Σούπερ μάρκετ: «Τρελά» κέρδη για τους ιδιοκτήτες – Δείτε πόσα έβγαλαν Σκλαβενίτης, Βασιλόπουλος, Μασούτης

Σούπερ μάρκετ: Η ακρίβεια αύξησε τον τζίρο 9,3% στο 5μηνο. «Καίνε» τα τρόφιμα, αδειάζει το καλάθι των καταναλωτών στα Σούπερ μάρκετ. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Aνάπτυξη 9,3% εμφάνισε ο κλάδος των σούπερ μάρκετ στο πρώτο πεντάμηνο του 2023, με όλες τις κατηγορίες ταχυκίνητων προιόντων (FMCG) σταθερού barcode και επί ζυγίω να καταγράφουν άνοδο, ανέφερε ο Managing Director της Circana, Παναγιώτης Μπορέτος, στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΒΤ.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τα τρόφιμα σημείωσε ότι ο τομέας κατέγραψε ανάπτυξη 8,2% σε αξία, αλλά μικρή πτώση 0,9% σε τεμάχια. Ωστόσο, η πτώση αυτή είναι μεγαλύτερη από τις άλλες δύο κατηγορίες, δηλαδή τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης και τα είδη νοικοκυριού.

Η ανάπτυξη αποδίδεται αποκλειστικά στις ανατιμήσεις, οι οποίες διαμορφώθηκαν σε 9,2% ανά τεμάχιο.

Σε επίπεδο mega-κατηγοριών, το μεγαλύτερο ποσοστό ανάπτυξης στο τετράμηνο του 2023 καταγράφηκε στα snacks, τα γαλακτοκομικά, τα κατεψυγμένα τρόφιμα, τα μη αλκοολούχα (8,4%), τα αλκοολούχα (4,1%), τα μαγειρικά βοηθήματα (4,8%) και τα συσκευασμένα τρόφιμα (6,2%).

Σούπερ μάρκετ: Οι κατηγορίες με τη μεγαλύτερη αύξηση

Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στο σύνολο του packaged food το μερίδιό τους αυξήθηκε σε 21,7% από 20,2%, ενώ παρατηρείται σημαντική ανάπτυξη σε πολλές κατηγορίες τροφίμων.

Στο snacking παραμένουν οριακά αυξητικά, σημαντική ανάπτυξη παρουσιάζουν στα γαλακτοκομικά που από 13,4% αύξησαν το ποσοστό τους στο 15,8%, ενώ στα κατεψυγμένα τρόφιμα από 21% το μερίδιο αυξήθηκε στο 22,3%. Επίσης, τα βοηθήματα μαγειρικής και τα αλκοολούχα ποτά τα PL παραμένουν σταθερά, ενώ στα μη αλκοολούχα από 5,8% πήγαν στο 6,7%.

Εάν εξετάσει κανείς την τιμή ανά τεμάχιο, τα γαλακτοκομικά είναι ο… πρωταθλητής στις ανατιμήσεις με 15,7%, με τη μέση τιμή μονάδος να αυξάνεται στα €2,26 από €1,98. Στα κατεψυγμένα τρόφιμα, οι ανατιμήσεις ανήλθαν σε 10%, με τη μέση τιμή μονάδος να αυξάνεται στα €3,5 από €3,2.

Σούπερ μάρκετ: Στο 19,3% η ανάπτυξη του PL

Συνολικά, η αγορά αναπτύσσεται χάρη στις ανατιμήσεις, πιέζεται από τεμάχια, ενώ αυξάνονται τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία στο τετράμηνο αύξησαν το μερίδιό τους στο 19,3%. Παρά τη σημαντική ανάπτυξη σημειώνεται ότι στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες η συμμετοχή των PL στον συνολικό τζίρο ξεκινάει από το 25%, γεγονός που σημαίνει ότι υπάρχει χώρος για περαιτέρω ανάπτυξη του PL.

“Τα PL μπορεί να είναι μια πιο βραχυπρόθεσμη λύση αλλά πρέπει να δούμε το μέλλον των μαρκών μας για το πως μπορούμε να πάμε παρακάτω”, επισήμανε ο κ. Μπορέτος.

Αναφορικά με τα μερίδια αγοράς των PL ανά giga κατηγορία, όπως είπε, στα τρόφιμα αυξήθηκαν από 15,3% σε 16,4%, στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής από 14,8% σε 17,4% και στα προϊόντα νοικοκυριού από 21,4% σε 23,6%. “Στα τρόφιμα είναι ακόμα χαμηλά αλλά όπως βλέπουμε αρχίζουν και ανεβαίνουν επικίνδυνα”, ανέφερε.

Σούπερ μάρκετ: Μεγαλύτερη η ανάπτυξη στα τρόφιμα εντός του καλαθιού

Συγκρίνοντας την κατηγορία τροφίμων συνολικά με βάση τα στοιχεία από το καλάθι του νοικοκυριού, βλέπουμε ότι στο τετράμηνο τα τρόφιμα αναπτύχθηκαν με 19,6% από 17,8% στο ξεκίνημα της πρωτοβουλίας.

Όπως είπε ο κ. Μπορέτος, η ανάπτυξη που παρατηρείται εντός καλαθιού είναι σημαντικότερη από το σύνολο της κατηγορίας τροφίμων. Αυτό εξηγείται, καθώς προϊόντα τα οποία ήταν στο καλάθι του νοικοκυριού ήταν κυρίως ιδιωτικής ετικέτας.

“Με βάση τις αναλύσεις που τρέξαμε για τα επώνυμα προϊόντα διαπιστώθηκε ότι όσα μπήκαν στο καλάθι, χωρίς να έχουν μειώσει την τιμή, δεν είχαν σχεδόν καθόλου ανάπτυξη. Καταλαβαίνουμε λοιπόν, ότι, προκειμένου να προσεγγίσουν τον καταναλωτή έπρεπε να έχουν έκπτωση”.

Σούπερ μάρκετ: Η σύγκριση PL και επωνύμων προϊόντων

Εξετάζοντας τις top 60 κατηγορίες, αυτές αυξήθηκαν στο 5μηνο σε 10,5% σε αξία. Τα επώνυμα έτρεξαν με 8,6% και τα PL με 20%, δηλαδή με υπερδιπλάσιο ρυθμό. Σε ό,τι αφορά τα τεμάχια, διαπιστώνεται ότι τα επώνυμα είναι αρνητικά στο -0,7% ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ανεβαίνουν κατά 5%.

Υπογραμμίστηκε δε πως, μολονότι η τιμή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξάνεται με μεγαλύτερο ρυθμό από τα επώνυμα, εντούτοις παρατηρείται και μεγαλύτερη τεμαχιακή αύξηση. Συγκεκριμένα, τα επώνυμα αύξησαν κατά 9,3% την τιμή τους όταν οι τιμές στα PL ενισχύθηκαν κατά 14,4%. “Βλέπουμε ότι ο καταναλωτής αξιολογεί τι μπορεί να πληρώσει και τι όχι και ποια είναι τα προϊόντα που είναι σημαντικά φθηνότερα. Επίσης, είδαμε ότι παίζει ρόλο στην απόφαση αγορών και η τοποθέτηση των προϊόντων, ενώ η σήμανση που έχει το καλάθι είναι ενισχυτικός παράγοντας για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας”.

Ο κ. Μπορέτος πρόσθεσε ότι «ο καταναλωτής έχει αλλάξει και από consumer γίνεται procumer, ψάχνει να βρει την τιμή που τον εξυπηρετεί, το προϊόν που θα τον ωφελήσει και τα ιδιωτικής ετικέτας είναι κίνητρο για επιπλέον αγορές”.

Πού πρέπει να εστιάσουν οι προμηθευτές

Ολοκληρώνοντας την παρουσίασή του, ο κ. Μπορέτος επισήμανε ότι οι προμηθευτές πρέπει να δώσουν έμφαση στα εξής:

  • Αξιολόγηση κωδικολογίου, δίνοντας έμφαση στους δυνατούς κωδικούς
  • Βελτίωση των υπαρχόντων προϊόντων, παρά νέα λανσαρίσματα, καθώς ο μέσος καταναλωτής δεν είναι σε αγοραστική θέση να δοκιμάσει νέα λανσαρίσματα
  • Όχι προσφορές παντού και εκπτώσεις 50%
  • Σωστές και συγκεκριμένες προωθητικές ενέργειες σε συνεργασία με τους retailers.

Σούπερ μάρκετ: Μεγάλη προσοχή! Μην αγοράσετε ποτέ αυτά τα 7 προϊόντα online

Είτε ζεις σε μια πολυσύχναστη πόλη, είτε έχεις ένα πολυάσχολο πρόγραμμα, είτε απλώς απεχθάνεσαι να πηγαίνεις στο super-market, το να σου παραδίδονται τα ψώνια σου στην πόρτα σου είναι ίσως η πιο βολική υπηρεσία που θα μπορούσες να έχεις.

Αλλά όπως συμβαίνει με όλα τα καλά πράγματα, έτσι και με την παράδοση των ψώνιων υπάρχουν και μερικά μειονεκτήματα.

Αν είσαι αρκετά ιδιότροπή όσον αφορά τα ψώνια τροφίμων, μπορεί να μην είσαι ικανοποιημένη που κάποιος άλλος επιλέγει τα είδη της λίστας σου.

Το άλλο αρνητικό είναι ότι ορισμένα τρόφιμα είναι πιο πιθανό να χαλάσουν ή να καταστραφούν κατά τη μεταφορά, οπότε καλό είναι να αποφεύγεις να αγοράσεις ορισμένα προϊόντα.

Ανάλογα με τον τόπο από τον οποίο παραγγέλνεις, μπορεί να θέλεις να ελέγξεις τον τρόπο με τον οποίο τα συσκευάζουν για την παράδοση.

Αν χρησιμοποιούν παγοκύστες και σακούλες κατάψυξης, μπορείς να αισθάνεσαι σίγουρη ότι τα προϊόντα της παραγγελίας σου θα φτάσουν φρέσκα και κρύα.

Ωστόσο, όταν έχεις αμφιβολίες, απλά πάρε αυτά τα λίγα πράγματα από το κατάστημα.

1.Φρούτα Κάθε ποικιλία πυρηνόκαρπων φρούτων -όπως το ροδάκινο- «μελανιάζει» εξαιρετικά εύκολα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μπορεί να μην είναι καλύτερο να προσθέσεις φρούτα όπως τα ροδάκινα, τα νεκταρίνια, τα δαμάσκηνα και τα βερίκοκα στην παραγγελία παράδοσης. Ωστόσο, αν θέλεις να επωφεληθείτε από κάποια νόστιμα εποχιακά πυρηνόκαρπα φρούτα, τα κεράσια είναι μια πολύ καλή επιλογή για παράδοση, καθώς δεν είναι τόσο ευαίσθητα.

2.Αυγά Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι τα αυγά δεν είναι το καλύτερο αντικείμενο για παράδοση, είναι αρκετά δύσκολο να μην σπάσεις κανένα όταν τα ψωνίζεις μόνη σου.

3.Αβοκάντο Δεν υπάρχει πιο ιδιότροπο φρούτο από το αβοκάντο, γι’ αυτό και σου συνιστούμε πάντα να το διαλέγεις μόνη σου. Ανάλογα με το πότε σκοπεύεις να χρησιμοποιήσεις τα αβοκάντο, μπορεί να θέλεις να είναι ώριμα και έτοιμα για κατανάλωση ή να είναι έτοιμα σε λίγες ημέρες.

4.Μαρούλι Υπάρχουν αμέτρητα είδη μαρουλιού, αλλά όλα έχουν ένα κοινό: μαραίνονται όταν δεν διατηρούνται στο ψυγείο. Το να παραγγείλεις μαρούλι ως μέρος της παράδοσης θα μπορούσε να αποβεί καταστροφικό, καθώς μπορεί να μαραθεί και να χαλάσει κατά τη μεταφορά του από το κατάστημα στο σπίτι.

5.Πεπόνι Ομοίως, με το αβοκάντο, το πεπόνι είναι ένα άλλο προϊόν που πρέπει να προσέχεις κατά τη μεταφορά του και σχετικά με την ωριμότητα του. Μπορεί να είναι εξαιρετικά απογοητευτικό να κόψεις ένα άγουρο πεπόνι, αλλά υπάρχουν κόλπα για να διαλέξεις το τέλειο καρπούζι και πεπόνι. Γι’ αυτό είναι καλύτερο να ψωνίζεις πεπόνι στο κατάστημα, ώστε να μπορείς να πιάσεις και να δεις τη φλούδα, το βάρος και την κοιλότητα.

6.Ψάρια Είτε αγοράζεις μαγειρεμένο είτε φρέσκο ψάρι, είναι πάντα καλύτερο να το ψωνίζεις στο κατάστημα ή στο ιχθυοπωλείο της περιοχής σου για να διασφαλίσεις ότι δεν θα χαλάσει. Όταν τα ψάρια δεν διατηρούνται στην κατάλληλη θερμοκρασία, μπορεί να αναπτυχθούν βακτήρια και να προκαλέσουν σοβάρη ασθένεια μετά την κατανάλωσή τους.

7.Κρέας Ακριβώς όπως και τα ψάρια, το ωμό και το μαγειρεμένο κρέας κινδυνεύουν από μόλυνση των τροφίμων, αν παραδοθούν στο σπίτι. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι ότι αν το κρέας δεν μεταφέρεται σε ψυγείο ή αν βρίσκεται δίπλα στην πόρτα σου, μπορεί να χαλάσει μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Δεδομένου ότι ο καθένας έχει τις δικές του προτιμήσεις όταν επιλέγει ένα κομμάτι κρέατος, καλύτερα να το ψωνίζεις από μόνη σου.

Σούπερ μάρκετ: Ισοπέδωσε τα πάντα ο Σκλαβενίτης

Για μια ακόμη χρονιά ο Σλαβενίτης απέδειξε πως παραμένει το μεγάλο… αφεντικό στην αγορά των σούπερ μάρκετ!

Πιστοί παραμένουν οι πολίτες στον Σκλαβενίτη καθώς το σούπερ μάρκετ σημείωσε τζίρο διπλάσιο από το αμέσως επόμενο.

Κυρίαρχος και με διαφορά σε αυτό το περιβάλλον ήταν και είναι ο Σκλαβενίτης.

Το 2022 άγγιξε τα 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ σε τζίρο (3,98 δισεκατομμύρια ευρώ το 2021) για πρώτη φορά στην ιστορία του και μάλιστα αναπτυσσόμενος διαρκώς τα τελευταία χρόνια μετά την εξαγορά και απορρόφηση του Μαρινόπουλου.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος είδε το τζίρο της να παραμένει σχεδόν στα ίδια επίπεδα, με μία μικρή μείωση, από τα 1,96 δισεκατομμύρια ευρώ του 2021 στα 1,92 δισεκατομμύρια του 2022, ενώ η Lidl αποτελεί επίσης μεγάλη δύναμη στην αγορά με τζίρο που υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ, χωρίς ωστόσο να δημοσιεύει επίσημες οικονομικές καταστάσεις, καθότι η εταιρική της μορφή είναι αυτή της ομόρρυθμης εταιρείας.

Σε ό,τι αφορά τον όμιλο Metro – Μy market, τζίραρε 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ (1,48 δισ.) το 2022 και είναι η τέταρτη δύναμη στην ελληνική αγορά των σούπερ μάρκετ, διατηρώντας και έναν ισχυρό πόλο δραστηριότητας εκτός από τα καταστήματα My market, ο οποίος είναι τα καταστήματα χονδρικής για επαγγελματίες εστίασης και ξενοδοχείων, τα Metro Cash & Carry.