Τέλος τα diesel! Ποια θα εξαφανιστούν από τους δρόμους

Diesel: Σε μια σημαντική κίνηση για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας στις οδικές μεταφορές, η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέληξε σε συμφωνία σχετικά με τα πρότυπα CO2 για τα φορτηγά και τα λεωφορεία, σηματοδοτώντας την ολοκληρωτική απομάκρυνση στις μεταφορές όλων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων έως το 2040.

Η συμφωνία προβλέπει ότι η μέση εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα φορτηγά και λεωφορεία που θα πωλούνται στην ΕΕ πρέπει να μειωθεί κατά 90% μέχρι το 2040 σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα.

Τα αστικά λεωφορεία υποχρεούνται να είναι εντελώς απαλλαγμένα από εκπομπές ρύπων πέντε χρόνια πριν από την συγκεκριμένη προθεσμία.

Η απόφαση είναι ευθυγραμμισμένη με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έχει απαγορεύσει την κυκλοφορία αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.

Για τα βαρέα οχήματα, θα υπάρξει σταδιακή αυστηροποίηση των προτύπων CO2, με στόχο οι εκπομπές να είναι κατά 45% πιο κάτω από τον σημερινό μέσο όρο μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας και να κλιμακωθούν στο 65% το 2035.

Τα αστικά λεωφορεία αντιμετωπίζουν έναν ενδιάμεσο στόχο μείωσης κατά 90% έως το 2030, με τα λεωφορεία που εκτελούν υπεραστικές διαδρομές να υπόκεινται σε μικρότερα όρια εκπομπών ρύπων.

Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος εκτιμά ότι οι στόχοι της ΕΕ θα έχουν ως αποτέλεσμα, το 30% των φορτηγών που πωλούνται το 2030 και πάνω από το 75% το 2040 να είναι είτε ηλεκτρικά είτε να έχουν ως βασικό καύσιμο το υδρογόνο.

Εκπροσωπώντας τις αυτοκινητοβιομηχανίες, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αναγνώρισε τον αυστηρό χαρακτήρα των νέων προτύπων της ΕΕ, χαρακτηρίζοντας το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής ως εξαιρετικά δύσκολο, ενώ παράλληλα τόνισε τη σημασία των βασικών ευνοϊκών συνθηκών, όπως οι υποδομές ηλεκτρικής φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο, τα συστήματα τιμολόγησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και τα μέτρα στήριξης των φορέων που εμπλέκονται στον τομέα των μεταφορών.

Τέλος από τους δρόμους όλα τα αυτοκίνητα με βενζίνη και diesel

Μπορεί να υπάρχει η εντολή για κατάργηση οχημάτων diesel και βενζίνης ωστόσο φαίνεται πως η απόφαση θα καθυστερήσει…

Σε επ’ αόριστον αναβολή της απόφασης που θα έβαζε τέλος στα μοντέλα βενζίνης και ντίζελ προχωράει η Ευρωπαϊκή Ένωση, μετά το μπαράζ αντιδράσεων που ξεκίνησε από τις γερμανικές και ιταλικές αυτοκινητοβιομηχανίες, που θεωρούν βίαιο το μέτρο της κάθετης επικράτησης της ηλεκτροκίνησης χωρίς να υπολογίζει τις συνέπειες των συγκεκριμένων επώδυνων μέτρων για τις εταιρείες αυτοκινήτου εξαιτίας της κατάργησης των αυτοκινήτων που κινούνται με καύσιμα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι εδώ και αρκετούς μήνες οι εταιρείες κατασκευής οχημάτων αντέδρασαν με την απόφαση της ΕΕ για την κατάργηση των μοντέλων με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ το 2035, θεωρώντας ότι αυτό θα αποτελέσει τροχοπέδη για τις μονάδες παραγωγής αυτοκινήτων στην Ευρώπη με τον νέο πρόεδρο της Ενωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων Λούκα ντε Μέο να κατακεραυνώνει τα νέα μέτρα καλώντας τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να αντιδράσουν σε κάτι που θα ευνοήσει, μεταξύ άλλων, τις αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ και της Κίνας.

Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι η Γερμανία είχε συμφωνήσει αρχικά με τους κανόνες υπό τον όρο ότι η Ευρω- παϊκή Επιτροπή θα δρομολογήσει την επανεξέταση εντός δύο ετών σχετικά με το εάν τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης λειτουργούν με νέα συνθετικά καύσιμα.

Ομως το μπαράζ αντιδράσεων από τη Γερμανία, την Ιταλία και άλλες χώρες αναγκάζει την ΕΕ να αναβάλει επ’ αόριστον την προγραμματισμένη ψηφοφορία για τις νέες αντιρρυπαντικές προδιαγραφές που θα οδηγούσαν στην έξοδο των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035 όπου και θα απαγορευόταν η πώλησή τους.

Να σημειωθεί ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχε εγκρί- νει τους νέους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 τόσο για τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα όσο και για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55».

Επί της ουσίας, οι δύο πλευρές, Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και αυτοκινητοβιομηχανίες, καλούνται να βρουν τη χρυσή τομή ώστε να καταστούν τα νέα εναλλακτικά συνθετικά καύσιμα η ιδανικότερη λύση για την κίνηση των αυτοκινήτων με προδιαγραφές Euro7 μετά το 2035.

Η Γερμανία, παγκόσμιος ηγέτης στην Σανίδα σωτηρίας τα εναλλακτικά eFuels καύσιμα που θα δώσουν παράταση στα νέα αυτοκίνητα και μετά το 2035 αυτοκινητοβιομηχανία, κάνει εκ- στρατεία για να εξαιρεθούν από την απαγόρευση του 2035 τα αυτοκίνητα που λειτουργούν με συνθετικά καύ- σιμα, γνωστά και ως ηλεκτρονικά καύσιμα. Αντίθετος με τα αυστηρά μέτρα – κατάργησης των κινητήρων βενζίνης το 2035 – είχε ταχθεί πριν από μία εβδομάδα ο γερμανός υπουργός Μεταφορών, Βόλκερ Βίσινγκ, που έθεσε θέμα εναλλακτικών καυσίμων.

«Χρειαζόμαστε εναλλακτικά καύσιμα καθώς δεν υπάρχει άλλη λύση εάν θέλουμε να λειτουργήσουμε τον στόλο των οχημάτων μας με κλιματικά ουδέτερο τρόπο», είπε, επισημαίνοντας ότι με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν όλες οι τεχνολογικές λύσεις που ήδη χρησιμοποιούνται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Τα συνθετικά καύσιμα δείχνουν να αποτελούν την άμεση λύση στο θέμα της κίνησης των σύγχρονων κινητήρων που έχουν τα νέα μοντέλα, όντας ένα παράθυρο στο μέλλον της αυτοκίνησης και της βιώσιμης μετακίνησης.

Στα eFuels και στην παραγωγή των συνθετικών καυσίμων καθοριστικό ρόλο παίζει ο ηλεκτρισμός.

Τα συγκεκριμένα καύσιμα δεν παράγονται από πετρέλαιο, έχουν μηδενικές ή περιορισμένες εκπομπές διοξειδίου το του άνθρακα (CO2) κατά την παραγωγή και τη χρήση τους σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα.

Τα συγκεκριμένα καύσιμα παράγονται με ηλεκτρική ενέργεια από νερό και διοξείδιο του άνθρακα.