήσει τις διαδικασίες από την αρχή. Μάλιστα, τότε προσφορές είχαν καταθέσει οι κοινοπραξίες ΝΑΜΑ – ΛΔΚ, AECOM – HILL – RINA και η Salfo.
Ο σύμβουλος θα βοηθήσει στην υλοποίηση των έργων «Γραμμή 4 – τμήμα Α’: Άλσος Βεΐκου – Γουδή», «Επέκταση της γραμμής 3, τμήμα Χαϊδάρι – Πειραιάς», καθώς και των λοιπών έργων του μετρό και του τραμ στην Αττική, καθώς και στην υλοποίηση όλων των δραστηριοτήτων που απαρτίζουν το τεχνικό αντικείμενο της Αττικό Μετρό Α.Ε. και εμπεριέχονται στις αρμοδιότητές της. Μεταξύ αυτών, η συμμετοχή και υποστήριξη σε κάθε δραστηριότητα, η παροχή τεχνικών λύσεων, θέματα μελέτης, διαχείρισης και επίβλεψης των έργων κ.α.
Η σύμβαση θα χρηματοδοτηθεί από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές, Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» ΕΣΠΑ 2014-2020, από πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027 και από το ΠΔΕ. Η διάρκεια της σύμβασης ορίζεται σε 60 μήνες από την υπογραφή της.
Ο άγνωστος «πόλεμος»
Η επικείμενη κατασκευή της νέας γραμμής 4 του Μετρό ήδη έχει αναθερμάνει το ενδιαφέρον των επενδυτών που δραστηριοποιούνται στο real estate.
Αν και θα απαιτηθεί σημαντικό χρονικό διάστημα για να υλοποιηθεί το εν λόγω project καθώς ακόμα η σύμβαση δεν έχει καν πάρει το «ΟΚ» από το Ελεγκτικό Συνέδριο και τη Βουλή, ενώ δεν έχουν εκκινήσει επί της ουσίας ούτε οι πρόδρομες εργασίες, το ενδιαφέρον των επενδυτών αναμένεται να είναι έντονο για ακίνητα σε μια σειρά περιοχών κατά μήκος της νέας γραμμής του δικτύου.
Αυτό τουλάχιστον εκτιμά ο πρόεδρος του πανελλαδικού δικτύου E-Real Estates, Θεμιστοκλής Μπάκας.
Όπως σημείωσε σε σχετική ανάλυση, όλο και περισσότεροι επιλέγουν να μετακινηθούν σε περιοχές που εξυπηρετούνται από σταθμούς Μετρό για να μειώσουν τα έξοδα μετακίνησης, δηλαδή να μη χρησιμοποιούν καθόλου το αυτοκίνητό τους εξοικονομώντας χρήματα από τα καύσιμα.
Αλλά και λίγο μακριά από τους σταθμούς να είναι το ακίνητο, οι ενδιαφερόμενοι σπεύδουν να το μισθώσουν διότι χρησιμοποιούν λίγο το αυτοκίνητό τους σταθμεύοντας το κοντά στο μετρό και στη συνέχεια μετακινούνται από και προς τη δουλειά τους με το τρένο.
Επιχειρηματίες και ενοικιαστές, επιλέγουν διαχρονικά ακίνητα σε περιοχές που βρίσκονται γύρω στους σταθμούς του μετρό.
Η κτηματαγορά κατά μήκος των γραμμών του πιο δημοφιλούς συγκοινωνιακού μέσου, δεν γνώρισε ιδιαίτερα μεγάλη κρίση, παρά την γενικότερη κατάρρευση των τιμών ακόμη και 42,6% σε σχέση με τα μνημονιακά χρόνια.
Οι τιμές πλησίον των σταθμών του Μετρό παρουσίασαν εν μέσω κρίσης μια σταθεροποίηση στις τιμές μίσθωσης λόγω της μεγάλης ζήτησης και των λιγοστών ακινήτων ενώ καταγράφηκαν περιπτώσεις μικρής αύξησης το 2017 σε σχέση με το 2014, αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2012 η πτώση των τιμών πλησίον των σταθμών του Μετρό δεν ξεπέρασε το 20%.
Δεν είναι λίγες οι περιοχές που ευεργετήθηκαν από την άφιξη του μετρό στην περιοχή τους, το Αιγάλεω και το Ελληνικό αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα τόσο στην αύξηση της ζήτησης για μίσθωση ακινήτων αλλά και στην εμπορική ανάπτυξη στα πέριξ του σταθμού.
Οι περιοχές κατά μήκος της νέας γραμμής 4 του μετρό, πριν την covid-19 εποχή είχαν γίνει πόλος έλξης τόσο εγχώριων επενδυτών όσο και funds που στοχεύουν στην υπεραξία στο άμεσο μέλλον.
Στοχεύουν στην αγορά κατοικιών που χρήζουν ανακαίνισης καθώς και αυτοτελών γραφειακών κτιρίων.
Επιπλέον, δεν ήταν λίγοι αυτοί που αναζητούσαν καταστήματα για αγορά πλησίον των νέων σταθμών του μετρό για επένδυση, γνωρίζοντας ότι όταν ολοκληρωθεί το μετρό, η αξία τους θα είναι πολύ μεγαλύτερη και το μηνιαίο μίσθωμα σε συνάρτηση με την αγορά σήμερα θα αποφέρει πολύ καλή απόδοση ως επένδυση.
Η ζήτηση στις περιοχές αυτές μετά την λήξη της πανδημίας θα συγκεντρώσουν και πάλι τα βλέμματα των επενδυτών.
Παράλληλα, οι περιοχές που θα αποτελέσουν το «Μήλον της Έριδος» κατά την έναρξη των εργασιών της νέας γραμμής 4 του μετρό θα είναι το Γαλάτσι, η περιοχή πλησίον του σταθμού Ελκίνωνος που βρίσκεται στον λόφο της Κυψέλης καθώς και η περιοχή πλησίον των δικαστηρίων που θα κατασκευαστεί η στάση του μετρό Δικαστήρια.
Στο Γαλάτσι και στο σταθμό Ελκίνωνος θα καταγραφεί μεγάλη αύξηση της ζήτησης για οικιστικά ακίνητα διότι οι τιμές σε σχέση με τις υπόλοιπες περιοχές που ήδη υπάρχουν στάσεις του μετρό είναι δελεαστικές και ταυτόχρονα είναι πλησίον του κέντρου των Αθηνών.
Στη στάση Δικαστήρια και Αλεξάνδρας θα υπάρξει μεγάλη αύξηση της ζήτησης κυρίως για γραφειακούς χώρους διότι ακόμη υπάρχουν διαθέσιμα αυτοτελή κτίρια και στοκ γραφειακών χώρων.
Γενικότερα, οι περιοχές που θα εξυπηρετούνται από τη νέα γραμμή 4 του μετρό, έχουν περιθώρια ανάπτυξης, ενώ ραγδαίες θα είναι οι αυξήσεις στις τιμές τόσο πώλησης όσο και ενοικίασης στα Εξάρχεια.