Σούπερ μάρκετ: Απίστευτες αυξήσεις σε όλα σχεδόν τα προϊόντα. Απελπισμένοι οι καταναλωτές, ψωνίζουν από το… κάτω ράφι. Τι αποκαλύπτει έρευνα. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Την αποτύπωση των αυξήσεων στις τιμές των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών παρουσιάζει η έκθεση της εταιρείας μετρήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου, IRI, για τη χρονική περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου του 2021.
H μεσοσταθμική αύξηση των τιμών με βάση τα στοιχεία της IRI για την περίοδο αυτή ανέρχεται στα σούπερ μάρκετ σε ποσοστό 2,1% σε σύγκριση με το αντίστοιχο δεκάμηνο του 2020.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στα προϊόντα ατομικής περιποίησης με 5,5%, ακολουθούν αυξήσεις 2,5% στα τρόφιμα και 0,9% στα είδη περιποίησης σπιτιού.
Σε κάθε περίπτωση πάντως η συμμετοχή των τροφίμων στο σύνολο του τζίρου στα σούπερ μάρκετ είναι στα επίπεδα του 80,6% για το χρονικό διάστημα αναφοράς, επομένως είναι και η κατηγορία που εκ των πραγμάτων επηρεάζει περισσότερο τις πωλήσεις.
Οι αυξήσεις απορρέουν από τις πληθωριστικές τάσεις που καταγράφονται στην αγορά το τελευταίο διάστημα ως δυσαναλογία προσφοράς και ζήτησης αγαθών, οι οποίες τον Οκτώβριο σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ ήταν στο 3,4%, με βάση τη Eurostat για τον Νοέμβριο στην Ελλάδα ανήλθαν στο 4,3% και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που αναμένονται τις επόμενες ημέρες και θα αφορούν επίσης τον Νοέμβριο θα αναφέρουν πιθανότατα ποσοστό πληθωρισμού κοντά στο 5%.
Την ίδια στιγμή, αύξηση τζίρου κατά 1,9% καταγράφουν τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά στα ελληνικά σούπερ μάρκετ κατά τους δέκα μήνες του 2021, όπως προκύπτει από τα ίδια στοιχεία.
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι οι πωλήσεις τους ανήλθαν στα 6,5 δισεκατομμύρια ευρώ, από 6,39 δισ. που ήταν το 2020 στην αντίστοιχη χρονική περίοδο. Εάν απομονώσουμε τον Οκτώβριο σε ό,τι αφορά στις πωλήσεις ταχυκίνητων αγαθών σε όρους αξίας, κατέγραψε άνοδο 1%.
Από το σύνολο των πωλήσεων που αναφέραμε το 76,3% του τζίρου προέρχεται από προϊόντα σταθερού barcode, δηλαδή από τα συσκευασμένα καταναλωτικά αγαθά και το υπόλοιπο 23,7% προέρχεται από προϊόντα επί ζυγίω όπως είναι τα τυριά στον πάγκο ή το κρέας κοπής στο κρεοπωλείο ενός καταστήματος σούπερ μάρκετ.
Φέτος την αγορά οδηγούν τα τρόφιμα, τα οποία κινούνται ανοδικά σε πωλήσεις σε σύγκριση με την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου του 2020. Συγκεκριμένα το ποσοστό ανάπτυξης πωλήσεων της κατηγορίας των τροφίμων στα σούπερ μάρκετ κινήθηκε ανοδικά κατά 2,6%, ενώ τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης – η δεύτερη μεγάλη κατηγορία καταναλωτικών αγαθών – κατέγραψαν πτώση πωλήσεων κατά 2% και τα προϊόντα σπιτιού επίσης πτώση πωλήσεων κατά 2,5%.
Θα θυμίσουμε ότι πέρυσι στο αντίστοιχο δεκάμηνο τα τρόφιμα κινούνταν αυξητικά σε σύγκριση με το 2019 κατά 7,9%, τα προϊόντα ατομικής περιποίησης με 6,8%, ενώ πρωταθλητής μεταξύ των τριών μεγάλων κατηγοριών ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών ήταν τα προϊόντα καθαριότητας σπιτιού με +13,3%, κάτι που είχε ως κύρια αιτία την αυξημένη διάθεση των καταναλωτών να αγοράσουν απολυμαντικά και καθαριστικά προϊόντα για το σπίτι τους.
Εξετάζοντας επιμέρους κατηγορίες και την πορεία των πωλήσεών τους στο διάστημα των φετινών μηνών, Ιανουαρίου – Οκτωβρίου, τη μεγαλύτερη πτώση παρουσιάζουν τα αλλαντικά με -5,1%, ακολουθούν τα γαλακτοκομικά με -1,8% και το κρέας με -0,9%.
Τι συμβαίνει με τη βενζίνη
[Βενζίνη αμόλυβδη – μο πανελλαδικά]
Παράδειγμα (ρεζερβουάρ 60 λίτρων):
+20,76 ευρώ ανά γέμισμα
Παράλληλα, με τα ενεργειακά αποθέματα και τις πρώτες ύλες να αυξάνοντες σε δυσανάλογα ποσοστά , έρχεται δύσκολο… φθινόπωρο για καταναλωτές και επιχειρήσεις, κάτι που έχει αντιληφθεί και προσπαθεί να «μαζέψει» η κυβέρνηση κινούμενη στο να ανακοινώσει αντισταθμιστικά μέτρα.
Ωστόσο, αυξήσεις καταγράφονται ήδη σε φυσικό αέριο, πετρέλαιο και προϊόντα καθημερινότητας, ενώ ανατιμήσεις αναμένονται για το επόμενο χρονικό διάστημα και σε άλλα βασικά είδη των σούπερ μάρκετ, με αποτέλεσμα, οι πελάτες να «κυνηγούν» από τώρα τις προσφορές και να ετοιμάζουν την «καβάντζα» τους…!
Σύμφωνα με πληροφορίες, στη λίστα ανατιμήσεων περιλαμβάνονται τα εξής προϊόντα:
πανάκια καθαρισμού (αύξηση της τάξης 4-25%)
ζυμαρικά (7-23%)
χυμοί (5-15,5%)
ρύζι τζαζμίν (10%)
φέτα (9%)
αφρόλουτρα (7%)
κατεψυγμένα λαχανικά (6%)
τυριά (5,7%)
εσπρέσο (5,5%)
στιγμιαίος καφές (5%)
αλάτι (5%)
κρουασάν (5%)
πουρές (4,5%)
σάλτσες (4,5%)
παιδικές τροφές σε βαζάκια (4,8%)
ελληνικός καφές (4,5%)
αλεύρι (4,5%)
αλουμινόχαρτο (3,5%)
σοκολάτα-κουβερτούρα (3,5%)
βρεφικό γάλα (3%)
χλωρίνη (3%)
κέτσαπ, μουστάρδες, μαγιονέζες (3%)
τσάι (3%)
χαρτί υγείας (3%)
γάλα εβαπορέ (3%)
κρεμοσάπουνο (2,5%)
τοματοειδή (2,5%)
δημητριακά (2,5%)
ροφήματα (2,5%)
εισαγόμενα νερά (2-4%)
ζωοτροφές (1,5-5%)
Προς το παρόν, σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις εμφανίζονται σε βασικά τρόφιμα, όπως είναι τα έλαια, τα κρέατα, τα ψάρια, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα τυριά, οι μαργαρίνες.
Ενδεικτικά οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις σε σχέση με πέρυσι, όπως εμφανίζονται στην τελευταία έρευνα για το Δείκτη Τιμών Καταναλωτή το μήνα Ιούλιο, έγιναν: φυσικό αέριο 72,32%, πετρέλαιο κίνησης 20,25%, βενζίνη 16,8%, άλλα βρώσιμα έλαια 16,32%, αρνί και κατσίκι 13,21%, νωπά λαχανικά 8%, νωπά ψάρια 6,58%, νωπά φρούτα 5,19%, φρέσκα θαλασσινά 4,39%, τυριά 3,54%, μαργαρίνη και άλλα φυτικά λίπη 3%, ελαιόλαδο 2,61%, πίτσες και πίτες 2,08%, ζυμαρικά 1,83%, παιδικές τροφές 1,73%, κατεψυγμένα ψάρια 1,73%, αλεύρι 1,69%, πατάτες 1,21%.
Τον κύκλο των αυξήσεων δεν δίστασαν μάλιστα να ανοίξουν οι πολυεθνικές εταιρείες, μιλώντας ανοικτά για εντεινόμενες πληθωριστικές πιέσεις.
Η Coca Cola έχει προχωρήσει ήδη σε ανατιμήσεις, το ίδιο και η Nestle η οποία εκτιμά ότι ως το τέλος της χρονιάς οι μεσοσταθμικές αυξήσεις που θα έχει επιβάλει στα προϊόντα της θα φθάνουν το 4%. Απ’ τις τελευταίες ενδιάμεσες οικονομικές εκθέσεις τους δείχνουν ότι την ίδια προσέγγιση θα ακολουθήσουν Unilever και Reckitt Benckiser διεθνώς προκειμένου να διοχετεύσουν μέρος του αυξημένου κόστους που αντιμετωπίζουν στους καταναλωτές.
Πρόσφατα τόσο η Pepsico όσο και η Heineken προειδοποιούσαν πως η μεγαλύτερη πίεση που θα δεχθούν απ’ την άνοδο των πρώτων υλών θα είναι μέσα στους επόμενους μήνες, γεγονός που αφήνει ανοικτό το παράθυρο νέων προσαρμογών στους τιμοκαταλόγους τους στο τέλος της χρονιάς. Επίσης μεγαλύτερες πληθωριστικές πιέσεις κατά τους επόμενους μήνες βλέπουν η Danone και η General Mills.
Το κύμα των ανατιμήσεων θα επηρεάσει και τον οικιακό εξοπλισμό και τα έπιπλα και τις λευκές συσκευές και τα είδη τεχνολογίας και την ένδυση και υπόδηση.
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…