Μετρό Αθήνας: «Πόλεμος» κάτω από τα πόδια μας – «Χοντραίνει» το παιχνίδι

Μετρό Αθήνας: Η «μάχη» της Γραμμής 4 είναι σε πλήρη εξέλιξη. Τι θα γίνει με τον «μεγάλο» διαγωνισμό; Δείτε στο xristika.gr όλες τιε εξελίξεις

Αν και ακόμα είμαστε εν αναμονή της υπογραφής της πρώτης σύμβασης, ανάμεσα στην Αττικό Μετρό και την εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ, για τις μικρότερες σε μέγεθος πρόδρομες εργασίες που αφορούν στην κατασκευή της νέας γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, Άλσους Βεΐκου – Γουδί (μάλλον μέσα στις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες), εντούτοις, στο παρασκήνιο του κλάδου έχει αναπτυχθεί τους τελευταίους 2-3 μήνες σεναριολογία σχετικά με το ενδεχόμενο να προκύψει κάποια συμφωνία που σχετίζεται με τον «μεγάλο» διαγωνισμό.

Δηλαδή, σε σχέση με τις εργασίες για τη βασική γραμμή που κατά τα φαινόμενα, θα ξεκινήσουν ουσιαστικά μέσα στο 2022, κάμποσους μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης, ύψους 1,5 δισ. ευρώ.

Με ορίζοντα ακριβώς αυτή την υπογραφή της σύμβασης ανάμεσα στην Αττικό Μετρό και τον ανάδοχο, την κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Alstom, πιθανότατα μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού, ακούγεται ότι έχουν πραγματοποιηθεί ζυμώσεις και επαφές όσον αφορά στο σκέλος που σχετίζεται με τις συμφωνίες που είθισται να… κλείνονται την περίοδο πριν από την υπογραφή ενός μεγάλου έργου. Ο λόγος για τις γνωστές συμπράξεις-υπεργολαβίες που δομούνται στην πορεία, καθώς μετά την ανάδειξη του αναδόχου και τον διαγωνισμό δεν είναι εφικτό να αλλάξει η σύνθεση της κοινοπραξίας.

Οι μέχρι τώρα φήμες έκαναν λόγο για επαφές, ζυμώσεις, προκαταρκτικές συζητήσεις οι οποίες ίσως να μην εμπλέκουν μόνο μία μεγάλη κατασκευαστική εταιρεία, πέραν της ΑΒΑΞ που έτσι και αλλιώς είναι στο έργο.

Μέχρι στιγμής, οι πληροφορίες θέλουν να μην έχει «κλειδώσει» οριστικά κάποια συμφωνία, σε επίπεδο τουλάχιστον που να είναι κάτι προς επίσημη ανακοίνωση, αν και έχουν ήδη ακουστεί συγκεκριμένα ονόματα.

Οπότε για την ώρα μένουμε στο επίπεδο των επαφών που συχνά συμβαίνει σε έργα τέτοιου βεληνεκούς που απαιτούν μακρά κατασκευαστική περίοδο, μεγάλο σε όγκο τεχνικό αντικείμενο, χρηματοδοτική συμβολή, απορρόφηση πόρων κ.λπ. Άλλωστε, υπάρχει χρόνος για τυχόν επαφές και συζητήσεις, κάτι που γίνεται σε πολλά έργα, εάν τελικά προκύψει τέτοιου είδους deal.

Μετρό Αθήνας: Η άγνωση μάχη! Δείτε τι γίνεται κάτω από τα πόδια μας

Καταιγιστικές εξελίξεις με τους νέους σταθμούς. Η μάχη μεταξύ επιχειρηματιών για τα φιλέτα της Αττικής και οι πολίτες που θα πάρουν «ανάσα». Δείτε στο xristika.gr όλες τις εξελίξεις.

Ολοένα και πυκνώνουν οι διεργασίες και οι εξελίξεις όσον αφορά την προώθηση ενός «πακέτου» έργων που σχετίζονται με τις επεκτάσεις των υφιστάμενων γραμμών του Μετρό της Αθήνας, όπως βέβαια και με το mega project, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, της περίφημης Γραμμής 4 της πρωτεύουσας.

Υπενθυμίζεται ότι προ ημερών η Αττικό Μετρό προκήρυξε διαγωνισμό για τεχνικό σύμβουλο με αρμοδιότητες για τα projects της Αττικής, μέσα στα οποία είναι και οι επεκτάσεις του Μετρό.

Ήδη, όπως είναι γνωστό, έχει «ανάψει το πράσινο φως» ώστε μέσα σε λίγους μόλις μήνες να ξεκινήσουν οι αρχικές/πρόδρομες εργασίες που είναι απαραίτητες ώστε να εκκινήσουν ακολούθως, σε βάθος χρόνου, και οι βασικές εργασίες για τη Γραμμή 4, που θα περιλαμβάνει στο Α’ Τμήμα «Άλσος Βεΐκου-Γουδί», μήκους 13 χιλιομέτρων, 15 νέους σταθμούς.

Παράλληλα, η «ατζέντα» του υπουργού Υποδομών και μεταφορών κ. Καραμανλή και του Γενικού Γραμματέα Υποδομών, κ. Καραγιάννη, περιλαμβάνει και την περαιτέρω επέκταση της Γραμμής 2 προς τις βορειοδυτικές συνοικίες του Λεκανοπεδίου, από Ανθούπολη προς Ίλιον, με 3 νέους σταθμούς, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ.

Την ίδια ώρα, παρά τις πολλές καθυστερήσεις που έχουν προκύψει τα προηγούμενα χρόνια, η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM, που πρόσφατα ανακηρύχθηκε ανάδοχος της νέας γραμμής 4, έχει επιταχύνει τις εργασίες για να μπορέσει να ολοκληρώσει μετά το καλοκαίρι του 2022 και τους 3 σταθμούς (που εκκρεμούν) της «πολύπαθης» επέκτασης 3 προς Πειραιά.

Όπως γίνεται σαφές, τα «μέτωπο» του Μετρό έχουν παρουσιάσει σημαντικές καθυστερήσεις, υπάρχουν εκκρεμότητες ετών, προβλήματα με μελέτες, αρχαία, με χρηματοδοτήσεις και άλλες «γκρίζες ζώνες».

Σταδιακά πάντως, Υπουργείο Υποδομών και Αττικό Μετρό επιχειρούν να «ανοίξουν τη βεντάλια» των επεκτάσεων ενός κομβικού μέσου μεταφοράς που μπορεί να εξυπηρετήσει εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες και να αποσυμφορήσει τους κεντρικούς οδικούς άξονες, με θετικό αποτύπωμα σε χρόνο, χρήμα και… περιβάλλον.

Ειδικότερα, όπως έχει αναδείξει το insider, πλέον η Αττικό Μετρό είναι έτοιμη να ξεκινήσει, με ξεχωριστή σύμβαση, τις πρόδρομες εργασίες της Γραμμής 4, που περιλαμβάνουν τις απαραίτητες μελέτες, τις μετατοπίσεις των δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας (Ο.Κ.Ω) και τις αρχαιολογικές εργασίες του A’ τμήματος της Γραμμής 4, «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», ύψους 39 εκατ. ευρώ (48 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ).

Τις εργασίες έχει αναλάβει η εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ, η οποία αναμένεται να τις ξεκινήσει σε λίγους μήνες με ορίζοντα ολοκλήρωσης τους 30 μήνες. Όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών στην «ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ» της Βουλής, το έργο αυτό των πρόδρομων εργασιών περιλαμβάνει ένα νέο Κέντρο Ελέγχου και για τη Γραμμή 4, με προοπτική ενσωμάτωσης του ελέγχου λειτουργίας των Γραμμών 1, 2 και 3, καθώς και νέο κτίριο Συντήρησης και Επισκευών των Νέων Συρμών.

Πρόκειται για τις αρχικές -πρόδρομες εργασίες που ανοίγουν σταδιακά τον δρόμο για το μεγάλο έργο του Μετρό της Αθήνας (Γραμμή 4) ύψους 1,5 δισ. ευρώ.

Όπως δήλωσε ο κ. Καραμανλής, το εν λόγω έργο έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση στο ΥΠΕΜΕΡΑ στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2021-27.

Μετρό Αθήνας: Επόμενη στάση… Εθνική Οδός

Ξεμπλοκάρουν τα έργα για το βόρειο τομέα της Αττικής. Τι αποκάλυψε ο υπουργός Υποδομών. Ποιες θα είναι οι στάσεις του Μετρό που μπαίνουν σε λειτουργία το επόμενο διάστημα. Δείτε στο xristika.gr όλες τις εξελίξεις.

Το πρώτο βήμα για την επέκταση του Μετρό από την Κατεχάκη μέχρι το Μαρούσι, παράλληλα με την Κηφισίας, έχει ήδη γίνει, αποκάλυψε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, σε διαδικτυακή συζήτηση για τα μεγάλα έργα υποδομής στη βόρεια Αθήνα, που διοργάνωσε ο βουλευτής Βορείου Τομέα Αθηνών της Νέας Δημοκρατίας, κ. Δημήτρης Καιρίδης.

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε ειδικότερα στη Γραμμή 4 του Μετρό, που επιτέλους «ξεμπλόκαρε» και οι πρόδρομες εργασίες για την οποία θα ξεκινήσουν εντός του 2021. Πρόσθεσε ότι το επόμενο βήμα είναι η επέκταση της Γραμμής 4 από το άλσος Βεϊκου μέχρι τα Πευκάκια, ώστε να ενώνεται με τη Γραμμή 1 του ΗΣΑΠ. Και ανακοίνωσε ότι έχουν ολοκληρωθεί οι τοπογραφικές και γεωτεχνικές μελέτες, δηλαδή έχει γίνει το πρώτο βήμα, για την επέκταση του Μετρό από την Κατεχάκη κατά μήκος της Κηφισίας, που θα περνά από το Φάρο Φιλοθέης, το Χαλάνδρι, το Ολυμπιακό Στάδιο στο Μαρούσι και θα φτάνει στην Πεύκη. Τον προηγούμενο μήνα μάλιστα ξεκίνησαν και οι τοπογραφικές μελέτες.

Το δεύτερο στάδιο είναι να γίνουν οι προωθημένες αναγνωριστικές μελέτες και να βρεθεί χρηματοδότηση. Ο κ. Καραμανλής εκτίμησε ότι το συγκεκριμένο έργο θα μπορέσει να ενταχθεί στο επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, δηλαδή μετά το 2027 και αφού θα έχει τελειώσει το πρώτο σκέλος της Γραμμής 4 του Μετρό.

«Για αυτό το οποίο συζητείται εδώ και 20 χρόνια, το πρώτο βήμα έγινε μέσα σε 18 μήνες»
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπενθύμισε ότι ήδη από το 2000, όταν ξεκινούσε η πρώτη φάση του Μετρό της Αθήνας, ένα από τα βασικά ζητήματα που είχαν θέσει οι συγκοινωνιολόγοι ήταν ότι το Μετρό θα έπρεπε να πάει και κατά μήκος της Κηφισίας. «Για αυτό το οποίο συζητείται εδώ και 20 χρόνια, το πρώτο βήμα έγινε μέσα σε 18 μήνες», τόνισε ο κ. Καραμανλής. Επισήμανε όμως ότι θα χρειαστεί αρκετός καιρός για την υλοποίηση του έργου, καθώς τα υπόγεια σιδηροδρομικά έργα απαιτούν προσεκτική μελέτη και προετοιμασία.

«Πολύ βασικό όμως είναι ότι αυτά τα έργα -και αυτό είναι ένα πρόβλημα της ελληνικής γραφειοκρατίας και του ελληνικού πολιτικού συστήματος- πρέπει να τα προγραμματίζουμε πριν μπούμε στη διαδικασία δημοπράτησης τους. Θέλουν το χρόνο τους αυτές οι μελέτες και πρέπει από κάπου, κάποτε, να ξεκινάμε» πρόσθεσε.

Μετρό Αθήνας: Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης θα αλλάξει την καθημερινότητα στην πόλη

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε επίσης στην επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, που θα συνδέει την Αττική Οδό με την Εθνική Οδό. Υπογράμμισε ότι το έργο αυτό θα δημοπρατηθεί εντός του 2021 και πως δεν θα υπάρχουν διόδια, καθώς δεν θα ενταχθεί στην Αττική Οδό, αλλά θα είναι ένα ξεχωριστό δημόσιο έργο, που θα προταθεί για χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης θα ξεκινά από τον ομώνυμο κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει μετά από 3,8 χλμ στον κόμβο Καλυφτάκη της Εθνικής Οδού στην Κάτω Κηφισιά, προσφέροντας εναλλακτική δίοδο και συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της κορεσμένης Αττικής Οδού και ιδίως του κόμβου της Μεταμόρφωσης.

Το έργο, προϋπολογισμού 300 εκ ευρώ, θα περιλαμβάνει μία σήραγγα υπόγειας εξόρυξης και μία σήραγγα με τη μέθοδο cut and cover, και συνεπώς θα είναι φιλικό προς το περιβάλλον, ενώ θα δώσει ώθηση στον κατασκευαστικό κλάδο και την πραγματική οικονομία. «Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μαζί με τη Γραμμή 4 του Μετρό, θα αλλάξει την καθημερινότητα στην πόλη», εκτίμησε ο κ. Καραμανλής.

Μετρό Αθήνας: Για τα διόδια στον κόμβο Βαρυμπόμπης

Όσον αφορά στα θέματα που απασχολούν τους κατοίκους της βόρειας Αθήνας, ο κ. Καραμανλής ρωτήθηκε επίσης για τα διόδια στον κόμβο της Βαρυμπόμπης επί της Εθνικής Οδού, θέμα το οποίο επισήμανε ότι γνωρίζει και κατανοεί την ανησυχία των πολιτών. «Σε αυτή τη φάση που μιλάμε δεν πρόκειται να μπουν διόδια» διαβεβαίωσε. Σημείωσε όμως ότι η σύμβαση παραχώρησης είναι πολύ σαφής και αναφέρει ότι θα πρέπει να μπουν και εκεί διόδια. Καθώς όμως, όπως ανέφερε, εκκρεμούν ακόμη ζητήματα περιβαλλοντικών όρων και αδειοδότησης, το Υπουργείο έχει έρθει σε διαπραγμάτευση με τον παραχωρησιούχο αναζητώντας λύση.

Μετρό Αθήνας: Η ενίσχυση των ΜΜΜ

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε βεβαίως και στην ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Υπενθύμισε ότι στο στόλο της Αθήνας έχουν προστεθεί ήδη 200 λεωφορεία των ΚΤΕΛ και θα έρθουν και επιπλέον 300 λεωφορεία με leasing, ενώ μετά από 10 χρόνια γίνονται προσλήψεις στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και συγκεκριμένα οδηγών και τεχνικών. Και τόνισε ότι το αμέσως επόμενο διάστημα θα γίνει και ο μεγάλος διαγωνισμός για την αγορά 1.300 συνολικά λεωφορείων σε δύο φάσεις (800 στην πρώτη φάση και 700 στη δεύτερη), πολλά εκ των οποίων θα είναι ηλεκτροκίνητα.

«Είχαμε να αγοράσουμε λεωφορείο στην Αθήνα από το 2009» υπενθύμισε. «Έχουμε να δούμε 1.300 λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας από το 2015. Πολύ σύντομα, θα έχουμε φτάσει τα 1.500 λεωφορεία», συνέχισε και τόνισε: «Δεν κρατάμε μαγικό ραβδάκι. Πρέπει να είμαστε αποτελεσματικοί αλλά και διαφανείς και να ακολουθούμε όλες τις διαδικασίες».

«Η είσοδος μας στην ευρωπαϊκή οικογένεια άλλαξε πραγματικά τη μοίρα αυτού του τόπου»
Με αφορμή δε τα 40 χρόνια από την ένταξη της Ελλάδας στην τότε ΕΟΚ, ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι η χώρα μας έχει κατοχυρώσει τα σύνορα της ως σύνορα της Ευρώπης, αλλά και έχει απογειώσει τις υποδομές της. «Δε νομίζω σήμερα ότι θα μιλούσαμε για τη Γραμμή 4 του Μετρό και για τη Λεωφόρο Κύμης και για το Ταμείο Ανάκαμψης, για όλα αυτά τα σημαντικά έργα, εάν δεν ήμασταν μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης», σημείωσε και πρόσθεσε:

«Εκτός από την οικονομική πτυχή, η Ελλάδα 40 χρόνια μετά αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του πιο προηγμένου μοντέλου Δημοκρατίας στο σύγχρονο κόσμο. Τότε σχεδόν όλη η αντιπολίτευση ήταν εναντίον. Σήμερα όμως ακόμη και οι πιο σφοδροί πολέμιοι αυτής της επιλογής του Κωνσταντίνου Καραμανλή, αναγνωρίζουν ότι η είσοδος μας στην ευρωπαϊκή οικογένεια άλλαξε πραγματικά τη μοίρα αυτού του τόπου».