Συναγερμός στα βενζινάδικα – Κολοσσός ξεμένει από καύσιμα, τι ισχύει για την Ελλάδα

Βενζινάδικα: Τεράστιος κίνδυνος να μείνουν χωρίς καύσιμα χιλιάδες πρατήρια στην Ευρώπη και στη χώρα μας, καθώς η BP βρίσκεται αντιμέτωπη με… έλλειψη!

Η έλλειψη οδηγών χτύπησε τον κολοσσό πετρελαίου BP με τις παραδόσεις βενζίνης και ντίζελ στο Ηνωμένο Βασίλειο να μειώνωνται για να διασφαλιστεί ότι δεν εξαντλούνται τα αποθέματα. Ο πετρελαϊκός κολοσσός προειδοποιεί την κυβέρνηση ότι οι προμήθειες στα πρατήρια καυσίμων «μειώνονται γρήγορα».

Η επικεφαλής της εταιρείας Hanna Hofer, σύμφωνα με την ΕΡΤ, είπε ότι ήταν σημαντικό η κυβέρνηση να κατανοήσει το «επείγον της κατάστασης», το οποίο περιέγραψε ως «κακό, πολύ κακό», σύμφωνα με ρεπορτάζ του ITV News. Η BP σχεδιάζει να εξορθολογήσει τις παραδόσεις καυσίμων στα πρατήρια καυσίμων καθώς αντιμετωπίζει έλλειψη οδηγών φορτηγών HGV.

Η εταιρεία προειδοποίησε την κυβέρνηση ότι τα αποθέματά της «μειώνονται ραγδαία» και οι επόμενες εβδομάδες θα είναι «πραγματικά, πολύ δύσκολες», ανέφερε αρχικά το ITV News.

Βενζινάδικα: «Χρυσάφι» τα καύσιμα

Σε πολύ υψηλά επίπεδα, ακόμη και μετά τη λήξη της θερινής περιόδου των αυξημένων μετακινήσεων, παραμένει η τιμή της βενζίνης, που είναι σταθερά από τις υψηλότερες στην Ευρώπη.

Οι καταναλωτές, όμως, δεν πρέπει να ανησυχούν μόνο για το κόστος κάθε γεμίσματος στο ρεζερβουάρ, αλλά και για το «πάρτι» νοθείας της βενζίνης με χημικά από τη Βουλγαρία που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με τις αρχές να αδυνατούν να σταματήσουν τη δράση των κυκλωμάτων.

Τα στοιχεία του δελτίου τιμών καυσίμων που δημοσίευσε χθες η Κομισιόν επιβεβαίωσαν ότι η ελληνική αγορά σταθεροποιείται ανάμεσα στις ακριβότερες της Ευρώπης.

Μετά το ράλι τιμών, ιδιαίτερα τον Αύγουστο, μήνα με κατά παράδοση υψηλή ζήτηση λόγω των μετακινήσεων για τις διακοπές, που έφερε την Ελλάδα στη δεύτερη θέση της ευρωζώνης μετά την Ολλανδία, τα νεότερα στοιχεία δείχνουν ότι στις αρχές του Σεπτεμβρίου η αμόλυβδη στη χώρα μας ήταν η τέταρτη ακριβότερη στην Ευρώπη και τρίτη ακριβότερη στην ευρωζώνη.

Μάλιστα, όσοι παρακολουθούν εδώ και χρόνια τα στατιστικά επισημαίνουν ότι οι τιμές στην Ελλάδα έχουν σταθεροποιηθεί σε υψηλότερα επίπεδα από την Ιταλία, που κατά παράδοση βρισκόταν σε υψηλότερη θέση.

Η διατήρηση των τιμών σε επίπεδα που είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την υπερφορολόγηση των καυσίμων κίνησης στην Ελλάδα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε σε άλλες εποχές, η τιμή προ φόρων της αμόλυβδης είναι ελαφρώς χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρώπης των 27 και της ευρωζώνης των 19, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, ενώ η τιμή αντλίας (με τους φόρους) ανεβαίνει στις πρώτες θέσεις της κατάταξης.

Η αύξηση των διεθνών τιμών δικαιολογεί σε ένα βαθμό την άνοδο των τιμών στην αντλία -η τιμή του μπρεντ από τα 65 δολ. στις 20 Αυγούστου έχει ανεβεί στα 75 δολ. το βαρέλι. Όμως, φαίνεται ότι και οι παράγοντες της εγχώριας αγοράς έδειξαν κερδοσκοπικές διαθέσεις, αξιοποιώντας την εποχική αύξηση της ζήτησης για να τονώσουν την κερδοφορία τους.

Πάντως, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς καυσίμων, σοβαρότερο πρόβλημα και από τις υψηλές τιμές αυτή την περίοδο αποτελεί η ανεξέλεγκτη αύξηση της νοθείας της βενζίνης με χημικά που εισάγονται από τη Βουλγαρία για να δημιουργούν οι επιτήδειοι τη λεγόμενη «έξυπνη» φόρμουλα, δηλαδή ένα μείγμα καυσίμου χωρίς «θυσίες» στα οκτάνια, το οποίο ελάχιστους οδηγούς βάζει σε υποψίες για νοθεία, αφού δεν υπάρχει κάποια δυσμενής επίδραση στην απόδοση και τη λειτουργία του κινητήρα, με εξαίρεση τη μείωση των χιλιομέτρων που μπορεί να διανύσει το όχημα με κάθε γέμισμα.

Η «βενζίνη της μαφίας» αφήνει στους πρατηριούχους και τους εισαγωγείς των διαλυτών τόσο μεγάλα κέρδη, που είναι δύσκολο αντισταθούν στον πειρασμό πολλοί πρατηριούχοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι το κέρδος από τη νοθεία υπολογίζεται σε 45 – 60 λεπτά το λίτρο, δηλαδή περίπου στο 1/3 της λιανικής τιμής!

Αυτή η κατακόρυφη αύξηση του περιθωρίου κέρδους με την «έξυπνη» φόρμουλα, την ώρα μάλιστα που ο κίνδυνος εντοπισμού από τις αρχές είναι ελάχιστος, έχει οδηγήσει σε πρωτοφανή διάδοση αυτών των πρακτικών νόθευσης.

«Αν εξαιρεθούν τα πρατήρια ιδιοκτησίας των εταιρειών εμπορίας, όλα τα υπόλοιπα πρατήρια είναι πελάτες ή υποψήφιοι πελάτες των κυκλωμάτων που εισάγουν χημικά από τη Βουλγαρία», αναφέρει καλά πληροφορημένη πηγή της αγοράς.

Η δράση των διακινητών των χημικών για νόθευση της βενζίνης παραμένει ανεπηρέαστη από τις αποσπασματικές «επιτυχίες» των διωκτικών αρχών, οι οποίες έχουν κατά καιρούς εντοπίσει βυτιοφόρα που διακινούσαν τα χημικά σε πρατήρια, αντί του νόμιμου προορισμού τους σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις.

Οι επικεφαλής των κυκλωμάτων φροντίζουν να κρύβονται από εταιρείες – φαντάσματα και συνεχίζουν τη δράση τους, ενώ τα τεράστια κέρδη από αυτή την παράνομη δραστηριότητα υπερκαλύπτουν τα κόστη από τις απώλειες μερικών φορτίων και βυτιοφόρων.

Η αναζήτηση πληροφοριών εκ μέρους των αρχών για τη δράση των κυκλωμάτων είναι πρακτικά αδύνατη, αφού επικρατεί σκληρή «ομερτά».

Μια λύση θα μπορούσε να δώσει, ενδεχομένως, η νομοθετική ρύθμιση που ψηφίσθηκε στα τέλη του περασμένου χρόνου για την προστασία και παροχή αμοιβής σε πληροφοριοδότες για την εξάρθρωση οργανώσεων λαθρεμπορίου.

Όμως, περιέργως, η σχετική διάταξη δεν έχει ενεργοποιηθεί, καθώς εκκρεμεί επί μήνες η έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης, δημιουργώντας σοβαρές αμφιβολίες για την πρόθεση της κυβέρνησης να πλήξει το λαθρεμπόριο.

Βενζινάδικα: Πώς θα καταλάβετε αν σας κλέβουν στο πρατήριο

Πώς να ξέρετε πάντα αν σας κλέβουν στις τιμές. Η πλατφόρμα που σου δίνει πληροφορίες για πετρέλαιο, βενζίνη, αέριο, αλλά και τις τιμές των Σούπερ μάρκετ. Όλες οι λεπτομέρειες για τα καύσιμα στο xristika.gr.

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Καταναλωτής στοχεύει να αποτελέσει τον βασικό μηχανισμό παρακολούθησης της αγοράς, με μεγάλο ποσοστό κάλυψης της κατανάλωσης. Η διαφάνεια των τιμών διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.

Σύμφωνα με όσα προβλέπονται, τα σούπερ μάρκετ, με συνολικό ετήσιο κύκλο εργασιών που ξεπερνάει, ετησίως, τα 90.000.000 ευρώ, πρέπει να ενημερώνουν καθημερινά την ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Καταναλωτής με τις ημερήσιες τιμές των προϊόντων, ενώ προβλέπεται και η καταγραφή των λιανικών τιμών των υγρών καυσίμων, του υγραερίου κίνησης, του πετρελαίου θέρμανσης και του πεπιεσμένου φυσικού αερίου.

Όλα αυτά θα διαδραματίζονται μέσω της διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών συστημάτων e-Καταναλωτής και του συστήματος Εισροών-Εκροών Καυσίμων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

Η διεύθυνση Διαχείρισης Δεδομένων και Στατιστικής Επεξεργασίας και Εποπτείας Ηλεκτρονικού Εμπορίου της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων ορίζεται ως αρμόδια αρχή για τον έλεγχο συμμόρφωσης των υπόχρεων, καθώς και για την καταγραφή των λιανικών τιμών των υγρών καυσίμων, του υγραερίου κίνησης («AUTOGAS»), του πετρελαίου θέρμανσης και του πεπιεσμένου φυσικού αερίου («CNG»), μέσω της διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών συστημάτων e-Καταναλωτής της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του συστήματος Εισροών-Εκροών Καυσίμων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).

Οι επιχειρήσεις υπεραγορών τροφίμων που ασκούν δραστηριότητες λιανικής πώλησης (σούπερ μάρκετ), των οποίων ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών ξεπερνάει τα ενενήντα εκατομμύρια (90.000.000) ευρώ ετησίως υποχρεούνται να ενημερώνουν καθημερινά με τις τιμές ραφιού ανά κατάστημα ή συνολικά την ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Καταναλωτής της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με τις ημερήσιες τιμές των προϊόντων.

Η ενημέρωση αφορά στην ίδια ημέρα, ολοκληρώνεται το αργότερο μέχρι τις 8:00 π.μ. της ιδίας ημέρας (κατά το άνοιγμα των καταστημάτων) και αφορά στις τιμές που θα έχουν οι υπεραγορές τροφίμων κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης ημέρας στα προϊόντα και στις υπηρεσίες τους.