Σούπερ μάρκετ: Μπορεί οι καταναλωτές να αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα ωστόσο οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ δεν δείχνουν να συγκινούνται!
Στο «στόχαστρο» του υπουργείου Ανάπτυξης μπαίνουν οι προσφορές τύπου «1+1 δώρο» σε πολλά προϊόντα στα σούπερ μάρκετ που αποδεικνύονται κάθε άλλο παρά προσφορές.
Όπως έχει δηλώσει κατ΄’ επανάληψη ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας «Ναι στις προσφορές, όχι στην παραπλάνηση των καταναλωτών.
Ο στόχος μας είναι να βάλουμε φρένο σε όλες τις παραπλανητικές τακτικές στα ράφια προς όφελος των νοικοκυριών αλλά και του υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά», όπως είπε.
«Για παράδειγμα, δεν είναι τίμιο και καθαρό η μονή συσκευασία ενός προϊόντος να κοστίζει, φερ’ ειπείν 5 ευρώ και ακριβώς δίπλα η συσκευασία των δύο να φέρει ένδειξη “1+1 δώρο” και να κοστίζει οκτώ ευρώ.
Αυτό είναι από τα πολλά παραδείγματα», αναφέροντας ότι ο σχεδιασμός του υπουργείο επιδιώκει καθαρές και ουσιαστικές προσφορές, όχι ψεύτικες.
Xαρακτηριστικά παραδείγματα εξαπάτησης των κατανα΄λωτών μέσω των προσφορών τύπου “1+1 δώρο” προβλήθηκαν σε σχετικό video που καταδεικνύει πώς σε πολλ΄ές περιπτώσεις το “1+1 δώρο” που φαντάζει δελεαστικό και επωφελές για την τσέπη του καταναλωτή εντούτοις πρόκειται για τρικ.
Ως επί το πλείστον οι προσφορές αυτές εστιάζονται σε
Απορρυπαντικά ρούχων
Καθαριστικά σπιτιού / μπάνιου
Χαρτικά (χαρτί υγείας / κουζίνας)
Προϊόντα προσωπικής υγιεινής (υγρά μαντηλάκια)
Προϊόντα περιποίησης σώματος / μαλλιών/ προσώπου (σαμπουάν, αφρόλουτρα, οδοντόκρεμες, κρεμοσάπουνα, στοματικό διάλυμα)
Αποσμητικό γυναίκειο roll on 50 ml Χωρίς προσφορά 5,80€ Με προσφορά “1+1” : 5,80€
Αφρόλουτρο (Argan Oil 750ml) (White musk 750ml) : 5,47€ / τεμ. 5,47€ (προσφορά “1+1”)
Πουράκια σοκολατένια 1 συσκευασία (mini 115 γρ.): 1,50€ Ακριβώς δίπλα Προσφορά ως 2πλή (2 mini * 115 γρ.): 2,97€
Σύμφωνα με το υπουργείο γίνονται συζητήσεις με το σύνολο της αγοράς ώστε να προσδιοριστεί ένα νομοθετικό πλαίσιο που θα ξεκαθαρίσει τα πράγματα και «θα καθαρίσουν αυτά τα καρτελάκια προσφορών που πολλές φορές με τον τρόπο που υλοποιούνται μπερδεύουν τον καταναλωτή και μπορεί να υποκρύπτουν και παραπλανητικές εκπτώσεις και να έχουμε μόνιμα καθαρές χαμηλές τιμές στα ράφια για όλα τα προϊόντα» ανέφερε ο κος Σκρέκας.
Σούπερ μάρκετ: Τέλος για πασίγνωστη αλυσίδα – Δείτε τι συνέβη
Δεν… μακροημέρευεσε η επιλογή της Wolt να επεκταθεί και στις αγορές των σούπερ μάρκετ.
Τέλος εποχής για την POP Market, η οποία από τις 25 Οκτωβρίου μεταβαίνει σε νέο περιβάλλον αυτό της Wolt, προκειμένου να κάνουν, πλέον από την νέα πλατφόρμα, τα ψώνια της εβδομάδας.
Μάλιστα η εταιρία έστειλε χθες mail σε χρήστες της υπηρεσίας προκειμένου να τους ενημερώσει για τη μεγάλη αυτή αλλαγή.
Η ανακοίνωση της εταιρίας.
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως, από τις 25 Οκτωβρίου 2023, το Pop Market θα σταματήσει τη λειτουργία του, έτσι όπως το γνωρίζατε. Πλέον θα έχετε τη δυνατότητα να πραγματοποιείτε τα ψώνια της εβδομάδας από ένα νέο περιβάλλον: το Wolt Market, ένα ψηφιακό σούπερ μάρκετ στην τσέπη σας.
Σε συνεργασία με το Wolt Market, μπορείτε να συνεχίσετε να απολαμβάνετε την υψηλή ποιότητα υπηρεσιών και εμπειρία χρήστη που έχετε συνηθίσει. Για εμάς, αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, αναλογιζόμενοι την τεράστια αποδοχή και αγάπη που λάβαμε, μέσα σε δύο μόλις χρόνια λειτουργίας ? Μαζί καταφέραμε κάτι σπουδαίο! Η παράδοση ειδών σουπερμάρκετ σε χρόνο ρεκόρ είναι πλέον γεγονός και αυτό οφείλεται σε εσάς και την εμπιστοσύνη που μας δείξατε αυτά τα δύο χρόνια.
Από τις 25 Οκτωβρίου 2023 λοιπόν, σας προτείνουμε να εξυπηρετηθείτε μέσω από το Wolt Market, καθώς η εφαρμογή μας δεν θα είναι πλέον ενεργή.
Σούπερ μάρκετ: Η μεγάλη αλλαγή στα ράφια – Τι θα δούμε να γράφεται
Τις Υπουργικές αποφάσεις για την εφαρμογή των μέτρων κατά της ακρίβειας υπέγραψε ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών που λαμβάνει η Κυβέρνηση για την προστασία των καταναλωτών από τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις.
Ειδικότερα, ο Υπουργός Ανάπτυξης προχώρησε στην υπογραφή τριών Υπουργικών Αποφάσεων:
Πρωτοβουλία «Μόνιμη μείωση τιμής» με ειδική σήμανση
Στη σχετική Υπουργική Απόφαση περιγράφεται η διαδικασία αποστολής των εγγράφων δεσμεύσεων από τις επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων στο Υπουργείο Ανάπτυξης καθώς και η ειδική σήμανση των προϊόντων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία.
Οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων που θα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» θα πρέπει να αποστείλουν μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2023 την έγγραφη δέσμευση στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19/9/23.
Ορίζεται ότι τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να τοποθετήσουν στο ράφι με τα προϊόντα μειωμένης τιμής ειδικό σήμα που φέρει συγκεκριμένες επισημάνσεις και προδιαγραφές, όπως περιγράφονται στη νέα Υπουργική Απόφαση.
Η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (Δ.Ι.Μ.Ε.Α.) είναι η αρμόδια υπηρεσία για την επιβολή κυρώσεων, σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι προχώρησε σε μείωση τιμής.
Υποχρέωση ανακοίνωσης από τα σούπερ μάρκετ στο Υπουργείο Ανάπτυξης των ανατιμήσεων σε προϊόντα απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή προϊόντα υψηλής ζήτησης
Στην Υπουργική Απόφαση καθορίζονται οι κατηγορίες των προϊόντων για τα οποία προβλέπεται ανακοίνωση ανατιμήσεων από τα σούπερ μάρκετ που ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα 90.000.000 ευρώ και περιγράφεται η διαδικασία αποστολής τους στο Υπουργείο Ανάπτυξης.
Οι ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής σε προϊόντα που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή προϊόντα υψηλής ζήτησης θα αποστέλλονται στο Υπουργείο Ανάπτυξης κάθε Τρίτη, έως τις 15:00.
Σε περίπτωση που ο υπόχρεος αποκρύπτει, παραποιεί ή δεν προσκομίζει τα στοιχεία επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ από τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (Δ.Ι.Μ.Ε.Α.).
Στην Υπουργική Απόφαση καθορίζονται οι κατηγορίες των οπωροκηπευτικών προϊόντων για τις οποίες προβλέπεται ανακοίνωση λιανικών τιμών πώλησης στο Υπουργείο Ανάπτυξης
Οι ανακοινώσεις των ενδεικτικών λιανικών τιμών πώλησης των οπωροκηπευτικών προϊόντων θα αποστέλλονται κάθε Τρίτη, στις 09:00 μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis.gr.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης μπορεί να ανακοινώνει το εύρος των τιμών που επικρατούν στα καταστήματα είτε μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e- katanalotis, είτε στη σελίδας της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.
Σούπερ μάρκετ: Τραγωδία! Δείτε τι γίνεται στα ράφια
Πώς διαμορφώνονται οι τιμές στην Ελλάδα. Η εικόνα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τι έδειξε μελέτη του ΙΕΛΚΑ για τις τιμές. Η σύγκριση γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα. Eurostat: Στο 3,5% ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Αύγουστο. Στο 5,2% στην Ευρωζώνη. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Χαμηλότερα σε σχέση με βασικές ευρωπαϊκές αγορές (Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία, Ισπανία) κινούνται στην Ελλάδα οι τιμές ενός τυπικού καλαθιού προϊόντων σούπερ μάρκετ ενός νοικοκυριού, αλλά υψηλότερα σε σχέση με την Πορτογαλία, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα μελέτης του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Η μελέτη του ΙΕΛΚΑ συγκρίνει τιμές που βασίζονται σε στοιχεία από πλατφόρμες σύγκρισης τιμών σε κάθε χώρα, αλλά και σε τιμοληψίες από αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε τυπικό καλάθι προϊόντων του νοικοκυριού του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σούπερ μάρκετ) στην Ελλάδα, τον Σεπτέμβριο 2023 και αντίστοιχα στην Γαλλία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ισπανία, στην Ιταλία και στην Πορτογαλία.
Σημειώνεται ότι η σύγκριση τιμών γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα.
Αναλυτικότερα, συγκρίθηκαν οι τιμές σε συνολικά 44 κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα 20 υποκατηγορίες προϊόντων που συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι αγορών, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί στη συγκεκριμένη επαναλαμβανόμενη έρευνα από το 2012 έως σήμερα.
Επιπλέον, 19 υποκατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο καλάθι του νοικοκυριού από τον Νοέμβριο 2022 και πέντε επιπλέον υποκατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο καλάθι του νοικοκυριού από τον Μάρτιο 2023.
Αυτές οι υποκατηγορίες προϊόντων εξετάζονται από ένα σημαντικό δείγμα άνω των 5.000 τιμών προϊόντων και 30 διαφορετικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ στις έξι χώρες συνολικά, για να υπολογισθούν οι μέσες τιμές με δειγματοληψίες από έγκυρα site σύγκρισης τιμών σε Ελλάδα και εξωτερικό, αλλά και από αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Τα στοιχεία περιλαμβάνουν τόσο τιμές προϊόντων σε προσφορά, όσο και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε κάθε χώρα.
Ειδικότερα, η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι τρεις ευρωπαϊκές χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα (18% η Γαλλία, 11% το Ηνωμένο Βασίλειο, 12% η Ιταλία), η Ισπανία είναι στα ίδια επίπεδα με την Ελλάδα, ενώ η Πορτογαλία είναι φθηνότερη κατά 6% με την Ελλάδα.
Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα για να γίνουν αντιληπτές οι πραγματικές τιμές των προϊόντων σούπερ μάρκετ.
Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση δείχνει ότι οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα και συγκεκριμένα η Γαλλία κατά 26%, το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 20%, η Ιταλία κατά 20%, η Ισπανία κατά 7%, ενώ η Πορτογαλία παραμένει φθηνότερη κατά 5%.
Αυτό, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, είναι αποτέλεσμα της διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ είναι 13%.
Ο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερος από το Ηνωμένο Βασίλειο (0% ή 5%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), την Ιταλία (5% και 4%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
Η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24% στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%.
Σημειώνεται ότι η επίδραση ειδικών φόρων κατανάλωσης (πχ καφές) δεν είναι δυνατόν να συνυπολογιστεί στα παραπάνω στοιχεία.
Πέρα από τον ΦΠΑ, παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν συγκρίνονται τιμές ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες είναι:
- Φυσικές καταστροφές λόγω της κλιματικής αλλαγής
- Η απόσταση της χώρας από τα παραγωγικά κέντρα της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης και τα αντίστοιχα κόστη
- Το κόστος ενέργειας και μεταφορών
- Η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της κάθε χώρας (πχ οδικό δίκτυο, νησιά κλπ)
- Το μέγεθος της αγοράς και αντίστοιχες οικονομίες κλίμακας στις προμήθειες των προϊόντων
- Το ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών σε σχέση με τα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες παρασκευής τους
- Τα διάφορα κόστη παραγωγής (ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθολογικό κόστος, χρηματοοικονομικό κόστος, γραφειοκρατία)
- Η παραγωγικότητα της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου σε κάθε χώρα
- Οι καταναλωτικές συνήθειες και η αγοραστική δυνατότητα σε κάθε χώρα
- Το ύψος της φορολογίας σε κάθε χώρα.
Σούπερ μάρκετ: Άρχισαν ήδη οι ελλείψεις – Έρχεται κόλαση!
Μετρούν τις πληγές τους οι βιομηχανίες του Θεσσαλικού Κάμπου. Οι πρώτες ελλείψεις στην αγορά. Aγώνας δρόμου για να αποκαταστήσουν τις ζημιές δίνουν τα εργοστάσια της περιοχής – Ποια έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Μάχη με το χρόνο προκειμένου να καθαρίσουν και να αποκαταστήσουν τις ζημιές στο εργοστάσιο της ΤΥΡΑΣ της Ελληνικά Γαλακτοκομεία δίνουν εργαζόμενοι και τεχνικά κλιμάκια τα τελευταία 24ωρα.
Οι ζημιές στο εργοστάσιο ανοικτά των Τρικάλων όπου παράγονται το σύνολο των τυροκομικών προϊόντων της εταιρείας και των προϊόντων γιαούρτης είναι μεγάλες και το εργοστάσιο έχει τεθεί εκτός λειτουργίας.
Από την άλλη το εργοστάσιο της Όλυμπος, που βρίσκεται στη Βιομηχανική Περιοχή της Λάρισας δεν έχει υποστεί σοβαρές ζημιές, ωστόσο κι αυτό δεν λειτουργεί αφού μέχρι και χθες δεν ήταν δυνατή η πρόσβαση σε αυτό.
«Είναι μάχη με το χρόνο. Οι ζημιές δεν μπορούν ακόμα να υπολογιστούν και αυτή τη στιγμή δεν είναι το μείζον για εμάς με δεδομένο ότι τα εργοστάσια μας είναι ασφαλισμένα σε κοινοπρακτικό σχήμα. Αυτό που έχει τεράστια σημασία για εμάς είναι να μην λείψουμε από την αγορά για μεγάλο διάστημα», λέει στο newmoney ο Πρόεδρος της Ελληνικά Γαλακτοκομεία κ. Δημήτρης Σαράντης.
Η έλλειψη ορισμένων προϊόντων της Ελληνικά Γαλακτοκομεία (Όλυμπος, Ροδόπη, Τυράς κοκ) πάντως από τα ψυγεία σούπερ μάρκετ είναι ήδη εμφανής καθώς από τη μία το απόθεμα των φρέσκων προϊόντων τελειώνει, από την άλλη γίνεται «σφικτή» διαχείριση σε αυτά με πιο μακρά διάρκεια.
«Ελπίζω στο τέλος της επόμενης εβδομάδας το εργοστάσιο της Τυράς να είναι σε θέση να ξαναπάρει μπροστά», λέει ο κ. Σαράντης.
«Προς το παρόν βγάζουμε λάσπες και καθαρίζουμε με κάθε δυνατό τρόπο και προσπαθούμε να αποκαταστήσουμε τα προβλήματα που τα περισσότερα σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ηλεκτρικής φύσεως. Ήδη έχουμε μεταφέρει μετασχηματιστές απ’ τη θυγατρική της Ρουμανίας», προσθέτει.
Το εργοστάσιο της Τυράς είναι πολύ κοντά στο σημείο όπου ο πορταϊκός ποταμός ενώνεται με τον Πηνειό. «Δεν έχουμε ξαναδεί κάτι τέτοιο», λέει ο κ. Σαράντης.
«Ευτυχώς όλοι, προσωπικό και συνεργάτες, είναι καλά. Αυτό είναι το σημαντικό. Το εργοστάσιο θα επανέλθει. Προσπαθούμε να το κάνουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται», συμπληρώνει.
Η πρόκληση είναι τεράστια για πολλές βιομηχανίες στην ευρύτερη περιοχή. Λίγο πιο πάνω απ’ το εργοστάσιο της Τυράς είναι το αντίστοιχο της LA Farm της οικογένειας Πλεξίδα αλλά και το τυροκομείο Διβάνη. Λίγο πιο βόρεια και δίπλα στον Πηνειό, έξω απ’ τη Μεγάρχη, η γαλακτοβιομηχανία Όμηρος της οικογένειας Γιανίτση.
Μεγάλο είναι το πλήγμα που δέχθηκαν δύο μεγάλες επιχειρήσεις επεξεργασίας, τυποποίησης και εξαγωγής τροφίμων της Λάρισας η Intercomm Foods της οικογένειας Σαϊτη, που έχει τις εγκαταστάσεις της στα Τέμπη, και η Del Monte στον Πλατύκαμπο.
Αμφότερες είναι από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές επιχειρήσεις της χώρας και με δεδομένο ότι ήταν κι αυτές είχαν ασφαλισμένες τις εγκαταστάσεις τους, το μείζον είναι ο χρόνος επαναλειτουργίας των μονάδων τους αφού ακόμα είναι μέσα στο νερό.
Ανάλογα προβλήματα, έχουν και άλλες βιομηχανικές μονάδες, όπως η Exalco, η βιομηχανία διέλασης αλουμινίου του Ομίλου Βιοκαρπέτ της οικογένειας Καντώνια.
Το ένα απ’ τα δύο εργοστάσια της εταιρείας, αυτό στη Βιομηχανική Περιοχή Κουλούρι Λάρισας ανέστειλε τη λειτουργία του προσωρινά καθώς υπέστη σημαντικές ζημιές.
Το δεύτερο που λειτουργεί πιο νότια, στην περιοχή της Νίκαιας λειτουργεί κανονικά. Γι αυτό και η διοίκηση του Ομίλου Βιοκαρπέτ ζήτησε χθες απ’ το Χρηματιστήριο Αθηνών την προσωρινή αναστολή της μετοχής της μέχρι την πλήρη εικόνα του μεγέθους των ζημιών.
Σούπερ μάρκετ: Ανυπολόγιστες οι ζημιές
Οι ζημιές για τις επιχειρήσεις στις περιοχές που «βούλιαξαν» είναι καθολικές. Τα επιμελητήρια Λάρισας, Καρδίτσας και Τρικάλων ακόμα δεν έχουν σαφή εικόνα αν και οι εκτιμήσεις είναι ιδιαίτερα υψηλές.
Εάν στην εξίσωση μπει βέβαια και η πρωτογενής παραγωγή μαζί με το ζωικό κεφάλαιο που χάθηκαν οι ζημιές πολλαπλασιάζονται για την ίδια την οικονομία.
Σημειωτέον πως η Θεσσαλία, η τρίτη μεγαλύτερη περιφέρεια της χώρας και με συμμετοχή στο συνολικό Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) της τάξεως του 5,2% (στοιχεία 2020), είναι από τους μεγαλύτερους τροφοδότες της χώρας σε αγροτικά προϊόντα, κρέας, γάλα, τυρί κ.ο.κ. Η συνολική αγροτική παραγωγή (κτηνοτροφική και γεωργική) της Θεσσαλίας αναλογεί στο 20% της πρωτογενούς παραγωγής της χώρας.
Σε κάποιους τομείς δε οι καλλιέργειες εκεί ήταν κρίσιμες για την εφοδιαστική αλυσίδα, όπως πχ το σκληρό σιτάρι το οποίο προμηθεύονταν οι μεγάλες εταιρείες ζυμαρικών εφαρμόζοντας μάλιστα προγράμματα συμβολαιακής γεωργίας.
Για τη «Μέλισσα Κίκιζας», το εργοστάσιο της οποίας βρίσκεται στη Λάρισα ο «πονοκέφαλος» είναι μεγάλος. Κύκλοι της εταιρείας έλεγαν χθες πως το εργοστάσιο δεν έχει πάθει ζημιά, ωστόσο το θέμα της πρώτης ύλης είναι αυτό που «καίει» τη βιομηχανία. Πρόθεση πάντως της εταιρείας της οικογένειας Κίκιζα είναι η υποστήριξη των παραγωγών με κλειστά συμβόλαια.
Επίσης η καταστροφή για τους μηλοπαραγωγούς της Αγιάς είναι τεράστια καθώς η κακοκαιρία χτύπησε την εποχή της συγκομιδής. Ανυπολόγιστες και οι ζημιές λίγο νοτιότερα, στη Ζαγορά του Πηλίου.
Χθες ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγορίν με ανακοίνωση του έθεσε ευθέως ζήτημα επιβίωσης ζητώντας να κινητοποιηθεί κάθε διαθέσιμος μηχανισμός αποκατάστασης του κεντρικού και αγροτικού δικτύου, προκειμένου να συγκεντρωθούν και να διακινηθούν όσα προϊόντα σώθηκαν από το μένος της κακοκαιρίας Daniel.
Σούπερ μάρκετ: Οι τιμές στα τρόφιμα σταθεροποιούνται αλλά δεν μειώνονται. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και οι κολοσσοί όπως Unilever και Nestle θα αναγκαστούν να προχωρήσουν σε προσφορές για να προσελκύσουν εκ νέου το καταναλωτικό κοινό. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Οι τεράστιες αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων και άλλων καθημερινών ειδών πρώτης ανάγκης πλησιάζουν στο τέλος τους εκτιμά η αρθρογράφος του Bloomberg Άντρεα Φέλστεντ επικαλούμενος τις μεγάλες εταιρείες του λιανεμπορίου και τις εταιρείες καταναλωτικών αγαθών.
Μια τέτοια εξέλιξη θα παρέχει φυσικά ανακούφιση στους καταναλωτές, αλλά για τα σούπερ μάρκετ και τους κατασκευαστές θα σημαίνει μια σειρά καινούργιων προκλήσεων.
Για παράδειγμα, η Unilever υπογράμμισε ότι βρέθηκε αντιμέτωπη με αύξηση των τιμών σε πρώτες ύλες ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ το β’ εξάμηνο της περιόδου 2023/2023 έναντι 1,6 δισ. ευρώ του α’ εξάμηνο της ίδιας περιόδου.
Μία από τις πρώτες ύλες αυτές ήταν το φοινικέλαιο, το οποίο χρησιμοποιείται στην παραγωγή προϊόντων προσωπικής φροντίδας, ομορφιάς και καθαρισμού.
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν ακόμα πρώτες ύλες, όπως το κακάο, η ζάχαρη και ο καφές robusta, οι οποίες παραμένουν ακριβές. Όσον αφορά το καλάθι των γεωργικών προϊόντων της Nestle, το κόστος είναι κατά μέσο όρο 29% υψηλότερο σε σχέση με την περίοδο 2015 – 2019.
Υπάρχουν, παράλληλα, και ερωτήματα όσον αφορά την αυξομείωση των τιμών των σιτηρών, οι οποίες μπορεί να καταγράψουν σημαντική αύξηση λόγω της ακύρωσης της συμφωνίας της Μαύρης Θάλασσας.
Παρά τις πιέσεις αυτές, οι σημαντικές αυξήσεις με τις οποίες βρέθηκαν αντιμέτωποι οι καταναλωτές, θα μειωθούν.
Οι επιπτώσεις στην κερδοφορία των εταιρειών από τις υψηλότερες τιμές οφείλονταν σε μέτρα τα οποία έχουν ήδη ληφθεί.
Σύμφωνα με την αρθρογράφο Άντρεα Φέλστεντ, οποιεσδήποτε ανακατατάξεις στις τιμές θα περιοριστούν στο προσεχές μέλλον.
Τη στιγμή που οι τιμές έχουν αυξηθεί, ο αριθμός των προϊόντων τα οποία έχουν πωληθεί έχει μειωθεί, αφού οι καταναλωτές έχουν στραφεί σε φθηνότερα brands ή προτιμούν φθηνότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ όπως Aldi και Lidl.
Το φαινόμενο αυτό αναμένεται να περιοριστεί, με την Unilever να τονίζει πως παρατηρεί ανάκαμψη των πωλήσεων σε ορισμένους τομείς, λόγω της άρσης των πληθωριστικών πιέσεων.
Μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008, αρκετοί ήταν οι καταναλωτές οι οποίοι δεν επέστρεψαν στα γνωστά ονόματα της αγοράς και συνέχισαν να αγοράζουν μάρκες των σούπερ μάρκετ.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, οι εταιρείες αποφάσισαν να προχωρήσουν σε ειδικές προσφορές με στόχο την αύξηση της ζήτησης.
Σύμφωνα με την Φέλστεντ, υπάρχουν σημάδια πως αυτό λαμβάνει χώρα και πάλι. Στη Βρετανία, τα deals τέτοιου είδους κατέγραψαν αύξηση για πρώτη φορά από τον Ιούλιο του 2021, βάσει ανάλυσης της εταιρείας Kantar.
Εταιρείες όπως Danone και Nestle, παράλληλα, έχουν αυξήσει τις προσφορές, προσπαθώντας να προσελκύσουν περισσότερους καταναλωτές στις μάρκες τους.
Δεδομένης της μείωσης των πληθωριστικών πιέσεων, πολλά σούπερ μάρκετ όπως η βρετανική αλυσίδα Tesco, προσπαθούν να ασκήσουν πιέσεις στους προμηθευτές για μείωση των τιμών έτσι ώστε να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους.
Πριν δύο χρόνια, η Walmart είχε αναφέρει πως θα χρησιμοποιήσει το μέγεθός της για να αντισταθεί στην αυξητική τάση των τιμών, κάτι το οποίο είναι πιθανό πως θα συνεχίσει να κάνει, έτσι ώστε να συγκρατήσει το ποσοστό των καταναλωτών τους οποίες προσέλκυσε κατά τη διάρκεια της κρίσης.
Στη Γαλλία, η Carrefour έχει αρχίσει να επεκτείνεται στην εγχώρια αγορά, εξαγοράζοντας τις μάρκες Cora και Match από τον όμιλο Louis Delhaize για 1,05 δισ. ευρώ.
Για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, η αύξηση των τιμών αποτελεί πρόβλημα, αλλά ο αποπληθωρισμός και η μείωση των τιμών σημαίνουν πως οι εταιρείες αυτές θα πρέπει να ανταγωνιστούν η μία την άλλη πολύ πιο σκληρά για να προστατεύσουν την κερδοφορία τους.
Στις εξαιρετικά ανταγωνιστικές αγορές της Βρετανίας και της Γαλλίας, οι αλυσίδες αυτές χρειάζονται μικρότερους «παίκτες» της αγοράς από τους οποίους θα μπορούν να αρπάξουν μερίδιο.
Στη Γαλλία, ο παίκτης αυτός είναι η Casino Guichard Perrachon η οποία αποκάλυψε καθαρές ζημιές του 1,3 δισ. και χρειάστηκε να διασωθεί από τον Τσέχο επενδυτή Ντάνιελ Κρετίνσκι.
Στη Βρετανία, οι Tesco και Sainsbury’s μπορούν να «επιλέξουν» από τις υπερχρεωμένες Asda, Morrison’s, Iceland και Waitrose.
Τέλος, εταιρείας όπως Aldi και Lidl θα προσπαθήσουν να μη χάσουν μερίδιο των πελατών τους οποίους προσέλκυσαν κατά τη διάρκεια της κρίσης κόστους διαβίωσης.
Αυτό, σύμφωνα με την αρθρογράφο, είναι κάτι το εξαιρετικά σημαντικό αφού, αν και οι καταναλωτές μπορεί να βλέπουν «φως στο τούνελ» όσον αφορά τον πληθωρισμό, για τις εταιρείες, ο ανταγωνισμός μόλις ξεκίνησε.